Ongelukkig huwelijk met redelijk jonge Aygo

TBITES

Startmotor
Goedemiddag,

Ruim 2,5 jaar ben ik in bezit van een Aygo met bouwjaar 2014 (gekocht bij de lokale Toyota dealer). Bij aanschaf 44.000 km op de teller en nu 67.000 km. De auto reed naar mijn gevoel beter dan mijn voorgaande auto een Nissan Pixo (kale versie) met bouwjaar 2009. De Pixo is al die jaren een probleemloze auto geweest.

Waar ik mij al na een maand al aan stoorde was het hakerig schakelen. Je moet veel langere slagen maken met de Aygo dan bij de Pixo. Dat was volgens de dealer gebruikelijk bij dit model, maar zou niet tot problemen moeten leiden.

Afgelopen 2 jaar is er een hoop versleten en kapot gegaan. Binnen een jaar was de sensor motormanagement kapot. Na anderhalf jaar besloten om de auto maar een onderhoudsbeurt te geven (niet bij de Toyota dealer, maar een garage waar ik al eerder mijn Pixo in onderhoud had). Remschijven en autobanden (orginele) versleten met nog geen 60.000 km op de teller. Afgelopen november nog wel probleemloos door de APK gegaan.

Een kleine drie weken geleden merkte ik dat de koppeling zwaar begon aan te voelen. Shit, dacht ik. Koppeling defect/versleten...

Lees wel op de ANWB site en op de BOSCH site dat de koppeling toch een zwak punt is van de Aygo, maar alsnog is dit toch allemaal wel heel erg snel gegaan. Mijn vraag is of meer mede forumleden deze slijtageproblemen herkennen bij de ''Drieling''. Of is dit gewoon pure pech?

Alvast bedankt voor de terugkoppeling!

Schijven en banden na 6 jaar en 60k km is toch niet zo heel vreemd? Koppeling hangt natuurlijk helemaal af hoe ermee gereden is, voetje op de koppeling door de vorige eigenaar, dan kan het snel gaan.

Na anderhalf jaar besloten om de auto maar een onderhoudsbeurt te geven

Na deze zin was ik mijn initiële 'hoe kan dat nou?' kwijt. Na anderhalf jaar maar eens een onderhoudsbeurt doen, en je dan afvragen waarom dingen niet helemaal soepel gaan?o_O

Ik zou blij zijn als ik 60.000 kilometer met een setje banden zou doen! De slijtage van de remschijven en de koppeling is behoorlijk afhankelijk van de rijstijl. Is wellicht wat vroeg, maar je weet niet wat voor rijder de eerste eigenaar was (zoals Micha al schrijft). Blijft de 'sensor motormanagement' over: ik weet niet welke sensor je bedoelt, maar je zou verwachten dat de meeste sensoren inderdaad langer dan een jaar of 6 meegaan. Die sensor zou ik dan inderdaad scharen onder de noemer onverwacht defect.

Joop 5528328 zei:

Na deze zin was ik mijn initiële 'hoe kan dat nou?' kwijt. Na anderhalf jaar maar eens een onderhoudsbeurt doen, en je dan afvragen waarom dingen niet helemaal soepel gaan?o_O

Anderhalf jaar na aanschaf. Naast rij- klaarmaken kreeg de Aygo ook een onderhoudsbeurt.

Micha D zei:
Schijven en banden na 6 jaar en 60k km is toch niet zo heel vreemd? Koppeling hangt natuurlijk helemaal af hoe ermee gereden is, voetje op de koppeling door de vorige eigenaar, dan kan het snel gaan.

Heeft het hakerig schakelen wellicht ook een impact op de koppeling?

Wat ik mij herinner spelen er bij deze kleinere motoren 2 problemen: Er is bij lage toerentallen weinig koppel aanwezig en de eerste versnelling is redelijk lang. Dit houdt in dat bij optrekken vanuit stilstand er al wat gas gegeven moet worden om schokvrij van zijn plek te komen. Dit schokvrij optrekken bereik je ook door de koppeling te laten slippen (= versnelde slijtage). 2e probleem is dat bij het schakelen naar een hogere versnelling het toerental lastig te doseren is (vaak loopt het toerental ivm uitlaatgasemissie langzaam terug en is "te hoog" voor de opvolgende versnelling). Wederom slijtage aan de koppelingsplaat. Oplossing is geduld met het schakelen, maar dan is het weer ingewikkeld om met de verkeersstroom mee te gaan.....

