Opel/Vauxhall Corsa F | Nieuw: GSE

4e4a9a26-2020-opel-vauxhall-corsa-spy-shots-1.jpg

f6c5258b-2020-opel-vauxhall-corsa-spy-shots-3.jpg

942722a2-2020-opel-vauxhall-corsa-spy-shots-6.jpg

610b2a16-2020-opel-vauxhall-corsa-spy-shots-8.jpg

3882b32e-2020-opel-vauxhall-corsa-spy-shots-12.jpg

Alle foto's: https://www.carscoops.com/2019/01/2020-opel-vauxhall-corsa-finally-new-debuts-later-year/

Een duidelijk ander model dan de eerdere spy shots. Lijkt ook slagje groter en dus ala Peugeot 208

Die gaan dus heel veel op elkaar lijken, of we kijken naar twee verschillend gecamoufleerde 208-en. Als het echt een Corsa is, klein kansje op basis van deze foto's dat het enige significante onderscheid gaat zitten in extra zijruitjes.

929V6 zei:
Die gaan dus heel veel op elkaar lijken, of we kijken naar twee verschillend gecamoufleerde 208-en. Als het echt een Corsa is, klein kansje op basis van deze foto's dat het enige significante onderscheid gaat zitten in extra zijruitjes.

Op zich niet zo gek, Opel had al veel geïnvesteerd in een GM-Corsa en PSA had wellicht de Corsa niet in haar "begroting" opgenomen, waar de Grandland en Crossland wel in zaten. Maar even aanzien hoe het met de volgende tweelingen gaat, zoals de Mokka-2008...

Ze lijken op het eerste gezicht inderdaad veel op elkaar. Maar inderdaad, de nieuwe Corsa is een haastklus geworden omdat het GM-Corsa-project werd getorpedeerd. Omdat de Corsa dringend aan vervanging toe is, heeft men in 18 maanden een nieuwe Corsa moeten ontwikkelen en dat betekent waarschijnlijk dat de auto sterk leunt op de 208, wellicht vergelijkbaar met de C3 ten opzichte van de bestaande 208.

Koplamp en combinatie met motorkap roept sterke associaties met Renault op bij mij (nieuwe Clio, Megane).

Oei, de 208 en Corsa lijken in de basis inderdaad dezelfde auto. Zo groot als het verschil Grandland-3008 is gaat het bij de 208 en Corsa dus niet worden. De kans dat het dashboard grotendeels hetzelfde is lijkt me ook aanzienlijk.

De teaserfoto zie er vreemd uit!

Total Loss zei:
929V6 zei:
LM 1 zei:
^ waar baseer je deze onzin op?

Onzin? De scoopfoto's van de nieuwe 208 al gezien?

En zijn daar de dashboards van zowel de 208 als de Corsa al te zien!? :eek:;)

Als de koets al zulke duidelijke overeenkomsten vertoont lijkt me dat een goede reden om de vrees uit te spreken dat dit met het dashboard niet anders zal zijn. Ik zou dat nooit zomaar afserveren als onzin voordat het tegendeel bewezen is.

Ze zullen vast wel wat overeenkomsten hebben maar zelfs bij de busjes houdt Peugeot vast aan hun i-cockpit dus dat zal bij de 208 ook zo zijn en dus bij de Corsa niet

929V6 zei:
Ik zou dat nooit zomaar afserveren als onzin voordat het tegendeel bewezen is.

Ik zou om te beginnen nooit een dergelijke aanname doen dat de Corsa en 208 zo goed als identiek zullen zijn zonder daarvoor bewijs te hebben gezien.

LM 1 zei:
929V6 zei:

Ik zou om te beginnen nooit een dergelijke aanname doen dat de Corsa en 208 zo goed als identiek zullen zijn zonder daarvoor bewijs te hebben gezien.

De foto's bovenaan deze pagina wijzen toch behoorlijk op "zo goed als". Dashboard zal ook in de basis in hetzelfde zijn, alleen met een i-Cockpit voor de Peugeot en iets normalers voor de Corsa.

Aan de ene kant verwacht ik grotere overeenkomsten met het PSA-model dan gebruikelijk door de ongebruikelijk korte ontwikkelingstijd die Opel/PSA had, maar aan de andere kant verwacht ik dat het voor leken niet of nauwelijks zichtbaar is dat beide modellen aan elkaar verwant zijn, vergelijkbaar met de Renault Clio en Nissan Micra of Qashqai en Kadjar. Ik verwacht ook een Opel-eigen dashboard, maar verwacht geen revolutie - de Mokka X wordt volgend jaar pas de eerste Opel met een nieuw familiegezicht. De kracht van camouflage moet niet worden onderschat. Deze foto's werden op het Franse Worldscoop-forum onder elkaar gezet om dat te illustreren:

2017-peugeot-3008-spy-shots--image-via-s-baldauf-sb-medien_100543730_h.jpg

thumb_30217_default_large.jpeg

Bovenaan de Peugeot 3008 en onderaan de Opel Grandland X.

Wouter82 zei:
LM 1 zei:
929V6 zei:

De foto's bovenaan deze pagina wijzen toch behoorlijk op "zo goed als". Dashboard zal ook in de basis in hetzelfde zijn, alleen met een i-Cockpit voor de Peugeot en iets normalers voor de Corsa.

Precies dat.

Rutger DC zei:
De kracht van camouflage moet niet worden onderschat. Deze foto's werden op het Franse Worldscoop-forum onder elkaar gezet om dat te illustreren:

Eens, maar op die foto's kan je toch zien dat de motorkappen anders zijn. En op de foto's bovenaan kan je zien dat de 208 en de Corsa een identieke motorkap krijgen - al wordt er misschien een ander vouwtje in gestanst. Ook de achterkleppen zijn identiek, inclusief dakspoiler en hapjes aan de zijkanten bij de achterlichten. De Peugeot zal nog een zwarte balk krijgen, maar dat is gewoon een plaat plastic je er opschroeft. Zelfs iets onbenullig als de mistlamp zit op dezelfde plek.

Nu de 208 is gepresenteerd durf ik de stelling aan dat de Corsa alvast heel andere achterportieren krijgt en daarmee een eigen raamlijn en andere achterschermen. De achterklep lijkt me toch ook anders (uitsnede achterlichten). De koplampen wijken dusdanig af dat bumpers en voorschermen ook moeten afwijken. De Opel zal ook wel een Opel-eigen scherp lijntje krijgen over de zijkant en een Opel-interieur. Met andere woorden: ik denk dat het allemaal wel zal loslopen en de Corsa geen simpele rebadge wordt.

Deze foto's van 27 maart had ik helemaal gemist: de kale karkassen van de Corsa.

10dys8x.jpg

Ter vergelijking de 208 (foto Wikimedia):

800px-Peugeot_208_GT-Line_Genf_2019_1Y7A5130.jpg

zx5ny1.jpg

Bron: https://www.facebook.com/148086012250/posts/10155862620487251/

Er zitten dus behoorlijke overeenkomsten maar ook verschillen tussen beide auto's. De Corsa is duidelijk afgeleid van de 208, de auto's lijken de interne structuur min of meer te delen. De Corsa heeft een anders vormgegeven raamlijn en achterportieren en een eigen C-stijl, met de van Opel-bekende chroomstrip die helemaal richting de achterklep loopt. Daardoor lijkt het een beetje een bolletje te worden. Het achterlichtuitsnede van de Corsa doet in eerste instantie vermoeden dat ze dezelfde achterlichten krijgen, maar als ik er langer naar kijk heb ik het idee dat de vorm toch afwijkt. Aangezien de spatborden achter toch al verschillen door de andere raamlijn/portieren/C-stijl, is een set eigen achterlichtunits wel te verwachten. Een afwijkende neus en achterkant is toch wel het minste wat we mogen verwachten.

Ik denk dat straks de voorportieren en de achterklep uitwisselbaar gaan zijn, maar wel een eigen design meekrijgen. De achterlichtclusters lijken me dezelfde vorm te gaan krijgen, met een andere indeling en wellicht bij de Corsa wel doorlopend in de klep. Verder zullen de voorruit, het dak en de zijspiegels gedeeld gaan worden, en dan heb je een typische concerngenoot-tweeling. Volgens mij pas alleen Hyundai-Kia flinkere verschillen toe, GM en VAG in elk geval zeker niet.

Officieel vrijgegeven spionagefoto's (contradictio in terminis? officieel vrijgegeven foto's van Corsa met camouflage dan): https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/corsa/97356/new-2019-vauxhall-corsa-exclusive-images-and-spy-shots

opel_506560.jpg

opel_506626.jpg

opel_506629.jpg

opel_506628.jpg

opel_506561.jpg

corsa-infographic.jpg

Het wordt nu toch een keer tijd om de auto te onthullen Opel... ben heel benieuwd wat er onder de camouflage zit.

https://www.autoexpress.co.uk/vauxhall/corsa/97356/new-2019-vauxhall-corsa-exclusive-images-and-spy-shots

Leuk maar wel een beetje verwarrend overzicht; onderaan staan scoops van de geschrapte GM Corsa, met daartussen dit dashboard dat ook een stukje hoger op deze pagina staat. Dát interieur zal de Corsa dus neem ik aan niet krijgen.

Wie zou ooit een Opel willen kopen? Ik heb het nooit begrepen waarom iemand een Opel zou willen kopen.

GT xxx zei:
Wie zou ooit een Opel willen kopen? Ik heb het nooit begrepen waarom iemand een Opel zou willen kopen.

Ik dacht dat je altijd zo rationeel was. Opel is een rationeel automerk. Auto's die vaak bovengemiddeld goed zijn met soms een uitschieter naar boven of beneden. En nu de nieuwe Corsa niet meer door zijn veren zakt (jouw woorden meen ik me te herinneren :p) en twee keer zo zwaar is als een Suzuki Swift, valt dat nadeel ook weg. Waarom zou jij geen Opel willen kopen?

Omdat Peugeot voor stoere mannen is en Citroen voor blije vrouwen. Opel zit er mooi tussen :cool:

Opels bovengemiddeld goed? Eerder bovengemiddeld slecht. Ik heb nog nooit een Opel meegemaakt die plezierig reed, behalve de Vivaro, maar dat is een Renault. Nu Opel van PSA is, kun je kiezen tussen drie logo's. Dan spreekt Citroën mij het meest aan.

GT xxx zei:
Opels bovengemiddeld goed? Eerder bovengemiddeld slecht. Ik heb nog nooit een Opel meegemaakt die plezierig reed, behalve de Vivaro, maar dat is een Renault. Nu Opel van PSA is, kun je kiezen tussen drie logo's. Dan spreekt Citroën mij het meest aan.

Pure subjectiviteit.

De Vectra GTS heeft destijds menig vergelijkende test gewonnen vanwege zijn fijne rijgedrag.
Corsa D NRG edition was de pers lyrisch over het rijgedrag.
Insignia B wordt geloofd om zijn rijgedrag.
Ook over de huidige Astra is men enthousiast over het rijgedrag.

Maar dat jij die niet hebt meegemaakt kan ik je niet kwalijk nemen.

Doe er dan ff een bron ofzo bij. Opels staan helemaal niet bekend om verfijnd weggedrag. Niet dat het slecht is, in het geheel niet maar winnen op weggedrag? Nog niet eerder gelezen.

Ik vind Opel een soort huismerk. Ze kopen her en der auto's in en plakken hun logo erop. Zelfs onder de PSA-vlag blijft Opel het huismerk: de meest neutrale van de drie.

P Klieder zei:
Doe er dan ff een bron ofzo bij. Opels staan helemaal niet bekend om verfijnd weggedrag. Niet dat het slecht is, in het geheel niet maar winnen op weggedrag? Nog niet eerder gelezen.
Waarschijnlijk scoren Opels goed in testen omdat ze nog veel meer kunnen dan alleen goed rijden ;) Qua bronnen, tsja, her en der zijn echt wel filmpjes of verslagen te vinden die hier specifiek op inzoomen. Maar, om het belangrijkste model erbij te halen, een Astra (net als veel andere Opels) is voor veel media typisch een auto die je eerder op z'n praktische aspecten beoordeelt dan op 'n wegligging, denk ik.

En dat is jammer want de Astra K rijdt inderdaad verdomd goed. Wat mij betreft een mooi transparant weggedrag met veel comfort maar waarin je tegelijkertijd goed voelt wat het onderstel doet. Ik vind het een veel leukere auto om te rijden dan een Golf VII of een Kia Ceed, die ik veel dichter bij elkaar vind zitten en de bestuurder vooral het liefst in het ongewisse laten. Eerlijk gezegd denk ik dat mijn vorige Astra (innovation) op punten bezien beter reed dan de Focus ST-Line die ik nu heb. Die is echter ook meer op sportiviteit afgesteld dus de vergelijking is wellicht niet helemaal eerlijk. Toch, knap gedaan van Opel denk ik. Ik moet derhalve ook zeggen dat de Astra K de eerste Opel is die ik lekker vind rijden.

Maar als je mij niet gelooft, ik denk dat Auto Car het aardig omschrijft:
AutoCar zei:
"Even compared with the most driver-oriented cars in the class, such as the Focus and Mazda 3, the new Astra feels light on its feet and keen to change direction. It’s sufficiently firmly sprung to resist body roll well, sufficiently grippy at all four corners to encourage you to drive it with plenty of spirit and quick enough on the wheel to dive into corners with minimal effort."

Ik heb nog nooit een beroerder rijdende auto gereden dan een Opel Corsa B Ecodiesel. Noem elke rampzalige auto: die rijdt beter dan een Corsa Ecediesel.

GT xxx zei:
Ik heb nog nooit een beroerder rijdende auto gereden dan een Opel Corsa B Ecodiesel. Noem elke rampzalige auto: die rijdt beter dan een Corsa Ecediesel.

Wat is daarmee dan? Die diesel is nogal krachteloos, aan de droge cijfers te zien? Met de Corsa B als model an sich vind ik qua rijden niet echt iets mis, leeftijd en klasse in aanmerking genomen.

De bediening van de Corsa B Ecodiesel is enorm zwaar. Je krijgt kramp in je voeten en armen, ook omdat je scheef achter het stuur zit. Ik kan geen auto bedenken die slechter rijdt.

Tsja, zegt me niets eigenlijk. Alle Corsa's B (op benzine, weliswaar) die ik heb gereden vergden een normale kracht qua bediening, ook als er geen stuurbekrachtiging in zat. Dat "scheef zitten" heeft Opel overigens in diverse modellen lang gehad. Mij stoort het persoonlijk niet.

GT xxx zei:

Zeg dat dan meteen, dan hoeven we ook niet het tegendeel te beweren met voorbeelden als de jongste Astra en Insignia. Die kunnen toch nooit beter zijn dan de Opel Corsa B Ecodiesel. Weten wij veel.

Rutger DC zei:
Die kunnen toch nooit beter zijn dan de Opel Corsa B Ecodiesel.

Maar hij beweert juist dat geen enkele auto slechter is dan de Opel Corsa B Ecodiesel. Wat dus mooi is, want dan kan elke andere Opel alleen maar meevallen.:T

De Vectra is beter dan de Corsa B Ecodiesel. Maar dat is elke auto. Maar ook de Vectra kent zijn gebreken. Het is geen Japanner, dus er kan het nodige aan stuk.

Waarom reageren jullie hier nog op? Die gozer heeft nog nooit een Opel gereden van na het jaar 2000 en leeft nog volledig ergens in de jaren '90 ofzo.
Die heeft echt totaal geen idee waar hij het over heeft.
Prima dat je een mening hebt maar steeds maar terugvallen op wat je je vaag nog herinnerd ergens uit de vorige eeuw slaat nergens op.

Leuk dat je mij terechtwijst, maar leg eens uit wat het merk Opel toevoegt aan de automobiele wereld.

Terug
Bovenaan