Problemen nieuwe altenater.

frankbeeck f737035

Net ingestapt
Beste,

Het gaat hier om een Ford mondeo MK III 2.2 diesel uit 2006.
Ik reed pas geleden heen naar gent geen probleem,
op terug weg was het een ander verhaal alles op het dashboard aan verlichting ging branden en knipperen
en de auto hield ook in....ik aan de kant even gewacht en opnieuw gestart, verder geen problemen meer gehad.
Nu na een tijdje van zo'n 5 weken dat het goed gaat, wil ik op een morgen de auto pakken geen kick meer
Dan de alternator maar meten laden niet bij, gek wat het accu lampje branden niet op het dashboard.
Dus wordt een nieuwe alternator deze gemonteerd en gelijk maar een grootonderhoud gegeven.
Ik start hem na zo'n 30 sec gaat de acculampje ineens branden dus ik naar de accu en meet maar 12 volt in plaats
zo'n 14 volt, de auto uit gezet meet ik 13 volt....erg raar.

Heeft iemand een idee of een oplossing voor mij probleem ?

Laatst bewerkt:
op terug weg ging alles op het dashboord aan verlichting branden en de auto hield ook in....

welke verlichting ? Als er spannings tekort is dan gaan er vaak wel lampjes branden van zaken die veel stroom vragen maar de auto gaat daar niet gelijk van inhouden. Heeft niets met dynamo te maken en anders brand het accu lampje wel.

Dan de altenater gemeten laden niet bij, gek wat het accu lampje branden niet op het dashboord.

hoeveel heb je gemeten dan? Want inderdaad, dan brand doorgaans het accu lampje wel

Zit ik hem effe uit om het hek te openen, ik wil hem herstarten helemaal niets meer.

helemaal dood, hoor je wel een 'klik'?

Ik zou het eerder zoeken in een slechte massa kabel, de startmotor heeft vaak ook een eigen massa kabel , of anders de motor zelf ook. Zou eens kijken hoe die er uit ziet. trek er ook eens voorzichtig aan, niet dat de verbinding van het oog van binnen doorgerot is. zoiets dus; visueel niet te zien, maar ook de onderstaande auto had startproblemen terwijl de dynamo en accu goed waren. (geen mondeo)

index.php

Desnoods een extra massakabel van de startmotor naar chassis aanbrengen.

Er was wel een klik nog met de start motor...

ik denk toch dat er iets met 1 van de massa kabels, of die van de startmotor (vaak hebben die een eigen) of die van de motor naar de carrosserie. Desnoods een extra aanleggen vanaf de startmotor naar de auto. Met starten is er enorm veel stroom nodig en dat moet goed door de kabels gaan. dit daar corrosie op of in dan krijg je allerlei rare storingen. Dan kan de aanvoer wel goed zijn, maar als de massa niet goed is heb je nog niks.

Dan kun je dat heel verhaal van de startmotor beter weg halen, werkt allen maar verwarrend.

Je hebt dus een laad probleem, maar het ligt niet aan de dynamo. Dan zou ik het toch in de bekabeling zoeken en de contacten

Welke massa kabel heb je gecontroleerd? En hoe?

Weet niet of hier al een BMS op zit (Battery Management System) die bepaald of de accu geladen moet worden of niet.

Zonder al te technisch te worden. Een dynamo heeft meestal een aparte draad (d+) die de dynamo 'op veld' moet zetten. Als dat niet gebeurt binnen een bepaalde tind (jou 30 seconden) krijg je blijkbaar deze foutcode.

Is de aansluitconnector van de nieuwe dynamo/alternater wel echt precies hetzelfde?

Ook omdat je zegt dat de dynamo de accu juist belast (gaat naar 12 volt).

Ook een nieuwe dynamo kan natuurlijk een foute aansluiting hebben.

Defecte dynamo? Ja hij is nieuw of gereviseerd, maar het kan. Zijn genoeg bedrijven die zoiets kunnen doormeten

Terug
Bovenaan