PHEV (zuinige benzine) als tweede auto

ali 6766692

Startmotor
Sinds kort ben ik op zoek naar een betrouwbare tweede auto die ik voor ongeveer 5 jaar wil behouden, vooral omdat ik van baan ben veranderd. Het blijkt best lastig om een goed overzicht te krijgen van alle mogelijkheden. Daarom kan ik wel wat advies gebruiken.

Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer leg ik zo’n 120 kilometer af (heen en weer), voornamelijk over drukke snelwegen zoals de A1 en A28. Daarom lijkt het me prettig als de auto beschikt over functies zoals adaptieve cruise control, stop&go voor in de file, en lane assist. Wat ik zoek, is een praktische 5-deurs auto met een trekhaak.. Daarnaast zou ik graag elektrisch willen rijden, met een netto actieradius van het liefst 60 kilometer. Op mijn werk is een elektrische lader beschikbaar, dus opladen zou geen probleem moeten zijn. Het budget dat ik hiervoor heb, ligt ergens tussen de 15.000 en 20.000 euro, al kan het een beetje afwijken.

Het plan is om de auto vooral te gebruiken voor ritjes van in totaal zo'n 15.000 kilometer per jaar. Voor mijn woon-werkverkeer ga ik meestal met de motor, omdat die ontzettend zuinig is (ongeveer 1 op 35) en makkelijk door de files komt. Toch wil ik ook langere ritten kunnen maken, zoals tijdens vakanties, waarbij ik zo’n 200 tot 300 kilometer aan één stuk zou willen kunnen rijden.

Daarnaast hou ik van een auto die leuk rijdt, al vermoed ik dat de eisen die ik stel de keuzemogelijkheden flink beperken. Het is voor mij bijvoorbeeld belangrijk dat de auto geen trage acceleratie heeft; langer dan 12 seconden om de 100 km/u te bereiken, vind ik net iets te langzaam.

Idealiter zou ik een plug-in hybride (PHEV) willen. Echter, binnen het budget wordt dat wat lastig. Een optie zoals de Kia XCeed met een 10 kWh batterij zou nét haalbaar kunnen zijn, maar die heeft weer geen trekhaak. Bovendien vrees ik dat een kleiner accupakket in de winter niet genoeg zou zijn om de gewenste 200 kilometer te kunnen rijden.

Bij de meeste betaalbare PHEV-modellen, zoals bijvoorbeeld die van Toyota, is de elektrische actieradius vaak aan de lage kant. Dat vind ik jammer, want ik zou het liefst die 60 kilometer woon-werkverkeer volledig elektrisch kunnen rijden. Daarom vraag ik me af wat in deze situatie de beste keuze zou zijn.

De PHEV autos waar ik naar gekeken heb en leuk vind:
Kia xceed (proefrit gehad, zag er goed uit en reed lekker)
Kia ceed
Kia Niro
Seat Leon

"Bovendien vrees ik dat een kleiner accupakket in de winter niet genoeg zou zijn om de gewenste 200 kilometer te kunnen rijden."

Met een PHEV kun je gewoon verder rijden op benzine!

Deze mag 750 kg trekken, is dat genoeg? Zal je in de praktijk ook niet snel 60 km elektrisch mee kunnen rijden maar is wel zuinig.

Nog een paar andere PHEV's!

Laatst bewerkt:
Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer leg ik zo’n 120 kilometer af (heen en weer), voornamelijk over drukke snelwegen zoals de A1 en A28. Daarom lijkt het me prettig als de auto beschikt over functies zoals adaptieve cruise control, stop&go voor in de file, en lane assist.
Hier beschrijf je de wensen voor het woon-werkverkeer...
Voor mijn woon-werkverkeer ga ik meestal met de motor, omdat die ontzettend zuinig is (ongeveer 1 op 35) en makkelijk door de files komt.
Om vervolgens te schrijven dat je de motor pakt :unsure:

Maar goed, als je dan wel een keer de auto pakt, snap ik dat die opties prettig zijn bij zo'n situatie.
PHEV klinkt rooskleuriger dan bij jouw situatie past, vermoed ik. Niet alle auto's redden 60 km elektrisch in de winter bijvoorbeeld als PHEV uitvoering, zoals je zelf ook al benoemt. En als je veel de motor pakt, betwijfel ik of een PHEV dan een passende oplossing is. Wellicht een andere hybride vorm om zuiniger te rijden?

Wellicht is de vergeten kia optima phev iets voor je. Die mag volgens de autovergelijker 1500 kg trekken,Maar idd een hybride zonder stekker is bij lange afstanden Wellicht interessanter voor jouw.

Ik denk dat je voordeliger uit komt (qua keuze en aanschaf en rijplezier) als je geen PHEV neemt. Je rijdt misschien ook iets te weinig omdat lekker terug te verdienen.

Hier beschrijf je de wensen voor het woon-werkverkeer...

Om vervolgens te schrijven dat je de motor pakt :unsure:

Maar goed, als je dan wel een keer de auto pakt, snap ik dat die opties prettig zijn bij zo'n situatie.
PHEV klinkt rooskleuriger dan bij jouw situatie past, vermoed ik. Niet alle auto's redden 60 km elektrisch in de winter bijvoorbeeld als PHEV uitvoering, zoals je zelf ook al benoemt. En als je veel de motor pakt, betwijfel ik of een PHEV dan een passende oplossing is. Wellicht een andere hybride vorm om zuiniger te rijden?

Het komt eigenlijk erop neer dat ik meestal met de motor ga maar alleen in de winter en regen wil ik met de auto.
Ik heb trouwens verder gelezen en gekeken, een phev is geen optie voor mij. Eerder iets van een yaris 1.5 van toyota of auris 1,8.

Laag in mrb, geen overdreven veel snufjes en doet het gewoon. een goed gebouwde machine.

bedankt voor de verduidelijking en idee.

"Bovendien vrees ik dat een kleiner accupakket in de winter niet genoeg zou zijn om de gewenste 200 kilometer te kunnen rijden."

Met een PHEV kun je gewoon verder rijden op benzine!

Deze mag 750 kg trekken, is dat genoeg? Zal je in de praktijk ook niet snel 60 km elektrisch mee kunnen rijden maar is wel zuinig.

1-1200--1201-1300--1301-1400--1401-1500&actieradius=51-75--76-100&plugin=plug-in[/URL]

Ja, 750 kg is genoeg voor mij.
Wat ik leuk vind om te zien is dat u precies dezelfde ioniq hebt gevonden als dat ik eerder in gedachte's had.

Ik lees nu mijn verhaal terug en zie een paar fouten. ik bedoelde meer de 100km. 50 heen op werk opladen en 50 terug thuis opladen.

ondertussen ben ik wat wijzer geworden over phev en hev's. Ik heb besloten op voor een hev te gaan

Terug
Bovenaan