Oldtimers op oude en nieuwe foto's.

42828975725_a9b59b0ac9_c.jpg

In Diever zag ik deze FIAT 600, medeforummer D'oh attendeerde me op deze foto:
21567134474_2ed1bc7fb9_c.jpg

De Pick Pack Supermarket & Fiat 600 by Michiel V, on Flickr

Leuke toevoegingen weer op deze bladzijde heren! Vooral leuk om te zien dat 929V6 de auto uit precies dezelfde hoek opnieuw heeft gefotografeerd!

Ik heb de volgende 'ontdekkingen' gedaan in de afgelopen tijd. :')

Allereerst;

XBXG spotte deze Volvo-vrachtwagen in 2017 op het circuit van Assen. (En Dennie Woldijk in 2015 ook!)

©XBXG

1984/1986:

Een andere opvallende vondst was deze Kever. De Kever bestaat niet meer en er is geen recente foto van maar opvallend is wel dat de Kever zowel in Zandvoort als in Amsterdam(?) op de foto is gegaan.

Amsterdam, jaartal onbekend:

Michiel V

Zandvoort, jaartal onbekend:

©Noord-Hollands Archief.

Forumlid Niels spotte deze fraaie Jensen met in de achtergrond een Jaguar XK150. Het gaat om de laatstgenoemde.

Ede, 2018:

©Niels de Wit.

Ik heb van deze foto geen data opgeslagen. Ik weet alleen dat de auto ergens voor 2003 op de Zandvoortse boulevard heeft gestaan. Ik meen mij te herinneren dat het ergens midden jaren '90 was.

Zandvoort, 1990-1999:

©Noord-Hollands Archief.

Deze mooie Porsche siert nu het Louwman-museum!

Den Haag, 2016:

©Skitmeister.

Zandvoort, 1970:

©Noord-Hollands Archief.

Als laatste een auto die ik zelf onlangs heb weten te spotten tijdens Youngtimer Event in Amsterdam.

Amsterdam, 2018:

Op deze foto uit 1987 staat deze in Aalsmeer in een winkelstraat geparkeerd!

Aalsmeer, 1987:

©Noord-Hollands Archief.

Leuke toevoegingen! De foto van de Jaguar is op zijn vroegst uit 1997, want hij kwam in december '96 naar Nederland.

929V6 zei:
Leuke toevoegingen! De foto van de Jaguar is op zijn vroegst uit 1997, want hij kwam in december '96 naar Nederland.

En ten laatste uit 2001, want toen is die Mercedes ernaast geëxporteerd.
Nieuwe bijdrage: een Volkswagen T3 Syncro die sinds zijn import (juni 2009) een bescheiden makeover heeft ondergaan.

1989 VW T3 Transporter Syncro by Skitmeister, on Flickr
Januari 2010 door Skitmeister.

1989 Volkswagen T3 Syncro by My Name, on Flickr
En afgelopen zondag door mij.

Ik (en de leden van Flickr ;) ) hebben weer wat nieuwe toevoegingen:

Allereerst, een Volvo Amazon die opduikt op een oude foto in Amsterdam en een oude foto in Haarlem!

Volvo Amazon - JN-08-85
Jaar: 1966/1967.
Plaats: Amsterdam.

©Beeldbank Amsterdam.

Jaar: Onbekend.
Plaats: Haarlem.

©Noord-Hollands Archief.

Een oude foto van een DAF-bus die inmiddels al 15 jaar geleden geëxporteerd is.

Jaartal: 1980.
Plaats: Aerdenhout.

©Noord-Hollands Archief.

En vlak voor export in 2002:

KLIK.

Als laatste een auto die in verschillende 'tijdperken' is gefotografeerd:

Jaartal: Onbekend.
Plaats: Onbekend.

©Erik van den Eijnden.

Jaartal: Onbekend.
Plaats: Haarlem.

©Noord-Hollands Archief.

Jaartal: +/- 1994.
Plaats: Berghem.

BHIC.nl.

Jaartal: 2013.
Plaats: Bennebroek. (Ford Museum)

©Wouter Duijndam

Het had ook mooi geweest dat er een nog nieuwere foto van de amazon was.
Wel leuk gevonden, je zal eigenaar zijn (of geweest) en dit nu terug zien.

929V6 zei:
Weer eens een nieuw setje:

1979:

Prachtig hoor dit topic, de 127 op de voor grond komt uit dezelfde serie als die mn vader had, het kenteken 49-43-XS hangt hier nog steed in mijn schuurtje. De fiat, uiteraard in de kleur fiat rood, leeft al niet meer al heeft hij wel lang geleefd. (tot 1990 ongeveer)

Via het project-auto-te-koop-topic kwam ik onderstaande match op het spoor.

1961, Amsterdam.

©Beeldbank Cultureel Erfgoed
(via TedXopl2009)

2018, Veldhoven.

©Stijn

©Stijn

Link naar advertentie (zolang deze het nog doet): Klik.

Aai die eend is er niet beter opgeworden, grille, koplampen en kleur zijn al gewisseld....

Twee eigenaardige vondsten (door anderen) op Flickr.

Het gaat om de achterste Kever en de Alfa Romeo.

Amsterdam, 1973.

©Beeldbank Amsterdam.

Even inzoomen:

©Beeldbank Amsterdam.

De foto van deze Kever moet van vóór 2000 zijn (kijkend naar de pre-GAIK kentekenplaten)? Wie dateert hem scherper? ;)

©Gijsbert den Hollander.

©Gijsbert den Hollander.

En dan de Alfa...

©Skitmeister.

Ook leuk, een mooie Volvo PV444 door de jaren heen!

Jaartal onbekend, Vlissingen:
5686518450_3d2199d33e_o.gif

1978, Holten:

©Erik M.

1981, locatie onbekend:

©Harry Pannekoek.

2010, locatie onbekend:

©Koen Struijk.

Even een vraag over het gebruik van Flickr. Vanaf januari is het betalen geblazen voor diegene met meer dan 1000 foto's. aangezien ik al op bijna 13K aan foto's zit, ben ik zoekende naar een nwe community, waar je nog gewoon je gang kan gaan zonder gelijk een poot uitgedraaid word. Iemand een tip? Bedankt!

Nou nou, een poot uitgedraaid. Je gaat 50 dollar betalen per jaar voor onbeperkte opslag zonder reclame of irritant gezeur. Dat gaat je op een andere plek niet lukken hoor :rolleyes:.

- Quatrelle - zei:
Even een vraag over het gebruik van Flickr. Vanaf januari is het betalen geblazen voor diegene met meer dan 1000 foto's. aangezien ik al op bijna 13K aan foto's zit, ben ik zoekende naar een nwe community, waar je nog gewoon je gang kan gaan zonder gelijk een poot uitgedraaid word. Iemand een tip? Bedankt!

Een website met dezelfde soort inrichting en community als Flickr is er niet echt, geloof ik. Ik denk dat ik weer overga tot opslaan op een externe harde schijf, en de foto's indien nodig upload via een van de vele simpele aanbieders. Moet er nog even goed over na denken, maar gezien de frequentie waarmee ik van Flickr gebruik maak (krap 2k aan foto's in ruim 5 jaar) en ik ook niet veel interesse heb in de extra, via Pro geboden mogelijkheden ten opzichte van de huidige situatie, neig ik ernaar dat het mij de meerprijs niet echt waard is.

Micha D. zei:
Nou nou, een poot uitgedraaid. Je gaat 50 dollar betalen per jaar voor onbeperkte opslag zonder reclame of irritant gezeur. Dat gaat je op een andere plek niet lukken hoor :rolleyes:.

Eens! Het is nou eenmaal niet zo dat data-opslag niets kost. Voor mij hoort het bij de hobby, met dik 23K foto's in 4 jaar tijd vind ik 50 dollar per jaar nog meevallen. Een hobby kost nou eenmaal geld (stel je eens voor als ik al die drieentwintigduizend foto's had moeten laten ontwikkelen!).

D. Elzinga zei:
- Quatrelle - zei:

Een website met dezelfde soort inrichting en community als Flickr is er niet echt, geloof ik. Ik denk dat ik weer overga tot opslaan op een externe harde schijf, en de foto's indien nodig upload via een van de vele simpele aanbieders. Moet er nog even goed over na denken, maar gezien de frequentie waarmee ik van Flickr gebruik maak (krap 2k aan foto's in ruim 5 jaar) en ik ook niet veel interesse heb in de extra, via Pro geboden mogelijkheden ten opzichte van de huidige situatie, neig ik ernaar dat het mij de meerprijs niet echt waard is.

Ik sta ook niet te springen om te moeten betalen voor de opslag van een stel foto's, dan heb ik liever een advertentie op zijn tijd. Helaas zit ik ook boven de duizend foto's dus mag ik daar niet voor kiezen. Ik ga Google-foto's (opvolger van Picasa) de komende tijd eens goed bekijken, en anders gooi ik mijn spotjes gewoon weer op tinypic online.

Gewoon Dirk zei:
Micha D. zei:

Eens! Het is nou eenmaal niet zo dat data-opslag niets kost. Voor mij hoort het bij de hobby, met dik 23K foto's in 4 jaar tijd vind ik 50 dollar per jaar nog meevallen. Een hobby kost nou eenmaal geld (stel je eens voor als ik al die drieentwintigduizend foto's had moeten laten ontwikkelen!).

50 dollar gaat op zich nog wel en voor zover er nog gratis sites waren zullen die wel volgen, maar tot voor kort was het meen ik 30 dollar voor een PRO-account en volgend jaar misschien wel 70 dollar... waar stopt het?

Micha D. zei:

Tuurlijk, what's in a name, maar weet je, al diefoto's online gooien, doe ik om voor mezelf een overzicht te behouden en foto's te kunnen benoemen, maar voor het grootste deel om ze makkelijk vindbaar te maken en ook andere (gelijkgestemden) er van te laten genieten.Dat is voor mij een belangrijke extra. Maar om nou 50 USD daarvoor te betalen, om andere te laten genieten van de moeite die ik doe....vindt ik moeilijk te verteren. al die traffic op en in die community, word wel gegeneerd door mensen zoals jij en ik, die de inhoud bepalen. Voelt voor mij hetzelfde als naar een auto evenementte gaan, waarbij de mensen met de auto's entree betalen, en de bezoekers gratis naar binnen mogen. Ik ga er nog eens over nadenken. Bedankt zover voor julle mening. Sorry voor het hijacken van deze thread.

Ik vind het vooral een principekwestie. Ze hebben jarenlang iets gratis gegeven, waar ik nu ineens geld voor moet betalen. Doe ik dit niet, dan gaan ze mijn foto's weggooien. Wat is het verschil met chantage of afpersing precies? Geld eisen voor een dienst waar je niet voor hebt gekozen, hoe veel of hoe weinig geld het dan ook is.
Ik zit ook totaal niet te wachten op de voordelen van pro, ik baal er wel van omdat ik best veel tijd in mijn albums heb zitten door het taggen. Ook ik ga waarschijnlijk lokaal opslaan en delen via een gratis hoster, met het risico dat mijn foto's na een paar jaar verdwijnen.

En of iemand geld aan zijn hobby besteedt is helemaal aan die persoon zelf. Je kunt bij niemand in de portemonnee kijken.

Haha, afpersing! Je hebt zelf ingestemd met hun voorwaarden, daarin staat dat ze die voorwaarden ook zonder verdere reden mogen wijzigen. Om het dan afpersing te noemen nadat je zelf (blijkbaar) de voorwaarden niet goed hebt gelezen vind ik op zijn zachtst gezegd een beetje hypocriet.

Dat soort voorwaarden kom je overal tegen, lang leve de juristen. Dat kun je lekker zo invullen zoals je wilt, 'want je hebt het toch geaccepteerd?'. Neemt niet weg dat het geen fraaie manier van zaken doen is.
De hele redenering erachter komt ook over als 'het kan niet meer uit jongens, laten we even gaan brainstormen hoe we dit zo positief mogelijk kunnen presenteren'. Dit was blijkbaar het minst slechte wat ze konden bedenken, het ruikt alleen verre van fris.

Het jammere is vooral dat Flickr nu nog een geweldige fotodatabase is en dat daar heel veel van zal verdwijnen volgend jaar. Ik vrees dat er weinig foto's in dit topic zullen blijven staan, om maar iets te noemen. Ik had liever gezien dat het bij een uploadrestrictie was gebleven.

929V6 zei:
Het jammere is vooral dat Flickr nu nog een geweldige fotodatabase is en dat daar heel veel van zal verdwijnen volgend jaar. Ik vrees dat er weinig foto's in dit topic zullen blijven staan, om maar iets te noemen. Ik had liever gezien dat het bij een uploadrestrictie was gebleven.

Dit dus. Overigens, ga ik zelf gewoon door met het 'bijhouden' van mijn archief middels Flickr Pro. Ik heb er zelf genoeg plezier van en anderen kunnen dan maar gewoon 'meegenieten' ;) . Misschien moet ik maar een keer de tijd/moeite nemen om de hier geplaatste archieffoto's op te slaan. Overigens mogen ze bij Flickr wel wat doen aan de vele foutmeldingen die ik krijg als ik bijvoorbeeld de zoekfunctie gebruik of resultaten die niet tevoorschijn komen.

Ik betaal overigens liever +/- €43,- per jaar om mijn foto's te kunnen plaatsen dan dat ik naar een auto-evenement ga met een entree van €20,-+parkeerticket á €10,- om foto's te maken van auto's die naast elkaar staan met vaak te veel mensen er omheen.

Afijn, ik heb ook mijn zegje weer gedaan.

Een leuke vondst:

<-Pre-2000, locatie onbekend.

©Gijsbert den Hollander.

2012, Hoornsterzwaag.
7259630818_17a69c2f8c_z.jpg

©David van Mill.

929V6 zei:

Dat is zeker waar en ik zeg ook nergens dat ik dat niet jammer vind. ;)
Verder ben ik het eens met D'oh, dan maar een PRO account zodat ik kan blijven doen wat ik leuk vind, ik denk niet dat ik minder dan een dollar per week snel ga voelen.

D' oh zei:
<-Pre-2000, locatie onbekend.
[url]https://farm9.staticflickr.com/8854/28901675572_1908e78234_z.jpg[/url]
©Gijsbert den Hollander.

Leuk gevonden! De houten bak staat hem goed.
De datum van de foto lijkt mij wel verkeerd. Die witte Mercedes heeft al een NL-plaatje voor het kenteken, als ik Wikipedia goed begrijp is de foto daarom sowieso van na februari 2000 (onze eerste leasebak was van januari en die had ze inderdaad nog niet). Meeste auto's op de foto hebben dit plaatje nog niet, dus ik zou gokken dat de foto van 2000 of 2001 is.

Gaaf, leuk ook dat de foto's vanuit praktisch dezelfde hoek genomen zijn. Weet je ook wie de bovenste foto gemaakt heeft? Het ziet eruit als een Engelse parkeerplaats, maar de Fiat 124 op de rechterfoto lijkt een Nederlands kenteken te hebben.

Deze foto vond ik op Flickr:

1985: https://flic.kr/p/DiR5fz

... naar aanleiding van deze foto's die ik zojuist op Facebook tegenkwam. :eek:

46234498_213910801947g7df4.jpg

46120916_213910789614jsd1q.jpg

46176202_213910790614hsijv.jpg

Terug
Bovenaan