Opvolger Hyundai i20 - Elektrisch / Hybride / Benzine?

Jurre 7452358

Net ingestapt
Goedemiddag!

Mijn vriendin en ik zijn samen in het bezit van een Hyundai i20 1.2 uit 2013, zelf heb ik een Ford Focus die ik 100% zakelijk rijd.

Hoewel deze auto verder prima is zouden we toch wat meer luxe willen (met name cruise control mis ik enorm ;) ) vooral nu we vaker op pad zijn met ons zoontje.

Ik kon helaas niet echt een post vinden met dezelfde vraagstelling in de laatste paar maanden, dus maak ik toch zelf even een topic aan.

Wat wij zoeken:
  • Budget: +/- 22.000 euro (mag er iets overheen gaan)
  • Type auto: Liefst SUV, maar grotere hatchback/stationwagon is ook welkom (al wilt mijn vriendin liever geen station wil ik het toch niet uitsluiten)
  • Leeftijd: 2019+
  • Kilometerstand: Liefst onder de 130.000
  • Aantal KM per jaar: 15.000km
  • De meeste ritjes zijn vooral woon/werk verkeer voor mijn vriendin (35km retour), verder touren we in het weekend wel eens vaker met de auto, meestal is dat maximaal 150km retour.
  • We beschikken over een eigen oprit met de mogelijkheid om een laadpaal te plaatsen, dus thuis laden is geen enkel probleem.
Musts:
  • Zuinig / weinig maandelijkse kosten
  • Zouden er graag minimaal 5+ jaar mee willen doen.
  • Adaptive Cruise control
  • Minimaal PDC voor en achter + het liefst een achteruitrijcamera
  • Genoeg ruimte voor een kinderzitje zodat de bijrijder fatsoenlijk kan zitten, in de Hyundai is dat erg krap op dit moment
  • Trekhaak voor fietsendrager, maar die kan er ook later opgezet worden.
We twijfelen enorm over benzine / hybride / elektrisch rijden. Onze voorkeur ligt momenteel op elektrisch (Kia e-Niro?) vanwege de goedkope wegenbelasting en de mogelijkheid om zelf te laden + kortere stukken die wij rijden, al is de vraag of dit interessant blijft na 2026..

Ik hoop dat dit genoeg informatie is om wat suggesties te krijgen.
Alvast bedankt!

De Kia e-Niro lijkt mij ook een logische elektrische keuze, maatje groter dan de Kona. Voordelig alternatief is bijvoorbeeld een hybride Auris hatchback uit 2018, die kan nog wel 10 jaar mee!

Laatst bewerkt:
Er zijn al veel goede opties genoemd, de elektrische MG ZS is denk ik ook zeker te overwegen.

Er komen ook nog interessante opties aan, zoals elektrische Citroën C3 Aircross, de Opel Frontera, en een Fiat met de zelfde techniek. Ben je wel wat meer kwijt, maar dan heb je nieuw, met LFP accu en veel ruimte.

Bij elektrisch heb je vaak niet veel auto voor je geld. Gezien de geringe kilometers die je maakt icm de onzekerheid over de (waarschijnlijk) hoge wegenbelasting vanaf 2026 zou ik in jouw situatie niet voor een EV kiezen. Of het moet zijn dat je enorm begaan bent met het milieu.
Bij zelf thuis laden moet je wel een gunstig energiecontract hebben of nu al een flinke overcapaciteit (>5000kWh) anders is dat ook niet zo voordelig als het lijkt.

Als hybride station is de Toyota Corolla een goede auto.
Een minder klassieke station is de Kia ProCeed al moet je even kijken hoe de kinderstoelen achter de sportstoelen passen.

Een goede benzine SUV met veel ruimte en veel waar voor je geld is de Seat Ateca.
Bij hybride SUV (maar die zijn wel duur want gewild) zou ik persoonlijk kijken naar de Kia Niro

Gezien de geringe kilometers die je maakt icm de onzekerheid over de (waarschijnlijk) hoge wegenbelasting vanaf 2026 zou ik in jouw situatie niet voor een EV kiezen.
Dan nu even wat feiten

Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting​

U betaalt in 2024 geen motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto. In 2025 betaalt u een kwarttarief (75% korting).

In de Voorjaarsnota 2024 deed het kabinet een voorstel om ook na 2025 een kleine korting in de motorrijtuigenbelasting voor volledig elektrische personenauto’s te geven. Dit voorstel zorgt voor compensatie van het extra gewicht van de accu. Accu’s van elektrische auto’s zijn zwaarder dan accu’s van auto’s op brandstof.

In het voorstel is de korting voor elektrische personenauto’s:

• 40% tussen 2026 en 2028;
  • 35% in 2029;
  • 30% in 2030.
Na 2030 loopt dan de korting in de motorrijtuigenbelasting af.

Dit voorstel komt in het Belastingplan 2025.

Bij zelf thuis laden moet je wel een gunstig energiecontract hebben of nu al een flinke overcapaciteit (>5000kWh) anders is dat ook niet zo voordelig als het lijkt.
Op rijdt 15k per jaar. Een EV verbruikt 15-20kWh per 100km, hoe kom je dan in hemelsnaam aan een overcapaciteit van >5000kWh?!

De genoemde Citroën e C4 is een hele goede optie, erg comfortabel, relatief ruim, en zeer betaalbaar.
Voor het budget koop je eenvoudig een van 1 of 2 jaar oud.
En de techniek staat bekend als heel betrouwbaar.

De stroomprijs is zeer regelmatig bijna 0 of zelfs negatief.

De eerste E Niro's zijn nu vijf jaar oud dus komen snel tweedehands op de markt vanwege het aflopen van het bijtellings voordeel. Niet gek om naar te kijken dus.

Dan nu even wat feiten

Op rijdt 15k per jaar. Een EV verbruikt 15-20kWh per 100km, hoe kom je dan in hemelsnaam aan een overcapaciteit van >5000kWh?!
De eerste paar jaar met 40% korting, dan betaal je voor een Niro achtig model nog steeds 60 euro per maand. Vind ik persoonlijk best veel. Een hybride Niro kost zo'n 40 euro en blijft dat ook kosten, een EV gaat duurder worden wanneer de korting afgebouwd wordt. Overigens betreft het nog een voorstel en is er nog geen kogel door de kerk vziw.

Vwb die overcapaciteit, dat moet 3000 zijn. Al gaan we er dan vanuit dat er maximaal gesaldeerd kan worden. Iets wat wel zo goed als zeker is is dat dat gaat verdwijnen. De vraag is natuurlijk wat energiemaatschappijen gaan doen met de prijzen daarna.
De kans is natuurlijk groot dat teruggeleverd kilowatts een paar cent opleveren maar afgenomen kilowatts een veelvoud gaan kosten. 's Zomers kun je misschien laden wanneer de zon schijnt maar 's Winters gaat het veel kosten.

Als ik TS was zou ik een plugin hybride zoeken zodat je kan profiteren van de zon in de zomer maar niet afhankelijk bent van elektriciteit in de winter.

Terug
Bovenaan