Ontevreden over nieuwe auto: vervangen voor wat?

MoodyBlues

Wegverkenner
Beetje vage titel, maar het komt erop neer dat wij privé een auto hebben aangeschaft een klein half jaar geleden en wij gewoon niet tevreden zijn. Het grootste probleem daarin is dat we juist na hiervoor altijd een 3-4 jaar oude (vaak ex-lease) occasion gekocht te hebben, we nu een voorraadmodel dus praktisch nieuwe auto hebben gekocht waar wel een grote korting op zat, maar alsnog zal het verlies niet mals zijn.

Het gaat om een Hyundai Ioniq 6 en hoewel de auto natuurlijk absoluut geen troep is, is het denk ik een combinatie van dat we er meer van hadden verwacht en best wel veel dingen waar we ons aan ergeren, soms kleine dingen, maar de som maakt het een grotere irritatie.

Om de belangrijkste punten even op te sommen: (skip deze gerust als je niet deze lap tekst wil lezen maar met name in wilt haken op wat nu)
  • Handgrepen deur: deze komen in onze uitvoering niet automatisch naar buiten en zijn een drama om te gebruiken als je niet twee handen hebt, als je dus je flesje water, zonnebril of wat dan ook meeneemt naar de auto toe. Tot overmaat van ramp heeft mijn dochter er al 2x tussen gezeten doordat ze ervan af gleed en dan is de veer die hem naar binnen terugtrekt toch net te pijnlijk voor kleine kinderhandjes.
  • Rijcomfort: ondanks de lange wielbasis vinden we het op lange ritten geen comfortabele auto. Er zit een bepaalde trilling in het stuur en zelfs na balanceren en uitlijnen blijft dit aanwezig, ook een andere Ioniq die ik meekreeg heeft dit en schijnt een bekend probleem/eigenschap te zijn ook bij de 5. De auto stuitert nogal, ook op de 18" banden die wij eronder hebben, waar we bewust voor gekozen hebben voor meer comfort, maar dat blijkt niet het geval.
  • Geluidsniveau: ook hier geldt dat ondanks de vorm er gewoon best veel bandengeluid en rijwindgeluiden te horen zijn. Naderhand ben ik erachter gekomen dat itt bijv de nieuwe Model 3 de Ioniq 6 geen dubbelglas heeft bij de ramen en dus qua geluidsisolatie tegenvalt. Ik sta hier wel verbaasd van want de vorm zou juist moeten zorgen dat hij niet zo gevoelig is voor rijwindgeluiden, maar ik hoor duidelijk of ik wind mee of tegen heb en niet zo'n klein beetje ook. Daarnaast heb ik in reviews soms zelfs gehoord dat men de Ioniq 6 bijna net zo stil vond als een BMW i4. Daar geloof ik inmiddels niks meer van.
  • Traagheid infotainment systeem: wij hebben ook een Kia en die is traag met opstarten. Tijdens proefrit heb ik een auto meegekregen die al aangezet was en daardoor heb ik er niet aan gedacht of naar gekeken, deels ook omdat ik er vanuit ging dat het bij een auto van dit kaliber het wel snor zou zitten. Maar niks is minder waar. Soms moet je 1 min (zonder overdrijven) wachten voordat je de gebruiker kan bevestigen en als je dan doordrukt op een menuknop reageert die ook de eerste 2-3 minuten van de rit erg traag. Dit mag je anno 2024 bij een Aygo misschien nog verwachten maar zelfs de nieuwe Yaris heeft hier geen last van heb ik gezien bij een vriend. Het is gewoon erg frustrerend, met name ook gezien het volgende punt:
  • Piepjes van hulpsystemen: omdat het een 2024 auto is, zitten er veel hulpmiddelen op en oa snelheid gaat gelijk piepen zodra je op een 50 weg 51 rijdt. En elke keer als je weer naar 49 zakt en daarna weer even een paar sec 51 of sneller, gaat ie WEER piepen. Dat kan uitgezet worden en is op zich niet moeilijk, 3x klikken, maar wel verdomd irritant als je zoals ik hiervoor schreef soms wel een paar minuten moet wachten voordat hij je dit menu in laat gaan. En soms druk je uit ongeduld na 30 sec nog een keer de knop in omdat je denkt dat hij hem niet gepakt heeft (wat ook soms gebeurt) en dan zie je het menu en verdwijnt ie gelijk weer, dan heeft ie ineens z'n snelheid gevonden.
  • Hulpsystemen: de hulpsystemen zelf zijn ook matig. Ook wederom vergeleken met de Yaris van een vriend en op dezelfde 80 wegen doet mijn Ioniq 6 het vaak totaal niet terwijl hij zowel lane centering als auto-sturen zou moeten hebben. Enige wat je dan overhoudt is een waarschuwing als je de lijn over dreigt te gaan. Doet ie het wel, dan is het nog altijd op veel wegen een gepingpong, heel lichtjes, maar irritant genoeg dat ik het niet fijn rijden vind. Dan het euvel dat zeker op 80/60 wegen hij regelmatig ineens het auto sturen en lane centering niet meer kan gebruiken en dan zonder waarschuwing het aan jou overlaat. Je rijdt dus met het idee dat hij je ondersteunt maar ineens ben je je ondersteuning kwijt en daar raak je keer op keer door verrast. Doet ie het wel? Dan kan je elke 10-20 sec weer een klein rukje aan het stuur geven omdat hij zegt dat je je handen aan het stuur moet houden. Maar hoe dom Hyundai dit heeft geïmplementeerd is door stuurbeweging te detecteren, maar heel eerlijk: de auto-steer is op de snelweg wel heel goed en dan hoef je letterlijk niet bij te sturen, ondanks dat je het stuur vastklemt registreert ie dat niet en moet je dus continu je stuur links/rechts wiebelen anders gaat ie op den duur piepen. Strontvervelend, kan er niks anders van maken.
  • Parkeren: de auto is lang, heel lang. Koppel dat aan een draaicirkel van een olietanker en het is een drama om in te parkeren. Zo erg dat ik oprecht tegen problemen aanloop die ik nog nooit eerder meegemaakt heb met welke auto dan ook. Ik heb een keer vast gestaan op een parkeerplaats omdat ik achter me niet genoeg ruimte had om eruit te draaien icm de draaicirkel en auto's links en rechts van me. Ik heb toen een half uur moeten wachten totdat de persoon links of rechts van me (dit geval links) weg ging. Ook heb ik regelmatig meegemaakt dat parkeervakken te krap zijn waardoor ik er niet eens in gedraaid kom, zeker in parkeergarages in grote steden. Fileparkeren is veel minder een probleem maar dat heb je gewoon in steden veel minder, in ieder geval op de plekken waar ik kom. En ja, dit zijn problemen die ik met eerdere auto's (sedans/hatcbacks/crossovers) nog nooit in deze mate meegemaakt heb.
  • Heads-up display: op zich weinig mis mee, maar wat me tijdens de proefrit niet echt is opgevallen maar nadien wel is dat het heads-up display als je door je voorruit kijkt en de wegbelijning links en rechts ziet helemaal tegen de linker lijn zit. Een klein iets, maar waarom zit dit niet in het midden van het wegdek? Dit voelt wederom als een hele vreemde keuze.
  • Verbruik: hoewel het bereik echt goed is, vind ik het verbruik in de zomer van 14-15 kWh/100 km nog erg tegenvallen. Zeker als je ziet dat een Tesla Model 3 vaak geroemd wordt om de lage 10-12 kWh/100 km die gehaald kan worden.
Ik moet toegeven dat ik een deel hiervan zeker van tevoren had kunnen voorzien of uitzoeken, neemt niet weg dat het tijdens een proefrit ook moeilijk is om alles te ervaren en op te laten vallen. Je leert je auto pas echt kennen in de weken/maanden erna.

Puntje bij paaltje zorgt dit ervoor dat wij balen van onze keuze. En dus kijken we in de breedste zin van het woord naar een oplossing. Is dat een andere auto? En dan weer een ev of toch maar hybride weer? Of toch maar voorlopig ermee door blijven rijden alle ergernissen ten spijt?

Vanuit die breedste zin zoeken we ook wat tips en adviezen van anderen.

Nog wat extra achtergrond: we hebben nog een andere auto die ook groot genoeg is om als gezinsauto dienst te doen, liever niet, maar het is een optie. We hebben een eigen laadpaal dus voorlopig is een ev financieel nog wel aantrekkelijk, maar ik vind het ook geen must. En in het weekend rijden we met enige regelmaat (2-4x per maand) naar familie of vrienden die 120-180 km enkele reis verderop wonen. Daar was deze auto ook op gekocht: 180 km * 2 = 360 km heen en terug en dat in de winter ook zonder altijd te moeten snelladen. Ik realiseer me dat er echter weinig auto's zijn die dat met 2 vingers in de neus kunnen doen, dus een alternatief zou zijn eentje die het wel in de zomer haalt en in de winter 10-15 min bijladen betekent.

En een belangrijk gegeven is dat we gezien het feit dat dit een grote uitgave was, we nu niet vele duizenden euro's bij willen betalen bij inruil. Het min of meer gelijk oversteken zijn of als een optie echt perfect lijkt te zijn tot pakweg 5k bijbetalen. Dit gezegd hebbende, op 2 plekken heb ik een inruil opgevraagd fysiek bij een dealer en de een geeft 29k en de ander 32k. Als ik bij occasions kijk beginnen ze bij 38k in onze uitvoering en als long range die we hebben. Het liefst ruil ik in, maar ik overweg ook om particulier te verkopen. Ben daar geen fan van, maar als het veel kan schelen financieel dan is het het overwegen waard.

Persoonlijk zie ik 3 opties:
1. Een compacte auto zoals een Toyota Yaris hybride (2020 of nieuwer) ervoor in de plaats kopen als 2e auto, dan kan ik redelijk 1:1 oversteken en gaan we onze Kia weer als gezinsauto gebruiken, dat was het hiervoor ook.
2. Een gezinsauto maar dan een luxere/meer premium zoals een Lexus NX, BMW X3 of vergelijkbaar, zoveel mogelijk in de buurt blijvend van de inruilprijzen en wel hybride of plug-in hybride. Dat ik er qua bouwjaar op achteruit ga maakt me echt niks uit.
3. Toch de auto maar doorrijden omdat het financieel wel het goedkoopste is, maar dit is duidelijk onze minst favoriete optie.

Kortom: wat zouden jullie doen en zijn er nog dingen waar ik zelf niet aan gedacht heb?

Laatste punt: de auto's die ik het meest recent heb gereden en het meest tevreden over ben geweest zijn de Lexus IS 300h en Lexus UX 250h. Daar zit wel een voorliefde voor het merk dus.

Als ik alles zo lees ben je 'klaar' met je Ioniq 6 - hoe jammer dan ook. Soms is het dan even slikken... het goedkoopste is wel de Kona in te zetten als familie-auto en de Ioniq 6 als 'tweede' auto maar dat heeft niet je eerste voorkeur. Ik zou zelf naar optie 2 kijken, namelijk zoeken naar een andere familie-auto voor ongeveer dezelfde prijs die mogelijk ouder is. De IS300h of NX is dan aantrekkelijk - die zijn betrouwbaar en de garantie loopt (bij dealeronderhoud) ook lang door. Een Toyota Camry kan dan ook een interessant alternatief zijn om naar te zoeken, maar die zijn niet zo talrijk in de markt. Een UX250h lijkt me weer aan de kleine kant als 'eerste' familieauto als ik kijk naar de andere voorbeelden die je aanhaalt. Wellicht heeft @Barri een goed idee?

Particulier gaat wel ff duren denk ik. Alhoewel je wel het voordeel hebt dat er nog fabrieksgarantie op zit, dus is een koop in dat opzicht iets aantrekkelijker.

Ja jammer, ik vond een Ioniq 6 op alle veiligheids piepjes na een enorm fijne auto om in te rijden. Een tikkeltje soft misschien, maar verder wel goed.

Je kan misschien even een excelletje maken, als je hem nu inruilt, als je hem over een 1 en 2 jaar inruilt. Daarnaast zet je dan te verwachte prijzen van je alternatieven.

Misschien is een Model 3, i4, Enyaq etcetera nog iets te prijzig, of de afschrijving op de Ioniq nog iets te gortig, maar komt dit over 1-2 jaar redelijk in zicht.

Een prijzige ruime EV te kopen terwijl een 15 jaar oude Clio of Fiesta ook prima had voldaan ligt eigenlijk al een beetje buiten het logische pad. Vervolgens is de auto je zeer weinig waard door een lijst punten waar een ander niet eens aan zou denken of beter had uitgeprobeerd.

Je hele probleem is naar mijn bescheiding mening terug te brengen tot een 'gevoelskwestie'.

Je leest dergelijke zaken ook wel in reviews waarin mensen 5 jaar in de auto blijven rijden.

Ik zou zelf ook stug doorrijden :ROFLMAO: Ik ben zelf namelijk ook verre van perfect.

Wel jammer om te lezen want jullie auto is nu niet bepaald het "A-segment koopje van de maand te noemen" - ik vind het wel een fraaie auto om eerlijk te zijn, maar ik begrijp je ergernissen.

Ik heb recent iets gelijkaardigs voorgehad, maar in mijn geval met bijzonder weinig grieven & al helemaal 0,0 technisch malheur of praktische issues qua ruimte, koffer, parkeren, trage tech etc. De auto deed perfect wat ie moest doen, zonder enige fout.

MAAR : ik kon gewoon geen goede rijhouding vinden (niet opgevallen bij de proefrit) en - vooral - de combinatie handbak en adaptieve CC werkt voor mij gewoon niet. Ik dacht dat ik eraan zou wennen, maar komende uit een automaat met ACC deed het dat niet. Ik raad het oprecht iedereen af.

Resultaat : ergernis en meer dan gebruikelijk mijn andere auto nemen ondanks dat dat een vreselijk onpraktische cabrio is. Gevolg (1) : auto ingeruild op een wat groter exemplaar met veel betere stoelen en een automaat / ACC. Gevolg (2) : ik ben gigantisch de boot ingegaan qua afschrijving op 2,5 jaar maar nu stap ik terug met plezier in mijn auto. De financiële pil smaakte bitter, maar ben ik na een paar weken eigenlijk al vergeten.

Hoop voor jou dat je ofwel toch de auto naar tevredenheid krijgt of hem/haar degelijk kan inruilen!

Het feit dat je hier dit topic aanmaakt zegt eigenlijk al genoeg; je wil van die auto af.

Ja, financieel de beste optie is er gewoon in blijven rijden maar autorijden is (overigens niet voor iedereen) ook een stuk emotie en dat ben jij kwijt bij deze auto zo te zien.
Als EV geen must is en je graag terug naar Lexus wil (maar hou er rekening mee dat die multimediasystemen ook niet alles zijn) dan ga je toch lekker shoppen voor een IS, NX of ES :)

Ik weet nog wel (van een ander platform) dat jij in het verleden een mooie IS had (met die deuk naast de achterklep ;) ) die ik bijna wilde kopen van je. Zo positief hoe je over die auto schreef zie ik hier nu niet echt terug.

Had jij in het verleden ook niet een E-Soul? Of heb ik je daar toen ook vanaf gepraat?
Ik herken die malheur met de multimedia van Kia overigens niet, gaat dit over de Gen5 ? 'k Rij zelf met meerdere voertuigen die Gen5 hebben en dat draait echt goed.

Als ik alles zo lees ben je 'klaar' met je Ioniq 6 - hoe jammer dan ook. Soms is het dan even slikken... het goedkoopste is wel de Kona in te zetten als familie-auto en de Ioniq 6 als 'tweede' auto maar dat heeft niet je eerste voorkeur. Ik zou zelf naar optie 2 kijken, namelijk zoeken naar een andere familie-auto voor ongeveer dezelfde prijs die mogelijk ouder is. De IS300h of NX is dan aantrekkelijk - die zijn betrouwbaar en de garantie loopt (bij dealeronderhoud) ook lang door. Een Toyota Camry kan dan ook een interessant alternatief zijn om naar te zoeken, maar die zijn niet zo talrijk in de markt. Een UX250h lijkt me weer aan de kleine kant als 'eerste' familieauto als ik kijk naar de andere voorbeelden die je aanhaalt. Wellicht heeft @Barri een goed idee?
Dat benoem je goed inderdaad. De Ioniq 6 als tweede auto houden is inderdaad geen optie nee, mede omdat mijn vrouw voornamelijk de 2e auto rijdt en die de auto veel te lang en onoverzichtelijk vindt. Dat wisten we al, maar ik zou hem 90% van de tijd rijden en zij alleen in het weekend tijdens lange ritten dat we heen/terug verdelen.

