Onderzoek: hoe tevreden ben je over je auto?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Beveel je je auto iedereen aan of kun je niet wachten tot de dag waarop je je volgende auto ophaalt? Of heb je er gewoon niet zoveel op aan te merken en moet iedereen dat ook weten? Doe nu mee aan het Auto Tevredenheidsonderzoek en laat weten wat je van je auto vindt.
Bij AutoWeek testen we jaarlijks tientallen auto’s. We hebben daardoor een goed beeld van wat er slim of dom is aan een auto en of hij lekker rijdt. Hoe hij zich op lange termijn houdt, kunnen we echter niet testen. Dat weten alleen de bezitters en berijders van al die miljoenen auto’s.
Laat hij je geregeld in de steek? Heb je onverwachte of dure reparaties? Of kost hij maar een paar tientjes per jaar en rijd je fluitend rond? We willen het allemaal weten en starten daarom het Auto Tevredenheidsonderzoek. Het onderzoek staat nu klaar om te worden ingevuld.

Wat moet je doen?​

Ga meteen naar autoweek.nl/onderzoek2025 en vul onze vragenlijst in. Met het (Nederlandse) kenteken van de auto, het juiste merk en type kunnen we ervoor zorgen dat de resultaten zo betrouwbaar mogelijk zijn. Het onderzoek wordt 14 mei afgesloten, dus wacht niet met het invullen.

Laatst bewerkt:
We hebben een vervolg aan het Auto Tevredenheidsonderzoek gegeven. Waarom? Het bleek dat we ondanks een enorm aantal inzendingen behoefte hadden aan verfijndere resultaten om zo vooral over modellen betere uitspraken te kunnen gaan doen. Sinds de laatste keer dat het onderzoek is gehouden was (meer dan tien jaar geleden) is het aantal verschillende modellen per merk toegenomen (bijvoorbeeld door meerdere modellen/varianten in dezelfde prijsklasse binnen een merk, dus naast een hatchback ook een SUV met een andere naam) maar is ook het aantal merken gestegen.
BTW, we focussen bij dit onderzoek om praktische overwegingen op Nederlandse auto's. Vul je een Belgisch of ander buitenlands kenteken in, dan krijg je inderdaad een melding.

Ingevuld (y)

2x kan je aangeven welke 3 zaken je het belangrijkst vind. Rijgedrag/beleving staat er helaas niet bij. Wel comfort maar dat kan EEN rijbeleving zijn.

Als ik de vragen vergelijk met de vergelijkbare onderzoeken van de Consumentenbond, wordt er inderdaad wel heel veel méér gevraagd hier. De aanvullende vragen lijken voornamelijk randzaken te betreffen. Wat maakt het uit hoe oud ik ben, of ik man of vrouw ben, of waar ik de auto primair voor gebruik, als het doel is een oordeel te krijgen over de betrouwbaarheid van een type auto? En over de aard van de eventuele gebreken (wat nu juist relevant lijkt) wordt niet echt doorgevraagd.

Ik begrijp het gevoel van Vorq wel.

Laatst bewerkt:
De aanvullende vragen lijken voornamelijk randzaken te betreffen. Wat maakt het uit hoe oud ik ben, of ik man of vrouw ben, of waar ik de auto primair voor gebruik, als het doel is een oordeel te krijgen over de betrouwbaarheid van een type auto?
DPG is een commerciële organisatie. Dit soort info is nuttig voor hen, want kan doorverkocht worden voor marketingdoeleinden.

@louisz Ik denk tegenwoordig veel simpeler: wat word ik er wijzer van en wat is het risico? Bijvoorbeeld je wordt gevraagd om je ervaringen met auto X, ebike Y, laptop Z. Zelfs al lijkt de reviewaanvraag van de webshop zelf tekomen zit er toch weer een andere partij tussen, je beloning is nagenoeg nul (kans op een iPad). Meer mensen, meer foutjes, meer databases, meer aggressieve marketing, meer kans op een stagair die €1000 krijgt van een vage kennis als hij een lijstje addressen kan uitdraaien met dure jonge SUV of klassieke cabrio op de stoep enzovoorts.

Het kenteken (en zelfs alleen merk + model) vind ik dus al te veel. Zelfs zonder mijn exacte gegevens in de DPG databank.

Jammer dat wij als Belgskes niet kunnen meedoen; ergens begrijpbaar vanuit commercieel oogpunt maar een gemiste kans voor mij. Ik schrijf nl. graag over auto's.

Auto tevredenheidsonderzoek. Eerste vraag: Leeftijd..

Zucht.

Af en toe is het panel van Opiniemeters op zoek naar mensen die willen meedoen met dit soort onderzoeken. Zou je vaker willen helpen? Geef je dan hieronder op voor het Opiniemeters panel! Als bedankje staat er altijd iets leuks of een vergoeding tegenover! Doe je ook mee? *
  • Leuk! ik wil vaker meedoen
  • Nee dat wil ik niet/ik ben al lid
En als je op nee klikt om niet vaker mee te doen, dan stopt ook gelijk het onderzoek.

