Oldtimer van voor 1960 invoeren/keuren

Mazda 323f

Net ingestapt
Ik ben begonnen met het restaureren van een oldtimer pick up truck.
Dit betreft een Barkas V901 (ook wel vaker Barkas Framo v901 genoemd).

De auto is gebouwd tussen 1954–1961, maar een exact bouwjaar heb ik niet.
Helaas ook geen papierwerk. Op het chassis zit wel een 5 cijferig nummer op een ronde schijf die op het chassis is gelast.
Betreft overigens 3 cilinder benzine 2 takt motor (1:25 olie mengen in de tank).

Een heel leuk project, maar voordat ik er echt veel tijd ik ga steken zou ik graag willen weten of het mogelijk is om met deze auto ooit op de weg te mogen rijden. Het enige was ik aan papierwerk hebt is een papiertje van de DDR waarbij ook staat dat het om een LKW gaat (vrachtwagen dus). Dit papierwerk is uit 1973, terwijl de laatste auto in 1961 geproduceerd werd. Gezien de wielbasis (kortste versie) denk ik dat deze in de eerste jaren gemaakt moet zijn (1954-1956), maar dit is slechts een gok.
Het gewicht van de auto is wel zo laag dat het mij logischer lijkt om dit te keuren als een auto, maar kan dit wel als er geen papieren zijn en het enige papiertje wat ik heb staat LKW op?

Een andere optie is misschien om het te keuren tot landbouw- of bosbouwtrekker of motorrijtuig met beperkte snelheid? Ik heb overigens geen vrachtwagen rijbewijs, maar wel een auto en trekker rijbewijs.

De auto heeft een topsnelheid van tussen de 65-75km/u dacht ik, als er desnoods een 45km plaat op moet zou dacht ook echt geen probleem zijn. Het is meer een museum stuk die een paar keer paar jaar gebruikt kan worden.

Wat betreft het keuren kan ik denk het beste informatie krijgen bij de RDW, maar in dit specifieke geval is mijn ervaring dat ze het soms bij de RDW ook niet altijd weten. Wellicht zijn hier mensen tips/ervaringen?

Mvg,
Mark

Een tijdje terug zag ik een Barkas B1000 busje rijden (jaren 60/70 ?), Maar toen ik uit nieuwschierigheid het kenteken checkte bleek de auto als Hyundai (zonder type-vermelding) uit 1995 geregistreerd te zijn.
Heel vreemd, maar wellicht is daar een soortgelijk verhaal aan vooraf gegaan?

Leuk project in elk geval en hopelijk vind je een oplossing voor het geschetste probleem.

Hier een beetje een zelfde verhaal met een Rosengart uit 1936. Geen papieren, wel chassis, motor en chassisplaatje waar beide nummers op vermeld staan. Wat ik zou doen:

-Naar RDW gaan voor voorschouwing. Wat je zeker moet meenemen is de aanschaffactuur van de auto. Dat is namelijk het bewijs dat je de eigenaar van de auto bent. Vervolgens zo veel mogelijk huiswerk doen vwb bouwjaar. Probeer dus op zoek te gaan naar details die kunnen bewijzen waneer jouw auto ongeveer is gebouwd. Wij hadden het geluk dat iemand nog steeds de oude fabrieksregisters van Rosengart beheerd en we voor een klein bedrag netjes een foto kregen van het handgeschreven fabrieksregister, zodat we precies wisten waar en wanneer de auto voor het eerst is geleverd. Misschien is er voor Barkas ook nog zo'n register bekend? En anders gewoon foto's meenemen van jouw type auto in verschillende bouwjaren en aan de hand daarvan een bouwjaar aannemelijk maken bij de keurmeester.

Vervolgens checken ze je project, voeren ze alle aanwezige nummers vast in in het systeem, zodat deze later al bij ze bekend zijn, maken ze wat foto's voor het archief en krijg je een keurloodje op het chassis, zodat ze later zeker weten dat het de betreffende auto is. Ook kunnen ze alvast wielbasis en spoorbreedte meten als dit mogelijk is. Doe dit gewoon zsm, voordat je allerlei werk gaat verrichten.

