MoodyBlues
Wegverkenner
Beetje vage titel, maar het komt erop neer dat wij privé een auto hebben aangeschaft een klein half jaar geleden en wij gewoon niet tevreden zijn. Het grootste probleem daarin is dat we juist na hiervoor altijd een 3-4 jaar oude (vaak ex-lease) occasion gekocht te hebben, we nu een voorraadmodel dus praktisch nieuwe auto hebben gekocht waar wel een grote korting op zat, maar alsnog zal het verlies niet mals zijn.
Het gaat om een Hyundai Ioniq 6 en hoewel de auto natuurlijk absoluut geen troep is, is het denk ik een combinatie van dat we er meer van hadden verwacht en best wel veel dingen waar we ons aan ergeren, soms kleine dingen, maar de som maakt het een grotere irritatie.
Om de belangrijkste punten even op te sommen: (skip deze gerust als je niet deze lap tekst wil lezen maar met name in wilt haken op wat nu)
Puntje bij paaltje zorgt dit ervoor dat wij balen van onze keuze. En dus kijken we in de breedste zin van het woord naar een oplossing. Is dat een andere auto? En dan weer een ev of toch maar hybride weer? Of toch maar voorlopig ermee door blijven rijden alle ergernissen ten spijt?
Vanuit die breedste zin zoeken we ook wat tips en adviezen van anderen.
Nog wat extra achtergrond: we hebben nog een andere auto die ook groot genoeg is om als gezinsauto dienst te doen, liever niet, maar het is een optie. We hebben een eigen laadpaal dus voorlopig is een ev financieel nog wel aantrekkelijk, maar ik vind het ook geen must. En in het weekend rijden we met enige regelmaat (2-4x per maand) naar familie of vrienden die 120-180 km enkele reis verderop wonen. Daar was deze auto ook op gekocht: 180 km * 2 = 360 km heen en terug en dat in de winter ook zonder altijd te moeten snelladen. Ik realiseer me dat er echter weinig auto's zijn die dat met 2 vingers in de neus kunnen doen, dus een alternatief zou zijn eentje die het wel in de zomer haalt en in de winter 10-15 min bijladen betekent.
En een belangrijk gegeven is dat we gezien het feit dat dit een grote uitgave was, we nu niet vele duizenden euro's bij willen betalen bij inruil. Het min of meer gelijk oversteken zijn of als een optie echt perfect lijkt te zijn tot pakweg 5k bijbetalen. Dit gezegd hebbende, op 2 plekken heb ik een inruil opgevraagd fysiek bij een dealer en de een geeft 29k en de ander 32k. Als ik bij occasions kijk beginnen ze bij 38k in onze uitvoering en als long range die we hebben. Het liefst ruil ik in, maar ik overweg ook om particulier te verkopen. Ben daar geen fan van, maar als het veel kan schelen financieel dan is het het overwegen waard.
Persoonlijk zie ik 3 opties:
1. Een compacte auto zoals een Toyota Yaris hybride (2020 of nieuwer) ervoor in de plaats kopen als 2e auto, dan kan ik redelijk 1:1 oversteken en gaan we onze Kia weer als gezinsauto gebruiken, dat was het hiervoor ook.
2. Een gezinsauto maar dan een luxere/meer premium zoals een Lexus NX, BMW X3 of vergelijkbaar, zoveel mogelijk in de buurt blijvend van de inruilprijzen en wel hybride of plug-in hybride. Dat ik er qua bouwjaar op achteruit ga maakt me echt niks uit.
3. Toch de auto maar doorrijden omdat het financieel wel het goedkoopste is, maar dit is duidelijk onze minst favoriete optie.
Kortom: wat zouden jullie doen en zijn er nog dingen waar ik zelf niet aan gedacht heb?
Laatste punt: de auto's die ik het meest recent heb gereden en het meest tevreden over ben geweest zijn de Lexus IS 300h en Lexus UX 250h. Daar zit wel een voorliefde voor het merk dus.
Het gaat om een Hyundai Ioniq 6 en hoewel de auto natuurlijk absoluut geen troep is, is het denk ik een combinatie van dat we er meer van hadden verwacht en best wel veel dingen waar we ons aan ergeren, soms kleine dingen, maar de som maakt het een grotere irritatie.
Om de belangrijkste punten even op te sommen: (skip deze gerust als je niet deze lap tekst wil lezen maar met name in wilt haken op wat nu)
- Handgrepen deur: deze komen in onze uitvoering niet automatisch naar buiten en zijn een drama om te gebruiken als je niet twee handen hebt, als je dus je flesje water, zonnebril of wat dan ook meeneemt naar de auto toe. Tot overmaat van ramp heeft mijn dochter er al 2x tussen gezeten doordat ze ervan af gleed en dan is de veer die hem naar binnen terugtrekt toch net te pijnlijk voor kleine kinderhandjes.
- Rijcomfort: ondanks de lange wielbasis vinden we het op lange ritten geen comfortabele auto. Er zit een bepaalde trilling in het stuur en zelfs na balanceren en uitlijnen blijft dit aanwezig, ook een andere Ioniq die ik meekreeg heeft dit en schijnt een bekend probleem/eigenschap te zijn ook bij de 5. De auto stuitert nogal, ook op de 18" banden die wij eronder hebben, waar we bewust voor gekozen hebben voor meer comfort, maar dat blijkt niet het geval.
- Geluidsniveau: ook hier geldt dat ondanks de vorm er gewoon best veel bandengeluid en rijwindgeluiden te horen zijn. Naderhand ben ik erachter gekomen dat itt bijv de nieuwe Model 3 de Ioniq 6 geen dubbelglas heeft bij de ramen en dus qua geluidsisolatie tegenvalt. Ik sta hier wel verbaasd van want de vorm zou juist moeten zorgen dat hij niet zo gevoelig is voor rijwindgeluiden, maar ik hoor duidelijk of ik wind mee of tegen heb en niet zo'n klein beetje ook. Daarnaast heb ik in reviews soms zelfs gehoord dat men de Ioniq 6 bijna net zo stil vond als een BMW i4. Daar geloof ik inmiddels niks meer van.
- Traagheid infotainment systeem: wij hebben ook een Kia en die is traag met opstarten. Tijdens proefrit heb ik een auto meegekregen die al aangezet was en daardoor heb ik er niet aan gedacht of naar gekeken, deels ook omdat ik er vanuit ging dat het bij een auto van dit kaliber het wel snor zou zitten. Maar niks is minder waar. Soms moet je 1 min (zonder overdrijven) wachten voordat je de gebruiker kan bevestigen en als je dan doordrukt op een menuknop reageert die ook de eerste 2-3 minuten van de rit erg traag. Dit mag je anno 2024 bij een Aygo misschien nog verwachten maar zelfs de nieuwe Yaris heeft hier geen last van heb ik gezien bij een vriend. Het is gewoon erg frustrerend, met name ook gezien het volgende punt:
- Piepjes van hulpsystemen: omdat het een 2024 auto is, zitten er veel hulpmiddelen op en oa snelheid gaat gelijk piepen zodra je op een 50 weg 51 rijdt. En elke keer als je weer naar 49 zakt en daarna weer even een paar sec 51 of sneller, gaat ie WEER piepen. Dat kan uitgezet worden en is op zich niet moeilijk, 3x klikken, maar wel verdomd irritant als je zoals ik hiervoor schreef soms wel een paar minuten moet wachten voordat hij je dit menu in laat gaan. En soms druk je uit ongeduld na 30 sec nog een keer de knop in omdat je denkt dat hij hem niet gepakt heeft (wat ook soms gebeurt) en dan zie je het menu en verdwijnt ie gelijk weer, dan heeft ie ineens z'n snelheid gevonden.
- Hulpsystemen: de hulpsystemen zelf zijn ook matig. Ook wederom vergeleken met de Yaris van een vriend en op dezelfde 80 wegen doet mijn Ioniq 6 het vaak totaal niet terwijl hij zowel lane centering als auto-sturen zou moeten hebben. Enige wat je dan overhoudt is een waarschuwing als je de lijn over dreigt te gaan. Doet ie het wel, dan is het nog altijd op veel wegen een gepingpong, heel lichtjes, maar irritant genoeg dat ik het niet fijn rijden vind. Dan het euvel dat zeker op 80/60 wegen hij regelmatig ineens het auto sturen en lane centering niet meer kan gebruiken en dan zonder waarschuwing het aan jou overlaat. Je rijdt dus met het idee dat hij je ondersteunt maar ineens ben je je ondersteuning kwijt en daar raak je keer op keer door verrast. Doet ie het wel? Dan kan je elke 10-20 sec weer een klein rukje aan het stuur geven omdat hij zegt dat je je handen aan het stuur moet houden. Maar hoe dom Hyundai dit heeft geïmplementeerd is door stuurbeweging te detecteren, maar heel eerlijk: de auto-steer is op de snelweg wel heel goed en dan hoef je letterlijk niet bij te sturen, ondanks dat je het stuur vastklemt registreert ie dat niet en moet je dus continu je stuur links/rechts wiebelen anders gaat ie op den duur piepen. Strontvervelend, kan er niks anders van maken.
- Parkeren: de auto is lang, heel lang. Koppel dat aan een draaicirkel van een olietanker en het is een drama om in te parkeren. Zo erg dat ik oprecht tegen problemen aanloop die ik nog nooit eerder meegemaakt heb met welke auto dan ook. Ik heb een keer vast gestaan op een parkeerplaats omdat ik achter me niet genoeg ruimte had om eruit te draaien icm de draaicirkel en auto's links en rechts van me. Ik heb toen een half uur moeten wachten totdat de persoon links of rechts van me (dit geval links) weg ging. Ook heb ik regelmatig meegemaakt dat parkeervakken te krap zijn waardoor ik er niet eens in gedraaid kom, zeker in parkeergarages in grote steden. Fileparkeren is veel minder een probleem maar dat heb je gewoon in steden veel minder, in ieder geval op de plekken waar ik kom. En ja, dit zijn problemen die ik met eerdere auto's (sedans/hatcbacks/crossovers) nog nooit in deze mate meegemaakt heb.
- Heads-up display: op zich weinig mis mee, maar wat me tijdens de proefrit niet echt is opgevallen maar nadien wel is dat het heads-up display als je door je voorruit kijkt en de wegbelijning links en rechts ziet helemaal tegen de linker lijn zit. Een klein iets, maar waarom zit dit niet in het midden van het wegdek? Dit voelt wederom als een hele vreemde keuze.
- Verbruik: hoewel het bereik echt goed is, vind ik het verbruik in de zomer van 14-15 kWh/100 km nog erg tegenvallen. Zeker als je ziet dat een Tesla Model 3 vaak geroemd wordt om de lage 10-12 kWh/100 km die gehaald kan worden.
Puntje bij paaltje zorgt dit ervoor dat wij balen van onze keuze. En dus kijken we in de breedste zin van het woord naar een oplossing. Is dat een andere auto? En dan weer een ev of toch maar hybride weer? Of toch maar voorlopig ermee door blijven rijden alle ergernissen ten spijt?
Vanuit die breedste zin zoeken we ook wat tips en adviezen van anderen.
Nog wat extra achtergrond: we hebben nog een andere auto die ook groot genoeg is om als gezinsauto dienst te doen, liever niet, maar het is een optie. We hebben een eigen laadpaal dus voorlopig is een ev financieel nog wel aantrekkelijk, maar ik vind het ook geen must. En in het weekend rijden we met enige regelmaat (2-4x per maand) naar familie of vrienden die 120-180 km enkele reis verderop wonen. Daar was deze auto ook op gekocht: 180 km * 2 = 360 km heen en terug en dat in de winter ook zonder altijd te moeten snelladen. Ik realiseer me dat er echter weinig auto's zijn die dat met 2 vingers in de neus kunnen doen, dus een alternatief zou zijn eentje die het wel in de zomer haalt en in de winter 10-15 min bijladen betekent.
En een belangrijk gegeven is dat we gezien het feit dat dit een grote uitgave was, we nu niet vele duizenden euro's bij willen betalen bij inruil. Het min of meer gelijk oversteken zijn of als een optie echt perfect lijkt te zijn tot pakweg 5k bijbetalen. Dit gezegd hebbende, op 2 plekken heb ik een inruil opgevraagd fysiek bij een dealer en de een geeft 29k en de ander 32k. Als ik bij occasions kijk beginnen ze bij 38k in onze uitvoering en als long range die we hebben. Het liefst ruil ik in, maar ik overweg ook om particulier te verkopen. Ben daar geen fan van, maar als het veel kan schelen financieel dan is het het overwegen waard.
Persoonlijk zie ik 3 opties:
1. Een compacte auto zoals een Toyota Yaris hybride (2020 of nieuwer) ervoor in de plaats kopen als 2e auto, dan kan ik redelijk 1:1 oversteken en gaan we onze Kia weer als gezinsauto gebruiken, dat was het hiervoor ook.
2. Een gezinsauto maar dan een luxere/meer premium zoals een Lexus NX, BMW X3 of vergelijkbaar, zoveel mogelijk in de buurt blijvend van de inruilprijzen en wel hybride of plug-in hybride. Dat ik er qua bouwjaar op achteruit ga maakt me echt niks uit.
3. Toch de auto maar doorrijden omdat het financieel wel het goedkoopste is, maar dit is duidelijk onze minst favoriete optie.
Kortom: wat zouden jullie doen en zijn er nog dingen waar ik zelf niet aan gedacht heb?
Laatste punt: de auto's die ik het meest recent heb gereden en het meest tevreden over ben geweest zijn de Lexus IS 300h en Lexus UX 250h. Daar zit wel een voorliefde voor het merk dus.