Project: Talbot Samba Cabriolet

Martijn055

Net ingestapt
Hallo allemaal! Eerst even voorstellen, ik ben Martijn, 30 jaar en woonachtig in Apeldoorn. Van kinds af aan al groot autoliefhebber, op dit moment in het bezit van een BMW 420i coupé uit 2021, een A-Klasse uit 2021 (in het heerlijke knalgeel) en sinds 23 december samen met mijn broertje eigenaar van ons meest unieke bezit, een Talbot Samba, waarover hieronder meer!

Komende zomer ga ik samen met mijn broertje een rally rijden richting Albanië. Hiervoor zochten we een oudere auto, maar niks specifieks. Toen we deze Talbot Samba tegenkwamen waren we er eigenlijk direct uit, die gaan we bekijken! De kilometerstand van slechts 130.000 in 43 jaar blijkt ook echt te kloppen. We zijn 30 en 26 en hadden eerlijk gezegd nog nooit van het merk gehoord. Toen bleek dat er nog maar een paar van op de weg waren, wisten we zeker dat we deze wilden gaan “redden”. De auto stond bij een particulier die de auto volledig had laten lassen en gereed had gemaakt voor de APK. Technisch lijkt ie aardig in orde, hij rijdt, remt en schakelt keurig. Onder de auto lekt er geen olie of vloeistoffen. Ook volledig droog onder de motorkap, dus dat lijkt aardig in orde te zijn. De ruitenwissers werken echter slecht, de radio doet het niet en er is zowel van buiten als binnen de afgelopen jaren weinig liefde aan de Talbot gegeven. Ook de tankmeter is niet helemaal accuraat meer (daar kwamen we na 5 kilometer en een lege tank achter…) Aan ons de taak om het komende half jaar er weer een “snoepje” van te maken.

De komende tijd staat onderstaande in ieder geval staat op de lijst:

- Elektra laten nalopen door onze vaste garage icm de slecht functionerende ruitenwissers
- Groot onderhoud, waarbij we een deel zelf doen
- Het cabriodak is niet fijn gemonteerd, dit willen we gaan oppakken
- Interieur en vooral dashboard is erg vies en vergeeld, dit willen we ook weer netjes maken.

Inmiddels zijn we pas 4 weken na aanschaf, maar aardig wat werk verder. De Samba is op tweede kerstdag even voor 10 kilometer buiten geweest om m’n vriendin kennis te laten maken met de auto, verder hebben we er nog niet mee gereden.

Wel functioneren de ruitenwissers inmiddels (zekering doorgebrand ivm zeer vervuilde mechaniek, dit is schoongemaakt en werkt weer). De radio werkte ook niet, dit is inmiddels hersteld door een nieuwe radio te plaatsen in combinatie met een 4-tal JBL speakers (de vorige eigenaar had al aftermarket speakers geplaatst, echter waren deze ook al een jaar of 20 en volledig vergaan). Daarnaast kwam ik veel losse interieurdelen tegen welke weer vastgezet zijn, is de bekleding grondig gereinigd en hebben we de motorkap die veel speling had weer goed vast gekregen.

De komende tijd wordt het tijd voor het verdere onderhoud, veel onderdelen hebben we al binnen, de kap laten we even voor wat het is, hij is grotendeels waterdicht en we hopen praktisch de hele trip open te kunnen rijden.

Zodra het weer het toelaat willen we een eerste tripje richting Luxemburg maken om de Samba zijn eerste test te laten ondergaan. Hopelijk wordt het snel lente en kunnen we al wat “proefritjes” gaan maken en wat langere afstanden de Talbot gaan proberen. Eén ding is zeker, na pas 100 kilometer gereden te hebben, tovert ie al wel een glimlach op ons gezicht.

Mochten hier mensen actief zijn, die onderdelen hebben voor een Talbot Samba / Peugeot 104 / Citroën Visa, hou ik me graag aanbevolen!

Daarnaast zijn tips over hoe een dashboard netjes te verven ook zeer welkom, het liefst demonteer ik het dashboard niet, aangezien ik bang ben voor afbrekend plastic en het niet meer goed terugplaatsen van het dashboard.

P.S. Voor foto's zie mijn review: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/talbot-samba-1-3-cabriolet-1983/ (Link correct ingeplaatst - moderatie)

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk verhaal, ik had de review al gezien. @Martijn055 : Ik heb de correcte (publieke) link ingepast. Die moet je gewoon van de reviewpagina zelf nemen en niet van jouw omgeving. Met die link ziet iedereen z'n 'eigen' auto's, verbruiksmonitor en foto's. Dus niet die van jou.

Super! Ik heb zo'n Samba Cabriolet altijd heel erg leuk gevonden. Ik ga dit met belangstelling volgen.

Mooi, ik volg ook! Op de site leboncoin.fr (een beetje het Franse alternatief voor Marktplaats en co) vind je ze nog wel eens EN onderdelen. Veel succes!!

Wordt lid van de Simca Automobiel Club Nederland, daarmee heb je toegang tot hun goed gevulde onderdelenmagazijn. (en misschien kunnen ze je ook nog aan een werkplaatshandboek helpen, is ook wel een handig iets voor de sleutelaar)

Ik had de review ook al gezien, erg leuk plan om zo'n onbemind karretje op te knappen en goed van te gaan genieten. Ooit wil ik nog eens een cabrio, en (gek genoeg) staat een Samba dan vrij hoog op het lijstje... Ik ga het zeker volgen!

Dank voor alle leuke reacties! Het is ook echt een leuke en grappige auto! Gisteren een setje verstralers geplaats, welke we ergens de komende dagen gaan aansluiten (wordt voor het eerst, dus hopelijk werkt alles direct), zodra dit allemaal werkt, rij ik hem naar buiten om even wat nieuwe foto's te schieten en te delen! :)

Terug
Bovenaan