Polaris: Polestar 2 SRSM: Zomerbanden + iets nieuws?

Polaris

Wegverkenner
Na een tijd getwijfeld te hebben om hier een stukje over mijn nieuwe auto bij te houden (want het is een elektrische leaseauto, wat natuurlijk niet zo heel spannend is), toch besloten een account aan te maken.

Voordat ik wat meer vertel over de huidige auto, eerst een kort overzicht van mijn vorige (lease)auto's:

Peugeot 108
Een jonggebruikte witte Peugeot 108 uit 2021. Met een ongeblazen 1.0 met wel 72 hele pk's. 'Mijn' eerste leaseauto, en tevens eerste auto, waar ik uiteindelijk 4maanden met toch redelijk wat plezier in heb rondgereden. Na deze 4 maanden en ~11.000km kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik een nieuwe leaseauto zou krijgen.

Seat Ibiza
En de nieuwe leaseauto bleek een splinternieuwe Ibiza te zijn, met de 1.0 TSI met 95pk. Wát een upgrade vergeleken met de 108. De Ibiza was een redelijk kale 'Style'-uitvoering, maar deed alles wat hij moest doen en heeft mij een jaar lang zonder problemen overal gebracht. Toen ik na 6 maanden alweer bij de dealer stond voor een litertje motorolie keek de beste man achter de balie toch aardig op toen ik aangaf dat ik er al 20.000km mee had gereden. Uiteindelijk heb ik de Ibiza een jaartje gereden en deze ingeleverd met ~36.000km op de teller. Ik had nog niet de behoefte om de Ibiza in te ruilen, maar door een nieuw contract moest ik verplicht elektrisch gaan rijden.

MG4 Electric
Deze MG4 functioneerde als voorloopauto en heb ik zodoende 3 maanden gereden. Ondanks dat het niet bijzonder slecht reed (de achterwielaandrijving hielp daar behoorlijk in), vond ik het van binnen goedkoop aanvoelen. Ik kreeg een absolute basisversie (bijv. niet eens spiegeltjes in de zonneklep!) en ook het gebrek aan OTA-updates was een gemis (3 uur bij de dealer gewacht tot de update was gedownload en geïnstalleerd zodat de airco en verwarming weer werkten...).

De zoektocht
Gelukkig mocht ik van mijn werkgever een nieuwe EV uitzoeken! Voor mij moest de nieuwe auto in ieder geval mij het 'wauw'-gevoel geven. Ik wilde een auto waar ik iedere keer na het uitstappen nog eens naar om zou kijken. Ook waren de specificaties (vermogen, laadsnelheid, actieradius, etc.) van de auto natuurlijk niet onbelangrijk, evenals de standaarduitrusting vs. kosten voor overige opties.

Eén van de auto's die ik heb proefgereden was de Volvo EX30, zowel als Single Motor Extended Range en de Twin Motor Performance. De snelheid van de Twin Motor Performance (met 428pk!) was ongeëvenaard, maar eigenlijk ook totaal onbruikbaar op de snelwegen hier in de Randstad. Ook vond ik het onderstel van de Twin Motor Performance niet overtuigend genoeg om het vermogen in goede banen te leiden, aangezien het (voor zover mij is verteld) hetzelfde onderstel is als bij de andere versies van de EX30.

Polestar 2
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Polestar 2 Standard range Single motor. (Helaas) niet zo snel als de EX30 Twin Motor Performance, maar wel een hogere laadsnelheid én betere actieradius. Verder vind ik de Polestar 2 ook een mooiere auto (en geeft mij absoluut dat 'wauw'-gevoel), zowel van buiten als van binnen. Sommige mensen, ook op dit forum, hebben moeite met het 'krappe' gevoel achter het stuur, maar ik vind het cockpitgevoel fantastisch. Ik voel me één met de auto, iets wat ik minder heb in het open interieur van andere EV's. Ook het feit dat de Polestar 2 nog een display heeft waar vroeger de tellers zaten vind ik zelf prettig, zeker aangezien de navigatie ook op dat scherm werkt.

De uitvoering:
Het is dus een Polestar 2 Standard range Single motor geworden. Dat houdt in dat de auto de volgende specificaties heeft:
  • Vermogen: 272 pk
  • Koppel: 490 Nm
  • 0 - 100 km/u: 6,4 seconden
  • Topsnelheid: 205 km/u
  • Laadsnelheid: 180 kW
  • WLTP: 554 kW
Mijn woon-werkverkeer is normaliter zo'n 120 kilometer per dag (met uitschieters tot 240 kilometer per dag), wat betekent dat de werkelijke actieradius die ik behaal (400 - 420 km) ruimschoots voldoende is.

Ik heb de auto uitgekozen als snel leverbare auto. Zodoende heb ik de auto niet zelf geconfigureerd, maar een auto gekozen die al gebouwd werd (waardoor ik de auto extra snel kon ontvangen).

Het is een MY2025 in Midnight geworden, zonder aanvullende pakketten e.d. De MY2025 zat, naar mijn mening, royaler in de standaardopties dan bijvoorbeeld de MY2026. Zo heeft mijn auto nog de 360-graden camera en de automatisch dimmende buitenspiegels, welke nu onder het Pilot pack vallen. Verder heeft de auto ook nog o.a. de volgende zaken:

• Verwarmde semi-elektrische voorstoelen (incl. lendesteun)
  • Active Cruise Control
  • Skiluik
  • Automatisch dimmende binnenspiegel

En nu?
Ondertussen zijn we 2 maanden verder en kan ik zeggen dat de Polestar en ik al redelijk aan elkaar gewend zijn. Afgelopen maand zijn we al richting Portugal gereden voor vakantie, waardoor er alweer zo'n 10.000km op de (digitale) teller staat.

Voor de rit toch een lichte spanning, want 2.000km heen en 2.000km terug voor het eerst met een EV is toch een avontuur, maar gelukkig is de rit goed bevallen. Met een gemiddelde snelheid van ~100km/u op de snelwegen in België en Noord-Frankrijk was een gemiddelde tussen de 14,5 kWh/100km en 15 kWh/100km goed mogelijk, waardoor de actieradius opliep tot ~480 kilometer op één accu. Naar mate de rit verder vorderde naar het zuiden ging de snelheid wat omhoog, waarbij er vaker 120/125 km/u werd gereden. Op deze snelheid, en met de heuvels in Zuid-Frankrijk/Noord-Spanje, was een actieradius van 400 kilometer nog steeds haalbaar. Met een snelheid van 120 km/u doe je er dan nog steeds zeker 3 uur over om de accu leeg te rijden, waarna ik zelf ook wel weer toe was aan een korte pauze. De auto 30/40 minuten aan de lader, wijzelf aan een broodje en een drankje, en we konden weer door. Op deze manier in 2 dagen en 7/8 laadstops in Portugal aangekomen.

De terugweg is ook zonder problemen verlopen, waardoor hij nu weer lekker z'n dagelijkse kilometertjes op de Nederlandse snelwegen mag maken.

Laatst bewerkt:
Welkom! Interessante auto. De facelift, dus achterwielaandrijving en de efficiëntere aandrijflijn. Wat haal je ongeveer qua verbruik?
Zo'n Standard Range lijkt me ook best interessant, 60kWh toch?

Welkom! Interessante auto. De facelift, dus achterwielaandrijving en de efficiëntere aandrijflijn. Wat haal je ongeveer qua verbruik?
Zo'n Standard Range lijkt me ook best interessant, 60kWh toch?
Dankjewel! Zelf al de afgelopen maanden, ook tijdens de zoektocht, hier anoniem meegelezen, maar het begon nu wel te kriebelen om een stukje te typen.

Ik heb wat verbruiksgegevens tijdens de vakantierit toegevoegd aan het eerste bericht, maar dat haal ik met mijn normale rijsnelheden in Nederland niet.

De Standard range heeft een accu van 70kWh. Normaal gesproken rij ik zo'n 120km/u, wanneer de spits mij dat toelaat. Een gemiddeld verbruik van 16 á 17kWh/100km is dan prima haalbaar. Op deze manier haal ik zeker 400km op één accu. Rij ik wat rustiger, gaat het richting de 14kWh. Uiteraard heb ik de auto in de winter nog niet gereden, dus ik heb nog geen idee wat ik dan voor scores ga halen.

Het verbruik is inmiddels best wel netjes en het bijbehorende bereik dus ook, dat was bij de eerste generatie wat minder. Leuk om te horen dat je er tevreden mee bent :)

Het verbruik is inmiddels best wel netjes en het bijbehorende bereik dus ook, dat was bij de eerste generatie wat minder. Leuk om te horen dat je er tevreden mee bent :)
De actieradius van de pre-facelift zou inderdaad waarschijnlijk niet voldoende zijn geweest voor mij, maar gelukkig dat ze bij Polestar de nodige stappen hebben genomen!

Verder heb ik ook nog geen last van de bekendere kwaaltjes gehad, zoals de weigerende camera's, dus ik rij met alle tevredenheid rond :)

• Leuk
Waarderingen: JL86
Vorige week de 15.000 kilometer gepasseerd, dus tijd voor een kleine update! Ik heb de auto nu 4 maanden in mijn bezit, dus dat is zo'n 3.750 kilometer per maand. Hier zit wel de reis naar Portugal van 5.000 kilometer bij inbegrepen, maar ook de 3,5 week dat ik in Azië was en de auto stilstond. Wat mij betreft balanceren deze reizen elkaar mooi uit.

De auto:
Ik ben nog steeds erg tevreden over de Polestar. Iedere keer dat ik instap voelt weer als 'thuiskomen'. Het interieur is een prettige plek om (bijna) dagelijks in te mogen vertoeven. Het instrumentarium met een weergave van Google Maps is wat mij betreft nog steeds een must op iedere auto, want wat gebruik ik dat veel.

De auto rijdt heerlijk. Ondanks het flinke gewicht (bijna 2.000kg) gaat hij op rails de bocht om, zelfs met de eco-georiënteerde Michelins die eronder liggen. Je kan de feedback van het stuur op 3 niveaus instellen, waarbij ik het stuur altijd in de 'zwaarste' stand laat staan. Op deze manier is de neus van de auto goed te plaatsen.

De 272pk is ook genoeg om op ieder moment vlot met het verkeer mee te komen. Bij een stoplicht ben je zonder moeite sneller weg dan 95% van de auto's op de weg, maar pk's wennen altijd ;).

Wel nog een kleine minpuntje: aangezien dit de 'Standard range' zonder extra pakketten is, heb ik de standaard stoelen. Voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer zitten deze prima, maar op langere stukken wordt het wat minder comfortabel. Mijn vermoeden is dat de duurdere stoelen met uitschuifbare beenondersteuning comfortabeler zitten.

Verbruik:
Mijn gemiddeld verbruik ligt meestal tussen de 16 kWh en 17 kWh per 100km, maar ik vind het wel prettig om door te rijden. Het is dus zeker mogelijk om het gemiddelde wat lager te krijgen :). Het verbruik in combinatie met de WLTP-actieradius van 550 kilometer zorgt ervoor dat ik nooit bij een snellader hoef te staan, terwijl ik geen mogelijkheid heb om de auto op te laden. Alleen tijdens de trip naar Portugal heb ik, natuurlijk, een snellader gebruikt.

Winterbanden:
Verder nog een vraag voor de (winter)bandenexperts hier: het betreft een leaseauto, dus ik moet binnenkort mijn zomerbanden (Michelin e.Primacy 245/45R19) omwisselen voor een nieuw setje winterbanden. Nu heb ik werkelijk geen idee of ik iets te kiezen heb qua band, maar ervan uitgaande dat ik iets mag kiezen: wat zijn jullie aanbevelingen? Wat mij betreft mag de nadruk wel iets meer op de rijeigenschappen liggen dan verbruik, maar gezien de vermindering in actieradius zodra het koud wordt ook meetelt is het verbruik nog steeds een overweging.

Onlangs heeft de Polestar voor het eerst mogen schitteren als filmster in een overheid-georganiseerde fotoshoot. Helaas was dit niet vrijwillig, waardoor het toch jammer is dat ze een verplichte bijdrage van zo'n €10 per km/u verwachten.

Ook wel jammer dat de foto's die je dan naderhand mag ontvangen niet van zo'n hoogwaardig niveau zijn dat je ze boven je bed wilt hangen, maar misschien is dat gewoon pech en moet ik het binnenkort nogmaals proberen :)

Onlangs heeft de Polestar voor het eerst mogen schitteren als filmster in een overheid-georganiseerde fotoshoot. Helaas was dit niet vrijwillig, waardoor het toch jammer is dat ze een verplichte bijdrage van zo'n €10 per km/u verwachten.

Ook wel jammer dat de foto's die je dan naderhand mag ontvangen niet van zo'n hoogwaardig niveau zijn dat je ze boven je bed wilt hangen, maar misschien is dat gewoon pech en moet ik het binnenkort nogmaals proberen :)
Sommige dingen moet je niet te hard roepen... Op dezelfde dag ook nog een parkeerboete gekregen en twee weken later nog een nieuwe snelheidsboete. 3 boetes in één maand is toch wat veel van het goede, dus ik heb me voorgenomen om er dit jaar geen één meer te krijgen :cool:.

Ook in het begin van deze maand de banden laten omwisselen. De leasemaatschappij heeft gekozen voor een setje Goodyear UltraGrip Performance 3 en die bevallen me eigenlijk wel goed. Veel grip (wat ook wel mag met die naam), maar over een toename in gebruik kan ik niks zeggen. Sinds december is het toch wel wat kouder, waardoor het verbruik in verbruik tussen enkel de zomer- en winterbanden niet te vergelijken is.

Wel weer de tocht naar Portugal gemaakt, waarbij ik de verbruikscijfers heb bijgehouden. Zo'n 2.000km gereden met een gemiddelde van 97 km/u. In België en Frankrijk de CC op 110/115 km/u, terwijl die in Spanje op 120 km/u ging. Over de hele tocht een verbruik van 18,7 kWh/100km, wat ik voor deze temperaturen (rond de 5 graden) toch best netjes vind.

Nog een paar plaatjes van de trip en de bestemming:
Polestar-2-(Spanje).jpg

Polestar-2-(Portugal).jpg

Zo, dat zijn beste ritten. Velen zouden daarvoor een Long Range willen hebben maar jij laat zien dat het prima met de Standard Range kan. Gaaf!

Zo, dat zijn beste ritten. Velen zouden daarvoor een Long Range willen hebben maar jij laat zien dat het prima met de Standard Range kan. Gaaf!
Ja het is wel een flink stuk, maar ook op het gemakje prima te doen in 2 dagen.

Wat extra actieradius zou inderdaad niet verkeerd zijn, want een werkelijke range van zo'n 300km viel me toch wel een beetje tegen. Aan de andere kant, de Long Range komt op papier 100 kilometer verder (659 vs 554), waarvan er in deze winterse temperaturen waarschijnlijk zo'n 50 kilometer overblijft. Uiteindelijk is dat ook niet het grote verschil, het hele stuk 100 km/u rijden zal meer uitmaken qua actieradius, lijkt mij!

Leuke update, was benieuwd naar het winterverbruik maar dat is zo te zien dik in orde. Lijkt mij een fijne auto. Wellicht in 2026 toch eens een proefritje maken…

Leuke update, was benieuwd naar het winterverbruik maar dat is zo te zien dik in orde. Lijkt mij een fijne auto. Wellicht in 2026 toch eens een proefritje maken…
Ja ik ben erg tevreden met de auto, als ik nu opnieuw iets zou moeten uitzoeken zou ik hem zo nog een keer kiezen. Het winterverbruik wat ik eerder beschreef is ook inclusief veelvuldig gebruik van de stoelverwarming en met de kachel gewoon op 21 graden.

Verder heb ik ook geen last van de problemen zoals online beschreven (niet-werkende camera's, trage infotainment, etc.) en het 2026-model zou hier nog beter in moeten zijn.

• Leuk
Waarderingen: VKG4
Ik blijf je ervaringen volgen. Ik vind de Polestar 2 een bijzonder mooie auto. Het concept, een electrische vierdeurs sedan met grote achterklep, echt dashboard, mooi interieur en een goed bruikbaar trekgewicht spreekt mij erg aan.
Veel rijplezier met deze fraaie Polestar.

Ik blijf je ervaringen volgen. Ik vind de Polestar 2 een bijzonder mooie auto. Het concept, een electrische vierdeurs sedan met grote achterklep, echt dashboard, mooi interieur en een goed bruikbaar trekgewicht spreekt mij erg aan.
Veel rijplezier met deze fraaie Polestar.
Leuk om te horen, dankjewel!

