Polestar 4

MCW 41

Petrolhead
polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

polestar-4.jpg

Alle foto's en info:

Laatst bewerkt:
Prachtig! Een echte Polestar qua design, en toch anders dan een 2 of 3. Krachtig design.
Achteruitkijkspiegel is gewoon vervangen door een camera, dus ook dat is geen probleem.

Een vraag aan de huisforumsinoloog: 4 Is toch een ongeluksgetal in China? Of verkopen ze 'm daar dan onder een andere modelnaam?

Erg fraaie auto. Geen achterruit vind ik wel apart. Camera gebruiken mensen met een moderne auto wel maar tijdens het rijden is een binnenspiegel toch wel prettig. Een camera ipv echte spiegel geeft nooit hetzelfde gevoel, dat blijkt ook steeds weer bij die camera's als buitenspiegels.

Ontbrekende achterruit vind ik enerzijds erg gaaf vanuit ontwerpoogpunt, maar onvoorstelbaar vanuit veiligheid en praktisch nut. Met bv. achteruit inparkeren moet je toch gewoon achterom kunnen kijken?

Dat is mijn punt, om bv. in te parkeren wil je gewoon om je heen kunnen kijken zonder te moeten vertrouwen op camera's of inparkeerhulpen.

Jij wilt dat, maar dat geldt niet voor iedereen. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk, zo ruim zicht te hebben met achteruitrij- en 360-graden camera’s. Nergens voor nodig, die spiegel.

Ik denk persoonlijk, gezien de hoeveelheid Volvo's en Polestars met slecht afgestelde lampen. Dat het om die reden is....

Maar ja, veiligheidsoogpunt ehm lijkt me niet handig, ik heb de ervaring vanuit mijn eigen werk dat een CMS of andersoortige camera bijna noooooit stuk gaat. Maar het kan altijd natuurlijk het blijft elektronisch.
En als je ogen er ineens mee stoppen heb je grotere problemen dan inparkeren.

Een bijzondere beslissing van Polestar om hem niet te gaan uitrusten met een achterruit. Dat is een misser qua veiligheid en qua vormgeving. Een achterruit hoort er bij, net als een stuurwiel.

Weet niet wat ik nu van dit ontwerp moet vinden. De neus vind ik bij zowel de 3 als 4 goed ogen, maar de 3 heeft een nogal vreemde, doorgezakte daklijn.

Deze 4 oogt alsof de makers twijfelden tussen een liftback of meer stationcar-achtige crossovervorm en aan het compromis moet ik nog wennen. De ontbrekende achterruit oogt net als de voortaan dichte grille bij de Polestar 2 als een haastklus, want waarom zit daar nu die naad? Het ontwerp is nu dusdanig dat ik de ontbrekende achterruit geen visuele meerwaarde vind hebben, integendeel. Nou ja, ben benieuwd hoe de auto in het echt oogt, wellicht klopt het ontwerp dan beter in mijn ogen.

Een vraag aan de huisforumsinoloog: 4 Is toch een ongeluksgetal in China? Of verkopen ze 'm daar dan onder een andere modelnaam?

4 wordt inderdaad vaak als een ongeluksgetal (in heel Oost-Azië) beschouwd, maar ook daar heet 'ie Polestar 4. Soms wordt het getal 4 inderdaad vermeden. De MG4 heet in China MG Mulan, de Citroën C4 op zijn Frans C-Quatre (naast de Chinese naam) en als het gecompenseerd wordt met een geluksgetal (Peugeot 408, 4008) is er ook niet zoveel aan de hand. Wel bijzonder dus, inderdaad.

Ik neem aan dat Polestar veronderstelt dat de doelgroep van een Polestar (welvarend, in China vast behoorlijk jong) nauwelijks last heeft van dergelijk bijgeloof.

Volgens sommige Chinezen is de 4 historisch gezien juist een geluksgetal, zoals in deze blog wordt uiteengezet (in het Chinees): https://zhuanlan.zhihu.com/p/348308121

Het laten vervallen van de achterruit 'omdat er toch een camera is' is wel weer tekenend voor de individualisering van de maatschappij, net als camera's in plaats van spiegels. Spiegels en ruiten zijn er niet alleen voor de bestuurder, maar ook voor mede-weggebruikers. Hoe vaak kijk je niet door een auto heen om te kunnen anticiperen op wat er verderop gebeurt.

Goed punt, Barri.(y)

Qua achteruit rijden heb je de ruit niet nodig. Dat gaat prima met een camera.
Had ik zelf ook nooit gedacht, maar nu ik m heb merk ik dat ik laatst in een auto zonder camera ineens 'm erg mistte en moest wennen aan het manoevreren door door de ruit te kijken.:LOL:

Maar nadeel is natuurlijk ook dat je geheel gaat vertrouwen op techniek, en dat als dat een keer niet functioneert..........

img_9148.jpg

img_9249.jpg

img_9250.jpg

img_9258.jpg

img_9253.jpg

img_9256.jpg

polestar-4-featured-photo.webp

img_9237.jpg

img_9244.jpg

In-person, the Polestar 4 is a bit odd-looking, but I think generally it’s a sharp-looking car. As is the trend with many modern EVs, it can be hard to gauge the physical size of the 4 in pictures; is it Honda Civic-sized? Is it BMW X4-sized? Did Polestar just decide to fill in the rear window of a normal sedan and pretend like it’s a crossover? Hmm, not quite. The Polestar 4 is definitely on the lower-slung side of the EV crossovers, about two inches shorter than the Hyundai Ioniq 5, but the rest of the dimensions are fairly girthy. The Polestar 4 is about 8 inches longer, and 5 inches wider than the Ioniq 5. It’s a car that is shockingly imposing when viewed in person. Think Toyota Crown, but electric and Swedish.

Polestar says the lack of a rear window isn’t a big deal, and they’ve rationalized it (or maybe, just flat-out using some clever PR spin) by extolling the benefits of a lack of a rear window. For example, Polestar representatives insist that the lack of rearward visibility, but adjustable rear seats, and glass roof make the car feel more expensive to ride in, akin to a chauffeured private car ride.

I’m not sure I buy Polestar’s rationale. Sure, the 4 feels about as nice and as spacious as the 3, but I’m not convinced that the lack of a rear window adds anything to the experience. Sure, the 4 has a coupe-like roofline from the outside, but inside, things feel so much different. The roofline comes down abruptly behind the rear seats, meaning there’s a huge bulkhead directly behind the rear passenger’s heads. It’s a little claustrophobic and oddly reminiscent of the 1980s-era “formal” rooflines found in cars like the Chrysler New Yorker, with an abrupt roofline that came straight down behind the rear headrests. Except the Volvo’s interior cabin doesn’t match what the exterior body panels are doing.

Geen achterruit lijkt niet echt te overtuigen. Vind het ontwerp op deze foto's ook niet heel sterk.

Ontwerp maar ook materiaalgebruik komen op foto's erg el-cheapo over. En als ik die laatste foto van de achterkant zie zijn de achterklep en laadklep ook nog eens voor geen meter uitgelijnd. Ontbreken van achterruit heeft naast elektronische afhankelijkheid ook nog het nadeel dat het wel erg donker wordt op de achterbank. Niet mijn auto.

Prachtig. Ontbreken achterruit als nadeel is al vaak genoemd. Zet mij er maar bij als dis-liker hiervan.
Helaas past ie in de breedte niet praktisch op mijn parkeerplek in de parkeergarage (in/uitstappen via achterklep?), maar dat geldt voor meer nieuwe EV's :boos:

Ruimte achterin is enorm maar ook overrated. Hoe vaak zie je 4 lange personen in een auto? Ik heb liever een echte achterruit en iets minder (maar nog altijd ruim voldoende) ruimte. Helaas ook hier alles in het scherm en haptische knoppen op het stuur.

Vind het design niet erg harmonieus. Een Zeekr 001 is dan toch veel fraaier.
Ik vind beide net zo'n fraaie auto's. Helaas is mijn parkeerplek niet breed genoeg om een van deze 2 gemakkelijk te parkeren anders had ik nog een moeilijke beslissing te nemen. Welke van de twee wordt het.

Een goeie EV maar teveel ergernissen qua ergonomie en interface. Het gebrek van achterruit lijkt meer een zeer onnodige gimmick.

Opzich snap ik het punt omtrent die achterruit... maar met grotere busjes is er ook niet altijd een achterruit. Nu is dit geen zeg een Ford Transit, maar daarmee kan/kon je ook achteruit inparkeren...

Dus tja, beter wel een achterruit is ook mijn mening, maar ik denk dat je er snel aan went en dat het niet "gevaarlijker" is. Uiteindelijk ligt dat vooral aan de bestuurder...

Ha, als echte Volvo fan, ik rij het liefst in Volvo's rond, dacht ik ...eens maar uitproberen die sportieve merk(was eigenlijk sportieve merk van Volvo). Polestar 4 zonder achteruit, ik was ook sceptisch, maar echt tijdens proefrit was ik in no time om. Geweldige ervaring en je kon in de achteruitspiegel nog beter mensen zien zitten inde auto achter jou! Bizar eigenlijk maar goed. Verder reed en rijdt die wagen uitmuntend, ik ben eigenlijk om maar wil nog even niet volledig elektrisch rijden. Al staat hij wel op de wensenlijst momenteel!

Terug
Bovenaan