Het punt is ook: los van dat we in het weekend een gezinsauto nodig hebben, stap ik zelf net zo lief in een Fiesta of Yaris, wat allebei erg leuke auto's vindt. Maar die zijn wel net te krap voor het gezin. Dus vandaar dat mijn gevoel ook zegt: een leuke iets oudere Lexus of BMW.

Wat ik ook nog niet gezegd had: ik ben nu ik weer een half jaar in een sedan-achtige rijd er toch wel achter dat ik het stiekem fijner vind om in een suv/crossover te rijden. Dus zeker als het een ruime gezinsauto moet worden, dan zoek ik eerder iets in het formaat van Lexus NX of BMW X3 ongeveer.

Particulier gaat wel ff duren denk ik. Alhoewel je wel het voordeel hebt dat er nog fabrieksgarantie op zit, dus is een koop in dat opzicht iets aantrekkelijker.

Ja jammer, ik vond een Ioniq 6 op alle veiligheids piepjes na een enorm fijne auto om in te rijden. Een tikkeltje soft misschien, maar verder wel goed.
Daar ben ik ook wel bang voor. Ondanks dat ik er misschien wel 2-5k meer voor kan krijgen dan bij inruil. Maar de tijd en het gedoe... ik weet het niet.

Dat dacht ik ook tijdens de proefrit, maar ik vind hem juist wat stuiterig/hobbelig en erg zwaar aanvoelen in de bochten. Is ook bijna 2000 kg natuurlijk, dus niet gek dat ie zwaar aanvoelt, maar dat is ook iets waar ik rekening mee ga houden.

Je kan misschien even een excelletje maken, als je hem nu inruilt, als je hem over een 1 en 2 jaar inruilt. Daarnaast zet je dan te verwachte prijzen van je alternatieven.

Misschien is een Model 3, i4, Enyaq etcetera nog iets te prijzig, of de afschrijving op de Ioniq nog iets te gortig, maar komt dit over 1-2 jaar redelijk in zicht.

Een prijzige ruime EV te kopen terwijl een 15 jaar oude Clio of Fiesta ook prima had voldaan ligt eigenlijk al een beetje buiten het logische pad. Vervolgens is de auto je zeer weinig waard door een lijst punten waar een ander niet eens aan zou denken of beter had uitgeprobeerd.

Je hele probleem is naar mijn bescheiding mening terug te brengen tot een 'gevoelskwestie'.

Je leest dergelijke zaken ook wel in reviews waarin mensen 5 jaar in de auto blijven rijden.

Ik zou zelf ook stug doorrijden :ROFLMAO: Ik ben zelf namelijk ook verre van perfect.
De grap is dat ik het met aanschaf altijd heb gedaan om even de belangrijkste op een rij te zetten, maar nu nog niet gedaan heb. Van de Model 3 zal inderdaad alleen het oudere model kunnen, die vind ik echter mwoah. Maar goed, het hoeft niet per se een EV te zijn hoor.

Je hebt gelijk, het is deels gevoel, neemt niet weg dat het wel degelijk irritaties opwekt en idd verwacht ik geen perfecte auto, maar dit vind ik wel een heel stuk minder dan mijn vorige auto zelfs en dat had ik nooit verwacht.

Wel jammer om te lezen want jullie auto is nu niet bepaald het "A-segment koopje van de maand te noemen" - ik vind het wel een fraaie auto om eerlijk te zijn, maar ik begrijp je ergernissen.

Ik heb recent iets gelijkaardigs voorgehad, maar in mijn geval met bijzonder weinig grieven & al helemaal 0,0 technisch malheur of praktische issues qua ruimte, koffer, parkeren, trage tech etc. De auto deed perfect wat ie moest doen, zonder enige fout.

MAAR : ik kon gewoon geen goede rijhouding vinden (niet opgevallen bij de proefrit) en - vooral - de combinatie handbak en adaptieve CC werkt voor mij gewoon niet. Ik dacht dat ik eraan zou wennen, maar komende uit een automaat met ACC deed het dat niet. Ik raad het oprecht iedereen af.

Resultaat : ergernis en meer dan gebruikelijk mijn andere auto nemen ondanks dat dat een vreselijk onpraktische cabrio is. Gevolg (1) : auto ingeruild op een wat groter exemplaar met veel betere stoelen en een automaat / ACC. Gevolg (2) : ik ben gigantisch de boot ingegaan qua afschrijving op 2,5 jaar maar nu stap ik terug met plezier in mijn auto. De financiële pil smaakte bitter, maar ben ik na een paar weken eigenlijk al vergeten.

Hoop voor jou dat je ofwel toch de auto naar tevredenheid krijgt of hem/haar degelijk kan inruilen!
Dat klopt helemaal. Maar juist omdat het geen A-segment auto is, zijn de verwachtingen ook hoger en mogen die in mijn ogen ook hoger zijn. We hebben ook tot 3 jaar geleden een Toyota Aygo uit 2014 gehad, waar we zeer tevreden mee waren. Ja het maakt een kabaal, 3000 toeren op de snelweg, trekt behalve de eerste 30-40 km/u amper door, maar verder een topding. Evenals mijn Lexus IS300h, super geweest. Dus ik heb wel met meerdere segmenten en luxere/basic auto's ervaring.

En er is ook genoeg wat wel goed is aan de auto hoor, maar hoe meer ik erin rijd, hoe meer de ergernissen de boventoon gaan voeren. En dat heb ik nog nooit eerder gehad met een auto.

Het feit dat je hier dit topic aanmaakt zegt eigenlijk al genoeg; je wil van die auto af.

Ja, financieel de beste optie is er gewoon in blijven rijden maar autorijden is (overigens niet voor iedereen) ook een stuk emotie en dat ben jij kwijt bij deze auto zo te zien.
Als EV geen must is en je graag terug naar Lexus wil (maar hou er rekening mee dat die multimediasystemen ook niet alles zijn) dan ga je toch lekker shoppen voor een IS, NX of ES :)

Ik weet nog wel (van een ander platform) dat jij in het verleden een mooie IS had (met die deuk naast de achterklep ;) ) die ik bijna wilde kopen van je. Zo positief hoe je over die auto schreef zie ik hier nu niet echt terug.

Had jij in het verleden ook niet een E-Soul? Of heb ik je daar toen ook vanaf gepraat?
Ik herken die malheur met de multimedia van Kia overigens niet, gaat dit over de Gen5 ? 'k Rij zelf met meerdere voertuigen die Gen5 hebben en dat draait echt goed.
Klopt! Ik heb ook de afgelopen maand al 3x op het punt gestaan dit topic aan te maken en telkens niet gedaan, tot nu.

En hoewel het persoonlijk is: wat je aanhaalt van het Lexus multimediasysteem klopt helemaal, die lijken uit de jaren 80 te komen, maar wat ik daar nog nooit heb gemerkt is vertraging. Lijkt wel alsof de Hyundai té vol zit met opties en ze de rekenkracht te krap bemeten hebben. Als het eenmaal werkt, heb ik niks te klagen over het infotainmentsysteem van de Hyundai hoor, alleen de initiële traagheid. Maar dat is wel elke rit opnieuw. Zelfs als ik 's ochtends mijn dochter naar school breng, even 5 min meeloop en weer terug in de auto stap: opnieuw 1-3 min vertraging voordat alles het een beetje normaal doet. En zeker als je al die stappen moet doen: gebruiker kiezen/bevestigen, piepjes uitzetten en navi starten (in mijn geval via Apple carplay) dan ben je er heel snel klaar mee.