Dubbel zucht

@louisz Ik denk tegenwoordig veel simpeler: wat word ik er wijzer van en wat is het risico? Bijvoorbeeld je wordt gevraagd om je ervaringen met auto X, ebike Y, laptop Z. Zelfs al lijkt de reviewaanvraag van de webshop zelf tekomen zit er toch weer een andere partij tussen, je beloning is nagenoeg nul (kans op een iPad). Meer mensen, meer foutjes, meer databases, meer aggressieve marketing, meer kans op een stagair die €1000 krijgt van een vage kennis als hij een lijstje addressen kan uitdraaien met dure jonge SUV of klassieke cabrio op de stoep enzovoorts.

Het kenteken (en zelfs alleen merk + model) vind ik dus al te veel. Zelfs zonder mijn exacte gegevens in de DPG databank.

Eens! (y)

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Auto tevredenheidsonderzoek. Eerste vraag: Leeftijd..

Zucht.

Af en toe is het panel van Opiniemeters op zoek naar mensen die willen meedoen met dit soort onderzoeken. Zou je vaker willen helpen? Geef je dan hieronder op voor het Opiniemeters panel! Als bedankje staat er altijd iets leuks of een vergoeding tegenover! Doe je ook mee? *
  • Leuk! ik wil vaker meedoen
  • Nee dat wil ik niet/ik ben al lid
En als je op nee klikt om niet vaker mee te doen, dan stopt ook gelijk het onderzoek.

Dubbel zucht
Bedankt voor het invullen van de vragenlijst! De vraag voor het Opiniemeters panel was namelijk de laatste.

Als een bedrijf, PG, gedragcodes (waar ik het mee eens ben) voor andere partijen opstelt vind ik het normaal dat men dan zelf ook aan die regels voldoet.

Dus enquetes, nee.
Ik roep niet op tot het meedoen aan de enquete in mijn update. Ik meld alleen dat er een vervolg is aan het bestaande onderzoek - en waarom we dat doen - voordat iemand dit ziet/merkt en hier een nieuw topic start met de vraag waar herhaling/uitbreiding van het onderzoek voor dient ;-)

Jammer dat wij als Belgskes niet kunnen meedoen; ergens begrijpbaar vanuit commercieel oogpunt maar een gemiste kans voor mij. Ik schrijf nl. graag over auto's.
Inderdaad jammer maar de praktische achtergrond is dat we via de Nederlandse kentekens bij twijfel/vragen kunnen checken om welke auto het (technisch gezien) gaat. En dat blijkt verhipt handig/nodig te zijn, vooral voor een aantal motortechnische vragen/antwoorden.

DPG is een commerciële organisatie. Dit soort info is nuttig voor hen, want kan doorverkocht worden voor marketingdoeleinden.
Volgens de AVG mogen we de gegevens niet doorverkopen. We willen wel in kaart brengen hoe auto's (op merk/modelniveau gewaardeerd worden en welke auto's meer/minder problemen geven en welke. En ja, dergelijke resultaten gaan we natuurlijk delen maar je krijgt er geen extra mailings of zo mee of door.

Vind kenteken ook logisch. Anders kan iedereen wel tig nepdingen invullen. Krijg je straks bv dat alles van Stellantis als beste uit het onderzoek komt :sneaky::ROFLMAO:
Dan trek je toch gewoon de rdw database ff leeg? Alleen wel interessant als hetzelfde kenteken dan door verschillende inzenders gebruikt wordt.

Vind kenteken ook logisch. Anders kan iedereen wel tig nepdingen invullen. Krijg je straks bv dat alles van Stellantis als beste uit het onderzoek komt :sneaky::ROFLMAO:
Ja verrassing, dat kan nog steeds. Het is niet lastig een reeks kentekens te verzamelen die je niet eens bezit en die lekker op te hemelen of af te kraken. Oh @DeeTwee noemt ook al.

Is wel weer extra moeite.
Ja je racefiets van €8000 met een paar schoenveters vastzetten is ook extra moeite voor een boef! :ROFLMAO:

Iemand wil al bewust een bepaald model afkraken, uit wraak. Een beetje IT'er heeft dan al 20 ideetjes hoe dat aan te pakken. Extra moeite wordt dan bijna 'extra uitdaging'. De wereld van 'fakenieuws' is al oud he. Net als die hits die in de jaren '80 gewoon gekocht werden door plaatjes terug te kopen van winkeliers.

Mocht er een distributeur meelezen. Een mooie wagen + tankpas voor 4 jaar en ik zorg voor 5000 positieve reviews!

Terug
Bovenaan