Opel Astra 1.5d 2021; addertje onder het gras?

RobG

Startmotor
Mijn geliefde Peugeot 406 coupe is na 26 jaar en een kleine 5 ton geen betrouwbaar vervoer meer. Als familiewagen heb ik dus iets anders nodig.

Een beetje extra informatie:
  • Ik woon in Duitsland. Dus geen significante MRB of BPM
  • Veel lange afstanden (600-900 km), weinig korte, nauwelijks woon-werk.
  • Geen mogelijkheid om thuis of in de buurt te laden
  • Ik kan zelf wat sleutelen en vind dit ook leuk.
  • Bij moderne auto's interesseert dynamiek, uitstraling etc me geen biet. Ze rijden wat mij betreft allemaal zeer capabel en totaal steriel en oninteressant. Ik wil geen andere auto, ik moet een andere auto. Helaas.
  • Een hoge instap vind ik eerder een nadeel dan een voordeel
  • Ik heb een vrouw en kind, en we nemen regelmatig veel spullen mee.
  • Ik wil een goede betrouwbare auto, maar wil geen kapitaal uitgeven.
Ik zoek vooral een praktische zuinige familieauto met goede stoelen die goed functioneert op de snelweg. Een auto als een stuk gereedschap. Voor het leuke heb ik een 205 CTI en ga ik misschien hobbymatig de 406 coupe opknappen.

Nu valt me op dat in Duitsland de vorige generatie Opel Astra (K) best goedkoop is. De diesel is helemaal incourant en goedkoop. Nu is mijn vraag: zijn dit in de basis goede auto's? Ik heb relatief in de buurt een handelaar gevonden die een hele rij van die wagens in dezelfde kleur aanbiedt van circa 2021 voor €7-10k.

Een selectie van de vrijwel identieke ex-lease (gok ik) Astra's die die ene aanbieder aanbiedt:

Even los van de standaard gebruikte-auto dingen en kleine beschadigingen die de ene meer heeft dan de andere, zijn dit rationeel gezien verstandige aankopen? Qua prijs/kwaliteit lijkt het erg goed te zitten. Of zit er een addertje onder het gras?

ik zou m'n licht ook eens opsteken bij een Opel forum (zowel in NL als in D).
Dit is de GM 3-cilinder, schijnt best wel zuinig te zijn.
Aandachtspunt: deze motor (ook in de Insignia geleverd) is slechts een paar jaar geleverd, tot de overname door PSA.
Als je 'm zou kopen, en je rijdt veel; dan zou het daarom misschien raadzaam kunnen zijn om bepaalde onderdelen (distributieriem, spanrollen etc) op voldoende voorraad te houden. Ik weet nl. niet of deze motor ook in andere werelddelen (langer?) geleverd is en ik weet ook niet hoe de onderdelenvoorziening van Opel v.w.b. deze motor in de toekomst zal zijn...
Goed je licht opsteken dus.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties. Ik ben wat Opel fora langsgelopen, vooral in Duitsland. Op het facebook pad kan ik me zonder fb-account helaas niet begeven.

Mijn inschatting is dat deze specifieke motor, mits goed onderhouden, niet inherent problematisch is. Wel met de typische moderne diesel aandachtspunten gerelateerd aan DPF en EGR, maar niet meer dan vergelijkbare motoren van vergelijkbare leeftijd. Er is wel iets met de bouten van de oliepomp van vroegere bouwjaren, wat tot catastrofaal drukverlies en daardoor motorschade kan leiden indien niet preventief opgelost. Ik meen dat daar een terugroepactie voor was. Dat zou ik iig navragen voor aankoop.

Maar goed, dat is mijn leek-inschatting op basis van wat gegoogle.

Laatst bewerkt:
Voor deze 1.5 diesel is een terugroep actie geweest voor de distributieketting die te licht is uitgevoerd, kijk of die vervangen is voor een degelijker exemplaar.

Voor deze 1.5 diesel is een terugroep actie geweest voor de distributieketting die te licht is uitgevoerd, kijk of die vervangen is voor een degelijker exemplaar.
Echt waar? Dat heb ik over het hoofd gezien dan. Deze 1.5 is geen PSA blok maar een GM blok (F15DVH) en is maar een jaar of twee geleverd in de Astra (K, niet L) en Insignia. Ik dacht dat er een (droge) riem in zat en geen ketting, maar dat moet ik dan nog eens onderzoeken dan.

Echt waar? Dat heb ik over het hoofd gezien dan. Deze 1.5 is geen PSA blok maar een GM blok (F15DVH) en is maar een jaar of twee geleverd in de Astra (K, niet L) en Insignia. Ik dacht dat er een (droge) riem in zat en geen ketting, maar dat moet ik dan nog eens onderzoeken dan.
Sorry dit is de 3 cilinder van GM, voor de 4 cilinder 1.5 is een terugroep actie.

Bedankt voor de reacties. Ik ben wat Opel fora langsgelopen, vooral in Duitsland. Op het facebook pad kan ik me zonder fb-account helaas niet begeven.

Mijn inschatting is dat deze specifieke motor, mits goed onderhouden, niet inherent problematisch is. Wel met de typische moderne diesel aandachtspunten gerelateerd aan DPF en EGR, maar niet meer dan vergelijkbare motoren van vergelijkbare leeftijd. Er is wel iets met de bouten van de oliepomp van vroegere bouwjaren, wat tot catastrofaal drukverlies en daardoor motorschade kan leiden indien niet preventief opgelost. Ik meen dat daar een terugroepactie voor was. Dat zou ik iig navragen voor aankoop.

Maar goed, dat is mijn leek-inschatting op basis van wat gegoogle.
Is er nog ruimte voor alternatieven. Een fiat tipo 1.6 jtd of renault megane zitten wellicht in dezelfde prijscategorie als de astra en dan heb je een wat meer gebruikelijke techniek en een 4 Pitter. Vag spul hangt vaak een ander prijskaartje aan en een Aziaat met hun eigen diesels of waar ze ook vandaan halen is ook niet altijd een gelukkig combinatie.

@Auto encyclopedie
Er is zeker ruimte voor alternatieven, met de Megane als het meest logische alternatief en aan de Tipo heb ik ook gedacht. Dat, en de Hyundai i30. Aan een niet-klassieke VAG begin ik principieel niet.

Het hoeft ook geen diesel te zijn, maar diesel zijn goedkoop en zoals gezegd is MRB hier geen echt thema.

Het punt is vooral dat het aanbod van de Astra K hier in Beieren veel beter is. Wanneer het niet Duits is, dan verkoop je hier niets. Maar wanneer ik een goede Megane tegen het lijf loop, dan graag. Maar 2021 en €7k voor een nette C segmenter is echt goedkoop in deze tijd.

Terug
Bovenaan