Ja, mijn Lexus IS300h had niet eens Carplay en zat mijn telefoon in een houder voor de navigatie, met muziek via USB of BT naar de auto en dat werkte altijd, alleen BT deed weleens moeilijk maar dat was sporadisch. En die had die deuk inderdaad. ;)

Eerlijk is eerlijk: dat is mijn beste auto ooit geweest en heb ik er nog weleens spijt van gehad dat ik die de deur uit heb gedaan.

Even kort over die Lexus opties:
IS = oud inmiddels, zelfs de facelift (ik had een 2013) is praktisch hetzelfde en de nieuwe is nooit naar Europa gekomen
ES = mooi, maar toch ook erg lang en het scheelt erg veel met de IS. IS is 466cm lang, de ES 498cm lang. Dat is nog langer dan de 486cm van de Ioniq 6 die ik ook te lang vind.
NX = pre-2023 model is net als de IS vrij oud, maar de facelift vind ik nog wel wat hebben en het is tenminste wat anders dan de IS die ik had qua looks, het model vanaf 2023 is erg duur nog en de komende jaren geen optie voor mij
RX = 2016-2018 modellen zijn nog een optie, maar alles aan deze auto is erg duur: MRB, brandstof want het is een V6 hybride met 1 op 13 verbruik ongeveer, onderhoud, etc. Dan ga ik gewoon bijna x3 in de maandlasten en dat krijg ik er ook nooit door plus dat ik dat zelf ook niet wil.
UX = wellicht een optie, maar wat krapjes achterin
LBX = vind ik erg leuk en hoewel ik hem nog niet in het echt gezien heb, zeggen reviewers wel dat hij gek genoeg ruimer is van binnen dan een UX. Maar of dit nou zo'n goede keuze is? Plus hij is hagelnieuw dus erg veel bijbetalen. En ik denk dat het alsnog toch te krap gaat worden.
RZ 450e = lijkt op een soort nieuwe NX/RX kruising en dan elektrisch, maar het EV gedeelte is wel echt matig hoor, nog geen 300 winterse km's kan echt niet in dit segment. Ook zijn ze nog veel te duur, zelfs al zouden ze nu voor 30k te koop staan, zou ik het geen optie vinden gezien het bereik en de laadsnelheid.

Vandaar dat ik ook zeker buiten de deur kijk, maar dat wordt voor mij wel behoorlijk in het ongewisse en toch altijd een risico weer.

Dus een Yaris of Fiesta vind je prima maar een UX is te klein achterin? Die snap ik even niet haha.

UX hybrid en dan als Luxury Line is wel een erg prettige auto vond ik. Heb 'm ook eens als EV meegekregen van de dealer maar dat was het net niet eigenlijk. Zeker vergeleken met Kia (en Hyundai) liep/loopt Lexus ver achter met zijn EV modellen.

Alleen het multimediasysteem is niet het sterkste punt. Maar als je alleen AA/AC gebruikt maakt het eigenlijk niet zoveel uit, dan prik je je kabel erin en klaar.

Ik weet trouwens niet wat je andere daily is, maar misschien dat de nieuwe Kia Niro nog iets is voor je?
Die is weer net wat groter en voelt ook "premium" aan (bewust tussen haakjes want het is uiteraard geen Lexus) als je die in een leuke uitvoering kiest. Aandrijflijn is (als PHEV) best prettig vind ik. EV zal ongetwijfeld goed rijden, de gewone hybride heb ik zelf (nog) niet in gereden.

Ja excelletje maken altijd goed dan kun je goed vergelijken en misschien is er een wel leuk alternatief.

Ja gevoelskwestie. Een auto die rationeel onlogisch is maar waar je gek op bent is nooit een probleem. Het tegenovergestelde is wel een probleem.

Objectief gezien was er van alles mis met mijn Renault megane. Hij was lelijk. Hij was best duur in onderhoud. Wat erin moest paste eigenlijk niet. Hij stopte af en toe. De electronica werkte niet goed. Maar alles vergaf ik hem/haar wat een heerlijke auto
:)

• Leuk
Waarderingen: Vorq
Als ik alle bezwaren zie dan blijft m.i. de Model 3 over als alternatief. Die scoort op alle negatieve punten beter dan de Hyundai.
De Model 3 heeft ook zo z'n nukken: niet iedereen is fan van de autopilot, geen parkeersensoren (gebruikt camera's), ghost breaking, geen android auto /apple Car Play.

Geen auto is perfect, ook niet als je 60.000 uitgeeft, maar je verwachting ligt natuurlijk wel hoger...

Een Cupra Formentor PHEV zou een optie kunnen zijn, redelijk aanbod in Duitsland en geen BPM betalen bij importeren. Dat zelfde geldt voor een BMW 330e Touring van een paar jaar oud. Koop je ook rond de 30k in Duitsland en dan heb je wel een auto die lekker rijdt en die in alle opzichten klopt.
De Ioniq6 zou ik particulier proberen te verkopen. Krijg je er het meeste voor en gelet op de prijs is de kans op vaag volk aan je deur ook niet heel groot.

Dus een Yaris of Fiesta vind je prima maar een UX is te klein achterin? Die snap ik even niet haha.

UX hybrid en dan als Luxury Line is wel een erg prettige auto vond ik. Heb 'm ook eens als EV meegekregen van de dealer maar dat was het net niet eigenlijk. Zeker vergeleken met Kia (en Hyundai) liep/loopt Lexus ver achter met zijn EV modellen.

Alleen het multimediasysteem is niet het sterkste punt. Maar als je alleen AA/AC gebruikt maakt het eigenlijk niet zoveel uit, dan prik je je kabel erin en klaar.

Ik weet trouwens niet wat je andere daily is, maar misschien dat de nieuwe Kia Niro nog iets is voor je?
Die is weer net wat groter en voelt ook "premium" aan (bewust tussen haakjes want het is uiteraard geen Lexus) als je die in een leuke uitvoering kiest. Aandrijflijn is (als PHEV) best prettig vind ik. EV zal ongetwijfeld goed rijden, de gewone hybride heb ik zelf (nog) niet in gereden.
Misschien heb ik me verkeerd uitgedrukt, want zo bedoelde ik hem inderdaad niet, zou gek zijn ja. ;)

Ik bedoelde dat ik een Yaris of Fiesta leuke auto's vind, maar die zouden zeker niet als gezinsauto geschikt zijn, al zou ik het niet erg vinden om met die naar werk op en neer te moeten zeg maar.

Naar de UX kijk ik gezien de prijs en het formaat als geheel wel als gezinsauto en die achterbank is dan wat krap met name. Dus ik vergelijk deze zeker niet met een Yaris of Fiesta hoor, maar die B-segmenters koop je rond de 20-22k al en een UX is eerder 30k+, net als andere gezinsauto's die ik op het oog heb.

Afin, ik denk dat ik met alle feedback hier inmiddels wel een goede indruk heb. Consensus lijkt namelijk te zijn dat de Ioniq 6 doorrijden natuurlijk het goedkoopst is, maar als we naar emotie kijken en hoe klaar ik met de auto ben, dat het gevoelsmatig beter is een andere auto te kiezen en mijn verlies te nemen. In mijn hoofd had ik het verlies al genomen namelijk, dus ik denk dat ik in de breedste zin van het woord maar eens proefritten moet gaan maken en dan loop ik vast tegen een auto aan die misschien rationeel niet overal te rechtvaardigen is, maar financieel en emotioneel wel klopt.

De Model 3 heeft ook zo z'n nukken: niet iedereen is fan van de autopilot, geen parkeersensoren (gebruikt camera's), ghost breaking, geen android auto /apple Car Play.

Geen auto is perfect, ook niet als je 60.000 uitgeeft, maar je verwachting ligt natuurlijk wel hoger...
Je verwoordt precies hoe ik erover denk. Als ik straks ±30k inruil krijg voor mijn Ioniq 6 is dat een flink verlies, maar als ik er een 20k Fiesta voor zou terugkopen om maar even een dwarsstraat te noemen, dan heb ik én 10k 'winst' én een leuke 2e auto (waarbij onze Kia weer als gezinsauto gaat dienen) en daar heb je dan ook andere verwachtingen bij. Daarom wil ik ook sowieso niet meer dan ±5k bijbetalen, want hoewel een van de genoemde opties een iX3 zeker aantrekkelijk is als auto, is het 10-12k bijbetalen echt te gortig.

