Onderhoud clio estate 1.2 tce automaat

Satisfaction

Wegverkenner
Hallo allemaal,
vraagje over onderhoud.
Wij hebben dus een Clio Estate uit 2017 kmst. 47000.
De auto afgelopen jaar gekocht bij de Renault dealer met zo'n 42000 op de teller.
We rijden zo'n 7000 tot 8000 per jaar meestal.
Het is nog niet helemaal aan de orde maar voor 6 Aug moet hij nieuwe apk.
Normaal gaan we naar een allround garage in de buurt maar aangezien we 1 jaar garantie op de auto hebben of 10.000 km
willen we dit nu bij de dealer laten doen.
Buiten de apk om wil ik in ieder geval de motorolie laten vervangen, is bij aankoop ook gedaan maar wil dit eens per jaar doen, ongeacht de gereden kilometers. Zijn er nog meer zaken die verstandig zijn gewoon preventief te doen? (de automaat bijv ?)

Automaten worden wel eens gespoeld maar dat is bij liefhebbers en pas rond de 100.000-150.000km. Ik zou dat zeker niet doen bij zo'n jonge auto.

De olie van de automaat moet 1 keer in de 6 jaar worden ververst, kijk of dit in 2023 is gedaan.

De Renault dealer kan vaak ook de historie van de auto inzien, en adviseren of de rem- en koelvloeistof vervangen moeten worden. En of het servicen van de airco nodig is.

^^ Kijk an, (de leverancier van) Renault heeft geleerd en schrijft nu een vervangingstermijn van de automaatbak olie (+ filter neem ik aan) voor. Destijds bij de Twingo 1 was dat niet zo.. "sealed for life" jajaja, ik heb dat geweten..

Spoelen van de bak zou ik niet doen, je kan er juist 'rommel' mee losweken en dat kan dan weer een oliekanaaltje verstoppen. Nee, gewoon de olie laten verversen, als dat in 2023 wél gedaan is kan je daar dus nog even mee wachten tot 2029 en anders nu doen, na (bijna) 10 jaar is het dan wel tijd. Als je de auto lang houdt en over 6 jaar weer de automaatbak olie ververst, dan spoel je eigenlijk ook maar dan op een behoudende manier.

Rommel losweken is nou juist de bedoeling van het spoelen van die bak, en als dat goed gebeurt wordt er gespoeld tot er geen rommel meer uit komt.

eeuwige discussie... Als een motor of bak of remsysteem van verse olie/vloeistof wordt voorzien weekt er van alles los.... kan van alles verstoppen... Maar als de leeftijd laag is, gewoon periodiek onderhoud is gepleegd zal er weinig tot niets vastgekoekt zitten en helpt spoelen juist goed. Bij deze Clio zou ik laten spoelen.

Terug
Bovenaan