Peugeot 208 maakt geluid bij waarschijnlijk koelvloeistof

LolPlop f3643408

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik wilde even de olie checken 30 minuten nadat er gereden is met de auto. Ik haal niet vaak de motorkap open.

Ik vond ten eerste de motor warm. Maar dat kan normaal zijn. Ten tweede hoor ik een geluidje.

mijn vriendin reed er mee, maar die had geen bijzonderheden tijdens het rijden. Iemand enig idee wat er kan zijn?

Auto heeft net onderhoud gehad voor een vakantie die komen gaat…

Alvast bedankt!

Het klinkt als lucht in je koelvloeistof.
Als die bij het onderhoud ook vervangen is lijkt me dat de oorzaak.

Gelukkig is je motor warm! Die kan gemakkelijk 100 graden of warmer worden. Dat is echt volkomen normaal. Het geluidje kan ook best normaal zijn.

Je hebt de motor daar uitstaan, doordat de motor nu aan het afkoelen is kunnen en drukverschillen in je koelvloeistofsysteem ontstaan. In de dop van je koelvloeistoftankje zit ook een drukventieltje, misschien maakt dit wat bijgeluiden. Motoren maken sowieso een hoop bijgeluiden als ze net uitgezet zijn. Gepiep, getik, gekraak, er gebeurt nog vanalles ruim nadat je de motor uit hebt gezet.

Staat je koelvloeistof wel gewoon netjes tussen MIN en MAX wanneer auto motor koud is en de auto recht staat? Dus niet direct na het rijden.

Als je twijfels hebt zou ik het bij de garage laten checken. Een krap 17 seconde durend filmpje is onvoldoende om een "diagnose" te stellen.

Bedankt voor de reacties. Geeft vertrouwen dat er niet direct wat aan de hand is. Een ritje zeeland ging ook zonder problemen, temperatuur bleef goed. Koelvloeistof zit tussen de min en de max. Ik houd het in de gaten. Nogmaals bedankt!

Dat de motor na 30 minuten nog warm aanvoelt, is heel normaal. Een motorblok houdt de warmte behoorlijk lang vast, zeker als je net een langere rit hebt gemaakt.
Ook een zacht tikkend of zoemend geluid hoeft niet direct iets ernstigs te betekenen. Soms hoor je het metaal afkoelen en uitzetten of bijvoorbeeld een onderdeel dat nog even naloopt. Zonder een video of een duidelijke beschrijving van het geluid is het lastig om te zeggen of het normaal is.
Wat betreft het oliepeil: de meeste fabrikanten adviseren om de auto op een vlakke ondergrond te zetten en de olie te controleren nadat de motor enkele minuten heeft stilgestaan. Na 30 minuten is dat dus geen probleem en krijg je meestal een betrouwbare meting.
Als je twijfelt over het geluid, plaats dan gerust een filmpje. Dan kunnen mensen beter beoordelen of het om een normaal bedrijfsgeluid gaat of dat er iets nagekeken moet worden.
Overigens heeft Autodoc ook handige onderhoudsgidsen waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je het oliepeil correct controleert en waar je tijdens een visuele controle onder de motorkap op kunt letten.

Terug
Bovenaan