Peugeot 106 2002 lambda waarde te arm

Jorn 2562030

Net ingestapt
Beste lezer(s),

Onlangs ben ik eigenaar geworden van een Peugeot 106 uit 2002. Voor de APK waren er een aantal punten die aandacht nodig hadden; het meeste daarvan heb ik inmiddels opgelost.

Op dit moment is er echter nog één punt waardoor de 106 niet door de APK komt: de lambdawaarde is te arm, rond de 1,2 à 1,3. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, waaronder het controleren van de vacuümleidingen en het doormeten van de bekabeling van diverse sensoren rondom het inlaattraject. Tot nu toe lijkt daar alles in orde.

Mijn vraag is of er mensen zijn die soortgelijke problemen hebben ervaren, en of iemand misschien nog ideeën heeft waar dit aan zou kunnen liggen.

Ik hoor het graag.

Pak wat remmenreiniger en ga het gehele inlaattraject af. Op stationair is een klein beetje luchtlekkage al genoeg om veel effect te hebben.
Daarnaast zou deze motor een lambda regeling moeten hebben en die zit nu dan op de grens van wat hij kan bijleren (je zou dit moeten kunnen uitlezen en er is best kans dat er een (verborgen) foutcode is. Maar als de motor arm loopt en op de grens zit van wat hij kan leren zit het er echt behoorlijk ver naast.
Ik heb een keer meegemaakt dat de injector slecht werkte waardoor de lamdasensor af en toe benzine kreeg en als reactie de regeling naar verarmen ging zetten - maar op de momenten na dat die injector even slecht werkte liep de motor daardoor juist arm.

Op een gegeven moment moet je weten wat die lamba regeling doet, en misschien moet je hem zelfs resetten (accu los) om te zien hoe de motor het doet voordat de regeling de boel gaat aanpassen. Er is wel altijd een risico dat de motor daarna nog veel slechter gaat werken, wat pas na een aantal dagen weer bijtrekt.

Overigens; compressie goed? Klepspeling afgesteld?

Terug
Bovenaan