Op zoek naar krachtpatser tot €25k, 3500k trekgewicht en 25k km/jr

Thomas 2037400

Startmotor
Hi,

Ik ben mij aan het orienteren op een auto waarmee we in een aantal uiteenlopende wensen worden voorzien. Wellicht kunnen jullie daarbij helpen.

De situatie:
- budget max €25.000.
- ik rij ongeveer 25.000 km per jaar.
- zeker 15.000 km zijn woon-werk.
- ik werk in amsterdam, dus milieuzones. zijn in de toekomst belangrijk om rekening mee te houden.
- we rijden in het weekend vaak met een tweepaardstrailer met 2 paarden erin. Dit is 2000 kg aan trekgewicht. In de toekomst willen we een trailer die 3500 kg in totaal weegt.
- onze grote hond (40kg) moet in de auto passen.
- zowel op werk als thuis parkeer ik in een parkeergarage met max inrijhoogte van 2m.
- ik richt mij erop de auto zeker 5 - 10 jaar te rijden.

Zelf vind ik het lastig te orienteren welke auto in dit geval een verstandige keuze is. Met name door het hoge geremd trekgewicht van 3500kg en vele woon-werkverkeer. Diesel lijkt voordelig, maar dan vrees ik amsterdam niet in te kunnen vanaf 2030.

Het zou fijn zijn als de auto ook enigszins betrouwbaar is. Met dit budget zie ik dat je op marktplaats echter wel rekening moet houden met een km-stand van 170-230k km.

Een lijstje met auto's die ik als mogelijkheid op marktplaats voorbij heb zien komen:
- BMW X5 xDrive30d High Executive (2017)
- Land Rover Range Rover Sport 3.0 HSE Dynamic Black (2017)
- Land Rover Discovery 2.0 TD4 180pk (2017)
- Mercedes-Benz M-Klasse 350 272pk (2017)
- Dodge Ram 1500 5.7 V8 4x4 Rebel (2017)

Ben benieuwd wat jullie kijk op dit scenario is!

Uit dat rijtje is een ML of X5 nog het minst dramatisch van de luxe SUVs qua onderhoud. Denk dat de RAM nog het gunstigst zal zijn?

Deze Volkswagen Touareg heb ik gevonden via #autotrack.

Deze Jeep Grand Cherokee heb ik gevonden via #autotrack.

Deze BMW X5 heb ik gevonden via #autotrack.

Uit dat rijtje is een ML of X5 nog het minst dramatisch van de luxe SUVs qua onderhoud. Denk dat de RAM nog het gunstigst zal zijn?

Deze Volkswagen Touareg heb ik gevonden via #autotrack.

Deze Jeep Grand Cherokee heb ik gevonden via #autotrack.

Deze BMW X5 heb ik gevonden via #autotrack.
Dank voor de suggesties! Touareg en Cherokee zijn zo te zien ook zeker het overwegen waard. Weet jij iets over de betrouwbaarheid van deze wagens?

Wat ik lees is een RAM inderdaad niet gek in onderhoud. Ik twijfel wel over of deze in de parkeergarages gaat passen.

Em ik maar denken dat Amsterdam vol zit met
Linkse drammers, hulde aan de TS!!

Grand Cherokee zou ik voor gaan, motorisch gewoon goed, no nonsens, simpel te onderhouden.

Laatst bewerkt:
Touareg hebben wij nog gehad (de 3.0 V6 diesel). Beresterk. Nooit problemen mee gehad. Is ongeveer dezelfde motor van de Amarok. Zo sluiten we aan bij de pick-ups. Gezien er soms ook een hond mee moet, zou ik dit wel durven overwegen. Je kan er een bench in zetten en er blijft nog plaats over voor andere spullen. Bovendien blijft zo de cabine netjes. Hou er bij de Dodge Ram rekening mee dat zo'n ding toch wel een pak groter is dan een Europese (Japanse) 4x4 of pick/up. Zeker in de stad... Op zich fantastische auto. Een kennis heeft er, tegen beter weten in, eentje gekocht tijdens zijn Midlife crisis. Trekt paardentrailer met 2 paarden en koets alsof het een winkelkarretje is, maar hij geeft zelf toe dat de auto vaak onhandig groot is. Ik zou dan eerder voor een gematigder formaat van pick-up of gewone 4x4 gaan.

Voor het echt serieuze sleepwerk is een Grand Cherokee iets minder geschikt, die heeft een zelfdragende koets. Een RAM heeft een apart chassis. Ook als vrachtwagen leverbaar (met alle voor- en nadelen) met een enorme cummings dieselmotor.

