Opel corsa 2019 vervangen of ?

gast 4079713

Net ingestapt
Beste leden,

Wat is wijsheid. Corsa 1.4 uit 2019 met 140k op de teller vervangen of toch weer beurt en remmen en achterbanden laten vervangen.

Wat Marcus zegt. Beurtje, banden en remmen zul je met iedere auto hebben 140dkm is geen schokkende kilometerstand. Als je een betrouwbare garage hebt kun je ze eens even vragen om hem goed na te laten lopen en ook wat zaken te noteren die misschien niet nu, maar in de nabije toekomst problemen zouden kunnen geven.

Denk aan kleine lekkages, poreus wordende kunststofleidingen of misschien zelfs wat roest oid. Misschien niet direct vermelden dat je hem mogelijk wilt vervangen. Denk ook niet dat je er prijstechnisch op vooruit zult gaan qua onderhoud bij een andere auto, tenzij je extreem veel kilometers maakt en de brandstofprijs je nekt.

Ik ken niemand met een goed werkende glazen bol die de onderhoudskosten van een auto kan voorspellen. Veel onderdelen hebben een individuele levensduur die afhangt van veel factoren. "Geluk" is ook zo'n factor, of misschien beter "Minder pech". De ene rijdt 400.000 km probleemloos bijten regulier onderhoud, de ander kan dezelfde auto na 150.000 km naar de sloop brengen. Het 'point of no return' blijkt altijd pas achteraf. Als je nu investeert (Beurt € 600 + € 200 banden en € 250 remmen) zal je net zien dat volgende week de aircopomp vast loopt, de versnellingsbak gaat gieren, hoog olieverbruik etc etc. Of je rijdt weer 150.000 kilometer probleemloos. Autorijden is een vorm van gokken. Als je vertrouwen in de auto hebt zou ik investeren, anders een nieuwe halen.

De auto is nog vrij jong, en 140.000 km is nog niet veel.

Als de auto verder nog in goede staat is, er netjes mee om is gegaan, en lekker rijdt, zou ik gewoon dit onderhoud laten doen. En laat er anders een deskundige eerst even naar kijken.

Voor de rest zijn er al goede tips gegeven.
Of je moet graag iets anders willen.

(Ik kan met mijn achtergrond over het algemeen goed beoordelen in welke staat de auto nog is. Vaak gaan ze lang mee, met weinig reparaties. Alleen elektrische is soms lastig, het doet het of doet het niet.)

Wat iedereen al zegt, op basis van hetgeen je deelt kan je geen "goed" advies geven.
Als ik mij niet vergis heeft de Corsa een 1.4 motor van GM, welke best goed te boek staat. Atmosferisch, of heb één met turbo? Handbak of automaat?
En ben je tevreden of niet? Of heb je iets anders nodig, bijvoorbeeld groter?
Als het enkel om een beurt gaat, zie ik het probleem niet, gewoon doen.
Zijn nu (te)veel variabelen die niet ingevuld zijn om je verder te kunnen helpen met een goed onderbouwde redenatie!

Lastig die keuzes
7 jaar oud en toch al 140.000km gelopen ongeveer 20.000km per jaar is netjes.

Hoe zit het met de inruilwaarde van de auto als je nu nog geld krijgt voor de Corsa dan lekker opruimen en nieuwen auto kopen.

Als de Corsa al afgeschreven is dan lekker doorrijden en het onderhoud uitvoeren. (banden en remmen is normaal)

Terug
Bovenaan