Professioneel advies over aanschaf nieuwe EV?

gast 9020981

Startmotor
Ik wil een nieuwe EV aanschaffen in 2026. Twijfel tussen CHR+, ID3/4 of Elroq. Andere opties komen ook in aanmerking maar die heb ik (nog) niet in het vizier. Voorjaar/zomer 2026 moet de aanschaf plaatsvinden. Rijd nu een Toyota CHR PHEV uit 2025. Vind het elektrisch bereik te klein. Ook vaak problemen met 12volt accu.
Kortom: zijn er mensen die dit aankoopproces met professionele kennis kunnen begeleiden?

Je gaat best wat afschrijven op zo'n vrij nieuwe auto. Kijk dus goed naar het bij te betalen bedrag. Maar de volledig elektrische CHR+ (of het Subaru broertje) is een logische opvolger en ik denk ook dat je bij een Toyota dealer de beste inruildeal kan maken.

Wat voor bereik zou je nodig hebben? Kan je thuis laden? Rij je veel snelweg, of juist meer stad? Heb je andere eisen mbt de auto (bijvoorbeeld caravan trekken), wat is je budget? Dat zijn al een hoop factoren die van invloed zijn op eventueel interessante kandidaten.

Goed dat je de markt op een degelijke manier wil bekijken. Dat betekent lezen... maar inderdaad ook scherp hebben wat jouw eisen zijn als @ikbenivo al zegt. Wat @Barri memoreert, de Toyota C-HR+ lijkt op het eerste gezicht een logisch vervolg. Daarvan heeft de redactie al een (theoretische) vergelijking met de concurrentie gemaakt. De auto moet nog goed in Nederland worden getest.
Van de Skoda Elroq zijn al wel de nodige testen. Idem voor de Volkswagen ID.3 en de Volkswagen ID.4. Die geven gelijk een overzicht van enkele belangrijke concurrenten. Ik vermoed dat ook auto's als de Kia EV3 in beeld zullen komen. Voor deze prijsklasse heeft de testredactie een koopgids gemaakt met hun mening over verschillende belangrijke elektrische auto's die ze als beste in een prijsklasse vinden.
Neem de tijd om te lezen, te selecteren, te spelen met configuratoren en ga zeker een (uitgebreide!) proefrit maken met de auto('s) die je serieus overweegt. Ideaal gezien vraag je of je ze voor bijvoorbeeld een hele dag of een weekend mag gebruiken, dan kun je ze goed beoordelen op jouw praktijk.
Veel succes en plezier!

Je weet toch van te voren wat het elektrische bereik is? En als de accu leeg is, rijdt je toch alsnog zuinig op benzine? Ik heb het idee dat veel mensen een PHEV aanschaffen met het idee dat ze bijna altijd elektrisch kunnen rijden. Daar zijn ze niet voor bedoeld en ook niet voor geschikt.
Wel mooi dat er mensen een auto nieuw kopen en na een jaar weer wegdoen. Altijd fijn dat iemand anders de grootste afschrijving al voor zijn/haar rekening heeft genomen.

zijn er mensen die dit aankoopproces met professionele kennis kunnen begeleiden?

De Bovag heeft een adviesdienst.

Alhoewel dit meer services zijn voor gebruikte voertuigen.

Ik wil een nieuwe EV aanschaffen in 2026. Twijfel tussen CHR+, ID3/4 of Elroq. Andere opties komen ook in aanmerking maar die heb ik (nog) niet in het vizier. Voorjaar/zomer 2026 moet de aanschaf plaatsvinden. Rijd nu een Toyota CHR PHEV uit 2025. Vind het elektrisch bereik te klein. Ook vaak problemen met 12volt accu.
Kortom: zijn er mensen die dit aankoopproces met professionele kennis kunnen begeleiden?
1 of andere dealer wil je aankoopproces vast wel 'professioneel' begeleiden/aansmeren. Persoonlijk vind ik het allemaal niks.

Bedankt voor jullie reacties. De auto die ik heb is private lease met flexibel contract. Kan er naar een jaar binnen twee maanden vanaf zonder boete. En dat is bijna zover vandaar mijn vraag. Over afschrijving hoef ik me dus niet druk te maken.

Natuurlijk weet je wat het bereik van een PHVE is. Maar twee/drie jaar geleden was het bereik van EV's te kort om langere ritten zoals naar Italië te maken, anno 2026 is dit wel anders. 500km bereik is geen punt meer.

De flinke verhoging van de wegenbelasting voor PHEV's heeft ook een duit in het zakje gedaan waarom ik er vanaf wil. Daarom kreeg ik ook van het leasebdrijf denk ik eind vorig jaar de suggestie om toch vooral van die flexibiliteit af te zien. Scheelt je 35 euro per maand! Ze beseffen waarschijnlijk wel dat je deze auto's binnen enkele jaren niet meer aan de straatstenen kwijtraakt. Hybrides ja, maar PHEV's met een veel grote dus zwaardere batterij niet door hun grote gewicht.