Volgens mij is de koppeling van een Aygo niet zelfstellend en dient elke onderhoudsbeurt afgesteld te worden, in dat opzicht is het niet vreemd dat de koppeling op is als dat niet gebeurd is

T 4702252 zei:
Joop 5528328 zei:

Anderhalf jaar na aanschaf. Naast rij- klaarmaken kreeg de Aygo ook een onderhoudsbeurt.

Ik snap de reactie van Joop wel. Volgens mij geeft het onderhoudsschema aan dat de Aygo minimaal jaarlijks (of vaker indien meer dan 15.000km/jr) onderhoud krijgt. Nou kan dit natuurlijk best eens een maandje later omdat dat beter uitkomt maar een halfjaar overschrijding vind ik fors.

Pietzoveel zei:
Wat ik mij herinner spelen er bij deze kleinere motoren 2 problemen: Er is bij lage toerentallen weinig koppel aanwezig en de eerste versnelling is redelijk lang. Dit houdt in dat bij optrekken vanuit stilstand er al wat gas gegeven moet worden om schokvrij van zijn plek te komen. Dit schokvrij optrekken bereik je ook door de koppeling te laten slippen (= versnelde slijtage). 2e probleem is dat bij het schakelen naar een hogere versnelling het toerental lastig te doseren is (vaak loopt het toerental ivm uitlaatgasemissie langzaam terug en is "te hoog" voor de opvolgende versnelling). Wederom slijtage aan de koppelingsplaat. Oplossing is geduld met het schakelen, maar dan is het weer ingewikkeld om met de verkeersstroom mee te gaan.....

Klopt. Soepel schakelen met dit type is best een uitdaging. Ik heb ze als auto van de zaak gehad. Mijn Corsa kreeg ik tot net onder de 3 ton op de originele koppeling maar bij die 108 van de zaak voelde je hem ook al wel minder worden rond de 80k. Het gaspedaal en koppelingspedaal zijn ook erg onnauwkeurig en slecht te doseren wat samen tot een slechte combinatie zorgt. Om een simpel watergootje door te komen vanuit stilstand (parkeervak ofzo) is het soms ook wel stinken geblazen op de koppeling.

Monsieur Le Loure zei:
Volgens mij is de koppeling van een Aygo niet zelfstellend en dient elke onderhoudsbeurt afgesteld te worden, in dat opzicht is het niet vreemd dat de koppeling op is als dat niet gebeurd is

Dit inderdaad ook. Dat vergeten garages nog wel eens.

Ik lees steeds dat Toyota's vaker een onderhoudsbeurt nodig hebben als de Europese merken, in ieder geval na een jaar of 15.000 km.
Als je de beurt op tijd had gegeven en niet een half jaar te laat was misschien de reparatie aan de koppeling te voorkomen geweest.
En banden en remschijven hangt erg af van de rijstijl en die weet je van de eerste 44.000 km niet.
Extreem snel is het in ieder geval niet.

Er hoeft bij veel Aziatische auto's ook geen relatief dure Long Life olie in.... En na 15k, 20k of 1 jaar verdikt de olie minder waardoor de koude start makkelijker gaat en de spatsmering beter werkt. Iets met 'het lange termijn' denken vwb de levensduur.

Bij onze nieuw gekochte dealer onderhouden Aygo uit 2007 was de koppeling al na 50.000 km volledig versleten, onaanvaardbaar snel, maar de dealer vond het heel normaal.

Bij andere merken hebben we nooit de koppeling hoeven te vervangen zelfs met tellerstanden tegen de 300.000 km. De remmen waren ook van zeer matige kwaliteit en erg snel versleten. Ons viel de kwaliteit van de Aygo erg tegen. Er zijn veel reparaties aan geweest. Met slechts 99.000 km hebben we de auto verkocht, ook omdat de auto erg veel olie begon te gebruiken door kantelende zuigers.

