Op zoek naar betrouwbare, zuinige en leuke auto rond de €5000

Youri 7573813

Net ingestapt
Hoi autoliefhebbers!

Binnenkort ga ik 4 dagen per week zo'n 90 km per dag rijden voor mijn werk (45 km heen en 45 km terug) grotendeels over de snelweg. Daarom ben ik op zoek naar een geschikte auto. Dit wordt mijn eerste auto die ik ga kopen. Ik ben 26 jaar oud en heb mijn rijbewijs al sinds mijn 17e, dus ik heb wel wat rijervaring opgebouwd (knipoog).

Mijn budget is ongeveer €5000, maar ik heb nog wat extra geld over voor eventuele reparaties of upgrades. De belangrijkste vereisten zijn:

✔ Betrouwbaarheid en zuinigheid
✔ Leuk/sportief rijgedrag
✔ Comfortabel voor mijn lengte van 1.91m
✔ Voldoende ruimte om af en toe 2 vrienden mee te nemen

Zelf dacht ik al aan een Suzuki Swift Sport (maar weet niet zeker of die comfortabel genoeg is), een Fiat Grande Punto/Evo of een Opel Astra. Maar ik hoor graag jullie suggesties en ervaringen!

Zijn de auto's die ik noemde een goede keuze qua comfort voor een lange bestuurder? En hebben jullie nog andere aanraders binnen mijn budget van €5000? Laat vooral jullie tips horen!

Alvast bedankt :)

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het een kwestie van uit proberen of je lekker in een auto zit.

De Fiat Grande Punto/ Punto Evo is een goede keus, je kunt natuurlijk ook naar grote broer de Fiat Bravo kijken.

In deze prijsklasse is de Ford Focus ook een prima optie.

Twingo is misschien ook wel een goede optie. Kost geen drol om te rijden, wel vaak ecc/cc en weinig km.

Met die afstanden zou je kunnen denken aan lpg, dan kom je ook auto's tegen die dit standaard hadden ingebouwd omdat het rond 2010-2012 fiscaal aantrekkelijk was. Ik zie op de AutoWeek website bij de occasions bijvoorbeeld twee Mazda 2 1.3 bi-fuel GT-M Lines maar ken daar het interieur niet van.

Nou is het interieur van Mazda 2 niet het probleem, ze kunnen niet op lpg en hebben veel problemen.

Nou is het interieur van Mazda 2 niet het probleem, ze kunnen niet op lpg en hebben veel problemen.
De bi-fuel versie was af fabriek, lijkt me vreemd dat de auto dan niet op lpg kan rijden. En als ik (snel) door reviews heen scroll van Mazda 2's uit die tijd, dan zie ik eigenlijk alleen maar tevreden berijders. Maar goed, de les kan zijn: opletten. Maar dat moet je toch doen als je naar een andere auto kijkt, zeker in die prijsklasse.

De bi-fuel versie was af fabriek, lijkt me vreemd dat de auto dan niet op lpg kan rijden. En als ik (snel) door reviews heen scroll van Mazda 2's uit die tijd, dan zie ik eigenlijk alleen maar tevreden berijders. Maar goed, de les kan zijn: opletten. Maar dat moet je toch doen als je naar een andere auto kijkt, zeker in die prijsklasse.
De Mazda 2 bi-fuel werd verkocht als “af fabriek” ja, maar in werkelijkheid werden de LPG installaties pas in Nederland ingebouwd.

Mijn vader en de vrouw van een collega van mij hebben zo’n Mazda 2 bi-fuel (gehad) en ik kan de bi-fuel variant helaas niet anders dan afraden. De motoren zijn inderdaad niet geschikt voor het rijden op LPG en eigenaren worden geconfronteerd met het moeten stellen van de kleppen (bij mijn vader 2 of 3 keer gebeurd) totdat de motor uitgesteld is en er een motorrevisie plaats moet vinden.

Dan is meteen al het voordeel van het rijden op LPG verdwenen.

Die generatie Mazda 2 zou ik alleen in de gewone benzine uitvoering adviseren.

De Mazda 2 is niet geschikt voor LPG, en is een afrader.

Kies dan een Dacia of Renault met 1.6 16V of 1.4 16V op lpg, of bijvoorbeeld een Opel Corsa Bi Fuel.

Terug
Bovenaan