[Quiz] Raad het plaatje - antwoorden & uitslag

lybra

Kilometervreter
Het is alweer 2 jaar geleden sinds de laatste quiz. Zou er nog animo voor zijn? Ik had vandaag wat tijd over, dus heb er weer eens eentje in elkaar gezet. Ik ben er wel een beetje uit, dus het kan zijn dat 'ie veel te makkelijk of juist veel te moeilijk is. Daar gaan we (lees: jullie) achter komen... :)

Zoals altijd zijn er 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 80 punten. Er hoeven geen toevoegingen bij. Ik heb voor sommige auto's weliswaar plaatjes gebruikt van een specifieke uitvoering, maar die hoef je wat mij betreft niet te melden. Ontbrekende of foute delen van een antwoord kunnen tot puntenaftrek leiden. Dus als voorbeeld: stel dat er een plaatje van een Citroën Visa Chrono in de quiz zit, dan levert Citroën Visa de volle punten op, maar Citroën Visa 11 RE levert een half puntje aftrek omdat de (onnodige) toevoeging simpelweg fout is. ik wil graag merk en modelnaam zien, geen modelcodes. BMW F45, Lancia Type 835, Volkswagen B1, Toyota J40... ik vind het wel heel veel opzoekwerk om daar de juiste modelnamen (resp. 2-serie Active Tourer, Dedra, Passat en Land Cruiser) bij te vinden, dus dat keur ik fout. Ik geloof dat er in ieder geval bij 1 plaatje twee antwoorden mogelijk zijn, die worden dan uiteraard beide goed gerekend.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 40 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m dinsdag 17 februari 20:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

ioP2b8k.jpeg

NUe8dtH.jpeg

(klik op de plaatjes voor een vergroting)

Antwoorden ontvangen van:
- Jay DoubleYou (+update 30-1 16:02)
- 929V6 (+update 30-1 20:59)
- Gerard 8428323
- SVF
- 406c (+update 15-2 22:16)
- Quadrifoglio Verde
- MWH (+update 16-2 22:15)
- Bobbeltje
- Mach1 (+update 16-2 18:27)
- Timo (+update 16-2 18:56)
- JOtter
- Barri
- der Magistrat
- NielsdW
- Pjotr

Laatst bewerkt:
Even een huishoudelijke mededeling: ik wil graag merk en modelnaam zien, geen modelcodes. BMW F45, Lancia Type 835, Volkswagen B1, Toyota J40... ik vind het wel heel veel opzoekwerk om daar de juiste modelnamen (resp. 2-serie Active Tourer, Dedra, Passat en Land Cruiser) bij te vinden, dus dat keur ik fout.

Dat zou niet eerlijk zijn. Zie voor verdere uitleg mijn PB. Die kan ik hier nu even niet geven. Heb mijn uitleg nog iets verduidelijkt.

Leuk! Ik ben er weer eens even ouderwets voor gaan zitten en vind hem best nog vrij pittig maar uiteindelijk toch heel wat kunnen vinden. 7, 9, 14, 16, 18, 27 en 37 staan nog open, de rest ben ik vrij zeker van.

Leuk! Ik ben er weer eens even ouderwets voor gaan zitten en vind hem best nog vrij pittig maar uiteindelijk toch heel wat kunnen vinden. 7, 9, 14, 16, 18, 27 en 37 staan nog open, de rest ben ik vrij zeker van.
14 heb ik maar voor de rest is het vrijwel gelijk. ;)

In een poging nummer 1 te zoeken kwam ik nummer 17 tegen. :ROFLMAO:

Nummers 7 en 12 ook gevonden. Nog 2 te gaan, nummers 1 en 37!

Alleen nummer 37 nog!

16:15 - Hebbes! Had niet verwacht dat ik ‘m zo snel zou vinden. Nu afwachten of mijn vermoedens allemaal kloppen… :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ik moet er nu nog 4. Nummer 7, 14, 18 en 27 staan nog open. Vooral nummer 7 en 14 kan ik echt niet uitstaan want ze komen me wel heel bekend voor! Dat geldt in mindere mate ook voor 18 en 27. Als ik ervan uit mag gaan dat er niet meer plaatjes van 1 merk voorkomen dan kan ik er een heleboel afvinken wat het zoeken weer wat makkelijker maakt...

Edit: 14, 18 en 27 gevonden, gaat lekker!:) Nu alleen 7 nog.

Laatst bewerkt:
7 vond ik zelf helemaal niet lastig eigenlijk. Maar zoals voor allemaal geldt; je moet het maar net herkennen.

Ik zit nog met 5,12,16 en 26. Het zou zo voor de hand moeten liggen maar ik zie het echt niet. Zeker bij 26 omdat ik een eerste ingeving had maar fout bleek maar ik kan er niets anders in zien dan dat model...

Ik ben ook even een uurtje bezig geweest. Best lastig. Ik weet niet of ik nog toe ga komen aan een verdere verdieping, dus ik heb mijn antwoorden maar vast ingestuurd.

7 is voor mij nog steeds een groot mysterie, maar komt me oh zo bekend voor. Ik denk niet dat ik die nog ga vinden voor de deadline.