Je moet ook niet vergeten: het is dan wel een Toyota, maar de drieling werd wel gebouwd op de aller- allergoedkoopste manier, om zowel de kostprijs als de verkoopprijs heel erg laag te kunnen houden. Daarom geen automatisch stellende koppeling, uitklapraampjes achter, alles zo dun en eenvoudig als het maar kan. Best een goed idee, maar veel delen s=zijn sneller dan gemiddeld aan vervanging toe. Staat tegenover dat je best met regelmatig onderhoud en wat vervanging van delen een hoge kilometerstand kunt halen.

Wat betreft koppeling banden en remmen: je omschrijft de inzet niet, maar bv heel veel stadsverkeer is natuurlijk een aanslag op remmen, koppeling en banden. 30.000km snelweg per jaar is dan heel wat anders. 60kkm met banden is overigens niet heel kort.

my 2 cents: met een net wat oudere b-segmenter als een Jazz of een Yaris ben je veel beter af, de maandelijkse vaste lasten zijn maar heel weinig hoger.

Ik ben heel wat van deze auto's tegengekomen waarbij de koppeling voor de 50.000 km volkomen op was. Weinig trekkracht onderin, dus om soepel weg te rijden laten veel bestuurders de koppeling slippen. Samen met de beroerde stoelen vond ik dit het grootste minpunt van deze auto.

Netjes, 60k met 1 set banden.

Ik ben al blij als ik de 40k haal. :p

Maar goed, onderhoudspuntjes, koppeling kun je gewoon stellen, dat moet eigenlijke elke 25.000 km, meestal is dat nog nooit gedaan en ook de reden dat veel van deze auto's al voor de 100k aan een nieuwe koppeling zitten.
Die van ons is nu 65.000 km oud, nog niks aan gehad. Top ding! Maar wel netjes elke 15k een onderhoudsbeurtje. ;)

65k is natuurlijk ook niet erg veel.

Wel grappig dat de meningen over dit karretje zo verdeeld zijn. Sommigen zweren erbij, anderen vinden het niks.

Ik denk altijd maar zo, hoe is de eerste eigenaar omgegaan met de auto? Dat weet je dan toch niet, was het een bruuske rijder? Je hebt nog steeds mensen die niet goed met de koppeling kunnen omgaan. In dit geval zou ik zeggen, gewoon pech.

Ik had nog geen 8000 km gereden met de auto in de anderhalf jaar na aanschaf. Er is ook nog geen 30.000 km meegereden zie eerste post.

Behalve misschien die sensor zie ik vooral normale slijtage en achterstallig onderhoud. Kennelijk vind jij dat allemaal heel bijzonder, hoe lang dacht je met een set banden te kunnen doen bijv? En onderhoud, wanneer was dat ingepland? Ik denk namelijk dat je verwachtingen niet helemaal bij je budgetautootje passen.

T 4702252 zei:
Ik had nog geen 8000 km gereden met de auto in de anderhalf jaar na aanschaf. Er is ook nog geen 30.000 km meegereden zie eerste post.

Maar wel anderhalf jaar 'niks' gedaan dus. Het is niet voor niets een kilometrage óf tijdspanne...

Banden waren ook 7 jaar oud. Op zich al genoeg reden om ze te vervangen.

Wij hebben ook een Aygo. Die is nog nieuw. De opzet met een vooral bij lage toeren lamme motoe en lange overbrenging dwingt je bijna om de koppeling zwaar te belasten. Als je dat atomme schakellampje vergeet en de motor goed op,toeren houst rijdt het verder prima.

Wegrijden, warmrijden en gas erop. Schakelen is te leren zo moeilijk is het niet en gas zit rechts.

Maar hoeveel heb je er nu mee gereden T, je begint je op met 44k aanschaf en nu 67k. Dat is 23.000 km in die tijd moet je volgens het schema al bijna op de 2e onderhoudsbeurt zitten. Niet pas op de eerste.

En daarna roep je weer wat anders.

@Mechanix, het is nog niks 65k. Mijn vriendin heeft hem nu bijna 2 jaar, 30k erbij gezet in die tijd. 3 beurten en verder niets. Topding.

