Opvolger Volvo V40 (2015)

Fabian 6755824

Net ingestapt
Beste lezers,

Aangezien ik iedere zoeksessie steeds tot andere uitkomsten kom, doe ik graag een beroep op jullie expertise en kennis. I
k rijd nu een Volvo V40 T3 (150 pk, door Obbe aangepakt dus iets 'sportiever') met zo'n 148.000 km op de teller en overweeg deze in te ruilen. Een alternatieve gedachte die bij mij opkwam was de V40 te voorzien van upgrades (Heico) waar mogelijk, alleen weet ik niet hoe lang ik deze auto nog rijd en of de upgrades het geld waard zijn.

Wat zoek ik, een lastige vraag, maar uiteindelijk heb ik wel wat kerneisen weten te vinden:
- rond de 20.000 euro (is er iets leuks voor een paar duizendjes meer, dan is het het overwegen waard);​
- een automaat:​
- carrosserie een sedan (station vlak ik niet uit, maar nog geen kinderen e.d. dus wellicht dan overkill?). Twijfel over SUV vanwege de hoge zit, echter qua performance en slijtage acht ik een 'lage' auto verstandiger;​
- minimaal 200 pk;​
- verbruik rond de 1:15 / 1:16;​
- benzine.​
(ik rijd zo'n 15.000 a 20.000 km per jaar incl. vakanties)

Waar kom ik zelf op uit? Veelal BMW 3 en 5 serie, Volvo S80 en Mercedes E-Klasse. Zijn wel auto's die iets ouder zijn dan mijn huidige Volvo, echter verwacht ik motorisch en qua luxe niet per se in te boeten. Persoonlijk heeft BMW niet mijn voorkeur. Daarentegen, snob als ik ben, vind ik een Jaguar XE ook wel wat hebben (alleen duurzaam/onderhoud hoor en lees ik niet hele goede verhalen over).

Wat zeggen jullie ervan? Geniet van je Volvo en niet zo zeiken! Of toch iets nieuws en weer met veel plezier in je auto stappen?

Dank alvast voor de input, het wordt gewaardeerd!

Of toch iets nieuws en weer met veel plezier in je auto stappen?
Blijkbaar kriebelt het en wil je iets anders.
Ik zou zeggen: doen als je daar blij van wordt!

Overigens is er wel iets anders te vinden dan BMW/Mercedes/Jaaaaaaggg die aan je eisen voldoet zodat je toch een stuk nieuwer rijdt dan 2015. Maar dan rij je geen BMW/Mercedes/Jaaaaaaggg. Ik denk dat je eerst even goed na moet gaan welke merken je echt wel of niet wil.

De Jag is inderdaad heel fraai. Zou zelf ook een Mazda 6 sedan checken, voor 20k heb je de laatste facelift met alle toeters en bellen. Leer, automaat, stuur verwarming, stoel verwarming, stoel ventilatie (we hebben zelf de laatste facelift alleen dan een station). Ook zit je niet met onderhoudsprijzen van een 5 serie of e klasse en zijn ze echt bomb proof gebouwd.

Snap de Insignia hierboven als suggestie maar het voelt allemaal wel een stuk laagwaardiger aan dan een BMW, Volvo, Jag of Mazda. Je zou dan net zo goed voor een Renault Talisman kunnen gaan (no offense, ook niks mis mee).

Mercedes C-klasse, Audi A3, A4 of A6? S60 hiervoor ook al genoemd (vind ik jeugdiger dan de S80)

Als je er heel veel zin in hebt en je het geld eraan kan en wil uitgeven: doen, je leeft maar 1x.

Als er toch een rationeel stemmetje ergens in je hoofd begint over samenwonen, huisje kopen, kinderen, etc.: dan zou ik zeggen, misschien toch beter het geld nu in je broekzak houden en lekker nog een aantal jaren doorrijden met je V40 (en die evt voor, ik neem aan, een fractie van die 20.000 euro laten aanpakken met de upgrades die jezelf zou willen). De grootste afschrijving op je V40 heb je al wel gehad. En als ie goed is onderhouden moet je daar makkelijk nog 50 tot 100.000km bij op de teller kunnen zetten.

Hoe rationeel ben je? Indien rationeel: lekker de V40 doorrijden of iets anders kopen dat relatief gebruikelijk is. Wil je iets aparts, dan kun je kijken naar een Giulia, een XE of een XF, misschien wel een gave cabrio, een i30N, een oudere Panamera, noem maar op... Misschien wel een dikke Amerikaan zoals een Dodge Charger? Bereid je wel voor op wat meer afschrijving. ;)

Was de hierboven genoemde Giulia even vergeten. Tis dat we een station moesten met 2 kids maar zo niet dan had deze bovenaan het lijstje gestaan.

Onderhoud itt tot de Duitsers binnen de perken, knappe en vooral originele verschijning!

Snap de Insignia hierboven als suggestie maar het voelt allemaal wel een stuk laagwaardiger aan dan een BMW, Volvo, Jag of Mazda.
zo'n mazda is een fijne auto om te rijden en ziet er goed uit ook. Stond hier ook op de shortlist een paar jaar geleden, maar zeker niet op het niveau van een BMW of ander premium product. Helemaal de automaat is gewoon onprettig in de 6 en oud. Een insignia B doet qua afwerking amper onder voor een mazda maar staat qua luxe en nieuwigheden een klap boven de mazda. Heb een paar jaar de 200pk 1.6 gehad. probleemloze fijne auto.

Dank voor de tips en ideeën! Excuus, maar van een Mazda gaat mijn hart niet veel sneller van kloppen, maar zou inderdaad een verstandige keus zijn. Schoonvader heeft een CX5, niks mis mee!
De S60 is inderdaad ook een mooie opvolger!
Evenals de Opel, maar soms heb je het gevoel om toch eens wat minder verstandig te zijn en een klein gokje te wagen. Alhoewel, in hoeverre kan je de aanschaf van één van de bovenstaande merken een gokje noemen (ok, wellicht het onderhoud..).

De rationaliteit slaat bij mij altijd toe rond de daadwerkelijke actie tot koop... Flink zitten struinen en dan toch niet de trekker overhalen.

'Nadelig' dat de Volvo ook geen kuren vertoont... Kortom, ik kan weer terug naar de tekentafel.

Als je tevreden bent met je Volvo en mogelijk plannen in de toekomst voor een gezin is het doorrijden ervan een logische eerste stap. Qua kilometers zit deze in ieder geval niet aan een erg kritische grens, verwacht je dat er kosten aan gaan komen? Met jouw prijs en leeftijd kom je snel aan auto's die nog steeds rond de 100.000 km zitten, dat is relatief gezien niet zo erg veel minder maar qua auto heb je dan wel een andere beleving. Veel Mercedes-Benz inderdaad en BMW. Mijn eerste gedachte is of je wilt kijken naar een Lexus IS bijvoorbeeld, maar die zullen aan de bovenkant van je budget zitten. Ik zag ook een VW Passat met V6, net als een CC en een Phaeton - dan heb je wel bijzondere modellen.

- carrosserie een sedan (station vlak ik niet uit, maar nog geen kinderen e.d. dus wellicht dan overkill?). Twijfel over SUV vanwege de hoge zit, echter qua performance en slijtage acht ik een 'lage' auto verstandiger

een station wat veel gezinnen tegenwoordig links laten liggen overkill vinden en dan wel een SUV overwegen waar juist menig jong gezin met jonge weke knieën van krijgt :LOL:

maar zou gewoon eens gaan rijden. een S80 of een 3 serie zijn wel compleet andere auto's qua grootte, rijden en kosten.

Laatst bewerkt:
zo'n mazda is een fijne auto om te rijden en ziet er goed uit ook. Stond hier ook op de shortlist een paar jaar geleden, maar zeker niet op het niveau van een BMW of ander premium product. Helemaal de automaat is gewoon onprettig in de 6 en oud. Een insignia B doet qua afwerking amper onder voor een mazda maar staat qua luxe en nieuwigheden een klap boven de mazda. Heb een paar jaar de 200pk 1.6 gehad. probleemloze fijne auto.
Dat is inderdaad het probleem van Mazda. Zowel de motoren als de verdere aandrijflijnzaken zijn het net niet. Het is helemaal niet slecht, misschien wel beter dan gemiddeld, maar het mist het verfijnde van de echte premiummerken. En er is ook geen enkel punt waar ze het wel een beetje beter doen. Het is niet zuiniger, het is niet krachtiger, niet soepeler. Eigenlijk wel jammer, want het zijn verder prachtige auto's. Mooi afgewerkt en een fraaier design (vind ik dan, maar dat is persoonlijk) dan bijvoorbeeld Lexus, om maar eens een andere luxe Japans merk te noemen.