Em ik maar denken dat Amsterdam vol zit met
Linkse drammers, hulde aan de TS!!

Grand Cherokee zou ik voor gaan, motorisch gewoon goed, no nonsens, simpel te onderhouden.
haha, dank! Het zou voor mij zonder twijfel een RAM1500 worden, willen het niet dat ik dus zowel thuis als op werk in parkeergarages moet parkeren. Ik vraag me hard af of dat gaat passen in de bochten en ken ook geen mensen die er een hebben om het eens te proberen.

Touareg hebben wij nog gehad (de 3.0 V6 diesel). Beresterk. Nooit problemen mee gehad. Is ongeveer dezelfde motor van de Amarok. Zo sluiten we aan bij de pick-ups. Gezien er soms ook een hond mee moet, zou ik dit wel durven overwegen. Je kan er een bench in zetten en er blijft nog plaats over voor andere spullen. Bovendien blijft zo de cabine netjes. Hou er bij de Dodge Ram rekening mee dat zo'n ding toch wel een pak groter is dan een Europese (Japanse) 4x4 of pick/up. Zeker in de stad... Op zich fantastische auto. Een kennis heeft er, tegen beter weten in, eentje gekocht tijdens zijn Midlife crisis. Trekt paardentrailer met 2 paarden en koets alsof het een winkelkarretje is, maar hij geeft zelf toe dat de auto vaak onhandig groot is. Ik zou dan eerder voor een gematigder formaat van pick-up of gewone 4x4 gaan.

Amarok ga ik me zeker verder in verdiepen. Vooral met alle paardenspullen erg fijn om die niet in de auto te hebben liggen. De variant met 3500kg trekgewicht zie ik alleen nog niet veel binnen het budget te koop staan. Dus daar zal ik verder naar gaan zoeken.
Voor het echt serieuze sleepwerk is een Grand Cherokee iets minder geschikt, die heeft een zelfdragende koets. Een RAM heeft een apart chassis. Ook als vrachtwagen leverbaar (met alle voor- en nadelen) met een enorme cummings dieselmotor.
Dank voor de info. Wat maakt een apart chassis beter dan dat van een zelfdragend chassis?

Dank voor de suggesties! Touareg en Cherokee zijn zo te zien ook zeker het overwegen waard. Weet jij iets over de betrouwbaarheid van deze wagens?

Wat ik lees is een RAM inderdaad niet gek in onderhoud. Ik twijfel wel over of deze in de parkeergarages gaat passen.

De 3.0tdi is zoals eerder gezegd een prima blok. De cayenne 3.0d heeft m volgens mij ook, alleen zijn de onderdelen van de Porsche eromheen wel duurder.

Cherokee weet ik niks van. Ram wel - heb zelf in Amsterdam gewoond en 2x een RAM gehad. Ten eerste heerlijke auto om 3000kg+ mee te trekken (nog fijner zelfs dan de 3.0 diesel busjes). En voor langere afstanden met 4-6 personen ook heerlijk ivm de ruimte. Moet zeggen dat ik destijds eigenlijk nergens écht niet kon komen. Handig is anders, maar ook zeker niet onmogelijk.

Een lijstje met auto's die ik als mogelijkheid op marktplaats voorbij heb zien komen:
- BMW X5 xDrive30d High Executive (2017)
- Land Rover Range Rover Sport 3.0 HSE Dynamic Black (2017)
- Land Rover Discovery 2.0 TD4 180pk (2017)
- Mercedes-Benz M-Klasse 350 272pk (2017)
- Dodge Ram 1500 5.7 V8 4x4 Rebel (2017)

Ben benieuwd wat jullie kijk op dit scenario is!
Voor je werk wordt het dan waarschijnlijk parkeren bij de P&R Breukelen en verder met de trein....
Hoewel, de X5 en Land Rovers zijn natuurlijk wel geschikt voor de PC Hooftstraat :)

En is een Mercedes-Benz Vito met dubbele cabine niets voor jullie?

Alternatief: Ford Ranger / Raptor

Kijk ook eens naar de Toyota Landcruiser,iets beters is er bijna niet.
Ik zie ze vaak met enorme veetrailers erachter.

Vaak is dat zwaarder uitgevoerd. Een zelfdragende koets kan je bij zware belasting wat makkelijker oprekken, waardoor deuren niet meer willen sluiten etc
Laat nou net de RAM plastic draagarmen hebben...
Kijk ook eens naar de Toyota Landcruiser,iets beters is er bijna niet.
Heel goed maar niet zo voorradig als de concurrenten en daardoor in mijn ogen te duur.

