Opstartproblemen

pietpoek f1034417

Net ingestapt
Beste gemeenschap,

Ik heb een oude Toyota Corolla die niet meer wil starten. Ik twijfel of het de moeite waard is om die naar de garage te (laten) brengen en ik hoor wat jullie denken dat het probleem is. Ik heb een filmpje gemaakt terwijl ik de auto probeer te starten. Zie link naar YouTube. Er is genoeg benzine en de accu is opgeladen.

Ik hoor graag wat jullie vermoedens zijn!

Video hoe de auto niet wil starten

Mvg,

René

Zat / zit er nog oude benzine in? Zeker dat grrrmbll E10 spul wordt gewoon "groene kauwgom" binnen de paar maanden. Aan het dash (econometer) denk ik dat het om een carburator versie gaat?

Beestje klinkt alleszins alsof ie elk moment enthousiast aan de slag wil gaan.
Is het luchtfilter enigszins OK? Luchtfilter eruit, 1-2 seconden brake cleaner direct in de luchtinlaat spuiten en dan starten. Luchtfilter niet vergeten terugzetten.
Bougies er even uithalen en die controleren qua kleur - lichtgrijsgrijs / 'koffie met wat melk' (OK) of spierwit dan wel pikzwart (NOK)?

And always remember : Old Toyota's never die!

Laatst bewerkt:
Beweegt de toerenteller ook tijdens het starten? Als er iets van een BDP /krukassensor op zit kan dat ook nog de boosdoener zijn.

Omdat ik heel kleine tekenen van leven hoor, denk ik aan een slechte / defecte brandstofpomp. Valse lucht, wil ik ook niet helemaal uitsluiten.

Dat zijn ook goede tips Chef (y) Maar ze kosten geld… die van mij zijn eenvoudige controles van een paar minuten en een pufje brake cleaner, niet mee overdrijven, is zeer brandbaar.
Overigens zou ik nooit een auto die lang stilstaat zomaar starten (maar dat weten we niet) zonder eerst de olie te vervangen.

Desnoods cheape olie van den Action met de juiste spec (10W30?) of weet ik het en het oliefilter voor even (!) laten zitten.

Beste gemeenschap, dank allemaal voor de reacties!

Om een paar van de vragen te beantwoorden: De auto heeft geen startonderbreker. Ik heb er nog recent wel kilometers mee gemaakt en ik denk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door oude benzine. Toerenteller beweegt niet tijdens het starten.

Vandaag heb ik de kans gehad om wat te sleutelen aan de auto. Luchtfilter ziet er nog goed uit. Ik heb er een bougie uitgehaald en die ziet er bruin uit, dus het is goed om die te vervangen, maar eerst heb ik de tip uitgeprobeerd om een klein beetje wasbezine (ik heb geen brake cleaner, wasbenzine zou ook moeten werken heb ik uit een andere bron) in de luchttoevoer te doen. Daarmee lukte het om de motor te starter weliswaar, maar dat klonk niet goed, laag vermogen, hakkelend en na een paar seconden hield de motor er mee op. Als ik jullie racties zie is er dus iets mis met de brandstof toevoer, klopt dat? Is het nog de moeite waarde om eerst de bougies te vervangen? Ik vraag het want een pomp of filter vervangen (van wat ik heb gezien op youtube) is een flinke klus, klopt dat? (achterbank eruit voor de pomp en meerdere onderdelen voor het filter?)

Alvast bedankt weer voor de reacties!

mvg,

René

Als je toerenteller niet beweegt tijdens starten zal het wel een krukassensor zijn die kapot is, daar zou ik even mee beginnen.

Beste gemeenschap, dank allemaal voor de reacties!

Om een paar van de vragen te beantwoorden: De auto heeft geen startonderbreker. Ik heb er nog recent wel kilometers mee gemaakt en ik denk niet dat het probleem veroorzaakt wordt door oude benzine. Toerenteller beweegt niet tijdens het starten.

Vandaag heb ik de kans gehad om wat te sleutelen aan de auto. Luchtfilter ziet er nog goed uit. Ik heb er een bougie uitgehaald en die ziet er bruin uit, dus het is goed om die te vervangen, maar eerst heb ik de tip uitgeprobeerd om een klein beetje wasbezine (ik heb geen brake cleaner, wasbenzine zou ook moeten werken heb ik uit een andere bron) in de luchttoevoer te doen. Daarmee lukte het om de motor te starter weliswaar, maar dat klonk niet goed, laag vermogen, hakkelend en na een paar seconden hield de motor er mee op. Als ik jullie racties zie is er dus iets mis met de brandstof toevoer, klopt dat? Is het nog de moeite waarde om eerst de bougies te vervangen? Ik vraag het want een pomp of filter vervangen (van wat ik heb gezien op youtube) is een flinke klus, klopt dat? (achterbank eruit voor de pomp en meerdere onderdelen voor het filter?)

Alvast bedankt weer voor de reacties!

mvg,

René
Inderdaad, dit verhaal lijkt te bevestigen, dat het om een brandstof probleem gaat. Waar het probleem zit, is op afstand niet vast te stellen. Kan een slechte of defecte brandstofpomp zijn, of een verstopte leiding en/of filter.

Ik zou eerst deze dingen controleren, alvorens tot andere zaken ( o.a. bougies vervangen) over te gaan.

In deze niet eens met je Chef - bougies moet je toch vervangen vroeg of laat. Dit soort auto heeft geen dure NGK Iridium bougies @100+E per stuk, maar eerder tientjeswerk voor alle en het vervangen zelf is een klus van niks.

De zaken die je voorstelt zijn zeker zinvol maar niet haalbaar voor een leek of soms zelfs gevaarlijk als je niet weet waarmee je bezig bent. En bij uitbesteden komt er arbeidsloon aan te pas...

• Leuk
Waarderingen: BEUG
In deze niet eens met je Chef - bougies moet je toch vervangen vroeg of laat. Dit soort auto heeft geen dure NGK Iridium bougies @100+E per stuk, maar eerder tientjeswerk voor alle en het vervangen zelf is een klus van niks.

De zaken die je voorstelt zijn zeker zinvol maar niet haalbaar voor een leek of soms zelfs gevaarlijk als je niet weet waarmee je bezig bent. En bij uitbesteden komt er arbeidsloon aan te pas...
Ik bedoel in deze, dat eerst naar het brandstof systeem gekeken moet worden, aangezien het vrijwel zeker de oorzaak is. Bougies kun je later alsnog vervangen, indien nodig, maar het lijkt er niet op dat ze de problemen veroorzaken. De brandstof voorziening is duidelijk het probleem hier, aangezien de motor wél tot leven komt, indien er brandbare vloeistof in de inlaat gespoten wordt.

Bij een warme motor willen de bobines ook wel eens gaan doorslaan (staan ze wel om bekend), heb je bij een koude motor niet altijd last van. Verkeerde draadje

Laatst bewerkt:
"De auto heeft geen startonderbreker"

Ik zie niet het bouwjaar, maar vanaf half jaren '90 had elke Corolla een startonderbreker in de vorm van een chip in de sleutel. En soms wordt die niet meer herkend, dan draait de motor wel rond maar slaat niet aan.

^^ Dan eerst met de reservesleutel proberen te starten. Maar goed, de motor sloeg een beetje aan met wasbenzine, dus dan lijkt mij de startonderbreking nog wel okay te zijn.

Hallo! Fijn dat jullie allemaal zo actief mee hebben gedacht. Consensus lijkt wel te zijn dat dat er een probleem is met de brandstoftoevoer of krukassensor, dat heb ik ook zo bevestigd gekregen vanuit een andere bron. Als het niet iets is dat ik zelf kan repareren, dan is het al heel snel niet meer economisch om de auto te laten repareren, dus ik ga er afscheid van nemen. Dank jullie wel voor alle hulp en suggesties!
Ah en om nog terug te komen op de startonderbreker: Ik heb een keer een sleutel laten bijmaken en daarbij bleek dat er geen startonderbreker op zit. Bedankt voor de suggestie!
mvg,
René

Hallo! Fijn dat jullie allemaal zo actief mee hebben gedacht. Consensus lijkt wel te zijn dat dat er een probleem is met de brandstoftoevoer of krukassensor, dat heb ik ook zo bevestigd gekregen vanuit een andere bron. Als het niet iets is dat ik zelf kan repareren, dan is het al heel snel niet meer economisch om de auto te laten repareren, dus ik ga er afscheid van nemen. Dank jullie wel voor alle hulp en suggesties!
Ah en om nog terug te komen op de startonderbreker: Ik heb een keer een sleutel laten bijmaken en daarbij bleek dat er geen startonderbreker op zit. Bedankt voor de suggestie!
mvg,
René
Duidelijk, het helpt wel als je in het vervolg wat meer informatie geeft. Bouwjaar, welke motor en zo. Het zou wel zonde zijn als de Corolla naar de sloop moet.

Terug
Bovenaan