Dat is inderdaad het probleem van Mazda. Zowel de motoren als de verdere aandrijflijnzaken zijn het net niet. Het is helemaal niet slecht, misschien wel beter dan gemiddeld, maar het mist het verfijnde van de echte premiummerken. En er is ook geen enkel punt waar ze het wel een beetje beter doen. Het is niet zuiniger, het is niet krachtiger, niet soepeler. Eigenlijk wel jammer, want het zijn verder prachtige auto's. Mooi afgewerkt en een fraaier design (vind ik dan, maar dat is persoonlijk) dan bijvoorbeeld Lexus, om maar eens een andere luxe Japans merk te noemen.

exact ook mijn ervaring. ik reed met de 2.5 liter met 194PK (?), maar de Skoda Karoq 1.5 TSI waarmee ik daar naar toe reed van een vriend was op papier zelfs sneller, en qua rijbeleving in de praktijk zelfs een heel stuk sneller. De mazda was daarmee vergeleken futloos en loom, wat denk ik ook door de automaat kwam. Headup display? In de opel mooi helder, groot en in de voorruit, daar waar het hoort, in de mazda zo'n plastic lullig opklapschermpje. android auto of carplay? standaard in de opel, in de mazda zat het niet op, kon wel achteraf ingebouwd of geactiveerd worden. Adaptive cruise control werkt gewoon niet verfijnd, ook dat was in de opel beter. Neemt niet weg dat het hele mooie auto is, rijd erg goed en de betrouwbaarheid is vanzelfsprekend. Maar het is zeker geen BMW of mercedes, al hun ik ze dat wel van harte.

De 3-serie is niet heel veel ruimer dan een V40. En een E-klasse is een taxi. Dan blijven er 2 over :)

een S80 met meer dan 200PK die 1 op 15 haalt gaat hem ook niet worden. dan word het dus een 5-serie :p

Volvo S80, een voorbeeld (200 pk)..

Overigens een station vergelijken met een SUV lijkt mij niet geheel vreemd, aangezien de bagageruimte in een SUV veelal minder is dan in een station.
'Als ik een Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi', terechte opmerking. :p

Zal maar eens wat proefritten gaan maken.

SUV's hebben vaak vergelijkbare inhoud qua baggageruimte als het model waarop ze gebasseerd zijn als station. alleen zitten de liters in de hoogte en bij een station in de diepte

Die volvo ga je in de praktijk geen 1 op 15 mee halen vrees is. Of je rijd 90km/h achter een vrachtwagen. Wel mooi exemplaar overigens

Sinds 2005 rij ik Volvo, sinds 2015 een V40 D3 5-cyl. summum aut. met intussen 260'000 km. Mijn besluit om iets anders te gaan rijden heb ik reeds begin 2024 genomen, toen echter weer verworpen omdat de V40 nog zo strak en probleemloos reed. Dat is ook nu nog steeds het geval. Aangezien ik niet veel langer, breder en hoger wil hebben ben ik nu bij de BMW F40 118i - M135i (07.2019-06.2024) aangekomen waarvan ik enige ex. heb bekeken, ook erin gezeten maar nog steeds geen proefrit gemaakt. En vele filmpjes op You Tube bekeken. Jaarlijks rij ik nu 20'000 km en ben er nog niet uit of het weer een diesel (190pk) of een benzine (179pk) gaat worden. Maar het lijkt me geweldig binnenkort toch eens deze auto in het echt te kunnen rijden. Ook in diverse berichten gelezen dat diverse V40-eigenaren de overstap naar deze BMW-modellenreeks hebben gedaan nadat Volvo had besloten de produktie in 2019 te stoppen zonder een direkte opvolger voor dit model.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan