Opvolger CT200h gezocht (max. 28k)

guReMcO

Startmotor
Aan het begin van de Corona periode heb ik de CT (bj, 2012) aangeschaft omdat mijn voorheen goede OV verbinding totaal onderuit ging. De CT bevalt opzich goed maar het begint toch te kriebelen om wat een wat nieuwere auto aan te schaffen.

Mijn kritiekpunten op de CT:
- Antiek infotainment systeem met zeer matig geluid via bluetooth
- Er dringt aardig wat rij en wind geluid het interieur binnen. Tijdens langere ritten is dit vermoeiend
- Ik pas er precies in maar de zitpositie en vooral de positie van het stuur kan beter. Het stuur zit net te ver weg. Op langere ritten breekt dit me op.

Ik rij ongeveer 25k kilometers per jaar, waarvan veruit het meeste snelweg.

Budget is ongeveer 28k

Mijn wensen:

- Het hoeft geen snelle auto te zijn maar lekker vlot is wel wenselijk.
- Het beruchte harde onderstel van de vroege CT's vind ik wel prettig. Dus een auto sportieve auto die niet bang is voor bochten is een pré.:cool:
- Goede automaat (de eCVT bevalt ook erg goed)
- Goede geluidsdemping in het interieur
- Goed werkende adaptieve cruise control (het huidige systeem van Toyota/Lexus is mij goed bevallen op de leenauto's die ik heb gehad)
- Goede stoelen en zitpositie (ben 1.94m)
- Goede smartphone integratie (Android Auto)
- Stoelverwarming (auto staat buiten geparkeerd en wordt 's winters in en in koud)

Wat heb ik zelf al gevonden:

- Toyota Corolla 2.0: Vond de gewone stoelen niet heel overtuigend en ook leek er redelijk wat geluid het interieur binnen te dringen. Geen ervaring met de sportstoelen.
- Toyota CH-R: Ook leuk maar ben bang dat deze deze dezelfde pijnpunten heeft als de Corolla. En het is een SUV:confused:
- Honda Civic: nog niet meer gereden. Er heeft een teardown in Autoweek gestaan waarbij de eerste interne roest al te vinden was. Toch een afknapper
- Ford Focus: Niet heel gecharmeerd van het uiterlijk maar schijnt wel goed te rijden. Is de Powershift tegenwoordig nog zo'n drama?
- VW Golf: Zit heel goed maar qua betrouwbaarheid vertrouw ik het totaal niet.
- BMW 1-serie: nogal diefstal gevoelig?
- Mazda 3: Trage ouderwetse automaat?

Eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik ben gek op auto's maar dat heeft als nadeel dat ik ook heel veel dingen tof vind. Help!

Laatst bewerkt:
Qua rijden zijn de Mazda 3, bmw 1 serie, focus en civic allemaal ijzersterk.

De ct is geen ruime auto, misschien zou je ook uit kunnen met een maatje kleiner die eigenlijk niet kleiner is?

Bijv fiesta, moderne infotainment en goeie audio.

Automaat van de Mazda 3 vind ik zelf niet traag, maar ik houd van planetaire bakken

De automaat van de 3 is prima, het is alleen geen snelle automaat zoals met dubbele koppeling maar hij past prima bij de auto.
De BMW 1 heeft goede sportstoelen, rijdt lekker, diefstal gevoelig weet ik niet.

De Ford Powerschift automaten zijn onvergelijkbaar met de automaten van 10 tot 15 jaar geleden.

Ford gebruikt in de Fiesta, Puma en Focus ( de Focus weet ik niet zeker) de 7DCT300 automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag die bekend staat als goed en betrouwbaar.

De zelfde automaat wordt op grote schaal gebruikt door BMW, Renault, Mercedes, Mini, en Nissan. Deze automaat zit ook in mijn Renault Clio 130 TCe R.S Line, de auto en automaat bevallen bijzonder goed. De automaat zit bijvoorbeeld ook in de BMW 1 met voorwielaandrijving, en Mercedes A.

Ik zou gewoon proefritten gaan maken.

Laatst bewerkt:
Zelf ook een CT gehad. Ik zou kijken voor een Golf 7,5 1.4 of 1.5 TSI met automaat. Audi A3 met S-Line pakket wellicht ook een optie. ACC is in modernere auto's veel beter maar bij VAG auto's kun je niet switchen tussen gewoon cc en acc geloof ik.

Mazda3 past qua rijden en volwassenheid denk ik het beste bij je (en geslaagd uiterlijk). Automaat moet je zelf ervaren want daar zijn de meningen sterk over verdeeld. En Japanse auto's hebben vaak relatief korte zittingen.

Prachtige auto, maar m'n verstand zegt nee. :ROFLMAO:

Zelf ook een CT gehad. Ik zou kijken voor een Golf 7,5 1.4 of 1.5 TSI met automaat. Audi A3 met S-Line pakket wellicht ook een optie. ACC is in modernere auto's veel beter maar bij VAG auto's kun je niet switchen tussen gewoon cc en acc geloof ik.
De A3 limousine in S-line uitvoering vind ik erg geslaagd. Zoiets:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...ousine-35-tfsi-cod-advance-sport-150pk-automa

Mazda3 past qua rijden en volwassenheid denk ik het beste bij je (en geslaagd uiterlijk). Automaat moet je zelf ervaren want daar zijn de meningen sterk over verdeeld. En Japanse auto's hebben vaak relatief korte zittingen.
Korte zittingen hoeft niet beslist een probleem te zijn als ik de stoel verder goed kan afstellen en er verder voldoende beenruimte is maar dat is een kwestie van uitproberen.

Er zijn een heleboel auto's die aan het gestelde voldoen, is er nog een eis/wens mbt leeftijd en kilometerstand?
Zelf zou ik in de richting van een Volvo S90 denken.
Korte zittingen hoeft niet beslist een probleem te zijn als ik de stoel verder goed kan afstellen en er verder voldoende beenruimte is maar dat is een kwestie van uitproberen.
De handmatig verstelbare stoelen van de Mazda3 hebben geen lendesteun, de elektrisch verstelbare stoelen (enkel duurste uitvoering) hebben dat wel. Zeker met jouw lengte zullend de standaard stoelen niet voldoende zijn.
De automaat van de 3 is prima, het is alleen geen snelle automaat zoals met dubbele koppeling maar hij past prima bij de auto.
Eenieders definitie van prima is subjectief. Maar na 40dkm er mee geleden te hebben kan dat onvoorspelbare, slippende, trage ding niemand aanbevelen.

Laatst bewerkt:
Misschien een slagje te groot maar deze komt ook een eind ( als voorbeeld specifiek gekeken naar eentje met adaptieve cruise control )

Insignia
Er zitten zeker interessante auto's in dat segment, waaronder de Insignia. En goeiedag wat is een Superb toch veel auto voor het geld.
Er zijn een heleboel auto's die aan het gestelde voldoen, is er nog een eis/wens mbt leeftijd en kilometerstand?
Zelf zou ik in de richting van een Volvo S90 denken.

De handmatig verstelbare stoelen van de Mazda3 hebben geen lendesteun, de elektrisch verstelbare stoelen (enkel duurste uitvoering) hebben dat wel. Zeker met jouw lengte zullend de standaard stoelen niet voldoende zijn.
Qua leeftijd leeftijd heb ik geen harde eisen maar aangezien ik graag Android Auto wil hebben zit ik sowieso vast aan recente bouwjaren. Kilometerstand het liefst onder de 100k maar dat is ook geen harde eis.

De S90 is me wat te groot. Ik zit meestal alleen in de auto en om dan in bijna 5 meter aan auto te zitten gaat misschien wat ver. Hoewel het wel een mooi model is. Dat gezegd hebbende, een grote kofferbak is zeker een pre.
Een S60 is qua formaat wat interessanter.
Wat betreft de 3 Ben ik aan het zoeken naar een Luxery uitvoering dus dan zouden dat de juiste stoelen moeten zijn.

Er zitten zeker interessante auto's in dat segment, waaronder de Insignia. En goeiedag wat is een Superb toch veel auto voor het geld.

Wat betreft de 3 Ben ik aan het zoeken naar een Luxery uitvoering dus dan zouden dat de juiste stoelen moeten zijn.
Kijk dan in deze klasse ook zeker naar de Renault Talisman, dit een hele fijne, ruime, goede en comfortabele auto. Biedt heel erg veel auto voor het geld. Op de duurdere uitvoeringen zit ook vierwiel besturing.

Zo een Renault zou ik skippen. Multimedia traag, minder zuinig en de automaat is ook niet lekker ivm een DSG.
Mijn ervaringen zijn heel anders, heb in 3 verschillende Renault Talismans gereden.

De Multimedia werkt juist heel erg goed en vlot is mijn eigen ervaring na meer dan 3 jaar met een Renault Clio 1.3 automaat uit 2020.

Als je bij een Talisman een 3.3 versie hebt vanaf mei 2017 met Android Auto en Apple Carplay of later dan werkt dat echt prima.

De 7 traps automaat schakelt juist heel soepel, en vrijwel onmerkbaar. De 1.6 is een zuinige motor, maar de latere 1.3 is helemaal zuinig.

Is systeem van de Talisman hetzelfde als dat in de vorige Clio (FL)? Dan vind ik het echt een verschrikkelijk onlogisch systeem.
Nee In de vorige Clio (4) zit een Media Nav systeem en later R-Link .
In de Talisman zit een moderner systeem
R- Link 2 en later Easy Link. Bij de R-Link 2 heb je vanaf productie mei 2017 de verbeterde versie 3.3 met Android Auto en Apple Carplay.

Laatst bewerkt:
Met dit budget (28k) kun je hele fijne auto's uitzoeken.

Je eis van Android Auto maakt dat BMW en MINI buiten de boot vallen. BMW en MINI kwamen pas vrij laat met Apple Carplay en nog veel later met Android Auto.

Met je CT 200h zit je in het C-segment, maar het prijsverschil tussen een C-segment en D-segment auto lijkt niet zo groot. Je zou dus ook naar een D-segment auto kunnen kijken. Een stapje lager naar het B-segment (zoals een Renault Clio) zou ik niet doen want het is voor je budget niet nodig (of je moet een zo recent mogelijke auto willen rijden).

Met je Lexus CT 200h zit je een een 'premium product', dat merk je - als het goed is - aan net iets meer verfijning. Ik heb daarom gezocht naar auto's met een 'premium' of 'bijna premium' beleving. Als je daar niets om geeft dan zijn er nog veel meer keuzes mogelijk.

Mazda 3
Binnen je budget vind je de meest recente Mazda 3 en dat is een heel fijn rijdende auto met wat sportiviteit en een mooi interieur. 'Bijna premium' zou ik zeggen. Het interieur is niet al te ruim, maar dat was je CT200h ook al niet. De automaat is niet de allersnelste maar het is zeker niet verkeerd en absoluut een proefrit waard.

Audi A3
De Audi A3 is niet zo sportief of speels als de Mazda 3 maar voelt wel buitengewoon solide. Maar als je een Golf qua betrouwbaarheid niet vertrouwt, dan is een A3 niet beter.

Lexus UX 250h
Als de eCVT goed bevalt, waarom dan niet weer een Lexus? Jammer genoeg wel een SUV en iets boven budget, maar de restwaarde zal ook weer goed zijn en de betrouwbaarheid is onverslaanbaar.

Volvo S60
Ok, iets boven budget maar het verbaast me eerlijk gezegd dat deze qua prijs zo dichtbij komen. Hele dikke en fijn rijdende auto's die wat meer verfijning zullen bieden dan de bovenstaande drie opties.

Alfa Romeo Giulia
De Alfa geeft je niet zo'n beleving van kwaliteit of luxe als de andere modellen, maar qua rijden is dit wel echt briljant. Stuurt messcherp - misschien wel veel meer dan wat je wil of verwacht als je uit een (toch niet zo heel sportieve) CT200h komt. Adaptieve cruise control is voor een kleine meerprijs achteraf in te bouwen.

Net niet:
- BMW 1-serie: stuurt fijn, maar geen Android Auto
- MINI Clubman: ruimer dan je denkt en stuurt ook heel fijn, maar geen Android Auto
- Lexus IS 300h: echt een stap voorwaarts tov de CT 200h (sneller, stiller, verfijnder, sportiever) maar geen Android Auto. (Het is buitengewoon jammer (en best dom) dat Lexus niets meer te bieden heeft aan de CT/IS/GS rijder die een nieuwere soortgelijke auto wil). (Zonde, want dit is wel een dik ding: https://www.autowereld.nl/lexus/is/...bekleding-led-koplampen-37623116/details.html)

Misschien even beter onderzoek doen. Er staan 63 1 series te koop met automaat en Android auto
Excuus, je hebt volkomen gelijk!

De F40 1-serie (met voorwielaandrijving) heeft inderdaad ook Android Auto. Ik heb zonder te kijken aangenomen dat die buiten budget vallen.

Helaas is er slechts 1 exemplaar met adaptieve cruise control, maar ook dat is geen gek exemplaar:

Mazda 3
Audi A3
Lexus UX 250h
Volvo S60
Alfa Romeo Giulia
Net niet:

-- MINI Clubman
- Lexus IS 300h
Dank voor de uitgebreide reactie. Om ze even bij langs te gaan:
- Mazda 3: staat op de shortlist. Ben benieuwd of de stoelen bevallen.
- Audi A3: Trekt me niet echt. De sedan is wel mooi maar ja, ik weet niet.
- Lexus UX: Ik heb deze een vorige maand mee gehad als leenauto. Beviel erg goed. Wel zitten ze eigenlijk net boven budget en zie ik dat er veel aan de onderkant van de prijsrange niet uitgerust zijn met parkeersensoren. Het zicht naar achteren is zo beroerd dat je in mijn optiek niet zonder kan. De achterruit is klein en staat hoog en de C-stijlen zijn ontzettend groot. Ook met een camera zou ik alsnog graag sensoren hebben als extra. Extra minpuntje: het infotainment schermpje is echt heel klein en niet van hele goede kwaliteit.
- Volvo S/V60: Het verbaast me ook dat deze al (net wel/niet) binnen budget te vinden zijn. Hoewel het gewicht wat hoog is vergeleken bij andere D-segmenters is het zeker een interessante kandidaat.
- AR Giullia: Prachtig! Dat de kwaliteitsbeleving wat minder is kan ik me wel overheen zetten maar hoe onderhoudsintensief en storingsgevoelig is zo'n mooie Italiaan? Lastig, lastig.
-Mini Clubman: Heb ik overwogen maar qua looks kan hij me toch niet helemaal overtuigen. Vooral omdat ik de 3-deurs mini er veel leuker uit vind zien.
-Lexus IS: Het infotainment is inderdaad het zwakke punt van een verder hele gave auto. Wat ik kan vinden is dat ze vanaf 2021 wel met AA hebben als standaard. Er zijn ook een paar te vinden waarbij het volgends de advertentie op zit maar die zijn boven budget. Een CT opvolger vinden bij Lexus blijkt helaas lastig.

De Ford Fiesta valt af. De wangen van het zitvlak prikken in mijn benen. Ze eindigen te vroeg waardoor ik er vooral tegenaan zit i.p.v. dat ze steun geven.

Helaas is er slechts 1 exemplaar met adaptieve cruise control, maar ook dat is geen gek exemplaar:
Volgens mij heeft dat exemplaar geen adaptieve cruise. Dit exemplaar wel. Zie de knoppen voor de afstand instelling aan beide kanten van het scrollwieltje. Maar ze zijn inderdaad dun gezaaid. Wel een interessante auto.

Volkswagen id.3, Citroën e-c4?
Ik lees al tijden mee met het VW ID topic op Tweakers.net. Ik zou helemaal gek worden van die software en de houding van de gemiddelde VW dealer/PON. De auto's zijn met updates wel beter geworden maar ik kijk de kat wel even uit de boom met de ID serie.

Ik draag Citroen/DS een warm hart toe met hun eigenzinnigheid maar ik vind de C4 gewoon geen mooie auto.

De markt voor elektrische auto's ontwikkeld zich nu zo snel dat mijn plan is om het tot rond 2030 nog even aan te kijken en dan iets leuks te kiezen uit een (hopelijk) veel breder aanbod aan merken/modellen.

Vreemd dat de Mercedes-Benz A-Klasse nog niet is genoemd. Met dit budget kun je een hele mooie kopen, met de stil lopende 1,3-liter viercilinder en DCT-automaat. Die automaat is wat weifelachtig bij manoeuvreren, maar verder voldoet-ie behoorlijk. Daarnaast is deze A een comfortabele en vooral ook stille auto met een zowat alles overstijgend infotainmentsysteem, zeker als je er eentje met de grote schermen vindt.

A-klasse is een goede suggestie. De automaat is ietwat nerveus maar anderzijds zie je dat enkel op de toerenteller en merk je er verder vrij weinig van. Enige wat me in negatieve zin is bijgebleven is de bouwkwaliteit van het interieur. Het ziet er mooi uit maar ik vond het persoonlijk allemaal erg wiebelig en goedkoop aanvoelen.

Terug
Bovenaan