Olie versnellingsbak verversen

AnneHovens f3221368

Net ingestapt
Ik heb de volgende vraag. Ik rijd een Ford transit connect bedrijfswagentje. Deze is nu in de garage voor het vervangen van versleten koppelingsplaten. Hiervoor moet de versnellingsbak er af om erbij te kunnen. Bij mij ook nog de startmotor. Nu vraag ik me af....als die versnellingsbak er af moet, wat gebeurd er dan met de olie. Zullen ze die dan tevens vernieuwen voor ze hem opnieuw monteren? Of gaat hij dan weer verder op de oude olie. Ik moet zeggen dat ik al 200000 km gereden heb in 16 jaar, maar bij mijn weten nooit deze olie werd ververst, ook niet bij onderhoudsbeurten. Ik wist niet eens dat daar olie in zit, maar doordat ik me nu wat meer verdiept heb via internet, ben ik daar achter gekomen. Weten jullie daar meer van af. Alvast dank.

Wat is het vervangingsinterval in het boekje?
Bij een automaat zou ik er vanaf blijven, maar bij een handbak zou ik vervangen als ze er toch aan het sleutelen zijn, die paar L olie zullen het verschil niet maken op de factuur.

Ik reed vroeger in een tweedehands auto 10 jaar lang en heb eigenlijk nooit (op een keertje na) nog nooit de olie verwisselt. En nooit geen problemen gehad. Maar ik snap dat als je een nieuwe auto hebt je het beter wel eens om de zoveel tijd moet doen.
Daarom vroeg ik ook aan TS of hij een nieuwe auto had of een tweedehands auto.
Ik denk dat dit valt onder persoonlijke mening en niet onder advies dat je aan een ander geeft. Ik ben overigens ontzettend benieuwd naar het merk, model en bouwjaar van je auto. Dan weet ik welke auto te vermijden als ik wat anders zoek.

Een transit connect heeft een versnellingsbak zonder flenzen. De aandrijfassen steken rechtstreeks in het differentieel. Als de aandrijfassen eruit getrokken worden en de bak eraf getrokken wordt, loopt deze dus leeg. Ga er dus vanuit dat er nieuwe bakolie in komt. Kan geen kwaad. Officieel wordt een bak zogenaamd voor het leven gesmeerd, maar als je ruikt hoe bakolie ruikt na een jaartje of 10, 15, dan kan dat absoluut geen kwaad... sowieso komt er na verloop van tijd altijd en onvermijdelijk metaalslijpsel vrij, bij een bakoliewissel met schone olie ben je dat ook kwijt. Immers anders dan bij motorolie of automaatvloeistof gaat de olie in de bak nergens door een filter. Ergo, mooi laten wisselen, is minder dan 2 liter a +/- 25 euro per liter. Zijn de kosten niet.

Ter vergelijking een transit connect bak zonder flenzen:
En een golf 4 bak met flenzen:
Je ziet dat je bij de ford bak door het diff heen kijkt, waar normaal de olie zit.
Bij de golf bak worden de aandrijfassen tegen de flenzen aan gebout met 6 boutjes. Die flenzen zijn oliedicht. Daar zou je dus de bak los kunnen halen zonder deze leeg te maken. Maar zelf vervang ik bakolie toch ongeveer iedere 1,5 ton. Worden de bakken heel oud mee.

Ik reed vroeger in een tweedehands auto 10 jaar lang en heb eigenlijk nooit (op een keertje na) nog nooit de olie verwisselt. En nooit geen problemen gehad. Maar ik snap dat als je een nieuwe auto hebt je het beter wel eens om de zoveel tijd moet doen.
Daarom vroeg ik ook aan TS of hij een nieuwe auto had of een tweedehands auto.

mijn oma rookt ook al 30 jaar sigaretten en leeft ook nog steeds. Dat wil niet zeggen dat het gezond is en je daarom het advies aan anderen kunt geven is dat roken niet slecht is voor je gezondheid....

Een auto heeft gewoon elk jaar nieuwe olie nodig, zeker de moderne blokjes maar ook de wat oudere. Fabrikanten willen het liefst een zo lang mogelijke interval en willen nog wel eens om de 2 jaar adviseren. Maar technisch gezien gewoon elk jaar schone olie.

Versnellingsbak is een gesloten systeem en zou in principe geen last hebben van vervuiling. Ja je hebt wat slijpsels er in van slijtage. Vaak opgevangen door een magneetje. Maar als het er toch af ligt dan kost die paar liter olie de wereld ook niet en gewoon vervangen als je nog een tijdje door wil.

Rare adviezen en persoonlijke aanvallen verwijderd. Verder wachten we even af of de topicstarter nog verschijnt.

Moderatie

Normaal gesproken als de versnellingsbak eraf gaat in verband met vervangen koppelingsplaten, ververs je even de versnellingsbak olie. Wel de juiste specificatie volgens fabriek opgave. Een voorbeeld is 75W/90. Afhankelijk van de auto zit je rond de 2 a 3 liter versnellingsbakolie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan