Oranje lampje Dacia Sandero 2020

Dacia Sandero 2020

Wegverkenner
Vanochtend brandde er een soort zaagtandje / hartslag bij het starten. Brandt permanent. Instructieboekje zegt: naar garage. Voor de rest geen info. Eerst brandde er een moersleutel, wat mij na jaar aankoop blijkbaar maant tot onderhoud.

Auto heeft 5 k gelopen, laatste beurt bij 1900 km.

Iemand?

Vanochtend brandde er een soort zaagtandje / hartslag bij het starten. Brandt permanent. Instructieboekje zegt: naar garage. Voor de rest geen info. Eerst brandde er een moersleutel, wat mij na jaar aankoop blijkbaar maant tot onderhoud.

Auto heeft 5 k gelopen, laatste beurt bij 1900 km.

Iemand?
Kun je een foto van het lampje plaatsen? Hier is (van een nieuwer model) de online handleiding, staat het lampje/symbool hiertussen? In dat geval kun je er op klikken en een eerste hint krijgen.

Klopt maar via bvb. https://postimages.org/ is dat zo gedaan, site wordt door velen gebruikt in pakweg de AI fotowedstrijd van AW.
Oranje lampje is "aandacht", rood is "STOPPEN"! Vaak kan je die onderhoudsindicator zelf ook resetten in de boordcomputer - en dan is dat vervelend lampje weer weg voor 1 jaar of X kilometer... - maar goed onderhoud is uiteraard belangrijk voor de levensduur & het behoud van je auto.
Wel voor de zekerheid snel eens olie peilen bij een lauwe of koude motor & een afspraak maken bij de / een garage. Kan je weer zorgeloos verder genieten

Roadracer: icoon staat er niet tussen.

Ik ga echt geen auto een kleine beurt geven die 3000 km heeft gereden sinds de vorige beurt. Bij de apk in juli, dan is Dikkie de Dacia aan de beurt.

Wat ik wel "vulva" vind, is dat ze bij ongeveer elke melding je naar de garage verwijzen, zonder toelichting.

Ik heb dit gehad bij mij Lodgy met 1.5dci. Scheen een bekend probleem te zijn. Bij mij was er sprake van inhouden rond 90km per uur, cruise control werkte niet meer en de schakelindicatoren niet. Dit was het gevolg van het volgende probleem. Als bij jou de cc en indicatoren ook niet werken zal het ook dit zijn:

Hoewel het oplichten van dat lampje en het inhouden vanaf 90 km/u van alles en nog wat als oorzaak kan hebben, is het doorgaans slechts een lek slangetje van de drukverschilsensor van het roetfilter. Dat is een bekend kwaaltje omstreeks dat bouwjaar, bij de dieselmotoren.

Roadracer: icoon staat er niet tussen.

Ik ga echt geen auto een kleine beurt geven die 3000 km heeft gereden sinds de vorige beurt. Bij de apk in juli, dan is Dikkie de Dacia aan de beurt.

Wat ik wel "vulva" vind, is dat ze bij ongeveer elke melding je naar de garage verwijzen, zonder toelichting.

Wat best logisch is dat ze je naar de garage verwijzen. Zo een lampje kan 1001 verschillende oorzaken hebben, dus het is een beetje als met dartspijltjes naar een wereldkaart gooien om uit te zoeken waar dat iemand zich verstopt heeft.
Indien je voldoende kennis hebt, ben je dankzij de Europese wetgeving altijd vrij om gewoon een codescanner op de OBD poort van je auto aan te sluiten, om zo te zien wat het lampje veroorzaakt. Die dingen zijn tegenwoordig best goedkoop.

Wat onderhoud betreft... Dat moet ieder voor zich uitmaken, maar mijn auto's krijgen wel tijdig hun onderhoud, al moet ik toegeven dat ik het bij de oldtimer - die ook weinig kilometers doet - vaak met een maandje rek, dus om de 13 maanden ipv 14. Of als ik weet dat hij 2-3 maand stil gaat staan, dan rek ik het ook wel eens. Een voertuig waarop je dagelijks moet kunnen vertrouwen zou ik wel tijdig onderhouden.

Scheelt wel dat ik alles zelf kan en geen woekerprijzen in de garage hoef te betalen.

Mijn vader reed op het laatst ook bijna niet meer, maar jaarlijks wel even naar de dealer met de auto. Daar werd even uitgelezen en even onder de auto doorgelopen, portieren/sloten etc gesmeerd, 3 ruitenwisserbladen los gepulkt van het voor- en achterruit en vervangen en alles wat te weinig gebruikt werd weer op gang gebracht. Olieverversen + filter was vaak pas na 2 of 3 jaar...

Nou, de garage mailde terug. Tot mijn GROTE ergernis is het inderdaad een service-indicatie. Blijkbaar word ik oud (46) maar zijn ze nou helemaal besodemieterd bij Dacia om voor een onderhoudsbeurt een lampje te laten branden met de strekking "rijd voorzichtig naar de dealer." Je zou ver van huis zijn en denken dat voor je auto de Apocalyps is aangebroken...

In mei '26 laat ik de auto apk keuren en dan krijgt ie een beurt. Bij een universele garage.

Hieronder een.link hoe je de servicelight kan resetten.Zo is de review nuttig voor een ieder.
(Elke auto heeft het trouwens.Ook ferrari)

Ik herinner mij nog goed dat mijn vader in 1990 een Volvo kocht waar de lichten automatisch aangingen en die je niet kon uitzetten. We zijn zelfs door automobilisten gemaand te stoppen om te vertellen dat ons licht brandde. How times have changed...

