Je hebt dus een laadpas nodig, als ik die opzoek zie ik dat je daar ook een tarief voor moet betalen, maar heeft de laadpaal dan ook nog een tarief bovenop de laadpas??
zoals ik eerder zei, het ligt aan wat je doet
Ik heb een laadpas zonder abonnement. Gebruik ik puur als ik ergens wil parkeren en de gewone plekken zijn bezet dan kan ik hem wel op een stekkerplek zetten. (zeer zeer sporadisch dus) De kosten voor het laden zijn dan wel wat hoger. Je hebt ook laadpassen met abonnement, je betaald dan een paar tientjes in de maand maar dan is het laden weer wat goedkoper.
Nu kun je natuurlijk met de phev volledig electrische rijden, maar de hybride functie die er op zit, maakt die de auto ook niet heel zuinig?
Ja! Veel mensen vergeten dat. maar als je remt of gas los laad laad de auto op. Die stroom gebruik je weer tijdens het rijden. Sowieso zitten hybrides vaak vol van energiebesparende maatregelen. Gaan al snel 'zeilen', soms iets aangepast aerodynamica. Eigenlijk is het dan een gewone hybride met XXL batterij. Ik ken iemand die exact de zelfde auto als mij rijd maar nooit laad vanwege het 'gedoe'. Het is een zware auto van bijna 1700 kg met 280PK en 600Nm aan koppel. Flinke jongen dus, en haalt daar zonder moeite 1 op 15 mee zonder stekkeren, Niet heel zuinig, maar voor een zware luxe auto met veel vermogen toch netjes. Alleen is het ergens wel zonde voor de grote batterij wat je mee sleept en kofferruimte waar je dan niet het maximale uit haalt. Je moet dan even rekenen of het voor jou gunstig genoeg is. Als je verder weinig om luxe,vermogen of andere zaken geeft is het weer duur. Want met een golfje / astra / focus met 1.0 motor zonder al die techniek haal je dat ook makkelijk.
Ik zie dat de anwb een laadpas aanbiedt, ga er van uit dat je daarmee overal kan laden. Daar staan tarieven bij vermeld, noem dit even tarief X. De laadpaal in mijn straat is bijvoorbeeld van Eneco en rekenen die dan ook nog eens een tarief, noem dit tarief Y. Dus ik betaal uiteindelijk tarief X en tarief Y. Of zie ik dit verkeerd.
De vraag is welke tarieven je bedoeld. Heb je het over maandelijkse kosten (abonnement) of laadkosten bij de paal? Zoals eerder gezegd, elke paar heeft een eigen tarief. En me de ANWB pas kun je volgens mij wel op veel plekken laden maar niet overal. Ligt er net aan waar ze een contract mee hebben afgesloten. Meeste mensen met een EV hebben 2 of zelfs 3 pasjes om er zeker van te zijn dat ze altijd kunnen laden. In de toekomst word dat vast beter. Maar met een hybride voertuig totaal irrelevant want je hebt een duur startarief, kosten per kwh zijn hoog terwijl je maar weinig elektrisch kunt rijden. Hybrides zijn geen EV's, ze gaan relatief onzuinig met stroom om.
Ik zou gewoon op het werk laden (als dat bij jullie gratis is, of iig gunstig tarief?) en verder gewoon niet laden en hem als gewone hybride rijden.
vergelijken is wel lastig want het is net hoe je rijd.
ik heb in duizenden kilometers een gemiddelde gehaald van 1 op 40 een tijd lang. Terwijl iemand anders die ik ken 1 op 15 rijd. Geheel afhankelijk of je veel snelweg rijd of juist veel in de stad. Laad je veel of weinig. Laad je goedkoop of laad je wat duurder aan een publieke paal, etc etc.