En tenslotte: een hybride PHEV met zoveel elktronika aan boord trekt ook bij stilstand zoveel stroom dat die kleine 12v accu dit niet aan kan. Toyota kent dat probleem maar doet er niets aan. De ID3 voedt de 12V accu zonodig uit de grote accu, ook als de auto stil staat zonder dat je de moter hoeft aan te zetten. Bij Toyota alleen als je de motor aanzet of rijdt natuurlijk.

Nogmaals dank voor jullie reacties. Ik ga er mijn voordeel mee doen.

En tenslotte: een hybride PHEV met zoveel elktronika aan boord trekt ook bij stilstand zoveel stroom dat die kleine 12v accu dit niet aan kan.
Dit geldt ook voor sommige (veel?) EV's. Vaak werken alle systemen, schermen etc. op 12v. In. ieder geval iets om je nog verder in te verdiepen.

Administrator en Kalman2: bedankt voor jullie reacties.

Administrator: is het een idee om in Autoweek het onderwerp van de niet toereikendheid van de 12Volt accu's in EV's/PHEV's nader aan de orde te stellen en te onderzoeken? Volgens mij is daar behoefte aan. Zelf zou ik graag willen weten welke EV's wel de mogelijkheid bieden om de 12Volt accu op te laden met de grote HV accu, al dan niet automatisch, ook als ze stil staan. Het is misschien alleen een probleem voor mensen die niet iedere dag 50km rijden met hun auto maar die zijn er ik genoeg. Ik moet bijvoorbeeld de auto regelmatig een paar weken parkeren op Schiphol en het is dan wel zo prettig als die bij terugkomst gelijk start. Met traditionele benzine/diesel auto's heb ik daar nooit problemen mee gehad, natuurlijk mede ook vanwege het ontbreken van een kerstboom aan elektronika die er nu aan hangt.

is het een idee om in Autoweek het onderwerp van de niet toereikendheid van de 12Volt accu's in EV's/PHEV's nader aan de orde te stellen en te onderzoeken?
Je wordt op je wenken bediend want een van de redacteuren is al met zo'n onderwerp bezig hoorde ik net! Dat betekent overigens niet dat het volgende week in het blad of op de website staat maar 'works is in the making' zoals dat mooi heet.
Het is een probleem dat vooral bij Toyota (en concerngenoten) voorkomt en de oorzaak is eenvoudig: een te kleine/zwakke 12V accu. Deze vervangen door een sterker exemplaar (dan standaard) lost het volgens de redacteur in de meeste gevallen afdoende op.

klopt, in de familie hier ook iemand met een Yaris hybrid , gewone hybride dus. Ze rijd niet veel, en telkens is de accu leeg. paar keer nieuwe in gezet. advies toyota; meer rijden. ze heeft nu van ellende de auto maar weer verkocht naar 3 jaar problemen. Je hoort het veel vaker bij toyota.
Lijkt mij toch meer een toyota probleem te zijn dan een (PH)EV probleem. Hoewel je hier en daar ook wel eens van andere auto's leest kennen de meeste (PH)EV deze problemen helemaal niet. waarschijnlijk verbruiken die minder stroom bij stilstand icm grotere accu. Mijn mercedes PHEV uit 2015 had in 2022 (dus 7 jaar later en 180.000 km verder) nog steeds de originele accu, terwijl die geregeld een week of 2 op het vliegveld stil stond.

nu vind ik die 12V accu's bij japanners sowieso vaak aan de kleine kant, maar dat terzijde.

Bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat ik hier niet alleen in sta. Toyota heeft een probleem dat ze niet oplossen. Heb hiervoor een Yaris hybride gehad met hetzelfde probleem. De ADAC in Duitsland publiceerde al eerder dat de meeste pechgevallen Toyota’s zijn met startproblemen door een falende accu. Prikt de kwaliteitsballon die ze altijd in de lucht willen houden door. Resultaat voor mij: ID3 of ID4 in plaats van een Toyota. Komt ook bij dat de dealer niet echt meewerkt: moet je maar meer rijden!

Gisteren nog (in het kader van een ander topic) met een redacteur over gehad. De 12V accu verwisselen voor een sterker exemplaar was zijn advies.

Een sterker exemplaar heeft niet veel zin als je te weinig rijdt om hem op te laden.
Bij de action kun je een acculader kopen, daarmee kun je eens per maand helemaal opladen. Of je moet eens per maand een rit van minstens een half uur maken.

Een accu helemaal ontladen is ook niet goed voor dat ding: na een paar keer is het einde oefening.

. Resultaat voor mij: ID3 of ID4 in plaats van een Toyota

hier zijn de ID3 en ID4 juist voortijdig uit de lease gegaan vanwege de vele problemen. als je kwaliteit wil zou ik ook daar wel weg van blijven, of je moet een nieuw exemplaar pakken waarbij de kinderziektes er uit zijn.

Terug
Bovenaan