Overname leaseauto - of een alternatief?

RT de Jonge

Net ingestapt
Via mijn werkgever heb ik een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken, het is een ID.7 geworden. Ik heb de mogelijkheid om mijn huidige leaseauto (Skoda Enyaq) over te nemen als eigen auto. De Enyaq is vier jaar oud, heeft 140.000 km gereden en kan ik overnemen voor een prijs van 19k. Mijn vraag is of dit interessant genoeg is of dat er betere alternatieven zijn? Een 2e auto is helaas nog wel nodig aangezien het woon / werk verkeer van mijn partner. Mijn overwegingen:

Wel doen:
* Ik ken de auto. Hij rijdt prima en de afgelopen vier jaar hebben wij er geen issues mee gehad.
* Ik kan thuisladen, dit scheelt in de toekomstige brandstofkosten.
* De overnameprijs van 19k lijkt iets lager te liggen dan wat er nu wordt aangeboden (de cataloguswaarde was 47k).
* Een actieradius van +/- 230 kilometer in de winter is prima voor mij.

Niet doen:
* Als 2e auto gaat mijn voorkeur naar een iets kleinere auto (middenklasser).
* Electrische auto's schrijven behoorlijk af en zijn snel verouderd. En wellicht zijn er nu al betere alternatieven?
* Elektrisch is niet perse een vereiste voor mij, een hybride of benzine hoort ook tot de mogelijkheden.

Ik ben benieuwd naar wat jullie zouden doen? Mijn vereisten voor de tweede auto: 1) betrouwbaar, maximaal 7 jaar, middenklasser, als elektrisch dan minimaal 200 km actieradius in de winter, budget maximaal 19k.

En wat zouden dan eventueel alternatieven zijn (elektrisch, hybride, benzine)?

Het ingewikkelde van leasemaatschappijen is de status van het onderhoud op het eind van het leasecontract. Als je een vergelijkbare Enyaq koopt bij een garage krijg je garantie, beurtje, paar nieuwe banden etc. Bij de leasemij is het vaak "You get what you see"... Garantie??? Daar zou ik me even in verdiepen. Daarnaast wil een leasemij zijn afschrijvingsverlies zo veel mogelijk beperken en mogelijk, (EV), te hoge restwaarde willen hebben.

In zijn algemeenheid vind ik het een grote meerwaarde dat je de historie van de auto kent. Je kunt altijd pech hebben, maar als de auto in vier jaar tijd nooit iets heeft gehad waarom zou dan in eigen bezit dan wel ineens het geval zijn?
De auto wordt wel ouder en de km's nemen toe, dus je kunt wel wat verwachten maar als je weet dat het een maandagochtend exemplaar is neem je hem niet over natuurlijk.

De overname prijs kun je goed spiegelen aan wat er nu op de markt te koop is. Is dat ook 19k?
Dan is de kans ook groot dat de leasemij hem voor minder dan 19k verkoopt aan de handel als jij de auto verkoopt (de handel moet er ook aan verdienen natuurlijk), dat betekent dat er misschien nog wat onderhandelingsruimte in zit met de leasemij.

Ik zou niet zo bang zijn voor afschrijving, het gros is al achter de rug en een andere auto van hetzelfde bedrag schrijft net zo goed af.

Als de auto jullie past als 2e auto, waarom niet? Actieradius is prima. Auto is misschien iets te groot, maar is dat een ramp? De MRB zal aantikken, maar hoeveel scheelt het met een andere auto die je eventueel op het oog hebt?

Zoals hierboven genoemd is garantie wel een punt van aandacht. Al zou ik daar ook wat minder zwaar aan tillen als je weet dat de auto goed is, je hebt hem immers al vier jaar.

Rondkijken naar vergelijkbare auto's bij overname van een voormalige (eigen) leaseauto is inderdaad belangrijk. We hebben verschillende auto's als lease gehad maar de overnameprijs/condities waren nooit écht interessant. Soms zelfs ronduit hoog of duur, aansluitend bij wat @Pietzoveel hier ook al vermeldt. Inderdaad jammer omdat je de achtergrond van je eigen auto kent.

Ik ken de prijzen voor dergelijke occasions niet uit mijn hoofd. Ik mag aannemen dat daar geen €10k voordeel ligt te blinken omdat je zo'n goede vriend van de leasemaatschappij bent. Zoals @Pietzoveel al noemt heb je geen misschien geen garantie, maar je hebt bijvoorbeeld ook geen 'keuzevrijheid'. Je moet die wagen nemen zoals hij is terwijl je volgens mij voor €19k veel meer keuze hebt (kleiner, lichter, minder MRB, lagere premies, geen laadgedoe of juist meer range). Ook moet je die keuze/inruil nu gaan doen terwijl de huidige tweede auto misschien nog wel 10 jaar mee kan.

Ik weet ook niet hoe graag je een flitsend imago hebt met twee flinke, jonge en prijzige EVs voor de deur en hoe vaak je dan nog op wintersport kan.

Ik reed dit weekend nog een stukje in een ice B-segment van 15 jaar oud.. Eerlijk gezegd als je daar een fijne keuze in maakt (cabrio, vermogen, maat, luxe, hifi, vlotte wieltjes) rijd je waarschijnlijk veel voordeliger en boet je vrijwel nergens aan in behalve misschien een vorm van grote navi, lane assist of adaptive cruise.

Je noemt geen verwachte kilometrages, met 5000km /jaar win je op de brandstofkosten ook niet echt veel terug met EV.

Een vergelijkbare Enyaq is toch snel een 3k duurder. Maar het is wel een vrij zware en grote auto, dat moet je net passen.

Met deze beperkte informatie is het natuurlijk lastig advies geven.
Wat wil je partner, want het is leuk dat jij hem over wilt nemen maar je bent niet degene die er in gaat rijden.
Heb je geen grote auto nodig zou ik hem niet overnemen en gewoon een kleinere auto kopen.

Ik zou voor €19k geen grote, zware EV als tweede auto nemen, als het enkel voor woon-/werkverkeer is. Voor dat bedrag (of eigenlijk minder) zou ik een kleinere auto kopen. Afhankelijk van de afstanden die je dan rijdt een kleinere EV of een hybride. Dat red je makkelijk voor €19k, die hebben dan ook minder dan 140.000 km gereden.

De vraag is natuurlijk ook hoeveel km je rijdt met de 2e auto. Bij ons rijdt die nog geen 3000km per jaar, dus dan maakt het verbruik niet uit en hoeft het geen EV of hybride te zijn.

Rijdt bij jullie die tweede auto veel meer, dan wordt een hybride of EV wel financieel interessant.

Eerste waar ik aan dacht was overigens een Hyundai Ionic EV. Relatief lichte EV voor circa €10k.

Het ingewikkelde van leasemaatschappijen is de status van het onderhoud op het eind van het leasecontract. Als je een vergelijkbare Enyaq koopt bij een garage krijg je garantie, beurtje, paar nieuwe banden etc. Bij de leasemij is het vaak "You get what you see"... Garantie??? Daar zou ik me even in verdiepen. Daarnaast wil een leasemij zijn afschrijvingsverlies zo veel mogelijk beperken en mogelijk, (EV), te hoge restwaarde willen hebben.
Maar je kent de auto dus het risico van minder garantie is een stuk minder groot dan als je een 2ehands koopt die je niet kent.

Mwoh.... Je leest hier wel over lekkende elektromotoren bij bepaalde VAG automobielen... Of draagarmen bij Tesla's, die zie je niet van te voren aankomen, vermoed ik.

Mwoh.... Je leest hier wel over lekkende elektromotoren bij bepaalde VAG automobielen... Of draagarmen bij Tesla's, die zie je niet van te voren aankomen, vermoed ik.
De koper van een auto van €19k kan een gokje op de garantie natuurlijk wel wagen. Er zullen weinig verborgen zaken zijn die je ineens €5k reparatie kosten. Ook met garantie kan er na die garantieperiode een zelfde soort probleem optreden.

Ik denk dat het daarom wel slim is om shoppen bij merken die wel 7-10 jaar garantie bieden (dus op een occassion nog een jaar of 5 garantie). Als je dat dan vergelijkt met een Enjaq van €19k zonder garantie dan zou ik het wel weten. Oók als je weet dat de wagen alleen maar binnen heeft gestaan en slechts op warme zomeravonden een paar lange rustige ritten maakte. ;)

Ik heb ook voornemens om in juni a.s. de e-Niro over te nemen. Ik heb vanochtend de LM gevraagd wat ze willen hebben.
Bij een eerdere offerte (aug. '25) wilden ze er nog 17,7k voor vragen met toen 140k op de klok en 4 jaar oud.
Hij heeft gewoon zijn beurten gehad natuurlijk.
Bij de Kia dealer vragen ze voor een mid ' 21 e-Niro nog 21 a 23k, maar dan wel met de helft aan gereden kilometers.
In onze situatie wordt het de 'hoofd'auto, mijn vrouw rijdt een Panda en 9000km/jaar. Ik doe met de e-Niro 30-32k km.

^^ Remarketing prijzen zijn, min of meer, marktconform. Kan niet veel anders zijn want bij grote, onaannemelijke, verschillen wordt het door de belastingdienst al gauw als voordeel uit dienstbetrekking gezien en kan er een naheffing op de loonbelasting volgen bij je werkgever. Tegen een handelswaarde zal je 'm niet krijgen.

Denk dat je een prijs voor zo'n 14 mille gaat krijgen, dicht tegen de 15 aan, denk ik.

Bij jouw Kia lijkt mij de fabrieksgarantie nog wel een dingetje. Die zit nog in het 5 jaars regime, denk ik?
Die zou dan afgelopen zijn. Qua kilometerstand zit er geen verlenging in, lijkt mij?

Stel dat je er na overname nog een jaar recht op fabrieksgarantie zou hebben, dan zou ik dat eerst bij een Kia dealer navragen, laten vastleggen dat dit zo is op basis van de onderhoudsgeschiedenis uit het verleden. Want door keuze van de leasemij. kán daarin wel een afwijken patroon zijn ontstaan (of er zijn nadere afspraken over gemaakt met de fleetsales afdeling van de importeur) waardoor een leasemaatschappij zich wel, tijdens contract, kan beroepen op fabrieksgarantie maar jij later als particulier met een 'sorry, maar u voldeed niet aan de voorwaarden in het verleden' antwoord niet.

Laatst bewerkt:
^^ Ik verwacht ook een prijs van 14,5k zoiets. En er zal geen garantie meer op zitten, want bij overname staat de teller op 170k en Kia geeft 10 jaar garantie óf 150k.
Ik verwacht er 2 jaren mee te rijden en bij 230k weer in te ruilen op een andere 2e hands EV (EV3 of EV2 zoiets)

Ik neem aan dat je vrouw regelmatig in deze auto gaat rijden, wat zijn haar wensen.
Vindt ze de Skoda te groot? Of rijdt ze juist erg graag in de Skoda.
Dat lijkt mij heel belangrijk voor de keus.

In het A, B en C segment is er voldoende keus in volledig elektrisch of brandstof auto’s.
De keus is dan groot zoals 208, Clio, C3, C4, 500, Twingo, Yaris,2, 3, Fiesta Focus, Polo, RIO, Ceed, Megane, I20, I30 Etc. Etc.

Auto’s in bijvoorbeeld het B segment zijn in korte tijd heel volwassen geworden.

Terug
Bovenaan