Opgevoerd onopvallend

Mr Bart

Startmotor
Ik weet niet of dit bij Techniek/onderhoud hoort of Tuning, maar omdat het over iets technisch gaat dan maar hier.
In de omgeving zag ik enkele modellen (zoek nog steeds sedan) die soms een 'gewone', niet echt hoge L-motor hebben (bijv. 1.8/2.0/2.2, dus niet die grote 3/4 liter-motoren), gewoon uitzien -zonder bumperstickers en gadgets- maar relatief veel pk's lijken te hebben, bijvoorbeeld 185pk, 225pk etc.
Hoe kan dit?! Bij sommige nette auto's, ook al zijn ze iets ouder (met name Volvo, Audi, BMW) zie ik dat het aantal pk's aanzienlijk is. Ik weet wel dat ze in de garage zeiden: 'bij aanschaf moet je ook kijken naar Nm/koppel, dus niet alleen pk's'. Hoe dit zit weet ik niet precies.
Het lijkt mij toch vreemd als je een bescheiden ogende nette oudere sedan instapt en het voelt alsof je in een soort rally-auto zit.
Heeft iemand een idee wat hier de voordelen van zijn, want ik neem aan dat hoe meer pk's, hoe meer dit verbruikt tijdens dagelijks woon-werkverkeer?
Alvast bedankt voor uw reactie(s).

Eind jaren '70 had een Golf GTI 115 pk, tegenwoordig ruim 240 pk. De techniek staat niet stil, en met elke verbetering in efficiëntie van de motor weten de ingenieurs ook meer vermogen uit de motor te halen. Daarnaast is het ook een marketing en concurrentie verhaal natuurlijk; als BMW morgen een 2.0 liter motor met 400 pk weet te introduceren kan Mercedes niet achterblijven en die techniek druppelt dan langzaamaan ook door naar andere fabrikanten.

Over het algemeen kun je stellen dat motoren vandaag de dag krachtiger en zuiniger zijn dan vroeger, een auto uit 2000 met 150 pk zal hoogstwaarschijnlijk meer brandstof verbruiken dan een vergelijkbaar model uit 2023. Ook niet vergeten dat de laatste jaren veel vooruitgang is geboekt door het gebruik van turbo's zodat ook relatief kleine motoren veel vermogen hebben. Ik vermoed dat dit het geval is bij de voorbeelden die je noemt.

Maar zie je dit als een nadeel? Ik geloof niet dat ik je post helemaal begrijp :)

How kan het? Turbo's.

Een grote sedan met 200 pk voelt echt niet als een rallyauto. Daar heb je denk ik echt een verkeerd idee bij. Een auto met 200+ pk voelt niet ineens als een felle raceauto.

En het hoeft ook niet te betekenen dat zo'n auto meer verbruikt. Al komt het daar vaak wel op neer, maar dat ligt meer aan de bestuurder.
Maar een turbo motor is efficiënter als een motor zonder turbo.

Gaan we deze discussie weer krijgen? Een turbomotor (met dezelfde specificaties) is efficiënter als een motor zonder turbo, zo simpel is het gewoon. Kan je wel een vraag stellen met waardes die bijna niet normaal te beantwoorden is, (omdat je dit soort gegevens vaak helemaal niet of heel lastig kan vinden) dat een turbomotor efficiënter is, is gewoon een feit.
https://www.mvwautotechniek.nl/brandstofverbruik/

En gast ben ik dus. (inlogproblemen op mobiel)

Dit zijn metingen aan een motor met een volledig geopende gasklep en gemeten op een waterrem of een wervelstroomrem. Nu de praktijk: Hoe vaak rij jij met volledig geopende gasklep? Wat doet'ie bij deellast bij bijvoorbeeld 100 km/uur? Jammer dat in de onderste grafieken niet het specifiek verbruik staan en de schaal van het koppel niet gelijk is.

Een turbomotor is zeker wel efficienter maar die efficientie kan in de praktijk niet altijd gebruikt worden.
Je ziet dat bij veel downsize motoren waarbij ze het mengsel enorm rijk moeten maken om te voorkomen dat de verbrandingstemperatuur te hoog gaat worden.
Dat is ook direct de reden waarom downsize blokken op papier zuiniger zijn (en in de praktijk met lage lasten ook) maar over het algemeen in de praktijk niet heel veel zuiniger zijn dan de grotere motoren die ze vervangen hebben.

Engineering Explained heeft daar al eens een mooie uiteenzetting over gemaakt. https://youtu.be/9aO2vC_iMTI

Terug
Bovenaan