Peugeot Boxer 2012 DPF-filter reinigen, geen vermogen.

Ruben 7428978

Startmotor
Hallo allemaal.
Betreft Peugeot Boxer 2012 2.2hdi

Een aantal dagen geleden kreeg ik een melding op mijn dashboard " Reinigen DPF-filter: hou het voertuig in beweging".
Ik besefte dat mijn roetfilter verstopt was, en ik ben nog 15min blijven rijden. (op gewestwegen: 70km/h en 90km/h). Langer kon ik niet rijden want ik moest gaan werken.

Na het werk vertrek ik terug met mijn auto, met dezelfde melding op mijn dashboard, maar na 10 minuten krijg ik ook het "check-engine"-lampje en valt mijn vermogen weg.. Max 15km/h à 20km/h. Auto aan de kant gezet en 2 dagen erna terug geprobeerd maar ik krijg geen vermogen en dus ook niet de mogelijkheid om de filter zelf te reinigen dmv additiefen toe te voegen en een uurtje goed door te rijden met hoog toerental zodat het zijn eigen verbrand.

Zijn er nog mogelijkheden die ik zelf kan doen om de DPF filter te reinigen? Kan, ik gok van niet, in stationair draaien met die additieven toe te voegen + hoog toerental, de DPF filter zelf reinigen?

Enige andere oplossing lijkt mij laten takelen tot aan garage en daar reinigen, maar lijkt mij dure grap.

Graag jullie inzichten,
Ruben

Wat is de km-stand & de staat van de rest van de auto - afhankelijk daarvan kan je beter zien of takelen (duur) + herstellen-reinigen / vervangen nog een optie is of niet?

Het roetfilter zal nu nog wel OK zijn maar het komt niet aan reinigen toe. Als dat te lang duurt gaat de auto in zelf bescherming. De enige manier om dit nu nog te herstellen is een regeneratie aan het diagnose apparaat. Daarna zou het weer in orde moeten zijn.

Tja, waar zit uw garage? Als u die binnendoor kan bereiken en maximaal een kort stukje over zo'n 70 km/h gewest weg moet rijden, is het misschien een idee om dit op een rustige avond (zondagsavond) te doen met die maximale snelheid van 20 km/h.

Ik heb het zelf ook een keer moeten doen, uit nood, op een maandagmorgen, niet fijn, maar ik hoorde weinig getoeter en zag geen lichtsignalen dus de bestuurders achter mij berusten zich in hun lot van enkele kilometers achter mij aan te hobbelen. Ik reed met de alarmlichten aan, uiteraard.

Wat is de km-stand & de staat van de rest van de auto - afhankelijk daarvan kan je beter zien of takelen (duur) + herstellen-reinigen / vervangen nog een optie is of niet?
Hij heeft 240000km, maar de staat is nog goed en de roetfilter is vervangen op 210000km. Dus die zou nog in orde moeten zijn, alleen doe ik heel veel kleine afstanden, wat natuurlijk niet goed is voor de regenaratie.

Het roetfilter zal nu nog wel OK zijn maar het komt niet aan reinigen toe. Als dat te lang duurt gaat de auto in zelf bescherming. De enige manier om dit nu nog te herstellen is een regeneratie aan het diagnose apparaat. Daarna zou het weer in orde moeten zijn.
De roetfilter op zich is nog wel in orde. Hij komt inderdaad niet aan reinigen toe.
Hopelijk geraak ik tot aan de garage (+- 5 km) en kan ik hem aan het diagnose apparaat hangen.

Terug
Bovenaan