Overwegingen tweede auto

A 5148229

Wegverkenner
Goedenavond

Voor naast onze 2019 Mazda 6 station zijn we op zoek naar een kleinere hatchback. Onregelmatige diensten en steeds meer activiteiten / clubjes buiten de deur van de kinderen zijn de belangrijkste redenen.

Voor nu gaat het nog tussen twee modellen:

- Opel Astra (vorige model), lichte voorkeur vanwege het interieur

- Ford Focus (huidige model), lichte voorkeur vanwege de koets

Liefst zou ik kijken voor een Mazda 3 (een 2 gaat te klein zijn gezien er regelmatig andere kids van sportclubs meerijden plus bagage) maar gezien we eigenlijk niet meer dan 10k willen uitgeven komen we dan uit op auto's van een decennium oud met vrij hoge km standen.

VAG biedt ook veel keuze maar niets zo persoonlijk als smaak en een Fabia vind ik zo ongeveer de meeste grijze auto die er is, Leon en Ibiza te petje achtig.

Andere suggesties zijn welkom maar voor nu ben ik vooral benieuwd naar potentiële issues met de degelijkheid voor zowel de Astra als de Focus. Astra zal het sowieso de 1.0 of 1.4 worden en niet de 1.2 puretech. Over die 1.0 en 1.4 kan ik vrijwel geen structurele problemen vinden? De Ford 1.0 EcoBoost lees ik echt ontzettend veel verschillende verhalen over.

Budget zoals gezegd max 10k, qua kilometers per jaar zal het zeker niet meer dan 10.000 worden. We hebben geen panelen dus EV valt praktisch gezien af.

Dank voor meedenken alvast!

Zowel de Astra K 1.0/1.4 als de Focus Mk IV zijn betrouwbare auto's. De eerste EcoBoost kenden wel een aantal vaker voorkomende problemen, maar wat ik heb begrepen is dat nu goed. Mijn Focus heeft in ieder geval al 170k op de teller zonder problemen.

Van die twee zou mijn voorkeur denk ik uitgaan naar een Focus vnl vw rijgedrag.

Maaer wat betreft die EV begrijp ik het niet helemaal. Als je aan huis kan parkeren is een EV vaak goedkoper dan een ice heb ik berekend. Is een Renault Zoe niet wat?

Van die twee zou mijn voorkeur denk ik uitgaan naar een Focus vnl vw rijgedrag.

Maaer wat betreft die EV begrijp ik het niet helemaal. Als je aan huis kan parkeren is een EV vaak goedkoper dan een ice heb ik berekend. Is een Renault Zoe niet wat?
Nee een Zoe is niks, als een mazda 2 al te klein is dan gaat een Zoe daar niet over heen.

Nee een Zoe is niks, als een mazda 2 al te klein is dan gaat een Zoe daar niet over heen.
Zoe is ruimer van binnen dan een Mazda 2.

BMW i3, Hyundai Ioniq is net te prijzig. Ik zou ook kijken voor een EV erbij. Zolang je maar een eigen oprit hebt. Lekker man in de zomer mooi gratis laden straks.

Dank voor de reacties tot op heden. EcoBoost lijkt dus geen structurele zwakheden meer te hebben?

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar we hebben dus geen panelen en ook geen oprit. We zouden de tuin ervoor kunnen opofferen maar heb liever uitzicht op ons groen :) Twee laadpalen zijn paar straten verderop en regelmatig bezet. EV gaat m echt niet worden.

Is een Mazda CX-3 iets voor jullie aangezien jullie al een Mazda 6 hebben?
Ik heb een uitgebreide review geschreven over de mijne (recent ingeruild op een CX-30), maar ik was erg tevreden over de CX-3. Deed wat ie moest doen EN had Adaptieve CC.
Belangrijkste reden om te switchen was dat ik weer een automaat wilde voor de daily…

Is een Mazda CX-3 iets voor jullie aangezien jullie al een Mazda 6 hebben?
Ik heb een uitgebreide review geschreven over de mijne (recent ingeruild op een CX-30), maar ik was erg tevreden over de CX-3. Deed wat ie moest doen EN had Adaptieve CC.
Belangrijkste reden om te switchen was dat ik weer een automaat wilde voor de daily…
Met het budget van max 10k gaat een CX-3 hem niet worden...

Zoe is ruimer van binnen dan een Mazda 2.

BMW i3, Hyundai Ioniq is net te prijzig. Ik zou ook kijken voor een EV erbij. Zolang je maar een eigen oprit hebt. Lekker man in de zomer mooi gratis laden straks.
Dynamisch tarief partijen hebben ook in de donkere maanden gratis of heel voordelige stroom (voor oa je EV) vaak 's nachts als het wat waait en in de weekenden en feestdagen.

OK, als een CX-3 buiten budget is, denken we even verder op hetzelfde thema -> een Mazda 3 met een wat hogere km-stand dan (peanuts voor een 2.0 Mazda), die echt luxe uitgerust is. Leder, trekhaak, Xenon, Keyless, Bose...

Dus die kan je particulier zonder garantie dan wel goedkoper vinden.

Succes met de zoektocht!

Veel korte ritjes is natuurlijk voor geen enkele auto goed.
Ik zou dan eerder de Opel Astra kiezen, de Ford Focus heeft een natte distributieriem, die is gevoeliger voor achteruitgang van de olie.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld Kia Ceed, Fiat Tipo, Hyundai I30 en Renault Megane. ( Voor een mooie Megane 1.3 TCe vanaf 2018 ben je wel meer kwijt dan € 10.000.)

Veel korte ritjes is natuurlijk voor geen enkele auto goed.
Ik zou dan eerder de Opel Astra kiezen, de Ford Focus heeft een natte distributieriem, die is gevoeliger voor achteruitgang van de olie.

Goede alternatieven zijn bijvoorbeeld Kia Ceed, Fiat Tipo, Hyundai I30 en Renault Megane. ( Voor een mooie Megane 1.3 TCe vanaf 2018 ben je wel meer kwijt dan € 10.000.)
Tips waar we wat aan hebben mbt de natte riem, dank! Het zullen idd voornamelijk korte ritjes worden.

Megane idd ook al gekeken, (jaren geleden tijd met de bekende lage bijtelling dci Megane naar volle tevredenheid lease contract gereden en alleen maar lof over deze auto) maar helaas zit alleen de 1.2 binnen het budget en deze is niet bullet proof. Blijf ergens ook een zwak hebben voor het merk Renault:), eigenzinnig en zelfstandig, daarom wellicht ook nu alweer tien jaar Mazda rijder.

• Leuk
Waarderingen: ak2
Geen idee of het in je buurt beschikbaar is, maar voor een tweede auto kan je soms ook uit met deelauto's. Als het telkens korte ritjes zijn die niet lang duren en voor de rest de mazda gebruikt zou het best uitkunnen. Kost weinig om het een paar maanden uit te proberen.

kan je soms ook uit met deelauto's
Behalve de grote netwerken (MyWheels, Greenwheels etc). kun je ook kijken naar Snappcar. Die zijn minder zichtbaar maar die vind je ook buiten de grotere kernen/steden. En vaak niet eens zo duur.

Zal hier in Rotterdam ongetwijfeld genoeg beschikbaar zijn maar door werk partner, zeer onregelmatig en ook avonden en nachten heeft eigendom de voorkeur.

Voor deelauto's zijn de nachtelijke uren soms gratis of zeer laag tarief. Normaal gesproken zou ik voor woon/ werk geen deelauto aanraden omdat de teller doortikt terwijl je aan het werk bent. Maar voor de nachtelijke uren zou je eens kunnen kijken of het zin heeft.

Mooi topic hier weer op autoweek. TS focust (pun intended) zich vooral op Astra en Focus, staat wel open voor vergelijkbare alternatieven en het halve topic gaat over EV's (waarvan TS duidelijk aangeeft geen interesse in te hebben) en deelauto's die voor TS totaal niet interessant zijn.
TS rijdt 10k per jaar, dat is niet 1x in de week naar de supermarkt, dat zijn best wat ritten.

De Astra 1.0 is een goede auto met prima motor. Lekker een proefrit maken en kijken of de auto bij je past. De EcoBoost van Ford heeft iets meer pit maar de eenliter van Opel is prima als je geen 50k per jaar op de snelweg rijdt.

Ik weet niet of het haalbaar is met jouw budget maar de AGR stoelen van Opel zitten heel goed dus als ik jou was zou ik een exemplaar zoeken met die stoelen.

Je kan ook kijken naar een Toyota Auris of Prius, hybrides kunnen beter tegen korte afstanden.
N=1 maar ik had een CT200h (zelfde motor) en die ging stuk nadat ik er 2 jaar lang korte stukken mee gereden heb. Dat werd geweten aan de korte stukken door mijn monteur. (EGR vol en daardoor koppakking lek)

Mooi topic hier weer op autoweek. TS focust (pun intended) zich vooral op Astra en Focus, staat wel open voor vergelijkbare alternatieven en het halve topic gaat over EV's (waarvan TS duidelijk aangeeft geen interesse in te hebben) en deelauto's die voor TS totaal niet interessant zijn.
TS rijdt 10k per jaar, dat is niet 1x in de week naar de supermarkt, dat zijn best wat ritten.

De Astra 1.0 is een goede auto met prima motor. Lekker een proefrit maken en kijken of de auto bij je past. De EcoBoost van Ford heeft iets meer pit maar de eenliter van Opel is prima als je geen 50k per jaar op de snelweg rijdt.

Ik weet niet of het haalbaar is met jouw budget maar de AGR stoelen van Opel zitten heel goed dus als ik jou was zou ik een exemplaar zoeken met die stoelen.
:)

Anyway. Proefrit staat gepland voor aanstaande zaterdag met een focus, Astra hatch 1.0 uit 2019 en Astra station 1.4 turbo met agr uit 2018. Die station gaat hem sowieso niet worden maar wil toch de 1.4 voelen en de agr stoelen checken. Hebben die echt meerwaarde dan verder zoeken naar een hatch met 1.4 en agr stoelen. Buurgarage heeft een Ceed staan dus daar loop ik ook nog even langs.

Puur gekeken naar de betrouwbaarheid heeft de 1.4 van Opel ook geen bekende problemen geloof ik?

Ik weet niet in hoeverre de 1.4 van de Astra K anders is als van de Astra J maar de 1.4 van de Astra J was niet al te best.
Ik heb er zelf een gehad, veel olielekkages door kapotte pakkingen, gescheurd turbohuis, koelvloeistof lekkages, en de M32 versnellingsbak was wel het grootste probleem. Die bak wordt bij de Astra K niet meer gebruikt gelukkig.

Volgens mij is het wel een doorontwikkelde motor verder.

Ik heb enkel de Astra K 1.4 gereden tijdens een uitgebreide proefrit, maar die reed erg fijn weet ik nog. Eerlijk gezegd beter dan mijn Focus 1.0 125pk!

En ik heb ook AGR in de Focus, zeker een aanrader.

Zo, ritten gemaakt. Eerst was toch wel het enorme verschil in kwaliteit(sbeleving) met onze Mazda 6 (signature uitvoering). Maar goed, niet verwonderlijk met het prijsverschil.

Dan de auto's:

- Focus blijf ik een mooi uiterlijk vinden hebben, interieur wat twijfels, meer spacey gevoel erbij en ben bang dat ik er me er snel aan ga storen

- Astra K hatch 1.0 met de standaard stoelen, prima, steriel uiterlijk en idem voor het interieur, voelt ondanks dat er hele nieuwe Astra is nog zeker niet aan als gedateerd, itt tot het vorige model Focus

- Astra K station 1.4 met de agr stoelen, conclusie is dat de 1.0 voor mij volstaat maar dat de agr stoelen wel echt meerwaarde hebben!

- Kia Ceed zowel interieur als koets niet van gecharmeerd.

- Toch nog even bij een Megane gekeken maar zelfs de verkoper gaf aan om beter niet de 1.2 te kopen, en de 1.3 is buiten het budget.

Conclusie: we gaan voor een Astra met 1.0 en de agr stoelen (dank voor deze tip!) ze lijken helaas niet rijkelijk bezaaid want ik zie deze stoelen hoofdzakelijk in stations zitten. Stond een op het oog ideale te koop bij Vaartland (9k, agr, 130.000 gereden, 1.0) maar net verkocht.

Mocht het zoeken te lang duren dan eventueel zonder agr stoelen.

Terug
Bovenaan