Leuk om je enthousiasme te lezen over de "2", inmiddels een aardig uitontwikkelde (en dus goede) EV, en erg fijn alternatief voor een SUV.
Ik heb alleen ervaring met de pre-facelift Performance en daar vond ik het onderstel te hard en het stuurgevoel te licht - maar dat was het dan ook eigenlijk wel qua minpunten. Het interieur is niet heel ruim misschien.

Leuk om je enthousiasme te lezen over de "2", inmiddels een aardig uitontwikkelde (en dus goede) EV, en erg fijn alternatief voor een SUV.
Ik heb alleen ervaring met de pre-facelift Performance en daar vond ik het onderstel te hard en het stuurgevoel te licht - maar dat was het dan ook eigenlijk wel qua minpunten. Het interieur is niet heel ruim misschien.
Ik heb (helaas) nog niet gereden in de Performance, maar ik geloof direct dat het onderstel een stuk harder is dan bij de niet-Performance versies. Verder heb ik het stuur altijd op 'Zwaar' staan, wat ik fijner vind dan normaal of licht.

De ruimte in het interieur houdt inderdaad niet over. Een echte gezinsauto vind ik het ook niet, maar ik heb er geen last van aangezien ik toch bijna altijd alleen in de auto zit.

Zo, laatst de 30.000 kilometer gepasseerd, dus dat betekende dat de eerste onderhoudsbeurt ingepland moest worden! Polestar heeft natuurlijk zelf geen garages, maar je kan zonder problemen bij Volvo-dealers terecht. Het beurtje was dus snel ingepland en is kort geleden uitgevoerd. Voor mij persoonlijk niet interessant (want leaseauto), maar het geplande onderhoud tijdens de eerste 3 jaar of 50.000km na aanschaf valt binnen de garantie en is dus helemaal gratis.

Een leuk detail van het onderhoud bij Volvo is dat ik, voorafgaand aan de ingeplande beurt, een mailtje kreeg van mijn persoonlijke service technician. Oftewel, een monteur met wie ik direct contact kon hebben en een proefrit kon maken om eventuele gebreken toe te lichten. Ondanks dat ik deze behoefte niet had was het toch wel een klein beetje jammer dat uiteindelijk de ontvangst en het onderhoud door een collega-monteur werd uitgevoerd.

Algemene punten:
De monteur heeft de 'Originele service' uitgevoerd, wat betekent dat het luchtfilter en de ruitenwisserbladen zijn vervangen en de binnenzijde van de voorruit, inclusief IntelliSafe-camera, is schoongemaakt. Het updaten van de auto hoort daar natuurlijk ook bij, dus die is van 3.4.4 naar 4.2.13 gegaan. Mooi stapje! Ook hebben ze hem nog even door de wasstraat gehaald, waar ik normaal zelf een wasbox gebruik. Toch vond ik het prima, omdat ik hem laatst zelf ook door de wasstraat heb gehaald vanwege het strooizout en de auto nu gewoon vies was.

Aanvullende punten:
Ook had ik bij het inplannen van de afspraak gevraagd of ze konden kijken naar de stoelverwarming van de passagiersstoel en de kantelfunctie van de zijspiegel aan de rechterkant.

De stoelverwarming wordt, heb ik me laten vertellen, niet zo consistent warm als die van de bestuurdersstoel, dus dat moest gecontroleerd worden. De monteur kon niks geks meten, maar heeft wel een nieuwe update voor de verwarming/stoelverwarming geïnstalleerd, dus hopelijk lost dat het op.

Mijn rechterspiegel staat zo ingesteld dat hij bij achteruitrijden naar beneden kantelt, waarna hij weer terug moet naar z'n originele positie. Zeker met het koude weer van de afgelopen tijd merkte ik dat hij soms niet helemaal terug bewoog naar de originele positie. Online had ik gelezen dat ze dan het motortje even moeten smeren, wat ook is gebeurd. Tot zover nog niet gemerkt dat hij blijft 'hangen'.

De auto zelf:
Verder ben ik nog steeds ontzettend tevreden over de auto. Het koude weer heeft, in combinatie met mijn rijstijl, toch echt wel effect op de actieradius, dus hopelijk dat het binnenkort weer 10+ graden wordt.

30.000km in 8 maanden is voor mij meer dan gebruikelijk, maar ook niet gek gezien ik er 2x mee naar Portugal ben gereden. Ik verwacht in juni, zodra ik hem een jaar heb, tussen de 40.000 en 45.000 kilometer te hebben gereden, waarbij deze kilometers (tot nu toe) in volle tevredenheid zijn gereden. Deze auto is voor mij echt de ideale metgezel. Iedere keer is het een feestje om weer in te stappen en ik kan niet weglopen zonder om te kijken. Het enige nadeel daarvan is dat ik een paar keer per avond uit het raam sta te kijken of er niemand z'n auto te dicht op de mijne heeft geparkeerd, haha. Ondanks dat het een leaseauto is, ben ik er toch erg zuinig op.

Ik weet dat ik in herhaling blijf vallen, maar ik zou hem 100% opnieuw kiezen!

IMG-6482.jpg

IMG-6448.jpg

Kan ik mij voorstellen dat je regelmatig even "inspecteert". Bijzonder mooie auto en ik zou er ook apetrots op zijn om hierin te mogen rijden.

Interessant om te lezen dat je zelfs in de winter op de snelweg nog 300+ haalt en <20kwh met een standard range. Vind hem juist zo ingetogen ook mooi.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 29.550
Kilometerstand: 57.838 km
Bouwjaar: 04/2023

Dit is hetzelfde model toch? Voor een particulier dus ook prima betaalbaar aan het worden. Deze staat al een tijdje in mn favorieten. Blijkbaar komen ze er alleen niet vanaf want hij staat er al een jaar..(!)

Wil er wel een keer in rijden, lijkt me een leuke 2e auto.

Interessant om te lezen dat je zelfs in de winter op de snelweg nog 300+ haalt en <20kwh met een standard range. Vind hem juist zo ingetogen ook mooi.

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 29.550
Kilometerstand: 57.838 km
Bouwjaar: 04/2023

Dit is hetzelfde model toch? Voor een particulier dus ook prima betaalbaar aan het worden. Deze staat al een tijdje in mn favorieten. Blijkbaar komen ze er alleen niet vanaf want hij staat er al een jaar..(!)

Wil er wel een keer in rijden, lijkt me een leuke 2e auto.
De range is met de facelift (vanaf MY2024) aardig verbeterd. Op papier heeft de mijne (MY2025) zelfs nog een grotere range dan de MY2024 (554km i.p.v. 518km).

Die advertentie die je linkt is een vreemde. Ze hebben de specs opgegeven van een 2024-model (RWD, 272pk, 518km range), maar de foto's zijn van een pre-facelift. Die heeft de zwarte grill, maar zou FWD moeten zijn met ~230pk en een kleinere range.

Hier ook weer een kleine update.

Polestar
Afgelopen week (eindelijk) weer de zomerbanden laten monteren. De afspraak stond eigenlijk al een maand geleden op de planning, maar de dag ervoor werd ik gebeld dat de benodigde machine kapot was gegaan. Onderdeeltje zou een week duren, maar de eerstvolgende plek was pas een maand later... Nou ja, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen! Verbruik is gelijk aanzienlijk beter met de zomerbanden, het is veel beter merkbaar dan ik had verwacht. De actieradius zit nu gelijk weer op 400 kilometer.

Verder niks bijzonders over de auto zelf te melden. Aankomende week zal die door de grens van 40.000km gaan en ik moet nog een OTA-update installeren. Dit wordt de eerste die ik zelf installeer en omdat ik het een klein beetje spannend vind (is de update wel goed geïnstalleerd?) heb ik het nog niet eerder gedaan.

Iets nieuws?
Zoals in de titel al te lezen valt, zit ik ook naar iets nieuws te kijken. Dit is geen auto voor mezelf, maar mijn vriendin wilt eigenlijk graag automaat gaan rijden. Ik ben hiervoor op zoek naar jullie tips/advies:

Wat heeft ze nu?
Ze rijdt momenteel in een Audi A1 30 (2021) S edition met bijna 90.000km op de teller. Is het verstandig deze vóór de 100.000km te verkopen, of maakt dat qua opbrengst vrijwel niet uit?

Wat wilt ze graag?
Ze wilt graag een automaat en premium (Audi, BMW of Mercedes). Vereisten zijn een parkeercamera, stoelverwarming en CarPlay-integratie.

De opties
Zelf zat ik aan een Audi A3 35 (8Y), Mercedes A180/A200 (W177) of BMW 118i/120i (F40) te denken, omdat haar woon-werkverkeer zo'n 150km retour is, ze op werk niet kan opladen en geen mogelijkheid heeft tot eigen laadpaal. Zodoende is compleet elektrisch niet handig. Echter, de PHEV-versies van de A3 (40 TFSIe) en A-Klasse (250e) lijken tweedehands goedkoper te zijn dan de benzineversies. Omdat ze ook nog wel eens kleine stukjes rijdt is een hybride eigenlijk helemaal geen slecht idee, maar het is natuurlijk wel zwaarder (hogere wegenbelasting) en de kleine accu's van de PHEV's bieden niet voldoende actieradius voor woon-werk.

De vraag
Ik zit nu dus met twee concrete kwesties. Ten eerste, verkopen vóór 100.000km of niet? Ten tweede, benzine of PHEV? Ik hoor graag jullie advies!

Gaat ze zelf verkopen of inruilen? Denk dat 90 of 110 vooral uitmaakt voor de zoekcriteria van mensen die tot 100k zoeken. Snelheid ipv waarde.

Bevalt de a1 verder wel? Waarom geen A1 dsg? Heb je een jongere auto met minder km dan met een segment hoger..

Gaat ze zelf verkopen of inruilen? Denk dat 90 of 110 vooral uitmaakt voor de zoekcriteria van mensen die tot 100k zoeken. Snelheid ipv waarde.

Bevalt de a1 verder wel? Waarom geen A1 dsg? Heb je een jongere auto met minder km dan met een segment hoger..
Het zal wel inruilen worden. Zou een dealer hier minder onderscheid in maken?

Deze soortgelijke A1 30 met automaat kost €26.900 met 30k kilometers, terwijl deze A3 35 met 48k kilometers 'maar' €24k is. Deze A3 40 heeft ook 48k gelopen en staat ook voor €24k te koop. Een A1 met automaat vind ik vergeleken met een A3 best prijzig.

De A1 bevalt overigens wel goed, dus ze zou er wel voor openstaan.

Denk dat je niet veel ‘wint’ met een a3 en een a1 zal ook minder afschrijven gok ik.

Zou sowieso niet voor een PHEV kiezen.. allemaal extra gewicht, gedoe met laden, rijdt niet prettig met lege accu.. liefst een 1.4 of 1.5 TSI, hele fijne blokken maar de 1.0 is wel echt zuinig.

PHEV wel of niet hangt af van je situatie. Als je bijvoorbeeld kan opladen met eigen stroom van zonnepanelen en je kunt vervolgens het grootste deel van je dagelijkse km elektrisch rijden dan scheelt je dat een flinke slok benzine (niet onaardig in deze tijd) en het rijdt heel comfortabel.

PHEV wel of niet hangt af van je situatie. Als je bijvoorbeeld kan opladen met eigen stroom van zonnepanelen en je kunt vervolgens het grootste deel van je dagelijkse km elektrisch rijden dan scheelt je dat een flinke slok benzine (niet onaardig in deze tijd) en het rijdt heel comfortabel.
En dat zijn (helaas) de punten waar het schuurt.

Mijn auto vindt ze heerlijk rijden, dus voor elektrisch staat ze zeker open. Alleen het feit dat 150km retour te veel is voor een PHEV en er maar 3 laadplekken in de directe omgeving zijn maakt het niet praktisch. De standaardprijs in haar gemeente is ook nog eens €0,55/kWh, wat volgens mij best flink is.

De zoektocht naar een C-segmenter met minimaal ~150pk is trouwens ook niet rationeel hoor! Die A1 die ze nu heeft maar dan met automaat zou ook zeker voldoen, maar dat vind ik als liefhebber dan weer geen leuke upgrade :ROFLMAO:

Keuzes, keuzes… misschien binnenkort maar eens een rondje dealers, kan ze even kijken en zitten en dan een inruilprijs opvragen.

Terug
Bovenaan