En allemaal origineel nederlandse auto's? Of door de dealer uit spanje gehaald? Ex huur wordt nogal eens als demo verkocht

Waarschijnlijk is het onderhoud bij de niet dealer ook niet zo goed: betwijfel of die wel überhaupt een koppeling bijstellen, dat doet de dealer zeker wel en kost je niks extra's. Behalve dan het eventuele hogere onderhoudstarief.

Het ene beurtje is het andere niet: veel eigenaren van een auto denken dat een onderhoudsbeurt heel bijzonder is, maar feitelijk is het een "controle beurt" en sommige garages doen alleen de olie eventjes vervangen en klaar is kees.

Dat is prima als de auto toch niks mankeert, maar dan worden wel essentiële zaken als de koppeling bijstellen over het hoofd gezien. Mijn vader rijdt trouwens in een C1 van 2009 en onderhoud is ook voor hem een vies woord, echter bijna 3 jaar rijdt hij er al zonder problemen in.

1x heb ik dat ding naar Düsseldorf gereden om bij Mr Wash een olie en oliefilter te versen en dat was het, voor de rest is ook bij mijn ouders: onderhoud = APK :LOL: Al hebben ze vorig jaar wel voor een bedrag van een kleine € 150 vier Nexen vierseizoensbanden via mij laten monteren, die had ik bij Autodoc besteld en lokaal bij een garage laten monteren.

Daarvan heb ik geleerd in de zomer, nooit nieuwe banden in je auto laten liggen... heeft wel eventjes geduurd tot mijn auto goed gelucht was en de rubbergeur weg was.

Mijn vader rijdt ook echt weinig, dus met 11.000km gekocht tweedehands en nu staat er wellicht 30.000km op de teller? Maar die koppeling was in het begin wel een dingetje en bij het wegrijden, zijn die citybugs net brommobielen zoveel lawaai maakt die motor.

Je leest ook wel veel klachten over de koppeling die in die Aygo's zit. Als je ermee om weet te gaan en je laat hem afstellen (1970 belde), zal het vast wel heel blijven. Maar samen met het gebrek aan comfort en het blikkerige karakter van zo'n ding, zou ik iets anders kopen. Een auto uit het B-segment kost maar iets meer en is veel meer auto.

Aygo is gewoon fijn omdat het nog een auto is zonder fratsen: als er geen airco in zit, hoef je deze ook niet te laten onderhouden. Geen electrische ramen betekend, dat de elektronica die daaraan verbonden is ook niet kapot kan gaan.

Geen centrale deurvergrendeling, dus nog met de sleutel de auto open en dicht maken en als je dan niet de passagiersdeur van binnen dicht doet: dan staat die nog open ook en de kofferbak moet natuurlijk ook apart open gemaakt worden.

Ansich ideale auto voor mensen zoals ts: want alles wat er niet op zit, kan ook niet stuk geen. Ik vind 60.000km met een set banden trouwens best wel een presentatie hoor, alleen mijn remmen gaan bij de Celerio alweer 90.000km mee. Zijn nog nooit vervangen geweest :D

Wat er niet op zit kan niet stuk. Maar uitgerekend de koppeling die er wel in zit verslijt binnen 67.000 km. :)

Waarbij een koppeling een van de duurste reparaties is.....ik noem iets pas een betrouwbare auto als de koppeling heel blijft in de tijd dat ik hem heb...
Voor het heel blijven van een koppeling ben ik bereid diverse makkelijke reparaties te doen...
Een motor met veel trekkracht helpt enorm, met mijn Peugeot 306 diesel heb ik in 6 jaar 122000 km gereden, en geen koppelingsproblemen , m.u.v. een gebroken kabel.

Verkeerd voorbeeld Kees..... de diesel is geen 1.0 3 cilinder..... en 122k is ook niets bij een 308, net ingereden. De kleine 2 en 3 cilinders hebben er meer last van ivm ontbreken van trekkracht bij het versneld stationair toerental waarmee "grote" motoren wel makkelijk kunnen optrekken. Om vanuit stilstand in beweging te komen is relatief de meeste kracht nodig. Een hele korte 1e versnelling zou een optie zijn, maar dat vindt "men" niet lekker rijden. Daarnaast reageert een klein motortje (lage interne massa's die moeten versnellen) heftiger op een klein beetje gas geven.... Gevolg is het doseren met de koppeling om de balans te vinden om gladjes van de plek te komen en dat geeft slijtage. Liever wat teveel gas dan laten afslaan bij het stoplicht... Dat verklaart het enorme verschil in levensduur van de koppeling bij dit type auto's. 1) gebruik (veel stadsgebruik of niet) 2) Gevoel in techniek met de beide voeten, oren, en de rechter arm/hand om zo rustig mogelijk van de plek te komen en bij het schakelen de versnelling bij het juiste toerental in te leggen of eruit te halen.