Met TS' budget en profiel lijkt een Range Rover de fijnste auto. Maar dan wel dagelijks even bidden dat er geen vreemde storingen komen.

Ik heb met behulp van jullie tips een overzicht gemaakt, maar ben er nog niet helemaal uit.

Voorkeur lijkt uit te gaan naar een Amarok of Ranger. In zijn algemeen vrees ik dat ik met veel van de auto's in het overzicht niet meer naar mijn werk kan. Met name de diesels. Maar dat zijn wel gelijk de betere werkpaarden.

Ford Ranger, VW Amarok
+ Minder onderhoudsgevoelig dan de rest
+ Goed in trekken van trailer
+ Alle paardenzooi in de achterbak zonder troep van je auto te maken
- Duurste opties in gebruik ivm zware dieselmotor
- Kan ik Amsterdam nog in voor mijn werk straks? Zijn vaak op kenteken een bestelauto

Dodge RAM op LPG
+ Goedkoper in gebruik dan Ford/VW
- Ik parkeer op werk en thuis in een parkeergarage, dat lijkt me erg krap en steeks volgens mij enorm uit

Mercedes ML, BMW X5, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg (allen dieselvariant)
+ Formaat veel handzamer
+ Hoogstwaarschijnlijk comfortabeler dan een pickup
- Kunnen veel trekken, maar zijn er niet per se voor gemaakt. Verwachting op den duur meer onderhoudskosten
- Kan ik Amsterdam nog in voor mijn werk straks?

Mercedes ML, BMW X5, Jeep Grand Cherokee (allen benzinevariant)
- Minder duurzaam bij vaak paardentrailer trekken en over het algemeen minder opgewassen voor hoge km-stand in de toekomst
- Uberhaupt veel duurder in gebruik door benzinemotor

Range Rover Sport, Discovery Sport (diesel- en benzinevarianten)
+ Mooie wagens, hoge trekgewichten beschikbaar
- Wordt aan alle kanten afgeraden ivm hoge onderhoudskosten

BMW X3, X1, Stelvio, andere kleinere SUV's
- Moet je eigenlijk niet willen met twee grote sterke sportpaarden in een trailer op lange stukken rijden.

Landcruiser heel weinig beschikbaar helaas en anders echt al hele oude wagens.
Porsche lijkt me nog duurder dan een Mercedes, BMW of Jeep.

Wat is jullie kijk op dit overzicht?

Als ik een zoektocht doe naar jouw criteria en kijk naar (plugin) hybride opties, dan heb ik wellicht een aantal opties:
Wist je dat je een oudere LandRover kunt (laten) uitrusten met een Ecoboostmotor en automaat? Dan kun je de milieuzonevrees voor de toekomst wellicht loslaten maar ik weet niet of je dan aan het trekgewicht en budget uit gaat komen. Het kan natuurlijk ook een ander totaalplaatje opleveren (wellicht in combinatie met lpg).

Mitisubishi Pajero 3.8 V6
135.000 km
EUR 25.000

Hoog trekgewicht (3300kg), 4x4, benzine en betrouwbaar

0-eff4518f6a6b340dcbff0cfb4a320c72.jpg

Wat rij je nu? Ik ben heel benieuwd welke auto nu je wensen vervult.

Met dit lijstje van eisen heb je namelijk heel wat tegenstellingen:
- 2500+ kg trekgewicht betekent eigenlijk altijd een grote auto, die lastig te parkeren is
- als je voor een luxe SUV kiest (Q7, Touareg, M-klasse, X5, XC90) kun je nog een benzine hybride kiezen anders is het voornamelijk diesel
- bij zo'n grote luxe SUV moet je rekening houden met flinke onderhoudskosten (wat is de stelregel van Joep ookalweer? 10% van de nieuwprijs per jaar?). Als 'enigzins betrouwbaar' lage onderhoudskosten betekent voor jou dan zit je daar klem.
- als je voor een meer 'werkpaard' of pick-up kiest (zoals een Land Cruiser, Dodge RAM, Pajero) dan is het sowieso een diesel wat weer nadelig is voor de milieuzones (tenzij een heel moderne diesel? Maar dat laat je budget weer moeilijk toe)

Misschien accepteren dat één auto niet alles kan en twee auto's kopen?
- Een simpele ouderwetse diesel om de paardentrailer mee te trekken
- Een zuinige hybride voor het woon-werk verkeer en Amsterdam in

Anders zou ik eerder kijken naar een pick-up in plaats van een luxe dure SUV. Dan redt je het qua trekgewicht (3500kg), de diesel is hopelijk nog modern genoeg voor de milieuzones, het onderhoud wat betaalbaarder dan de luxe SUVs en ze zijn vaak iets minder breed dan auto's zoals een X5.
- Mercedes-Benz X-klasse
- Toyota Hilux
- Volkswagen Amarok
- Ford Ranger

Als het een pick-up wordt dan kan je niet om een Toyota Hilux heen. 2.8 TD
Alternatief een Pord Ranger.
Zelf rij ik een Navara 2.3 TDI met een fijne 200 pk renault motor. huif op de bak en de honden en bagage passen daar mooi in.
Wat je ook koopt, neem een pickup met veren en schokdempers achter. Dit rijdt een stuk fijner dan bladveren achter.
De Ranger en Navara zijn beide met schokdempers te verkrijgen. Payload gaat wel naar 750 kg maar dat heb je eigenlijk nooit in de bak liggen.

Groeten uit pickup land Suriname

Ik heb met behulp van jullie tips een overzicht gemaakt, maar ben er nog niet helemaal uit.

Voorkeur lijkt uit te gaan naar een Amarok of Ranger. In zijn algemeen vrees ik dat ik met veel van de auto's in het overzicht niet meer naar mijn werk kan. Met name de diesels. Maar dat zijn wel gelijk de betere werkpaarden.

Ford Ranger, VW Amarok
+ Minder onderhoudsgevoelig dan de rest
- Duurste opties in gebruik ivm zware dieselmotor
- Kan ik Amsterdam nog in voor mijn werk straks? Zijn vaak op kenteken een bestelauto

Dodge RAM op LPG
+ Goedkoper in gebruik dan Ford/VW
- Ik parkeer op werk en thuis in een parkeergarage, dat lijkt me erg krap en steeks volgens mij enorm uit

Mercedes ML, BMW X5, Jeep Grand Cherokee, VW Touareg (allen dieselvariant)
+ Formaat veel handzamer
+ Hoogstwaarschijnlijk comfortabeler dan een pickup
- Kunnen veel trekken, maar zijn er niet per se voor gemaakt. Verwachting op den duur meer onderhoudskosten
- Kan ik Amsterdam nog in voor mijn werk straks?

Mercedes ML, BMW X5, Jeep Grand Cherokee (allen benzinevariant)
- Minder duurzaam bij vaak paardentrailer trekken en over het algemeen minder opgewassen voor hoge km-stand in de toekomst
- Uberhaupt veel duurder in gebruik door benzinemotor

Range Rover Sport, Discovery Sport (diesel- en benzinevarianten)
+ Mooie wagens, hoge trekgewichten beschikbaar
- Wordt aan alle kanten afgeraden ivm hoge onderhoudskosten

BMW X3, X1, Stelvio, andere kleinere SUV's
- Moet je eigenlijk niet willen met twee grote sterke sportpaarden in een trailer op lange stukken rijden.

Landcruiser heel weinig beschikbaar helaas en anders echt al hele oude wagens.
Porsche lijkt me nog duurder dan een Mercedes, BMW of Jeep.

Wat is jullie kijk op dit overzicht?
Leuk overzicht maar je mist de koning van de pickups, de Toyota Hilux!
Ford Ranger zie ik hier veel maar valt in het niet bij Isuzu Dmax en de Hilux.
Zelf een fijne reiswagen in de vorm van een Nissan Navara (Australische uitvoering).
Haal ik toch mooi 1:11 mee met de diesel.
De Amorak is een Ranger, wel met 3L 6C motor

De D-max is tegenwoordig toch enkel te verkrijgen met een 2-liter? Dat is te weinig voor zo'n ding. Dat rijdt, maar aangenaam is het niet. En de oude D-max gaat waarschijnlijk een probleem geven ivm milieuzones. Ranger en Amarok (3.0 V6) en Hilux (2.4 of 2.8) zijn relatief zuinige (lees schone) diesels.

beetje off topic, maar nu het toch over sleurbakken gaat. Deze voormiddag stond er een Patrol Gr naast mij voor het rode licht. Met knoert van een 3-asser erachter met behoorlijk grote zitmaaier erop. Schoot die even meer dan fatsoenlijk uit de startblokken! :oops:

Terug
Bovenaan