Een optie waar ik ook wel aan zit te denken is een variant van optie 3: nog wel door blijven rijden voorlopig en dan wachten tot een auto die nu nog te duur is wel binnen het budget valt en dan hopelijk over 1-2 jaar de financiële klap wat meer meevalt ook qua inruil

De punten die je opnoemt zijn veelal punten die toch bij een proefrit voor aanschaf duidelijk waren geworden? Ik begrijp niet helemaal hoe je een proefrit hebt kunnen maken, maar niet hebt kunnen opmerken dat het comfort niet goed is, infotainment traag is, handgrepen onhandig zijn??
In ieder geval ontzetten balen voor jullie!
Betwijfel of 1-2 jaar doorrijden financieel qua inruil goed gaat uitpakken, denk eerder dat je 5-6 jaar zou moeten doorrijden, maar daarnaast weet ik niet of een Ioniq 6 zo coulant is, het model is nogal uitgesproken.
Als het echt tegenvalt en je kunt het financieel hebben, dan zou ik zo snel mogelijk inruilen.

Je verwoordt precies hoe ik erover denk. Als ik straks ±30k inruil krijg voor mijn Ioniq 6 is dat een flink verlies, maar als ik er een 20k Fiesta voor zou terugkopen om maar even een dwarsstraat te noemen, dan heb ik én 10k 'winst' én een leuke 2e auto (waarbij onze Kia weer als gezinsauto gaat dienen) en daar heb je dan ook andere verwachtingen bij. Daarom wil ik ook sowieso niet meer dan ±5k bijbetalen, want hoewel een van de genoemde opties een iX3 zeker aantrekkelijk is als auto, is het 10-12k bijbetalen echt te gortig.

Een optie waar ik ook wel aan zit te denken is een variant van optie 3: nog wel door blijven rijden voorlopig en dan wachten tot een auto die nu nog te duur is wel binnen het budget valt en dan hopelijk over 1-2 jaar de financiële klap wat meer meevalt ook qua inruil
Ik wil je droom niet om zeep helpen, maar je hebt geen 10k winst als je een Fiesta voor 20k koopt, je hebt dan eigenlijk 50k uitgegeven aan een Fiesta... :oops:(ervan uitgaande dat de Ioniq 6 ca. 60k heeft gekost).

Ik snap dat je je aan sommige dingen ergert, maar leer daar mee omgaan en rijdt de auto gewoon een tijdje door. Zonde van je geld.

dat hoop ik toch niet voor ts, want ze zijn aardig in de aanbieding. Voor 42k kun je wel een demo meekrijgen
Geen idee, noemde maar wat, maar ging meer om de strekking, dat je jezelf niet rijk moet rekenen op die manier, want onder aan de streep geef je meer uit aan die Fiesta dan dat ie eigenlijk waard is. Ergens zal je dus het verlies moeten afschrijven.

Ik wil je droom niet om zeep helpen, maar je hebt geen 10k winst als je een Fiesta voor 20k koopt, je hebt dan eigenlijk 50k uitgegeven aan een Fiesta... :oops:(ervan uitgaande dat de Ioniq 6 ca. 60k heeft gekost).

Ik snap dat je je aan sommige dingen ergert, maar leer daar mee omgaan en rijdt de auto gewoon een tijdje door. Zonde van je geld.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik bedoel er alleen mee te zeggen dat ik dan een auto heb waar ik tevreden mee kan zijn en weer 10k terug op mijn spaarrekening krijg die ik aan leukere dingen zou kunnen besteden. Netto winst is het zeker niet nee, dat snap ik ook wel. ;)

Geen idee, noemde maar wat, maar ging meer om de strekking, dat je jezelf niet rijk moet rekenen op die manier, want onder aan de streep geef je meer uit aan die Fiesta dan dat ie eigenlijk waard is. Ergens zal je dus het verlies moeten afschrijven.
Dat ben ik niet met je eens. Ik heb 42k aan de Ioniq 6 uitgegeven en met de 29-32k inruil die ik kan krijgen is dat 10-13k verlies. Dat verlies zit op de Ioniq 6, niet op de Fiesta. Want het maakt niet uit of ik een Toyota Starlet van €500 op MP koop of een Porsche Taycan nieuw samenstel voor 200k, het verlies zit in de Ioniq 6 en niet in de auto die ik ervoor terugkoop.

het zou behoorlijk naïef zijn als ik niet in zou zien dat ik hiermee verlies zou lijden, nietwaar? Daarom benoemde ik dit ook al in mijn openingspost en daarom dat dit alles nu een overweging is. ;)

Nee precies, maar dan begrijpen we elkaar, omdat je schreef dat je 10k "winst" zou maken als je dan een Fiesta van 20k kocht. Het is makkelijk om jezelf rijk te rekenen op die manier ;)

Best een zuinige auto zo'n Ioniq 6 volgens het EPA! De Lexus RZ 300e doet het ook goed.

most-efficient-evs-epa-20240624.png

Je gaat er financieel best wat op achteruit, maar ik zou eens kijken of je m ergens kan inruilen. Op bijvoorbeeld een Corolla Cross ofzo?
Je hebt maar één koper nodig voor jouw Ioniq, ik denk dat het loont om te shoppen.

Best een lijstje met punten. Sommige herken ik van de Ioniq5 die ik had. Bv het traag opstarten is iets wat je pas na een tijd gebruiken tegen aanloopt.

Trillingen in de wielen zijn op te lossen maar niet elke bedrijf kan dat. Zelf had ik dat eigenlijk met koude banden maar eenmaal warm ging het best goed.
Qua dubbelglas ruiten: dat hangt er echt vanaf welke versie. Bij Hyundai hebben de luxe versies van de Ioniq reeks (Lounge in ieder geval) heel veel verschillen met de meer gewone versies. Dubbel glas inderdaad, maar zelfs andere deurpanelen, verlichtingunits, stoelen, etc.

Mijn Ioniq5 was wat lastig met inruilen of verkopen en daar ga je denk ik ook op uitkomen. Te groot, onhandig, duur, etc voor een particulier.

Dit praktijkvoorbeeld is wel potentieel een heel dure misser, maar ik kan me er wel in verplaatsen... Ik had een fraaie RAV4, die wilde ik eigenlijk al jaren graag hebben om er dan héél lang mee te gaan rijden en te genieten van de pure kwaliteit en degelijkheid. Lang gezocht naar wat ik precies wilde hebben, proefrit minutieus voorbereid en uitgevoerd, auto 3x helemaal nagelopen etc etc, dus een zeer weloverwogen aanschaf. De praktijk was anders: na minder dan een jaar was ik de auto zat! Naast een paar kleinere ergernissen (krakend onderstel, onprettige reactie van de auto op stevig remmen, de remmen vond ik sowieso welhaast ondermaats, hadden moeite met het gewicht) was het verder simpelweg 'mijn' auto niet, ik werd er niet warm of koud van, naast redelijk comfortabel reed het doods en traag (flink doorrijden is het ook de auto niet voor) en een SUV bleek mijn ding (nog) niet..

Dus na een jaar met €10k afschrijving ingeruild. Dat is geen leuk gegeven, maar uiteindelijk gaat het vooral om het totaalplaatje van de deal en het bedrag onderaan de streep. Daar was ik financieel OK mee (blijft een beetje pijnlijk) maar vooral maakte mijn autohart weer een sprongetje bij aanblik van en rijden in mijn BMW. En nu, na een paar maanden in mijn huidige auto ben ik definitief zó ontzettend blij dat ik deze keuze gemaakt heb!

Dus, als je het financiële plaatje OK vindt en je wordt daarna écht blij van de nieuwe auto, dan zou ik het doen. Maar: koop geen compromis!!! Dan ben je én veel geld verloren door snelle inruil én zul je nooit blij worden van de nieuwe auto, maar zal het altijd knagen..

Laatst bewerkt:
een SUV bleek mijn ding (nog) niet..

Dus na een jaar met €10k afschrijving ingeruild. Dat is geen leuk gegeven, maar uiteindelijk gaat het vooral om het totaalplaatje van de deal en het bedrag onderaan de streep. Daar was ik financieel OK mee (blijft een beetje pijnlijk) maar vooral maakte mijn autohart weer een sprongetje bij aanblik van en rijden in mijn BMW. En nu, na een paar maanden in mijn huidige auto ben ik definitief zó ontzettend blij dat ik deze keuze gemaakt heb!

Dus, als je het financiële plaatje OK vindt en je wordt daarna écht blij van de nieuwe auto, dan zou ik het doen. Maar: koop geen compromis!!! Dan ben je én veel geld verloren door snelle inruil én zul je nooit blij worden van de nieuwe auto, maar zal het altijd knagen..
Helemaal mee eens. Het leven is te kort om niet te kiezen voor wat jij leuk vind zodra dat kan en dat hoeft ook helemaal niet perse duur te zijn.

Na jaren in SUV's te hebben gereden overgestapt naar een heel oude station en het was gewoon genieten. Mijn vrouw vind het een heerlijke auto, mijn dochter en ik ook. Zoveel comfortabeler. Ja wel ietsje lastiger instappen eerlijk is eerlijk maar zoveel soepeler over de verkeersdrempels en gewoon weer cassettebandjes afspelen.

SUV's zijn overrated denk ik. Als je knieën het toelaten ben je vaak met een sedan, hatchback of station beter af. Lichter, minder onderhoud, comfortabeler geveerd.
Naar mijn ervaring blijven de eerste irritaties en gaan die niet weg maar andersom geld ook wat je in het begin leuk vind blijft ook vaak.

Ik denk dat het handig is om eerst een lijstje te maken wat echt belangrijk is voor de nieuwe auto. Nu gaan we van groot tot klein.
Is dat comfort, ruimte, rijeigenschappen, handelbaarheid etc.

En ga dan uitgebreide proefritten maken in de kanshebbers. Dan voorkom je verkeerde keuzes.

( Ik heb heel veel vergeleken, en veel proefritten gemaakt, en uiteindelijk in 2020 een Renault Clio 130 TCe gekocht. Waar ik nog altijd bijzonder blij mee ben)

Ooit financieel heel verstandig een jonge ex-lease Leon gekocht. Net van het toen nieuwe model. Dat was rationeel een hele goede keuze. Maar die auto is nooit 'mijn' auto geworden. Na krap 2 jaar weer ingeruild. Omdat ik hem voor scherp geld had gekocht, viel het financieel mee. Maar voor mij was de keuze te rationeel.

Daarna eigenlijk te veel geld naar mijn zin uitgegeven voor mijn huidige Ibiza (zie avatar). Destijds heel jong gebruikt. Full options. Alles er op en eraan. Wel een rib uit mijn lijf vond ik financieel. Maar tot op de dag van vandaag rij ik nu al ruim 6 jaar met heel veel plezier met deze auto en vind ik het nog steeds ook een mooie auto. Dus ja, kies iets waar je blij van wordt. Dat betaalt zich uiteindelijk ook terug ;-)

Allereerst nogmaals bedankt voor alle bijdragen, hoewel ik niet op iedereen heb gereageerd heb ik wel alles gelezen en meegenomen.

Waarschuwing: lange post, dus skip vooral wat je niet interessant vind. Ik heb de auto's dikgedrukt zodat je makkelijk kan scannen naar wat je evt wilt lezen.

Inmiddels hebben mijn vrouw en ik een rondje dealers/occasion centers gedaan, nog geen proefritten gedaan, maar wel alle genoemde auto's proef gezeten en tenzij we snel iets zagen wat het een no-go maakte zeker zo'n 10 min in en om doorgebracht (en ja, dit heeft ons een hele dag gekost haha). En ook gevoel gekregen bij zowel de auto als dealer en daarbij trekken wij de onderstaande conclusies.

De absolute toppers, die echt indruk op ons maakten, zijn:
  • BMW iX3 High Executive 2021 voor rond de 40k: mooi formaat auto, zeeën van ruimte zowel op achterbank als kofferruimte en erg mooie afwerking, dat dit juist net niet het allerlaatste BMW interieur is vind ik juist mooi, wel Apple CarPlay en fijn digitaal cluster, maar nog steeds overal knopjes voor
  • BMW i4 eDrive40 voor rond de 45-48k: zoveel praktischer én mooier dan de 330e (tenzij je de Touring neemt), ik wist niet dat deze een soort van hatchback achterklep had (net als de Polestar 2) en dat vind ik een enorm pluspunt. Ik merk wel dat degene die bij de BMW dealer stond voor 56k echt super luxe was, bruin leder, comfort stoelen, alle opties en dat je voor 45-48k niet full options kan krijgen. De basis blijft echter hetzelfde. De prijs is echter wel een dingetje, weet nog niet of we ons daar overheen kunnen zetten.
  • Lexus UX 250h: hoewel deze achterin wat krap is, voelt de auto wel extreem luxe aan voor z'n segment. De dealer heeft een bijna full options uit 2020 staan voor 37k en hij voelt zo luxe als een zeer goed uitgeruste BMW i4, datzelfde gevoel. Het cockpit gevoel wat je bij een lage BMW ook hebt, heb je hier in deze crossover ook. Helpt ook mee dat ik van oudsher een zwak voor het merk heb (ben ooit bij Toyota begonnen met de Prius en later bij Lexus uitgekomen).

Nog een paar outsiders. Lees het als positieve verrassingen die niet per se onze eerste keus zouden zijn op papier of heel logisch klinken:
  • Lynk&Co 01: stonden vrachtwagens vol vanaf 25k (en elders in het land vanaf 22k). Wij vonden het boven verwachting een erg ruime auto voor het compacte formaat wat het is, mooi interieur. Vanaf 2022 blijkbaar met gelaagd glas en 360 camera, wat ik een reden zou vinden om 2021 te laten staan. Nog een reden: 3 jaar fabrieksgarantie wat bij 2022 modellen nog een klein beetje is en de Volvo dealer zei dat behoudens wat app-gerichte zaken, je voor alles bij de Volvo dealer terecht kan en direct kan bellen, dat was vroeger niet zo. Nadeel: ik kwam er thuis achter dat het best een zware auto is, zwaarder dan een 330e Touring, daardoor vrij pittige mrb want phev's hebben geen kortingen meer natuurlijk en de onderhoudsprijzen die ik op fora vond van €400-550 per beurt is ook 2x zoveel als bij zelfs een vol elektrische BMW en wederom zelfs duurder dan een 330e Touring. Ik weet dat het Volvo is deels, maar het is ook deels Chinees, dus mijn gevoel zegt dat Volvo er qua onderhoud een slaatje uit slaat gezien de Volvo naam.
  • Toyota Yaris hybrid: vanuit Lexus toch ook even doorgelopen naar Toyota (zelfde vestiging) en even snel in een paar modellen. Tuurlijk is de Yaris krap, maar tov de Corolla en C-HR was voor mij (177cm) achter mijzelf zitten het verschil tussen mijn knieën raken de bestuurdersstoel lichtjes (Yaris) en net niet (Corolla en C-HR) en dan vind ik de Yaris wel de leukste auto van het stel. Zou wel de 2e auto worden en in het weekend onze Kia voor de gezinstrips zijn. ±19-22k voor leuke uitvoeringen uit 2020. Voordeel: erg lage kosten, rijdt 1 op 20-25 volgens fora, 10 jaar garantie.
  • VW ID.3/Cupra Born: ik benoem ze samen want op kleine dingen na zijn ze natuurlijk identiek. We hebben in de Cupra Born gezeten, de ID.3 stond op slot (occasion op buitenterrein dus niet gek), en onze indruk was best prima. Wat ons aansprak is dat het een relatief erg korte auto is, daar houden we allebei wel van, maar we vonden ook de achterbank wel een hele rare en niet fijne zithoek hebben. Je zit erg naar achteren gekanteld, alsof je in de space shuttle gelanceerd wordt. Dat kan je als cool bestempelen, maar wij vonden het niet fijn en echt een groot nadeel voor onze kinderen. Daarentegen: ik zie zelfs 1st Max ID.3's met nog garantie op het accupakket staan voor onder de 20k. Dat is gewoon een giga koopje. En het interieur, de ruimte en de kofferbak waren allemaal dikke prima. Ja ik weet van de rare knoppen voor de achterramen en de audio sprong snoeihard aan dus ik moest ter plekke leren hoe de audio zachter moest (swipen onder het touchscreen), dat is ook niet optimaal maar nogmaals: 20k voor full options ID.3's. Overigens vonden we beiden de stoelen van de Cupra erg mooi, maar de luxere uitvoeringen hebben allemaal koperen accenten en dat vinden we spuuglelijk. Ook zijn ze wat duurder nog (want nieuwer) dus zou het voor ons wel altijd om de ID.3 gaan. En die prijs is gelijk aan een Yaris hybrid, voorlopig nog geen mrb, daarna langzame afbouw, dus met het oog op ±5 jaar rijden zou je zeggen dat met onze eigen laadpaal de ID.3 financieel wellicht onovertroffen is.
  • Audi e-tron 55: dealer had een prachtige 2020 versie staan, in dit geval een 45k kostende, maar zoals ik hier niemand hoef te vertellen gaan ze voor een broodje kaas de deur uit relatief gezien. Zelfs de '55' met 95 kWh accu kan rond de 30k aangekocht worden. Het interieur vond ik er een van dubbele indrukken. Want wat is de digitale cockpit, de indeling en ruimte ge-wel-dig! Ik ben fan van de 3 schermen waarbij climate control z'n eigen scherm heeft. De haptic feedback verraste me en werkte erg fijn. Maar het stuur vond ik dun en goedkoop aanvoelen voor het kaliber auto. Ook was de armsteun op de achterbank voorzien van erg goedkoop plastic en dat had zelfs speling (kan exemplarisch zijn). Enorme ruimte op de achterbank, eigen zone climate control, giga kofferbak. Maar... onzuinig, enorm lang, snelladen is anno nu matig te noemen (zeker wanneer je elke 300-350 km ±85-90 kWh erin moet rammen), maar ook... slechts 10k meer dan een ID.3. Ook dit is feitelijk een koopje, al schrok ik wel van de verzekering. De onderhoudsprijzen die de dealer mij vertelde waren daarentegen weer laag te noemen. Maar dan die banden... ik zou toch echt als privérijder voor de lelijke 19" gaan en zeker geen 21" want daar loop je blijkbaar op leeg. Werkelijk een auto van twee werelden dus. Ik denk net niet voor ons, want hoewel ik niet een puur rationele keuze wil of hoef te maken, gaat deze waarschijnlijk op iets teveel punten te ver weg van het rationele.

En om voor jullie ook mee te geven wat voor ons de allergrootste flops waren:
  • Lexus NX 300h uit de ±2019 periode: hoewel we het een erg fijne auto vonden om in te zitten, alle ruimte heeft en compacter is qua lengte dan een iX3 maar niks aan ruimte lijkt in te leveren (ik heb het niet nagemeten :p ) is het interieur toch wel erg outdated. We hebben een IS 300h uit 2013 gehad en deze voelt niks nieuwer. En dan betaal je nog bijna 40k voor een F-Sport Premium! Deze snap ik echt niet. De nieuwe NX-en vinden we zeer mooi, maar dan moet je minstens 60k meenemen, dus die zullen nog 4-5 jaar buiten bereik blijven. Ook het verbruik van deze 2013-2022 generatie is met 1 op 15 (volgens fora) zelfs amper beter dan een RX 450h uit dezelfde generatie en vind ik ook teveel.
  • Mercedes EQA, EQB, B250e: Alles voelt plastic aan en bij alle 3 vond ik de knoppen op het stuur en in het interieur goedkoop aanvoelen en klinken. Bekerhouders achter zijn ofwel niet aanwezig of 3-voudige uitklapdingen die je elke keer dat je je beker eruit getild hebt weer opnieuw in positie moet brengen. Ook vond ik tov de iX3 en e-tron de EQB zwaar tegenvallen qua ruimte op de achterbank. EQA was zelfs erg klein te noemen, met recht een hoge elektrische A-klasse. Wij bleven allebei na het bezoek aan de Mercedes dealer achter met de vraag: is dit premium? Ook de enige dealer waarbij niemand ons aansprak en nog geen blik gunde terwijl er 3 verkopers achter hun bureau zaten en in ieder geval niet met klanten bezig waren.
  • Ford Kuga: leek op papier een prettige ietwat saaie gezinsauto maar Fords rijden leuk (heb ooit een maand een Fiesta uit 2020 meegehad, daar was ik positief verrast over) en ze staan voor onder de 25k al te koop. Grootste minpunt was gelijk: geen armsteun met bekerhouder achterin. Voor een gezinsauto?! De Puma had het ook niet, maar hier had ik het niet verwacht. Daarnaast viel het interieur me toch tegen. Het is gewoon een Fiesta interieur maar dan iets groter. Het is niet slecht, maar ik had meer verwacht en vind zelfs de niet bepaald premium zijnde Toyota's beter uit de bus komen in dit segment. Het verschil met de maar iets duurdere Mustang Mach-E is groot, heel groot.

En even kort benoemen waar we ook naar gekeken hebben maar om diverse redenen afgevallen zijn: Lexus LBX, Lexus ES 300h, RX 450h 2017, Toyota C-HR 2020 facelift, Toyota Corolla 2020, Toyota Corolla Cross, BMW 330e sedan, Ford Puma,

Meest voorkomende redenen om af te vallen zijn: veel te krappe achterbank en/of kofferruimte, slechte afwerking interieur, te grote auto qua lengte, prijs/kwaliteit, het niet hebben van een armsteun met bekerhouders achter óf een achterlijk systeem ervoor hebben wat met kinderen nooit gaat werken.

En welke niet per se afgevallen zijn, maar ook ook nergens in uitblinken, de grijze middenmoot dus: BMW 330e touring, Ford Mustang Mach-E, Volvo XC60 phev.

Conclusie: een nuttige dag waarin we toch met name bij BMW verrast zijn en een aantal outsiders hebben kunnen benoemen.

Voor onszelf zeggen we nu dat we eigenlijk eerst een keuze moeten maken of we wel 5-10k willen bijleggen voor een van de toppers tov wat we voor de Ioniq 6 terugkrijgen of dat we juist (flink) wat geld terug op de spaarrekening kunnen zetten, want op de e-tron na zijn alle outsiders flink goedkoper dan we terugkrijgen voor de Ioniq 6. En een deel van mij zegt: die auto's zijn ook goed genoeg.

En wat we ook wel hebben gemerkt is dat we toch wel een voorkeur hebben om volledig elektrisch te blijven rijden.

Zijn er wat jullie betreft ervaringen met genoemde auto's die we nog mee kunnen nemen?

Nog een kleine toevoeging: er zijn nog vast genoeg auto's die ik niet benoemd heb, maar wellicht in aanmerking komen. Een daarvan is de Polestar 2 bijvoorbeeld. Tesla Model 3 is ook goedkoop bij 2019/2020 modellen. En een die me nog te binnen schoot waar we niet hebben gekeken is de Renault Megane E-Tech omdat die vanaf ±30k is en dat vind ik gezien het type auto net niet. Voor 5-10k minder heb je een Polestar 2, Tesla Model 3 of VW ID.3, voor 5-10k meer heb je een BMW iX3.

Renault Scenic, niet voor niets de auto van het jaar 2024.
Denk je dat je positief verrast zult zijn.
Misschien door de lap tekst dat je het gemist hebt (ik neem het je in ieder geval niet kwalijk ;) ), maar we willen zo min mogelijk bijbetalen. En een zeer luxe BMW vind ik dan nog evt het overwogen waard, een i4 bedoel ik dan bijv. Maar de Scenic EV87 is minstens 43k en een splinternieuwe auto, ik ga niet weer de afschrijving voor een splinternieuwe op mij nemen. Ook vind ik een merk als Renault/Toyota/VW zo'n bedrag niet waard (voor mij persoonlijk).

Anders gezegd: als we al meer dan zeg 35k uit gaan geven, dan is het alleen aan luxe/premium modellen waar bewezen kwaliteit en comfort enzo in te vinden is zoals dus de genoemde BMW's, evt. de Lexus of wellicht nog iets anders.

Alles wat in onze subjectieve ogen daar niet onder valt, waarmee ik ook Lynk&Co, Polestar en dergelijke semi-luxe/semi-Chinese merken bedoel en sowieso alles van zeg VW, Ford, Toyota, etc. Willen we absoluut niet meer dan zelfs 30k aan uitgeven.

Ik mis de Tesla Model Y op jouw lijstje. Waarom heb je deze niet overwogen? Ja nieuw, dus meer afschrijving. Maar ook: even duur als een ix3, maar met meer ruimte, 8 jaar garantie en zekerheid dat je komende jaren (bijna) onderhoudsvrij kunt rijden.

Ik mis de Tesla Model Y op jouw lijstje. Waarom heb je deze niet overwogen? Ja nieuw, dus meer afschrijving. Maar ook: even duur als een ix3, maar met meer ruimte, 8 jaar garantie en zekerheid dat je komende jaren (bijna) onderhoudsvrij kunt rijden.
Precies om wat je al zegt: als je nu ziet wat een Model 3 kost, die zijn enorm gekelderd net als de meeste EV's. Dus hoewel een 3 jaar oude iX3 en een (praktisch) nieuwe Model Y inderdaad bij elkaar in de buurt komen (de goedkopere iX3's zijn alsnog wel enkele duizenden euro's goedkoper), is bij de iX3's van 35-40k de helft er al af.

Juist omdat ik een miskoop heb gedaan en zie wat de impact is op afschrijving, wil ik dus een auto waarvan de grootste klap er al af is. Een destijds 70-75k kostende iX3 is nu 35-40k en zal over een paar jaar meer waarde hebben dan een nu nieuwere maar wel nog 45k kostende Model Y.

Overigens heeft Tesla het op hun website over 4 jaar garantie en 80.000 km, alleen de accu heeft 8 jaar (maar dat is een EU wetgeving, dus dat heeft iedere EV): https://www.tesla.com/nl_nl/modely (onderaan bij de specs).

Precies om wat je al zegt: als je nu ziet wat een Model 3 kost, die zijn enorm gekelderd net als de meeste EV's. Dus hoewel een 3 jaar oude iX3 en een (praktisch) nieuwe Model Y inderdaad bij elkaar in de buurt komen (de goedkopere iX3's zijn alsnog wel enkele duizenden euro's goedkoper), is bij de iX3's van 35-40k de helft er al af.

Juist omdat ik een miskoop heb gedaan en zie wat de impact is op afschrijving, wil ik dus een auto waarvan de grootste klap er al af is. Een destijds 70-75k kostende iX3 is nu 35-40k en zal over een paar jaar meer waarde hebben dan een nu nieuwere maar wel nog 45k kostende Model Y.

Overigens heeft Tesla het op hun website over 4 jaar garantie en 80.000 km, alleen de accu heeft 8 jaar (maar dat is een EU wetgeving, dus dat heeft iedere EV): https://www.tesla.com/nl_nl/modely (onderaan bij de specs).

Ik snap je punt. Alleen weet ik niet of het verhaal van afschrijving helemaal op gaat. De ix3 weegt ook een stuk meer en dat zal de auto bij de nieuwe MRB-regels niet populairder maken. Daarnaast denk ik, als ik jou zo hoor, dat je sowieso een paar jaar met deze auto wilt doen. Ik vraag me af of een ix3 uit 2021 in, zeg 2030, zoveel meer waard zal zijn dan een Tesla Model Y uit 2024. Wie wil er nog een batterij uit 2021 kopen met straks 100k op de teller? Los van de looks (want ik vind de iX3 een mooiere auto), valt er veel te zeggen voor de Y:
  1. Gewicht, 250 kilo lichter
  2. Een veruit superieur infotainment systeem. De BMW steekt daar gewoon oubollig bij af.
  3. Beter audio-systeem.
  4. Supercharger netwerk
  5. Verbruik is een stuk beter
  6. VEEL meer laadruimte
  7. Als je een performance neemt, heb je ook een stuk meer power. Funfactor van het rijden is erg hoog bij een Tesla.
Daar staat tegenover: betere afwerking in de BMW, 'gezelliger' interieur (al spreekt het minimalistische van Tesla mij erg aan), betere geluidsisolatie en comfortabeler onderstel.

Persoonlijk denk ik dat de afschrijving over de komende 6 jaar niet heel veel zal verschillen tussen een nieuwe Y en een ix3 uit 2021. Maar anderen mogen me overtuigen dat dit niet zo is.

Wat leuk dat je dit nog aan ons terugkoppelt! De ervaring met de Ioniq 6 in het achterhoofd, zou ik niet aan de Yaris beginnnen. Ik ga grotendeels met je mee, het is een geslaagde auto, knettergoed en natuurlijk zeer verantwoord. Maar ik denk dat na een paar maanden of een jaar toch weer die i4, iX3, de Lexus, Audi of Polestar aan je gaan knagen. Je schrijft met de meeste passie over de BMW’s, ik kan me dat goed voorstellen! Ik vind de i4 niet te versmaden, voor mij als niet-station welhaast de perfecte (elektrische) auto. De iX3 is natuurlijk veel praktischer en hou je toch ook de ratio in ogenschouw, dan is waarschijnlijk op lange termijn de UX250 de meest verantwoorde keuze. Maar krap. Kom ik toch weer op de i4

Heel veel andere opties in de net niet of tegenvallers, zou ik na dit rondje wegstrepen. Misschien de Audi nog op de shortlist. Maar ik denk dat u eigenlijk wel weet u wat u het allerliefste wil

1. Gewicht, 250 kilo lichter
  2. Een veruit superieur infotainment systeem. De BMW steekt daar gewoon oubollig bij af.
  3. Beter audio-systeem.
  4. Supercharger netwerk
  5. Verbruik is een stuk beter
  6. VEEL meer laadruimte
  7. Als je een performance neemt, heb je ook een stuk meer power. Funfactor van het rijden is erg hoog bij een Tesla.
Daar staat tegenover: betere afwerking in de BMW, 'gezelliger' interieur (al spreekt het minimalistische van Tesla mij erg aan), betere geluidsisolatie en comfortabeler onderstel.

Persoonlijk denk ik dat de afschrijving over de komende 6 jaar niet heel veel zal verschillen tussen een nieuwe Y en een ix3 uit 2021. Maar anderen mogen me overtuigen dat dit niet zo is.
Betere audio valt ook mee, een iX3 met Harmon kardonn klinkt al beter.
Supercharger netwerk is al geen voordeel meer, daar kan de BMW ook aan.
Laadruimte is nu al geen punt anders kocht hij geen Ioniq 6.
Funfactor is persoonlijk.
Maar als ik het zo lees kan hij inderdaad beter voor een i4 gaan.

Afschrijving op EV's liggen wel degelijk hoger. Met de nieuwe MRB regels is er eigenlijk geen financieel voordeel te halen met een EV, tenzij je heel veel kilometers rijdt. Dus 2e hands minder aantrekkelijker om aan te schaffen: over 5 jaar betaal je zelfs een stuk meer voor je EV dan benzine. Dus zakelijke EV's komen massaal op de 2e hands markt maar de particulieren willen gewoon een benzine auto (praktischer, goedkoper per maand).
Lage vraag + groot aanbod = lage prijs = hoge afschrijving

Dus als je een EV wilt als particulier, pluk er dan 1 van de tweedehandsmarkt, dan gebruik je het nadeel in je voordeel.

• BMW i4 eDrive40 voor rond de 45-48k: zoveel praktischer én mooier dan de 330e (tenzij je de Touring neemt), ik wist niet dat deze een soort van hatchback achterklep had (net als de Polestar 2) en dat vind ik een enorm pluspunt.
Het is de elektrische variant van de 4-serie Gran Coupé, wat mij betreft één van de mooiste BMW's, hier een vergelijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan