Ontwikkeling deelauto's vooral in steden?

Roadracer

Administrator

Forumleiding
Hoewel we graag zelf in een eigen auto rijden krijgen we steeds meer te maken met deelauto's. Zeker in de (grote) steden zie je ze vaker in het straatbeeld. Ik vond het interessant het rapport 'Staat van de Deelmobiliteit 2024' te zien. Ondanks de roep om verduurzaming van de mobiliteit waar deelauto's onderdeel van zijn is er een teruggang te zien van het aantal deelauto's in 2024 ten opzichte van 2023 te zien van 6%. Ook is het aantal aanbieders ervan in een jaar gedaald van 23 naar 16, onder meer door consolidatie en door het stoppen van aanbieders. De focus ligt bovendien op meer winstgevende gebieden. Dat vertaalt zich in het aantal locaties waarop de auto's beschikbaar is.
De meeste deelauto's bevinden zich in de grote steden als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Eindhoven; echter ook in kleinere plaatsen als Culemborg, Wageningen en Diemen is een relatief hoge 'deelautodichtheid' ten opzichte van het inwonersaantal te zien.
Het aandeel elektrische auto's is trouwens ongeveer de helft en dat groeit; mensen die een deelauto gebruiken laten het meestal niet bij één enkele keer. Opvallend is wel dat 20% van de gebruikers van een deelauto de aankoop van een auto uitstelt, eenzelfde percentage heeft zelfs de eigen auto weggedaan en 25% van de gebruikers is niet meer van plan een auto te kopen.
Zelf heb ik een paar jaar geleden via Snappcar een auto gebruikt; daarvoor moest ik wel een dorp verder zijn (en nog steeds). De ervaring was goed en persoonlijk - maar doordat je meestal van een particulier de auto gebruikt is dat natuurlijk niet zo vreemd. Doordat ik in een dorp woon is de spreiding van deelauto's niet groot en is dat alles bij elkaar voor mij geen aantrekkelijke optie om te gebruiken.
Ik ben nieuwsgierig: heb je wel eens een deelauto gebruikt? Van welke dienstverlener en waar (grote stad, dorp)? Hoe was je ervaring? Zie je in jouw omgeving meer of minder deelauto's? Waar zie je kansen of juist praktische belemmeringen?

Er is een dorp in de buurt waar één of twee deelauto's staan, een initiatief van de bewoners. Volgens mij samen met het lokale autobedrijf. Dat is een best mooie oplossing, maar het is hetzelfde als OV in kleine dorpen: je wil er niet van afhankelijk zijn dus je regelt zelf vervoer, met als gevolg dat dat ene buurtbusje uiteindelijk door bijna niemand gebruikt wordt.
Bij ons in het dorp heb ik de interesse wel eens gepolst, maar niemand gaat zijn auto er voor weg doen en niemand wil afhankelijk zijn van een enkele deelauto.

Interessant topic. Met alles wat politiek speelt (voorbeelden: vul maar in) zou het voor m.n. een groep bewoners van stedelijke gebieden een goede optie moeten zijn om hoge vaste lasten te vermijden om toch het gemak van 'eigen vervoer' gedurende één of een paar dagen te kunnen ervaren.

Volg de aanbieders al een tijdje. De nodige verdwenen voordat enige kritsche massa werd bereikt. Andere kost het jaren om schaalgrootte of break-even te bereiken.

Hier de meeste aanbieders, waarbij het recent gestartte Oscar ontbreekt. Eveneens Free2Move (Stellantis)

N=1, weet het, maar recent had een kennis een goede ervaring. Een Snappcar aanbieder bood een 8 jaar oude Audi A4 Avant aan tegen een laag dagtarief. Twee dagen 'on the road' met een prima auto, weinig mis mee. Voorzie dat één beperking blijft: velen zijn te gehecht aan hun auto om deze 3x per maand door vreemden te laten berijden, ook al staat de auto 95% van de tijd stil.

Ik woon in een Vlaams dorp met ca. 6.000 inwoners; wij wonen in het centrum aan het dorpsplein (geen auto's op het plein, enkel gras en omzoomd met bomen, 1 hectare zowat); vanop mijn werkplek zie ik de 2 parkeerplaatsen van de deelauto's & die worden overdag best wel gebruikt. Systeem heet hier Cambio en het zijn kleine vijfdeurs Citroëns C1 of C3 of zo. Daarnaast zijn de 2 enige EV laadplekken van het dorp, die worden meer en meer gebruikt valt op. Die Citroëns zien er trouwens altijd uit om door een ringetje te halen qua netheid, valt echt op.
Verder is hier ook een vrij populair deelfietsenpunt letterlijk voor de deur met een wat rare naam, Monkey Republic. Die roteren wel veel want afstand naar het station is 3 km, te ver voor te voet, beetje gek om de auto voor te nemen.

Waar wij wonen hebben we in ieder geval in de wijk tegenover ons het gebruik van een Wijkauto, maar dat is wel specifiek bedoeld voor bewoners uit die ene wijk die bv. slecht ter been zijn en zelf geen eigen vervoersmiddel (kunnen) hebben.
Dit initiatief was voorheen in samenwerking met Arriva, maar dat is pas veranderd. Weet niet met welke reis-/vervoersorganisatie nu wordt samengewerkt om dit initiatief te kunnen blijven voortzetten.

Ik heb zelf een aantal jaar via Snappcar mijn auto's aangeboden. In Uden een dorp van ca 40.000 inwoners. En dat ging in het begin best leuk, persoonlijk contact, leuke verhalen en blije mensen. En met twee keer per maand verhuren, had ik de MRB weer terug verdiend. Maar toch op een gegeven moment er mee gestopt, de opbrengst woog niet meer op tegen de administratie (alhoewel steeds meer digitaal) en toch af en toe het gedoe. Iemand die een lekke band rijdt (auto zonder reservewiel) en je dan 's nachts gaat bellen terwijl ze daarvoor de pechhulp van Snappcar moeten hebben, hier en daar toch een schade(tje) zonder te melden, ik was er op een gegeven moment klaar mee.

Laatst bewerkt:
Ik probeer mijn velgen schadevrij te houden dus verhuren doe ik niet. Daarbij is weinig verhuren het geld niet waard en veel verhuren is veel gedoe. Een vaste klant via snappcar die bij wijze van spreken twee keer per week de sleutel onder de bloempot pakt zou ideaal zijn. Alleen heb je dan toch ook weer twee keer mogelijk geen beschikking over je eigen auto en ook na de afgesproken tijd zit je mogelijk met onvoorziene vertraging, pech, lege tank, etcetera.

Bij zelf huren kwam ik toch op een paar honderd per maand uit. Als je weinig rijdt dan is lang bezit van een oud karretje niet veel duurder en heb je volledige vrijheid en gemoedsrust.

Ik kan me wel voorstellen dat voor starters in een stad of dorp met goede verbindingen geen kinderen en sportclubs en ook geen parkeerplek de voordelen voor deelauto's groter zijn. Ook als tweede auto is het een optie.

Hoe zit zoiets zoals Snappcar verzekeringstechnisch en qua belastingen, ik vrees dat ik gedonder heb als ik zoiets doe…
En Dave, de vlog volgende rijdt de gemiddelde mens in Uden een Audi RS-6 met E-Venturi, rising tweaters, 23” wielen, downpipes, OPF delete, Milten uitlaat, Maxton pakket en noem het maar @JohnRijt ;)

Hoe zit zoiets zoals Snappcar verzekeringstechnisch en qua belastingen, ik vrees dat ik gedonder heb als ik zoiets doe…
En Dave, de vlog volgende rijdt de gemiddelde mens in Uden een Audi RS-6 met E-Venturi, rising tweaters, 23” wielen, downpipes, OPF delete, Milten uitlaat, Maxton pakket en noem het maar @JohnRijt ;)
En aangezien ze ook dichter bij moeder aarde staan kans groot dat dat Urban of Maxxton pakket er bij de eerste drempel af ligt. :)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan