Parkeren op gras

Johan56

Startmotor
Hoi iedereen,
Vraagje: Vormt het een risico om een auto op het gras te parkeren?
Zijn hier leden die dit standaard doen en hierbij ervaring hebben?
Ik woon zelf in een appartementsblok en de bewonersparkings zijn telkens op een stukje gras.
Het gras op zich is goed onderhouden en gemaaid, zeker niet dat het te hoog staat.
Alvast bedankt!

Als het nat is kun je vast komen te zitten!
Dank je wel voor de feedback. Ik maak mezelf het meeste zorgen wegens roestvorming of dit kan of niet.
Zijn recente auto's tegen zo oppervlakten bestendig op lange termijn of is het net afgeraden?
Denk dat veel mensen sowieso hun auto dienen buiten te parkeren, maar of er veel zijn die dit op gras doen en of dit gevolgen heeft omtrent de onderkant.

Goh, het kan, ja. Ik kocht ooit een XM die toch wel enige tijd op het gras had gestaan. Dat maakte de bodem er inderdaad niet beter op.

Goh, het kan, ja. Ik kocht ooit een XM die toch wel enige tijd op het gras had gestaan. Dat maakte de bodem er inderdaad niet beter op.
Dank je voor de feedback. Tis daar dat ik dus schrik voor heb, es kijken voor oplossingen want wens toch dat m'n auto lange tijd meegaat.

Maar een XM is niet helemaal representatief voor de gemiddelde auto, als een XM lang staat is de hydractieve vering ook volledig ingezakt door het wegvallen van de hydraulische druk, zodat de bodemplaat extreem laag dicht op het gras heeft gestaan. Een modale auto houdt zijn bodemvrijheid vast zodat die normaliter niet direct in aanraking met het (natte) gras komt

Als je auto niet te zwaar is en de grasmat / ondergrond stevig genoeg is en een goede drainage heeft, dan lijkt het mij niet zo'n probleem. Toch kan nat gras bij het wegrijden weinig grip geven en als de bodem dan wat zacht is..graaf je je wielen zó in de grasmat en sta je vast.

Qua roest zou ik mij niet zo druk maken.
Tegenwoordig worden er parkeerplaatsen bij wooncomplexen (nieuwbouw) voorzien van grasbetonblokken. Zodat je over een jaartje of wat geen beton meer ziet maar mooi groen waarop dan geparkeerd mag worden. Zal allemaal wel voor de duurzaamheidspunten gaan dat het gebouw kan tellen.

Vroeger als je een mazda had met een rotatiemotor, stond het ook gewoon in de gebruikershandleiding en soms zelfs met een sticker in het interieur. De uitlaten van een rotatie worden in het algemeen ook wel een stuk heter.

Bij bijna alle auto's staat dat je niet in het hoge droge gras moet parkeren. De uitlaat wordt namelijk behoorlijk heet in sommige omstandigheden. Dus dat is een belangrijk punt. Let wel het gaat om hoog gras en meestal is hoog gras aardig vochtig ipv droog. Als het gras erg droog is ligt het als zo'n geel stel sprietjes plat op de grond.

Nat gras kan inderdaad de auto vochtig houden maar als het een beetje kan ventileren is het geen probleem want de auto droogt wel. Wat dat betreft is een slecht geventileerde betonnen garage een stuk erger qua roestvorming. En liggen er van die open grasbetonblokken dan beperkt je een beetje het vocht (dat zit wat lager in de grond dan) en vooral het vast komen te zitten. Dat zal wel het geval zijn want structureel op gras parkeren betekent meestal dat je in no-time een modderbad hebt.

Ik zou me meer zorgen maken over rijden over wegen waar zout ligt dan over parkeren op gras.

Parkeren op beton/asfalt zal beter zijn, parkeren in een garage nog beter en helemaal als die verwarmt is.

Maar ja als je dat voor elkaar hebt zal roest je weinig meer interesseren, dan koop je regelmatig wat nieuws.

Toen mijn vader in 1990 een Volvo 340 met katalysator kocht, werd hem afgeraden om op (droog) gras te parkeren.

Trouwens, die auto had ook altijd de lichten aan, die kon je niet uitschakelen. We werden weleens erop geattendeerd dat we licht aan hadden. Mensen kwamen echt naar je toe: "U rijdt met uw lichten aan!"
Dat zijn van die dingen die je nu bijna niet meer kunt voorstellen, zoals roken in horeca of kantoor.

Terug
Bovenaan