Peugeot 308 1.2 op LPG?

Alfaatje

Wegverkenner
Goedemorgen, ik vroeg mij af of de 1.2 puretech motor met 130pk van Peugeot goed tegen LPG kan. Zijn hier ervaringen mee? Wat zijn de risico’s?

Deze motor schijnt er op zich wel tegen te kunnen (kleppen) maar heeft wel de nadelen van deze motor (natte distributie, speciale olie) en een vrij stevig benzineverbruik (inderdaad), om de benzineinjectoren heel te houden wordt er ook benzine ingespoten tot iets van 20% , niet echt fijn voor veelrijders want enigszins het paard achter de wagen.
Verder moeten we maar afwachten of je na 1/1/2026 nog de G3 korting krijgt...
Geen onverdeeld gunstig plaatje....

Laatst bewerkt:
Dank, gevoeligheid van distributie ben ik idd bekend mee. Met mijn kilometers (25.000-30.000) is het alsnog veel voordeliger.

Afgezien van de natte distributie hebben deze motoren ook geperste nokkenassen waar ook de nodige problemen mee zijn.
Overigens blijft de olie bij LPG een stuk schoner dan bij benzine, dus je hebt kans dat de veroudering van de distributieriem juist minder erg is. Maar dat kom je alleen proefondervindelijk te weten...

Persoonlijk zou ik niet eens willen overwegen om een auto met zon natte riem te kopen, al helemaal niet voor LPG wat je veelal vanwege het voordeel op veelgebruik aanschaft.

Wat Alfaatje schrijft is bijzonder. Het blijkt absoluut nodig te zijn benzine mee in te spuiten. Behalve bij niet-direct ingespoten (oudere) motortypes. Mijn omgebouwde C3AC verbruikt gemiddeld 0.9 liter benzine /100km. Dit knaagt wel aan het rendement. Bovendien voeg ik op aanraden van de LPG-installateur Valvoline additief toe. Feit is dat de olie merkelijk visueel schoon blijft en dat na 60.000 km de natte riem (verplicht) vervangen is en er prima uitzag.

Terug
Bovenaan