Opel Ampera 1.4 plug in hybride kopen?

Tom 1296587

Wegverkenner
Beste forumleden,

Budget:
7.000 €

Momenteel rij ik een Renault Megane 1.5 Dci met 196.000 km op de teller. Ik verwacht de komende 2 tot 4 jaar zo’n 22.000 km te rijden.

Ik heb deze auto nu ongeveer 1,5 tot 2 jaar in bezit. Tot nu toe geen problemen gehad, hij rijdt vlekkeloos. Er zijn 2 onderhoudsbeurten uitgevoerd (schakelbak).

De wegenbelasting bedraagt momenteel 135 € per maand.

Als ik een benzineauto heb, kan ik over de grens in België tanken om kosten te besparen.

Ik sta regelmatig korte stukken in de file, maar mijn reistijd naar werk is niet extreem. Het is 44 km heen en 46 km terug. De heenweg duurt ongeveer 35 minuten, de terugweg 45 tot 55 minuten via de A58 (Eindhoven).

Ik merk echter dat ik last krijg van mijn linkerbeen door het gebruik van de koppeling in de file. Ik denk dat er ergens in mijn rug iets niet goed zit, waardoor ik wat straling naar mijn been voel. Het is niet heel ernstig, maar het kan goed 2 jaar duren voordat dit overgaat. Ik heb iets soortgelijks eerder gehad. Het is vooral erg irritant. Ik zou daarom graag een automaat rijden.

Nu zag ik een Opel Ampera 1.4 Plug-in Hybride staan, en dat lijkt me wel wat. Het model dat ik heb gezien heeft 170.000 km op de teller.

Met mijn budget kan ik helaas geen auto met minder kilometers vinden; die zijn er gewoon niet.

Thuis heb ik 42 zonnepanelen die samen ongeveer 12.000 kWh opleveren. Wij gebruiken ongeveer 7.000 kWh hiervan vanwege een warmtepomp. We hebben dus zo'n 5.000 kWh over.

Ik kan de auto in mijn tuin zetten en heb beschikking over 1 fase of eventueel krachtstroom waarmee ik de Plug-Hybride in zou kunnen opladen.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie meningen over de Opel Ampera en of het een verstandige keuze zou zijn om deze aan te schaffen.
Ik las dat het moeilijk is om aan onderdelen te kopen?

Ik zou het niet doen. Onderdelen zijn inderdaad een ramp (zelfs voor de nieuwere Ampera-e) en Stellantis geeft niet thuis. Dealers doen zelfs bij de Ampera-e al moeilijk over onderhoud omdat ze niet aan onderdelen kunnen komen.

Daarnaast weegt de Ampera dik 1600 kilo en zijn, vanwege de schaarste aan onderdelen, de verzekeringspremies ook achterlijk hoog.

Persoonlijk zou ik een Prius overwegen. Daarvoor zijn de onderdelen nog goed te verkrijgen en zijn ook uitstekende revisieaccupakketten beschikbaar, indien op den duur noodzakelijk.

Met zoveel overproductie zou een EV echt mooi zijn en ook "automaat". Maar met 7k lukt dat niet (niet verstandig). Tenzij die Megane niet meegenomen is in dat budget, dan heb je nog inruil. Al zal dat geen astronomisch bedrag zijn natuurlijk.

Persoonlijk zou ik een Prius overwegen

Kan je voor het budget dan al de stekker versie krijgen? Lijkt mij wat meer te kosten (heb nog niet gekeken).

Zo niet, dan is een Honda Insight misschien een alternatief. Je kan niks met je zonnestroom helaas maar je rijdt relatief zuinig én CVT.

0-c7523a20d0df34993068699ecfe09106.jpg

€6.500, 183 duizend kilometer

Wil je wel kunnen stekkeren dan is misschien de Ford C-Max Hybrid een alternatief? Wel boven budget en stuk zwaarder dan een Insight. Volgens mij had je deze set-up ook nog in de Mondeo destijds, maar dat weet ik niet zeker.
720x540.webp

€ 9.999,- / 157 duizend kilometer gereden.

Verder had je ook de VW Jetta Hybrid in die tijd, maar dat is ook geen plug-in.

Bedankt voor jullie reacties, die zijn zeer waardevol. Ik ben aan het kijken naar zowel de Prius als de Insight. De Prius is meer een hybride, terwijl de Insight wat gunstiger geprijsd is. De Ford Max lijkt ook best interessant. Mijn vrouw is momenteel aan het solliciteren, dus het is nog even afwachten waar ze gaat werken en hoe de autoverdeling zal zijn (we hebben drie kinderen). Eigenlijk zitten we maar zelden met z'n allen in de auto. Dus ik wil mij niet teveel op grootte focussen, maar het Plug in gedeelte vind ik dan wel weer extra interessant, potentieel zou ik veel km's gratis kunnen rijden.

In deze prijsklasse kom je voornamelijk de volledig elektrische Renault Zoe, Nissan Leaf en Kia e Soul tegen. Zijn wel auto's met een vrij klein bereik, en kleine batterij. Latere uitvoeringen hebben meer bereik.
De Leaf staat wel bekend om de accu degradatie, en heeft niet zoals de Zoe een goed temperatuur management van de batterij.

Ik zou eerst even afwachten op de nieuwe baan van je vrouw, en kijken wat dan de wensen en het budget zijn. De techniek van elektrische auto's is snel vooruit gegaan.

Ik zou idd kijken of er nog meer zaken thuis elektrisch kunnen dan een plug-inn hybride/elektrische auto onder aan de markt. Elektrische vloerverwarming, (multi) split airco , elektrische boiler oid

Ik overweeg ook nog een 208 diesel met automaat.
Niet al teveel bij betalen. Automaat. Wel heel langzaam als ik de reviews moet geloven. Maar ik rij heel vaak op de A58 achter vrachtwagens, en probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden. Rij vrijwel nooit harder dan 100:sneaky:.
Ik ben persoonlijk geen fan van semi automaten, vol automaten bij b-segment diesels moet je met een lampje zoeken. Bij de volkswagengroep zit je met jouw budget dan weer in de sjoemeltijdperk te zoeken en ook dsg bakken uit die tijd brand ik mijn vingers niet aan.
Het loont om door te sparen voor een 308 1.6 blue hdi vol automaat

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan