Plug in Hybride voor- en nadelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Xela
  • Startdatum Startdatum

Xela

Startmotor
Ik ben voornemens een plug-in-hybride te kopen. Mijn woon werk verkeer is dagelijks 22 kilometer heen en 22 kilometer terug.

1 x keer jaar wordt de auto gebruikt voor een vakantie naar een zuidelijk land, zoals, Italie, Spanje, Portugal.

Een plug-in-hybride met een electrische range van ca. 50 kilometer zou dus goed genoeg zijn om de dagelijkse afstand electrisch af te leggen of gewoon in hybride functie.

Heb helaas geen oprit, dus moet thuis gebruik maken van een openbare laadpaal bij ons in de straat, maar op het werk kan ik mijn auto wel laden.
Daar wij 5 laadpalen tot onze beschikking hebben voor het personeel.

Mijn voorkeur gaat uit naar een Volvo V60 T6/T8, BMW 330 E, Cupra Formentor, Peugeot 3008.
Zijn er dingen waar ik rekening moet houden, wat echt een nadeel zal zijn van een plug-in-hybride?

Echt een specifiek nadeel van een plug-in hybride is er niet. Er zijn wel enkele puntjes waar je op moet letten. zoals :
1. het gewicht. PHEV's zijn zwaar, omdat er 2 aandrijflijnen aanwezig zijn. Dit vertaald zich in een hogere verzekering premie. Momenteel is de motorrijtuigen belasting wel maar de helft van een gewone even zware benzine auto, mits de uitstoot onder 50 gram CO² per km blijft. Helaas vervalt die korting over een paar jaar.
2. je moet écht consequent stekkeren om het maximale eruit te halen.
3. de range wordt in de winter fors lager. Mogelijk red je die 2x22 km dan niet op een lading, en moet je "bij"stekkeren. Iets wat ook voor EV auto's geldt.

Maar laat dit je niet teveel afschrikken. Plug-in hybrides zijn momenteel het beste compromis, en de beste manier om veel elektrisch te rijden, zonder bang hoeven te zijn, om met een lege accu stil vallen langs de kant van de weg.

Ik rij met een PHEV,

Het heeft nadelen en voordelen en het is aan jou (situatie) in hoeverre het jou belemmerd

- het weegt meer. dat voel je met rijden vaak (ook vaak grotere remmen, andere banden met hogere load index, etc.)
- je betaald meer wegenbelasting. Mijn PHEV zit op 49 gram Co2 en dus halftarief, maar de meesten gaan over de 50 gram heen en betaal je de volle mep over het zware gewicht. verzekering is ook wat duurder vaak
- 22 km = 44 retour. 50km is volgens WLTP, dat ga je in de praktijk zeker niet halen, in de zomer word het al krap, maar zeker in de winter niet. is niet erg, maar volledig EV heen en terug gaat hem niet worden op 1 lading. PHEV's vinden het (net als gewone autos) niet fijn om heel kort op benzine te rijden en dan uit gezet te worden.
- wil je wat trekken, veel PHEV's mogen niet veel trekken (of helemaal niets)
- baggageruimte is bij veel modellen wat minder groot ivm accu
- laden aan publieke paal is voor een PHEV niet altijd gunstig. een relatief kleine accu, relatief hoge kosten per kWh en een starttarief voor een relatief kleine accu maakt het minder aantrekkelijk. Kan nog steeds gunstiger zijn maar het verschil word dan al klein + elke leer laden en het zoeken naar een laadplek ipv mooi voor de deur
- meer techniek aan boord, tot op heden doen de meeste auto's het prima, ook hoge km standen maar je sleept een bult extra techniek mee en extra kosten.
- sommigen storen zich aan de laadklep, bij sommige modellen is het idd wat minder fraai weggewerkt

ik rij veel korte stukjes. ik doe vrijwel alles inclusief woon/werk verkeer elektrisch. hoef geen caravan te trekken, en ik kan thuis laden op zonnestroom en ik betaal de helft aan wegenbelasting. Dan word een PHEV ineens heel aantrekkelijk. met als bonus dat je een auto met lekker wat vermogen hebt, goed uitgerust en andere luxe. even naar de supermarkt laat ik de airco lopen met een hittegolf via de accu. in de winter warm ik met de accu de auto al voor. EV rijden vind ik met name in de stad erg comfortabel. Op de snelweg vind ik het minder prettig omdat de EV motor bij hybride wat minder vermogen heeft. Hybride is daar ook eigenlijk niet voor gemaakt. op de snelweg is een brandstofmotor efficient en is het beter daar op te rijden. in de stad is juis een EV motor in zijn element (en brandstofmotor niet). Al met al rij ik gemiddeld 1 op 34 nu. maar dus met veel korte stukken, veel EV en altijd aan de stekker bij thuiskomst.

dus de rekenmachine pakken en rekenen maar, kijk eens voor de grap hoe duur de laadpaal bij jou om de hoek is. wegenbelasting en andere omstandigheden. Maar als ik thuis niet had kunnen laden, zou ik , als het om financiële voordelen gaat,in mijn situatie niet voor een PHEV gaan.

Het stukje van de laadpaal is voor mij volkomen nieuw. Rekenen de laadpalen dan allemaal een ander tarief? Is er een starttarief? Met een plug-in-hybride sta ik elke dag aan de lader.

Xela zei:
Het stukje van de laadpaal is voor mij volkomen nieuw. Rekenen de laadpalen dan allemaal een ander tarief? Is er een starttarief? Met een plug-in-hybride sta ik elke dag aan de lader.

publieke laadpalen hebben allemaal een ander tarief. zit gewoon een commercieel bedrijf achter die de prijzen bepaald. je betaald natuurlijk niet alleen de stroom maar ook de dure paal, onderhoud, communicatie en vergunningen die het bedrijf betaald. Sommigen werken met een abbonement, als je dan bijvoorbeeld 40 euro in de maand betaald dan is de prijs per kwh weer goedkoper. Gebruik je een pre-paid constructie. gewoon betalen aan de paal, dan is het weer duurder.

En je betaald een startarief bij de meeste palen. Hier in dorp is het 50 cent en 30 cent per kw/h. laad je een 80Kw tesla op dan valt die 50 cent startarief heel erg mee. maar laad je maar 5 kw/h up voor een PHEV dan word het al een stuk prijziger naar verhouding. Ter referentie; ik heb een huis gekocht waar door de vorige bewoners veel panelen o zijn gelegd. ik gebruik dat lang niet en lever dus stroom terug waar ik weinig voor terug krijg. derhalve kost mijn auto laden slecht 7 cent per kWh en geen startarief. Daarom staat hij hier altijd aan de stekker.

Een PHEV laden aan een publieke paal met een beetje accu die helemaal leeg is (10 Kw) kost hier in dorp dus zo'n 3,50. Daar kun je in de praktijk tussen de 25-40 km mee rijden (winter / zomer) Is de accu maar half leeg dan kost die 5 kw je wel 2 euro waar je dan tussen de 13-20 mee kunt. Je koopt daar ook iets meer dan een liter benzine voor....

Juist een PHEV word met veel stekkeren interessant. Met publieke laadpalen misschien nog steeds wel, maar geheel afhankelijk hoe en wat jij wil. De rekenmachine geef uitkomst als je een keuze uit financiële overweging wil maken

dit is wel een mooi overzicht (wel registreren)

dit overzicht is gratis maar bij veel palen word geen prijs vermeld (waarschijnlijk mede door de vele constructies/abbonementen) maar heeft je een beetje een idee

Waarom niet gewoon een volledig elektrische auto? Kan je laden op je werk en alles elektrisch rijden.

Bimmert zei:
Waarom niet gewoon een volledig elektrische auto? Kan je laden op je werk en alles elektrisch rijden.

Dat lijkt mij ook het mooist in geval van TS. Een PHEV is leuk, maar als je thuis niet voor de deur kan stekkeren is de lol er snel af. Je rijdt je accu voortdurend leeg en dan wil je toch opladen. Of je accepteert gewoon dat je niet volledig elektrisch rijdt op woon-werkverkeer.

Bij volledig elektrisch moet je alleen even je vakantie anders plannen...

Zoals gezegd ga je de volle rit van 44km in de meeste gevallen niet volledig elektrisch halen. Echter hoeft dat geen probleem te zijn, stel dat je zo'n 10 km op brandstof moet rijden, dan kost dat je waarschijnlijk minder dan een liter benzine dus nog geen man overboord want nog steeds een flinke besparing tov een gewone brandstofauto.

Starttarief van laden is wel een puntje maar ik neem aam dat je op het werk gratis kan laden en dat starttarief dus niet van toepassing is?

De Prius is er naast een gewone hybride ook als plug-in die heeft 2 voordelen

- Niet heel zwaar voor een plug-in, dat maakt nu nog weinig uit ivm gunstig tarief wegenbelasting
- ook bij niet stekkeren rijdt die nog zuinig

Nadeel
- als ik je openingspost zie is de prius totaal niet je smaak
- puur elektrisch kent die beperkingen zoals totale afstand en minimale top snelheid

Bij BMW hou je geen kofferbak over. Geen idee hoe dat bij de andere zit.
Als je elke dag je auto 100% kan laden op kantoor, dan kun je nagenoeg alleen electrisch rijden. Maar ik zie op sommige kantoren een rij met opladers staan en als die allemaal zijn aangesloten, maximaal 1kWh opladen. Dus check dat even op de zaak. Thuis geen eigen laadpaal hebben, is wel een probleem: Kosten en je bent niet de enige die aan die laadpaal staat. Plus na het opladen moet je die auto weer weghalen. En dat elke dag....

Ik denk dat je meer gemak hebt en minder geld kwijt bent met een hybride zonder plug-in.
Gooi de kosten eens in een Excel en kijk wat die plugin nu eigenlijk oplevert inclusief de stroomkosten.

Is een EV geen optie? 1x per week opladen....
Voor de vakantie kun je een auto huren.

Ik heb het eens doorgerekend met de E350:

Ze rijden duur (inefficiënt) op elektriciteit
Je rijdt voor airco en kachel of overig elektrisch verbruik toch op benzine.
Je hebt minder bagageruimte.

De volvo's schijnen niet echt verfijnde hybridetechniek te hebben.

Overweeg spoileralerts oplossing. Voor €1000 huur je zeker wat groters voor 2 weken. De rest met een oudere i3, Leave, Ioniq etc

Ik heb een Volvo V60 T8 waar ik zeer content mee ben. Ik begrijp niet zo goed waarom de hybride techniek niet verfijnd zou zijn, ik ervaar dat in ieder geval niet zo. Wel heb ik een laadpaal op de oprit, dus ik rij maximaal elektrisch. Ik heb over 17k km een gemiddeld verbruik van 3.6L/100km. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik er door Corona nog niet mee op vakantie ben geweest waarbij vrijwel alleen op benzine zal worden gereden. Wel maak ik regelmatig langere ritten door Nederland.

De benzine en elektromotor werken uitstekend samen, een overgang van de één naar de ander merk je eigenlijk niet. Een groot voordeel is dat je de beschikking hebt over 4x4 als je dat nodig hebt, zeker in de Alpen.

Qua ruimteverlies merk ik dat vooral aan de aflegruimte in het interieur, er is slechts een ondiep vakje om spullenboel weg te leggen omdat het accupakket in de middenconsole is verwerkt. Voordeel is wel dat je geen verlies hebt in de bagageruimte.

V0RQ zei:
. Voor €1000 huur je zeker wat groters voor 2 weken. De rest met een oudere i3, Leave, Ioniq etc
Duitsland 750€ voor 3 weken hoogseizoen, Opel Insignia, 2 jaar geleden gecheckt. Mag je officieel niet in Nederland rijden, maar als je niet te ver van de grens af zit....

Een volledige electrische auto wil ik nu nog niet aan beginnen, omdat er gewoon simpel weg niet iets tussen zit wat mij kan bekoren. Dus mij lijkt een phev een nette oplossing.

Nu kun je natuurlijk met de phev volledig electrische rijden, maar de hybride functie die er op zit, maakt die de auto ook niet heel zuinig? Ik kan me voorstellen als ik die zou gebruiken, dat je dan waarschijnlijk ook niet iedere dag moet laden bij een woon werk afstand van 42 kilometer.

Heb bij de bmw 330E gekeken en de opmerking hier, dan hou je geen kofferbak over, kan ik me niet in vinden. Nog steeds een ruimte van 375 liter, is toch nog steeds acceptabel.

Je hebt dus een laadpas nodig, als ik die opzoek zie ik dat je daar ook een tarief voor moet betalen, maar heeft de laadpaal dan ook nog een tarief bovenop de laadpas??

Ik zie dat de anwb een laadpas aanbiedt, ga er van uit dat je daarmee overal kan laden. Daar staan tarieven bij vermeld, noem dit even tarief X. De laadpaal in mijn straat is bijvoorbeeld van Eneco en rekenen die dan ook nog eens een tarief, noem dit tarief Y. Dus ik betaal uiteindelijk tarief X en tarief Y. Of zie ik dit verkeerd.

Wil eigenlijk wel eens de excel berekening gaan doen, en dan een bmw 330E t.o.v. 330i berekenen.

Bestaande auto's die er ook als plugin hybride /hybride zijjn staan niet bekend dat ze heel zuinig zijn of lang puur elektrisch rijden, dan ben je meer aangewezen op modellen waarvan ik een sterk vermoeden heb dat ze jou niet zo aanspreken. Maar dat je afhankelijk bent van derden ivm opladen is denk ik ook wel een dingetje

Je hebt dus een laadpas nodig, als ik die opzoek zie ik dat je daar ook een tarief voor moet betalen, maar heeft de laadpaal dan ook nog een tarief bovenop de laadpas??

zoals ik eerder zei, het ligt aan wat je doet

Ik heb een laadpas zonder abonnement. Gebruik ik puur als ik ergens wil parkeren en de gewone plekken zijn bezet dan kan ik hem wel op een stekkerplek zetten. (zeer zeer sporadisch dus) De kosten voor het laden zijn dan wel wat hoger. Je hebt ook laadpassen met abonnement, je betaald dan een paar tientjes in de maand maar dan is het laden weer wat goedkoper.

Nu kun je natuurlijk met de phev volledig electrische rijden, maar de hybride functie die er op zit, maakt die de auto ook niet heel zuinig?

Ja! Veel mensen vergeten dat. maar als je remt of gas los laad laad de auto op. Die stroom gebruik je weer tijdens het rijden. Sowieso zitten hybrides vaak vol van energiebesparende maatregelen. Gaan al snel 'zeilen', soms iets aangepast aerodynamica. Eigenlijk is het dan een gewone hybride met XXL batterij. Ik ken iemand die exact de zelfde auto als mij rijd maar nooit laad vanwege het 'gedoe'. Het is een zware auto van bijna 1700 kg met 280PK en 600Nm aan koppel. Flinke jongen dus, en haalt daar zonder moeite 1 op 15 mee zonder stekkeren, Niet heel zuinig, maar voor een zware luxe auto met veel vermogen toch netjes. Alleen is het ergens wel zonde voor de grote batterij wat je mee sleept en kofferruimte waar je dan niet het maximale uit haalt. Je moet dan even rekenen of het voor jou gunstig genoeg is. Als je verder weinig om luxe,vermogen of andere zaken geeft is het weer duur. Want met een golfje / astra / focus met 1.0 motor zonder al die techniek haal je dat ook makkelijk.

Ik zie dat de anwb een laadpas aanbiedt, ga er van uit dat je daarmee overal kan laden. Daar staan tarieven bij vermeld, noem dit even tarief X. De laadpaal in mijn straat is bijvoorbeeld van Eneco en rekenen die dan ook nog eens een tarief, noem dit tarief Y. Dus ik betaal uiteindelijk tarief X en tarief Y. Of zie ik dit verkeerd.

De vraag is welke tarieven je bedoeld. Heb je het over maandelijkse kosten (abonnement) of laadkosten bij de paal? Zoals eerder gezegd, elke paar heeft een eigen tarief. En me de ANWB pas kun je volgens mij wel op veel plekken laden maar niet overal. Ligt er net aan waar ze een contract mee hebben afgesloten. Meeste mensen met een EV hebben 2 of zelfs 3 pasjes om er zeker van te zijn dat ze altijd kunnen laden. In de toekomst word dat vast beter. Maar met een hybride voertuig totaal irrelevant want je hebt een duur startarief, kosten per kwh zijn hoog terwijl je maar weinig elektrisch kunt rijden. Hybrides zijn geen EV's, ze gaan relatief onzuinig met stroom om.

Ik zou gewoon op het werk laden (als dat bij jullie gratis is, of iig gunstig tarief?) en verder gewoon niet laden en hem als gewone hybride rijden.

vergelijken is wel lastig want het is net hoe je rijd.

ik heb in duizenden kilometers een gemiddelde gehaald van 1 op 40 een tijd lang. Terwijl iemand anders die ik ken 1 op 15 rijd. Geheel afhankelijk of je veel snelweg rijd of juist veel in de stad. Laad je veel of weinig. Laad je goedkoop of laad je wat duurder aan een publieke paal, etc etc.

Ik zou ook precies uitzoeken hoe je gewenste auto precies werkt met het hybride systeem. Die verschillen nogal. Sommige starten de brandstofmotor gelijk bij opstarten voor de kachel (zie review mg ehs). Anderen gebruiken eerst de accu op. Kan per persoonlijke situatie nogal wat uitmaken.

Ik zou ook precies uitzoeken hoe je gewenste auto precies werkt met het hybride systeem. Die verschillen nogal. Sommige starten de brandstofmotor gelijk bij opstarten voor de kachel (zie review mg ehs). Anderen gebruiken eerst de accu op. Kan per persoonlijke situatie nogal wat uitmaken.

Klopt, zodra het dik onder 0 komt, ergens bij -3 vermoed ik, start mijn auto altijd op benzine. niet vanwege de kachel overigens, maar om de accu wat op te warmen. maar sowieso als het zo koud is heeft de kleine hybride accu (nog) minde capaciteit. Kachels in hybrides zijn nooit van het zuinige soort zoals veel EV's en ook geen geweldige capaciteit. Dus die enkele keren per jaar dat het dik onder 0 is rij ik gewoon lekker op benzine. Wel laad ik dmv de accu het interieur alvast voorverwarmen via de app. Heerlijk voordeel van de meeste hybride auto's (tu)

maar elke auto werkt inderdaad anders, dus goed om je te verdiepen in de werking. Als ik negatieve reviews lees, is het vrijwel altijd gewoon een bekend product eigenschap waarbij de verwachtingen gewoon onjuist waren, wat het niet per se een slechte auto maakt. (tu)

Super dat jullie mij een beetje op weg helpen. Bedankt voor jullie bijdrages.

Als ik op Google een laadpas vergelijker opzoek, dan krijg ik bijvoorbeeld de "Shell Newmotion Laadpas" te zien. Deze heeft geen abonnementskosten. Rekent € 0,35 per laadbeurt en €0,37/kWh en DC tarief (Snelladen) van €0,66/kWh in Europa. En is beschikbaar voor elke laadpaal in Nederland.

Als ik de BMW 330E als voorbeeld neem, die heeft aan accu van 10,4 kWh. Kost mij dan een volle accu:

1 x € 0,35 (start tarief)
10,4 kWh x € 0,37 = € 3,85 (laad tarief)

Totaal € 4,20 en daar zou ik WLTP 66km van kunnen rijden ??

Xela zei:
Een volledige electrische auto wil ik nu nog niet aan beginnen, omdat er gewoon simpel weg niet iets tussen zit wat mij kan bekoren. Dus mij lijkt een phev een nette oplossing.

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik lees in ieder geval geen praktische bezwaren. Wél een verlangen om elektrisch woon- werk te doen. Toch eens een rondje full ev's gaan bekijken.

Anders uit je rijtje de 330e, rijdt geweldig.

Totaal € 4,20 en daar zou ik WLTP 66km van kunnen rijden ??

Als je bedoeld; kun je daarmee in een laboratorium met harde banden, geen wind, ideale temperaturen, voorverwarmde accu die bovendien 'vers', geen airco, geen ventilator, geen verwarming, geen verlichting, langzaam accelereren en remmen, is 66 km rijden als de WLTP cyclus word bereden. Dus; ja, dan kun je die 66 Km wel halen.

Als je bedoeld of je voor die 4,20 66km kun rijden in de praktijk; nee. Want jij hebt geen nieuwe accu, geen banden op standje steen maar met een beetje comfort, jij moet met het verkeer mee rijden (accelereren en remmen), jij hebt wel wind tegen en ook kun je de buitentemperatuur niet regelen. Het is dus sterk afhankelijk van jou omstandigheden.

40 km moet je goed kunnen halen als je niet te snel rijd of plankgas accelereert en je hebt de verwarming niet nodig.

Een accu is overigens nooit helemaal leeg, met 5 of 10% kun je vaak al geen EV rijden maar wel als hybride nog gebruiken. Dus als de accu 'leeg' is dan zal dat met een 10,4 Kw accu in de praktijk vaak zijn dat je 9 Kw bij kunt laden

En zo zie je als je afhankelijk bent van publieke laadpalen het voordeel als snel kleiner word. Het is nog steeds wat goedkoper maar je betaald ook meer MRB. Je zult het moeten narekenen maar vermoed dat het verschil weinig zal zijn.

Er zijn al veel zaken genoemd.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, en heel belangrijk is of een plugin hybride ook efficiënt elektrisch rijdt.

Plug in hybrides zijn zware en vrij complexe auto's met een dubbele aandrijving, en vaak hoge prijs. Dit zorgt in 2026 waarschijnlijk voor een hoge motorrijtuigenbelasting, en nu al voor hogere verzekeringspremies.

De kans is ook groot dat de genoemde auto's (heel) hard gaan afschrijven, omdat er straks veel aanbod is, van ex lease auto's, maar uit de particuliere markt weinig vraag. Door de meer complexe techniek is de kans op (hele) dure reparaties ook groter.

En er komen de komende jaren ook veel goedkopere volledig elektrische auto's op de markt, de batterij prijzen zakken snel, en de techniek wordt snel beter.

Reken dus alles goed door, een gewone auto met efficiënte en zuinige benzinemotor, een gewone hybride, of een auto met standaard LPG ( zoals Renault en Dacia die aanbieden) kan ook heel aantrekkelijk zijn. Vaak liggen de prijzen een stuk lager.

En alles wat je nu niet betaalt schrijf je ook niet af.

Plug in hybrides zijn zware en vrij complexe auto's met een dubbele aandrijving, en vaak hoge prijs. Dit zorgt in 2026 waarschijnlijk voor een hoge motorrijtuigenbelasting, en nu al voor hogere verzekeringspremies.

de meeste PHEV voertuigen zitten ook boven de 50 gram Co2 en dus nu ook al de volle mep wegenbelasting. Occasionprijzen zijn juist wel heel gunstig. Ik denk dat bijvoorbeeld een 330e iets goedkoper is als occasion dan een 330i. Dat was voor mij een reden om voor een 350e te gaan. De zelfde prijs als een C180 maar dan het dubbele vermogen en veel meer luxe en de mogelijkheid om zuinig te kunnen rijden. Veel aanbod uit de lease na 5 jaar, dat drukt de prijzen.

In geval van nieuw of jong gebruikt; tjah dan is het kopje afschrijving wel wat onzeker. Als je de leaseprijzen ziet doet het weinig onder tov een gewone benzine dus de grote leasemaatschappijen hebben er vertrouwen in.

Terug
Bovenaan