Bij mijn Fiësta is dat (deels) ondervangen door automatisch een beetje gas te geven wanneer de koppeling opkomt. Ik denk dat dat best een aardige oplossing is, je ziet de toerenteller iets oplopen op dat moment maar dat gaat wel met een dusdanige verfijning dat het met het gaspedaal zelf niet zo precies te doseren is. Want inderdaad, ga je zelf met het gaspedaal aan de gang dan lopen de toeren al snel een stuk hoger op.

Maar ja, dat is natuurlijk ook wel een duurdere en hoogwaardigere auto. Een Aygo is en blijft een heel goedkoop ding zonder verfijning.

En ts is lang niet de enige die niet tevreden is over de kleine Toyota: https://www.autozine.nl/toyota/aygo-2005-2014/forum/0. Toch wel Toyota-onwaardig als je sommige verhalen leest. Ik denk dat nieuwere Aygo's een stuk beter zijn, maar die kosten tegenwoordig ook al € 15.000.

Mechanix zei:
Maar ja, dat is natuurlijk ook wel een duurdere en hoogwaardigere auto. Een Aygo is en blijft een heel goedkoop ding zonder verfijning.

En ts is lang niet de enige die niet tevreden is over de kleine Toyota: https://www.autozine.nl/toyota/aygo-2005-2014/forum/0. Toch wel Toyota-onwaardig als je sommige verhalen leest. Ik denk dat nieuwere Aygo's een stuk beter zijn, maar die kosten tegenwoordig ook al € 15.000.

Let wel op Mechanix.

Er is gigantisch veel veranderd van Aygo 1 naar Aygo 2. Tuurlijk is het een stukje basic vervoer en had een zelfstellend koppelingspedaal ook niet zoveel extra's gekost...maar in de basis is en blijft het een zeer betrouwbaar en fijn ding.
Aygo 1 ben ik met je eens is een heel basic ding met een aantal "kostbare" aandachtspuntjes zoals de koppeling. De gebruiker kan daar wel heel veel invloed op uitoefenen maar ook onderhoud speelt mee.

Tegelijkertijd ook vanwege de garantie op de Aygo van mijn vriendin is die in onderhoud bij de merkdealer...maar die vroeg gewoon 2,5 uur voor de koppeling afstellen dus dat heb ik maar mooi zelf gedaan. In zekere zin, 4 a 5 uur voor een nieuwe koppeling monteren, met 100 euro aan materiaal. Ik snap de overweging om het niet te doen en er elke 150k een nieuw koppelingetje in te monteren.

Maar Aygo 2 vanaf 2014 is een heel volwassen ding. Rijd ook best soepel en fijn, we zijn er nog mee naar Frankrijk gegaan en je moet hem daar misschien nog wel meer op toeren rijden en eigenlijk kom je er dan achter dat de versnellingsbak net te lang is...Hij valt net teveel rpm terug van 2 naar 3. Maar verder...voordeel is dan wel dat die gewoon 1 op 25 loopt op zulke stukken. Dat is gewoon zuiniger dan mijn Twingo diesel. Al is mijn Twingo wel een stuk volwassener en sneller. :p

Net als dat veel zaken als traag starten en dergelijke ook door een gebrek aan onderhoud en verkeerd onderhoud komen. Hij neemt maar 2,8 tot 3 liter olie in carter en oliefilter. Dat is niet veel, het is ook nog eens voorgeschreven 0W20....dus bijna water.
Als je er dan 5W40 in mikt is dat hetzelfde als 10W60 in een reguliere motor uit 2005 gooien. En dat merk je wel. Daarbij verbruikt die verder geen olie dus hij is erop gemaakt.

Terug
Bovenaan