Wij kregen verder nog de tip om een rustig, liefst ietwat landelijk keuringsstation op te zoeken. ondanks dat wij dichter bij Amsterdam wonen zijn we daarom naar Heerenveen gegaan. Daar namen ze alle tijd voor ons en hebben ze netjes al het aanwezige bewijs van identiteit van de auto gefotografeerd.

Edit: ook fijn, er staan er al tenminste 2 op Nederlands kenteken. Dat is handig omdat ze daar gegevens van kunnen overnemen. Helemaal mooi zou zijn als je in contact kan komen met de eigenaar, of van wat andere exemplaren de chassisnummers kan achterhalen zodat je aan de hand daar van kan inschatten in welk tijdsslot jouw exemplaar valt.

37342205646_975423b906_b.jpg

40410977330_6098e288a5_b.jpg

Zit er op de body niet ergens zo'n plaatje, bijvoorbeeld op het vuurschot?

s-l1600.jpg

Hier te koop: https://www.ebay.de/itm/Typenschild-fuer-Framo-V901-2-Barkas-mit-Kerbnaegeln-/263369347197

er zijn vast wel ergens mensen met oude slagnummertjes te vinden als het echt nodig is..., sterker nog, die heeft die verkoper ook...

RDW open data, dataset gekentekende voertuigen, filteren op merk Barkas: 118 stuks, voornamelijk V 901 & B 1000.
Bus B1000 gemengd bedrijfswagen en personenauto.
+/- 50 stuks V901/Framo bedrijfswagens en 2 stuks personenauto's:
-DH-61-09, V901.
-DH-10-93, KOMBI V 901/2 KO.

B1000 is het nieuwere type uit de jaren zestig en later.

Houd er rekening mee dat de carrosserie al minstens een keer is vervangen, dit is zeer gebruikelijk bij Oostblokauto's op een separaat chassis (zoals ook Trabant en Wartburg). Daar heb je dus niet altijd wat aan om het bouwjaar goed te kunnen bepalen.

Het bovenstaande plaatje lijkt me wel erg (te) modern voor een dergelijke Barkas.

Hoi, ik zou inderdaad ook de route met voorkeuring nemen. Dan weet je zeker dat je later een kenteken kan krijgen. Alternatieve wegen zijn er ook, maar de enige legale oplossing is lastiger. Je kan hem namelijk ook eerst in duitsland nieuwe papieren laten geven en daarna met die papieren invoeren.

Verder hoop ik wel dat je houtwerk nog goed is, want daar gaat veel tijd in zitten. Motorisch gezien kan je volgens mij ook een motor van een wartburg 353 plaatsen. Wel zit er volgens mij een verschil tussen de verschillende type differentieel. Ik heb begrepen dat er ook varianten zijn waarmee je de 80 niet kan halen.

Verder heb ik nog een aantal kratten rubberwerk liggen die over zijn van mijn Zwickau p70. Daar zitten ook delen bij die ik niet herken. Vermoedelijk van een Framo. Ik heb de foto’s hier staan. https://postimg.cc/gallery/34kvvaebs/ Als er iets bruikbaars tussenzit is het gratis op te halen.

Als laatste neem ik aan dat je voor onderdelen al bij Framo Jens heb gekeken. Als je de tijd hebt, is op ebay ook veel te vinden.

Probeer het eens hier: https://www.museen-frankenberg.de/fahrzeugmuseum-frankenberg/

Dit is het meest uitgebreide Barkas-museum in Duitsland, als zij wellicht aan jouw chassisnummer een bouwjaar kunnen koppelen, krijg je zonder moeite dat bouwjaar op kenteken. Een aankoopfactuur of -verklaring is wel een vereiste (mag voor zover ik weet gewoon handgeschreven zijn wanneer je de auto bij een particulier vandaan hebt).

Als ik jou was, zou ik wel langs de RDW gaan vóór je aan de restauratie begint!

Bedankt voor de reacties. Inmiddels ben ik al wat verder.

Even wat info tot nu toe:

In Nederland zijn er 3 vorige eigenaren bekend die hem hebben geprobeerd te restaureren. Mijn vader heeft hem ongeveer 15 jaar geleden overgenomen van een bekende. Toen is die getectyleerd en het hele chassis en spuitwerk uitgevoerd. Lopend motorblok is gekocht maar heeft nooit gedraaid. Het is dus een project wat al heel wat jaren stil staat en de auto is niet meer in originele staat. Dit weekend met wat handige vrienden het motorblok draaiend gekregen en liep erg mooi. Wel wat rommelig, maar het blijft een 2-takt.

Voorschouwen zal dus geen optie zijn, daarvoor is de auto al veel te ver gerestaureerd. Veel onderdelen moeten ook nog gemonteerd worden.

Ik heb nog wel wat meer info over de auto.
- Ik heb een fotoboekje met foto's van de vorige eigenaren die hem aan het opknappen waren. + een foto waar hij opgehaald wordt in Duitsland met nog een duitse kentekenplaat op de auto.
- Ook heb ik een Duits kentekenbewijs uit 1973 met een overeenkomend frame nummer op papier wat ook op het chassis van de auto zit. Helaas staat er geen bouwjaar in deze papieren. Wel een kenteken, maar die komt niet overeen met de foto's.
- Verder is de auto dezelfde kleur gespoten als hij origineel was.

Keuren als vrachtwagen lijkt het meest logisch gezien de LKW aanduiding in het papieren kentekenbewijs uit 1973. Dit heeft alleen niet mijn voorkeur, of ik moet hem daarna terug keuren naar auto. Andere optie is een deel van de papieren weglaten bij de keuring.

Ik ga nu via wat kanalen en o.a. het barkas museum het bouwjaar achterhalen en hopelijk kan ik nog wat meer informatie krijgen. Ook heb ik de IFA club Nederland benaderd voor extra informatie.
Mijn vader die dit project is begonnen +- 15 jaar geleden heeft wist ook nog iemand in Nederland waar hij veel onderdelen gekocht heeft. Die man wilde ik proberen te benaderen, maar ik kwam helaas op een oldtimer verening website tegen dat de beste man niet meer in leven is.

Wordt vervolgd. Tot die tijd worden tips uiteraard gewaardeerd.

ik zou toch naar de RDW gaan. met al de documentatie. Dat moet genoeg zijn om een identiteit te kunnen vaststellen. Misschien dat het museum nog iets kan met het chassisnummer, zodat je een soort bewijs van echtheid kunt overleggen?

Ja daar wacht ik nog even op. Ik wil eigenlijk eerst het bouwjaar achterhalen voordat ik een voertuig identificatie aanvraag. Maar als ik voldoende papieren kan krijgen/vinden en de documentatie op orde heb denk ik dat een voertuig identificatie van te voren niet nodig hoeft te zijn.

Ik heb ook nog even gekeken naar de bestaande kentekens. Bijna alle barkas/framo auto's hebben een kenteken dat begint met BE, dat komt vanwege het carrosorietype vrachtwagen (BA). Overal is het voertuig categorie N1 (dat wil zeggen bedrijfsauto tot 3500kg) N2 is voor voertuigen boven de 3500kg. Een voertuig met een kenteken dat begint op BE zou volgens mij met een autorijbewisj gereden mogen worden omdat het gewicht + laadvermogen onder de 3500kg zit.

Zou iemand dit kunnen bevestigen?

Klopt.
LKW betekent lastkraftwagen, vrij vertaald bedrijfsauto dus oftewel het grijs kenteken in Nederland.
Tot 3500 kg ttm te rijden met B-rijbewijs, boven de 3500 kg ttm is C-rijbewijs nodig.
Het fabrieksaf aangegeven laadvermogen kan bij een kentekenkeuring trouwens gewoon lager gezet worden om onder de grens van 3500 kg ttm te blijven, dat is gewoon een formele papieren handeling.

Dat de duitse kentekenplaten op de foto's niet overeen komen is trouwens heel gemakkelijk verklaarbaar: in duitsland zijn de kentekenplaten persoonsgebonden en niet voertuiggebonden zoals in nederland.
En de oude oostduitse kentekenplaten zijn net zo geldig als onze pre-gaik kentekenplaten: puur nog decoratief en verder niets.

Maar probeer eerst zoveel mogelijk documentatie te vinden en maak dan een afspraak bij RDW om de identiteit vast te leggen voordat je nog verder gaat investeren... scheelt je ook een hoop bureaucratie en ergernis bij de kentekenkeuring als het project klaar is.
Gezien je al aangeeft dat jou Barkas niet meer origineel is kan het best zijn dat er een afwijkend bouwjaar ambtelijk vastgesteld gaat worden aan de hand van de meerderheid van de gebruikte onderdelen (samengesteld voertuig), maar als het merendeel niet afwijkt van origineel uiterlijk zal gewoon het originele bouwjaar nog vastgesteld worden.

Maar zet eens wat foto's van jou project hier neer?

Via via nog wat websites tegen gekomen.

Op de volgende website heb ik mijn bouwjaar kunnen achterhalen: https://f-r-a-m-o.de/technische-daten/rahmennummern/

Mijn chassis nr begint met een letter en is dus ooit vervangen, maar dat blijkt nogal normaal voor die tijd van het jaar en men hield het originele bouwjaar vast. Hij komt uit 1955! Dat komt mooi uit want ik wilde graag dat hij van voor 1960 is. De eigenaar van de website heb ik gemaild met de vraag of ik een officieel document ergens kan krijgen met mijn chassis nr + bouwjaar.

Ik denk dat ik voldoende papieren en bewijzen kan krijgen met de connecties en info die ik nu in een korte tijd al heb opgedaan. De auto heb ik min of meer compleet in onderdelen. Het is vooral alles aansluiten. Alles is al gespoten, alleen nu nog alle bekabeling aansluiten, even nieuwe bougies, alles schoonmaken, plaatwerk vastzetten, en alle losse onderdelen monteren zoals chromen wieldop, knipperlichten, spiegels, voorruit, achterruit, laadbak achter etc etc. Wel wat werk, maar als ik elke avond bezig ben kan het zo maar in een paar maanden klaar zijn. De enige kosten die ik tot nu toe gemaakt heb is een nieuwe 6v accu, wat bougies, bougiekabels, en wat oliën/vloeistoffen. De grote kosten zijn 15 jaar geleden gemaakt toen het project opeens stil viel.

Als ik nu naar de RDW moet voor een identificatie dan kan ik nog 2 volle aanhangers meenemen met onderdelen. De restauratie is mijn inziens al te ver om nu nog een identificatie te doen. Maar als ik nu het chassisnummer bekijk met het bijbehorende bouwjaar + het model van de auto en het Duitse kentekenbewijs uit 1973 dan klopt het bouwjaar met het modeltype van de auto en optisch naar de auto gekeken klopt het model ook. Zo staat in de papieren model v901/2, die zijn gemaakt van 1954 t/m 1960. Chassis nr komt uit 1955 dus is logisch. Als ik nu nog een offcieel papier kan bemachtigen dan zou het volgens mij voldoende moeten zijn.

Binnenkort zal ik even wat foto's neerzetten.

Een chassis met een E-nummer komt inderdaad in de ddr veel voor. Meestal werd er dan een van de cijfers weggelaten. Ik ben even kwijt of dit de eerste of laatste was. Verder zijn veel ddr auto’s uit die tijd wel een samenraapsel van onderdelen. Dus blijft het bouwjaar lastig te achterhalen.

Hierbij nog even de beloofde foto's:

dNxi5AG.jpg

lo6CHiT.jpg

Hierbij een foto voor het idee van de kleurstelling en model.

EPYwZPV.jpg

En nog een filmpje van de eerste keer starten sinds we het motorblok hebben. 15 jaar geleden als lopend blok gekocht, maar toen nooit gestart.

https://www.youtube.com/watch?v=XAPJkl7pl3I

Mazda 323f zei:
Ik heb ook nog even gekeken naar de bestaande kentekens. Bijna alle barkas/framo auto's hebben een kenteken dat begint met BE, dat komt vanwege het carrosorietype vrachtwagen (BA). Overal is het voertuig categorie N1 (dat wil zeggen bedrijfsauto tot 3500kg) N2 is voor voertuigen boven de 3500kg. Een voertuig met een kenteken dat begint op BE zou volgens mij met een autorijbewisj gereden mogen worden omdat het gewicht + laadvermogen onder de 3500kg zit.

Zou iemand dit kunnen bevestigen?

Als een bedrijfsauto die wordt geïmporteerd van voor 1973 is, wordt een BE-kenteken afgegeven, hierbij wordt geen onderscheid gemaakt op gewicht. Dit in tegenstelling tot bedrijfsauto's van 1978 en nieuwer, die een 'modern' kenteken krijgen, waarbij de eerste letter een V is tot 3500 kg of een B boven 3500 kg. Bij bedrijfsauto's (en motorfietsen) uit de periode 1973-1977 is het nog erger, die krijgen een kenteken uit dezelfde serie als personenauto's (momenteel YD).

Voorbeeld van een vrachtwagen met BE-kenteken: https://i2.wp.com/truckpalace.com/wp-content/uploads/2016/09/IMG_7834.jpg

In de het "Zulassungsschein" staan bij mij de volgende gegevens:

- Fabrikant, type, chassis nr, motor nr, gewicht en zitplaatsen, toegestane aslast voor + achter, houder/eigenaar auto, kleur en Kfz.-Brief-Nr.

Nu is het bouwjaar te achterhalen via https://f-r-a-m-o.de/technische-daten/rahmennummern/ maar dat blijft natuurlijk gewoon een website en geen officieel document. Zou dit voldoende zijn of heeft zo'n tabel met bouwjaren op een random website geen waarde?

Is er ook een mogelijkheid om aan een kfz-brief te komen middels het nummer wat in het kentekenbewijs staat? Daar kan ik misschien nog duidelijk een bouwjaar achterhalen. Voor mij is het duidelijk genoeg op de RDW site, maar de vraag is natuurlijk of dat voor de keurmeester ook zo zal zijn.

Ondertussen ben ik ook een mail aan het sturen met mijn vragen aan de RDW. Ik hoop hierbij meer info te krijgen.

Leuk project hoor, komt vast goed! Ik zou niet alles mee naar de RDW nemen, gewoon het rollende chassis met de koets en het motorblok. Spatborden enzo heb je niet nodig, laat desnoods een paar foto's zien van alles wat je hebt en inderdaad wat foto's wat het moet worden en wat je allemaal via internet/kenners/andere eigenaren hebt kunnen achterhalen. Gewoon even op papier zetten, printen en meenemen. Misschien ook even een schriftelijke verklaring van je vader dat hij de auto aan jou heeft overgedaan. Is toch zonde als je er nu werk in gaat stoppen en het straks alsnog niet lukt. Kun je daar maar beter nu achterkomen. Al denk ik dat het wel goed moet komen hoor, de meeste keurmeesters zijn geen boemannen.

eeuwige student zei:
Hoi, ik zou inderdaad ook de route met voorkeuring nemen. Dan weet je zeker dat je later een kenteken kan krijgen. Alternatieve wegen zijn er ook, maar de enige legale oplossing is lastiger. Je kan hem namelijk ook eerst in duitsland nieuwe papieren laten geven en daarna met die papieren invoeren.

Verder hoop ik wel dat je houtwerk nog goed is, want daar gaat veel tijd in zitten. Motorisch gezien kan je volgens mij ook een motor van een wartburg 353 plaatsen. Wel zit er volgens mij een verschil tussen de verschillende type differentieel. Ik heb begrepen dat er ook varianten zijn waarmee je de 80 niet kan halen.

Verder heb ik nog een aantal kratten rubberwerk liggen die over zijn van mijn Zwickau p70. Daar zitten ook delen bij die ik niet herken. Vermoedelijk van een Framo. Ik heb de foto’s hier staan. https://postimg.cc/gallery/34kvvaebs/ Als er iets bruikbaars tussenzit is het gratis op te halen.

Als laatste neem ik aan dat je voor onderdelen al bij Framo Jens heb gekeken. Als je de tijd hebt, is op ebay ook veel te vinden.

Eeuwige student, heb je het rubberwerk nog in bezit?

Terug
Bovenaan