Ik ga echt geen auto een kleine beurt geven die 3000 km heeft gereden sinds de vorige beurt.

Heeft men dan bij deze laatste beurt de onderhoudsinterval niet aangepast? Dit kan ook de oorzaak van je service indicatie zijn, denk ik.

Ruim 20 jaar geleden mocht ik, zakelijk, in een Golf V diesel mét DSG transmissie stappen. Destijds raakten de zgn. longlife, variabele, onderhoudsintervallen in zwang. Max. 30 duizend kilometer of 24 maanden was dat toen, d8 ik. Groot was toen ook mijn verbazing dat bij slechts de eerste 15 duizend kilometer al een onderhoudsmelding kwam. :mad:

Bleek dat men bij de afleveringsbeurt de onderhoudsindicator niet op variabel had gezet maar op die 15 duizend kilometer fix.
:censored:

O, maar dat zou dus heel goed kunnen! Volgens mij is het wat haastig gedaan, want op de tocht naar huis (na de aflevering) wilde hij niet meer starten na een tussenstop. Hij is toen zelfs weggesleept. Was een elektrisch onderdeel waar ik de naam van verdrongen heb...

^^ als je dat weet. Kan je dan niet terug naar die garage en vragen om dat lampje uit te zetten, want je hebt hem dus daar kennelijk gekocht en nu aantoonbaar na drie duizend kilometer een onderhoudsmelding...

Ja, maar dat kost me heen en terug meer dan een uur. Dus ik denk dat ik maar zo'n apparaat ga kopen om het uit te lezen en te resetten. En anders plak ik er een post it op

Ze hebben me vorig jaar letterlijk in de kou laten staan. Daarna hebben ze me een week laten wachten. Nadat ik een Boze Mail naar de vestigingsmanager had gestuurd, werd het snel opgelost. Plus groot boeket.

Ik heb hetzelfde lampje gehad in mijn Dacia Logan MCV uit 2017. Een garage kan nooit op afstand zeggen wat het is. Het staat namelijk niet alleen voor ‘onderhoud’. Het grafiekje staat ook voor dat er een analyse gedaan moest worden. In mijn geval bleek dat het lampje telkens ontwrecht terug bleef komen door verouderde software. Het koste mij €200 oid om een update uit te voeren.
Je kan overigens bij iedere Renaultdealer wel even naar binnen lopen en dan hebben ze binnen 5min wel door wat het is. Ik deed dit in Frankrijk en koste mij niks.

Zoek een degelijke, eerlijke garagist (moeilijk tegenwoordig, ik weet het). Ik heb hetzelfde met de auto van mijn vrouw. Zij doet amper kilometers. Elk jaar geeft deze aan dat het tijd is voor onderhoud. De garagist zegt zelf dat het onzin is om telkens het hele onderhoud uit te voeren na 1 jaar en nog geen 5000km verder. Dus hij checkt de auto en kijkt op een eerlijke manier na wat er wel en niet moet gebeuren.

Goed advies, ik heb er zo ook 1, een familiebedrijf. Op 50+ km dus niet altijd handig. Veel doe ik weliswaar zelf, maar ik gun hem ook zijn handel voor onderdelen bvb. de Batterij (moet “ingeleerd” worden op de auto) en banden. Leven en laten leven.

Ja, maar hier in het oosten zijn nog best veel kleine garages met uitmuntende reviews. Ik heb gewoon niks met die grote dealers met blinkende modellen en gladde jongens.

Het is een 'multifunction indicator' die je alleen bij Renault en Dacia ziet.

In een gemiddelde auto zitten een hondertal sensoren en systemen. Als daar iets mis mee is dan moet de gebruiker daarop geattendeerd worden en dat kan niet met een honderdtal lampjes en liever ook niet met ingewikkelde teksten en nummers op een display.

Bij zaken zoals het wegvallen van oliedruk is de waarschuwing nogal dringend en komt er dus een rood lampje. abs en airbags hebben vaak hun eigen lampje.

Bij het uitvallen van bijvoorbeeld een lambda- of temperatuursensor kan de computer terugvallen op standaard waardes waarbij de auto nog prima en veilig rijdt maar niet zo zuinig en schoon meer is. In dergelijke gevallen is het dus raadzaam om de auto te laten nakijken. Dit heeft niets te maken met een onderhoudsinterval en geen enkel voertuig of systeem kan onderhouden worden op een manier waardoor er absoluut geen kans is op storingen tussen de beurten door.

Er zit natuurlijk wel een verdienmodel in dit soort 'lampjes'. Een schermpje met "vervang sensor XYZ met bestelnummer 987654321l" die vervolgens met twee simpele klemmetjes te vervangen is voor twee tientjes is niet bepaald in het voordeel van het dealernetwerk.

Je kan overigens bij iedere Renaultdealer wel even naar binnen lopen en dan hebben ze binnen 5min wel door wat het is. Ik deed dit in Frankrijk en koste mij niks.
Ik kwam gistermiddag (na het boodschappen doen) in Duitsland langs een Bosch car center / Renault en Dacia dealer. De vrouw achter de balie stamelde iets over "voorgloeien." En de monteur? Die was nog met middagpauze. Het was 13.55.

Zacht kreunend verliet ik het pand...

Zowel gisteren als vandaag de Autel AL319 obd-lezer gebruikt. Geen foutmelding, maar de "hartslag-melding" verdwijnt niet (na de wis-optie). Ook als ik er een tijdje mee gereden heb. Iemand?

Opgelost?
Mag hooen dat je gewoon even bij een Renault-garage naar binnen bent gestapt en dat ze hem uitlezen. Dat kost niks.

Terug
Bovenaan