Picanto van 7 jaar met tellerstand 0.

Wim55

Net ingestapt
Ik heb een 7 jaar oude Picanto, ruim 29.000 km gereden. Het instrumentenpaneel begaf het, alleen de snelheidsmeter en de toerenteller waren nog te zien, de rest was zwart. Gelukkig was er nog de 7-jarige garantie. De dealer zou een nieuw instrumentenpaneel monteren, de bestaande tellerstand zou worden overgenomen. Toen ik de auto kwam ophalen, stond de teller op ....0 (nul). Gevraagd waarom. Antwoord: we krijgen een foutmelding als we de oorspronkelijke tellerstand invoeren. Daar moet ik het nu mee doen: een 7 jaar oude Picanto met tellerstand 0. De dealer meldde wel dat deze situatie gemeld was aan de RDW, zodat dat geen problemen kon opleveren.
Weten jullie wat hier aan de hand is: waarom kan de oorspronkelijke tellerstand niet overgenomen worden?
Wim Campman, Bodegraven.

Wat is het probleem?

Overigens lijkt me dat die tellerstand wel degelijk terug gezet kan worden in het display, stand zit opgeslagen in ECU, en moet zichtbaar te krijgen zijn.

Maar nogmaals, wat maakt het verder uit, zeker als het bij de RDW bekend is kan je de originele stand altijd terugzien in hun systemen.

Ik zou het ook niet accepteren. Je moet gewoon een kilometerteller krijgen die de juiste stand aangeeft. Als je dit bij inruil zou melden wekt het toch een beetje de indruk dat er mee gesjoemeld is.

En als je het bij inruil netjes aangeeft dat er 30k km méér gereden is.... what's the problem?
Wie zegt dat het 30k is? En niet 130k? Of 300k? Dan wordt de NAP gecontroleerd, en presto: 'Er klopt iets niet'. Reken maar dat die dealer tegen die tijd nergens meer van weet en TS zit met de gebakken peren. Het is garantiewerk dus laat ze het maar oplossen. Je moet de problemen daar laten waar ze horen...

TS stelt dat eea bij 30.000 km vervangen is.... "Vroeger", bij niet digitale kilometertellers, kreeg je altijd een klok die op 0 stond. De onderhoudshistorie (NAP) zal toch aangeven dat bij het jaarlijkse beurtje de kilometerstand +/- 4.000 opschoof. En dan een factuur met een teller die vervangen is bij 30.000km.... Tuurlijk, de kilometerstand voor een 7 jaar oude auto is zelfs met 30.000 km erg laag..... Maar bij inruil heeft TS de stuken die aangeven wat er gebeurd is en de inruilende/verhandelende partij de keuze om daar wat mee te doen. Vooralsnog is er voor TS geen schade....

Wie zegt dat het 30k is? En niet 130k? Of 300k? Dan wordt de NAP gecontroleerd, en presto: 'Er klopt iets niet'. Reken maar dat die dealer tegen die tijd nergens meer van weet en TS zit met de gebakken peren. Het is garantiewerk dus laat ze het maar oplossen. Je moet de problemen daar laten waar ze horen...
als het niet gaat, dan gaat het niet. Kan best dat bij dergelijke goedkope autootjes de teller zelf zeer simpele techniek is waar het gewoon niet kan. De ECU zal ongetwijfeld de juiste km stand opgeslagen hebben, met een obd stekker zou je die dan gewoon kunnen lezen.

Een melding bij de rdw, plus een factuur met omschrijving (vervangen bij 29k, nu nul) met stempel waar het duidelijk op staat is gewoon voldoende. Het gaat hier ook maar om een picanto van alweer 7 jaar oud he? Geen begeerde klassieker die in absolute nieuwstaat moet blijven. Wat @Pietzoveel ook zegt, enkele jaren geleden was dat volkomen normaal, of als je een sloop teller kon vinden had je ineens die km stand.

Het gaat hier ook maar om een picanto van alweer 7 jaar oud he? Geen begeerde klassieker die in absolute nieuwstaat moet blijven.
Vind dat echt een bizar argument. Dus omdat het geen potentiële klassieker is of gaat worden moet je als consument van een 7 jaar oude auto die destijds ook ruim 20K heeft gekost maar accepteren dat zelf 1 van de meest basale functie kilometerstellen niet op orde is bij KIA.

Deze auto zit notabene in de garantie, dan is het minste wat je er van mag verwachten dat de kilometerteller gewoon klopt. De auto is 7 jaar oud geen 70. Zo ingewikkeld kan dit niet zijn. Als dit al niet lukt hou ik mijn hart vast als er eens iets ingewikkelder moet gebeuren dan 5 cijfers inleren op een module.

Als dit al niet lukt hou ik mijn hart vast als er eens iets ingewikkelder moet gebeuren dan 5 cijfers inleren op een module.
Lukte ze ook niet bij mijn Volvo Penta blok.... alles terug naar 0 en ook dat in de garantieperiode. Maar wat is nu de schade?

Lukte ze ook niet bij mijn Volvo Penta blok.... alles terug naar 0 en ook dat in de garantieperiode. Maar wat is nu de schade?
Tsja dat is inderdaad een lastige. Hang er maar eens een bedrag aan. Op dit forum zie je met enige regelmaat vragen voorbij komen van mensen die bij een auto hebben gekeken waarbij de tellerstand afwijkt t.o.v. wat RDW aangeeft en dan zie ik eigenlijk nooit een reactie voorbijkomen met "Oh joh, als het op papier klopt zal het wel goed zijn". Ik zou er zelf ook niet vrolijk van worden. Er is genoeg aanbod in Kia Picanto's zonder die afwijking dus dan laat je hem makkelijker staan lijkt mij.

als het niet gaat, dan gaat het niet.
Dat is een waarheid als een koe. Maar kan het ook echt niet? Ik vraag het me af. Door de mens gemaakte/ontwikkelde techniek is m.i. ook altijd nog door de mens aan te passen. En ik ben geen autotechnicus dus ik houd een slag om de arm, maar het verhaal komt op mij over als 'We hebben het even geprobeerd, maar toen kwam er een foutmelding dus daar hebben we het maar bij gelaten'. En wellicht zit er een beveiliging ingebouwd om tellerfraude juist tegen te gaan (zou ik niet onlogisch vinden), waar zelfs de dealer niks mee kan. Maar dan zou de dealer dat toch zelf ook als zodanig moeten terugkoppelen naar de klant.

Hier is sprake van non-conformiteit. Ik zou de dealer schriftelijk in gebreke te stellen en een redelijke termijn bieden om alsnog de juiste tellerstand te programmeren. Wat mij betreft is de dealer gehouden dit probleem te escaleren naar Kia als fabrikant, aangezien het een systeembeperking betreft die op het niveau van de fabrikant moet worden opgelost. Een "foutmelding" is (naar mijn mening) geen steekhoudend verweer tegen de verplichting tot conformiteit. Mocht je een rechtsbijstandsverzekering hebben (of een neefje die rechten studeert), dan is dit een mooi moment om er eens gebruik van te maken;-)

maar het verhaal komt op mij over als 'We hebben het even geprobeerd, maar toen kwam er een foutmelding dus daar hebben we het maar bij gelaten'. En wellicht zit er een beveiliging ingebouwd om tellerfraude juist tegen te gaan (zou ik niet onlogisch vinden), waar zelfs de dealer niks mee kan. Maar dan zou de dealer dat toch zelf ook als zodanig moeten terugkoppelen naar de klant.

Zo lees ik het ook. Het is garantiewerk dus staat er een bepaalde tijd voor. Die zal wel opgesoupeerd zijn en dus is er geen tijd (lees: geen geld) om de oorzaak van die foutmelding op te sporen.

Het lijkt mij dat er door KIA wel een procedure opgesteld is om een dergelijk instrumentarium te vervangen.
Is die procedure correct verlopen?

Terug
Bovenaan