Oprolsysteem autogordel vervangen.

Ruben 7428978

Startmotor
Ik heb een Peugeot boxer van 2012, 2.2HDi.

Sinds kort blokkeert mijn autogordel langs bestuurszijde. De gordel is niet meer uit het oprolsysteem te krijgen. Ik heb zelf alles gedemonteerd en zou nu heel het oprolsysteem en de gordel moeten vervangen. Ik kan 2e hands hetzelfde model vinden en deze zelf monteren.

Nu mijn vraag: De ontvanger en dus met zo een gasbeveiliging, werkt perfect en deze moet dus niet vervangen worden. Gaat deze nieuwe gordel wel passen in de ontvanger? Omdat ik weet dat je bijvoorbeeld niet de rechtse gordel in de ontvanger van de linkse gordel kunt steken.

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraaag.

Het is wel zo netjes als je ook nog even reageert in je topic over het oliepeil.
Wel ik vind het topic even niet terug.

Maar ik zal het binneknopt samenvatten. Ik ben goed in het zak gezet geweest door de verkoper, die duidelijk wist dat er iets serieus mis was. Het spelletje heeft me 6500euro gekost... 4 nieuwe verstuivers, nieuwe brandstofpomp, nieuwe roetfilter, heel nieuw uitlaatsysteem, en dan nog alle kosten van de testcentra's, de kleine onderdelen, etc... Ik ben er niet over te spreken...
Dus, in de gordelhistoriek ga ik geen kosten aan de garage betalen, en gewoon alles zelf monteren. Maar heb daarmee nog geen antwoord op mijn vraag.

Dit topic: https://www.autoweek.nl/forum/threads/oliepeil-stijgt-peugot-boxer-2012.11543/ Stond gewoon onderaan het topic-overzicht nog.

wat betreft je gordel:

Een gordel die volledig blokkeert terwijl die in de juiste positie staat, is ook niet meer te vertrouwen.
Meestal kunnen ze maar in 1 positie er uit (de montagepositie) , maar als die positie niet meer werkt is er intern waarschijnlijk wat vastgelopen, of het gaspatroon is afgegaan (indien aanwezig)
Interne blokkade is vast wel te repareren, maar niet betrouwbaar. Een gaspatroon is sowieso niet te repareren (moet je trouwens ook niet willen)

Het is vrij logisch dat links en rechts niet kunnen worden uitgewisseld, al zou dat normaal met het omdraaien van de gesp wel moeten kunnen. Maar er kan al eens een andere gordel zijn gemonteerd natuurlijk. (lijkt me in elk geval niet standaard dat dat 2 verschillende zijn)

Zolang alleen de sluiting een gasspanner heeft, kun je de gordel veilig vervangen. Als de gordel zelf een heeft, moet de accu losgekoppeld en de nodige voorzichtigheid worden gehanteerd, want die dingen hebben aardig wat energie in zich.

Overigens kun je vrij makkelijk proberen of de nieuwe past... Daarvoor hoef je hem nog niet in te bouwen.
Dit is een kwestie van vooraf de gesp goed vergelijken met de originele (vorm/maat/openingruimte) en indien het overeen komt, pas je hem vooraf eerst.
Let er wel op dat zo'n 2e hands gordel ook lam kan zijn. Niet meer goed oprollen is ook niet handig en apk afkeur.

Bedankt voor je antwoord.

Er is inderdaad iets intern vastgelopen, in het rolsysteem. Hier zit geen gaspatroon aan, dus ik heb het hele rolsysteem veilig kunnen demonteren.

Ook heb ik bij de Peugeotgarage zelf een rolssysteem kunnen bestellen. Deze monteren lukt me zeker wel.
Aan de sluiting, met gasspanner dus, ga ik zelf niet beginnen sleutelen. Deze werkt nog perfect dus ik wou gewoon even zeker zijn of ik deze gewoon kan laten zitten, bij de aankoop van een nieuwe gordel/rolsysteem.
Bedankt.

Terug
Bovenaan