Zo, ingezonden. Ik heb bijzonder lang zitten puzzelen en prutsen op 9, 17, 24, 26 en 37 - maar heb ze als het goed is allemaal gevonden.

Ik heb twaalf stuks niet, dus inzenden heeft weinig zin. Ben wel erg benieuwd naar de antwoorden!

Ik heb twaalf stuks niet, dus inzenden heeft weinig zin.
Zonder al te veel weg te willen geven, kan ik je zeggen dat niet iedereen die ingezonden heeft de maximale score heeft behaald... ;) Ofwel: ik zou gewoon inzenden, dat vind ik als organisator ook leuker dan alle "stille" deelnemers.

Dat inzenden kan nog tot morgenavond.

En dan meteen alvast een vraag aan iedereen: vinden jullie het leuk als ik nog een quiz in elkaar zet? En moet 'ie dan meer of minder plaatjes? Kortere of langere inzendtermijn? Makkelijker of moeilijker qua niveau? Meer moderne of juist meer oudere auto's? Andere suggesties/tips?

Laatst bewerkt:
Qua hoeveelheid heb ik er geen moeite mee en niveau is goed. Als je het ziet zitten is elke maand wel leuk. Dan iets van 3 weken inzenden, laatste week uitslag en begin van elke maand een nieuwe?

Nog een huishoudelijke mededeling: door een onverwachte wijziging ben ik morgenavond niet in de gelegenheid om iets te posten. De antwoorden en uitslag komen daarom pas woensdagavond.

En dan meteen alvast een vraag aan iedereen: vinden jullie het leuk als ik nog een quiz in elkaar zet? En moet 'ie dan meer of minder plaatjes? Kortere of langere inzendtermijn? Makkelijker of moeilijker qua niveau? Meer moderne of juist meer oudere auto's? Andere suggesties/tips?
Ik ga zo maar even inzenden!
En zo is ie erg leuk! Mooie hoeveelheid, goed niveau.

Quiz is altijd leuk (ook om te maken inderdaad). Maar met 40 plaatjes is het wel veel, voor mij reden om niet mee te doen (ik kom gewoon tijd tekort om ze allemaal na te gaan). Volgens mij hadden we in het verleden ook altijd 20 plaatjes, alleen met vakanties (de zomer-editie en de feestdagen-editie) waren het er vaak 40.

Antwoorden::
1tolLhH.jpeg

1btCRpv.jpeg

(klik op het plaatje voor een vergroting)

1. Cupra Formentor VZ5 (1x ?)
2. Fiat Uno (1x Honda Logo)
3. Audi quattro (3x ?)
4. Kia EV3
5. Alfa Romeo 146 (1x Alfa Romeo 156, 1x Alfa Romeo, 1x ?)
6. Jaguar XF (1x Jaguar XJ, 1x Jaguar XJR)
7. Alpine A290 (1x Land Rover Evoque, 1x Lamborghini, 1x Hyundai, 1x Volkswagen, 6x ?)
8. Cadillac CTS (1x Cadillac BLS, 2x ?)
9. Ferrari Purosangue (1x Volkswagen, 5x ?)
10. BMW M1 (1x ?)
11. Bugatti EB110 (1x Maserati, 1x Datsun, 2x ?)
12. Dacia Bigster (2x Dacia Duster, 1x Renault Boreal, 1x Volkswagen, 1x ?)
13. Chevrolet Camaro (3x ?)
14. Aston Martin DBX (1x Nio ET5, 5x ?)
15. Honda CRX (1x Honda Civic)
16. Abarth 600e (1x Fiat Grande Panda, 1x Suzuki Jimny, 1x Hyundai, 5x ?)
17. Jeep Grand Cherokee (1x Rolls Royce, 3x ?)
18. Bentley Continental GT (5x ?)
19. Ford Focus
20. Citroën C2
21. Lexus IS
22. Renault Modus (2x ?)
23. Mercedes-Benz E-klasse / W124 / 500E (2x Mercedes-Benz 190, 1x Mercedes-Benz C-klasse)
24. Volvo 480 (1x Mazda RX-7, 1x Triumph, 5x ?)
25. Peugeot 207 (1x Peugeot 206, 3x Peugeot 307, 2x Peugeot 407, 1x Peugeot 407 Coupé)
26. Toyota Yaris T-Sport (1x Subaru Forester, 1x Chevrolet Aveo, 1x Hyundai Santa Fe, 3x ?)
27. Maserati Quattroporte (1x Hyundai, 1x Proton, 3x ?)
28. Opel Astra TwinTop
29. Seat Leon
30. Mitsubishi Colt CZ3
31. MG TF (1x MG Roadster, 1x ?)
32. Skoda Kamiq (3x Skoda Scala, 1x Skoda Fabia)
33. Nissan Qashqai (2x ?)
34. Lotus Elise (1x Lotus)
35. TVR Cerbera (1x Volkswagen, 4x ?)
36. Porsche 944 (1x Porsche 968, 1x Honda NSX, 1x ?)
37. Volkswagen Golf GTI (1x Volkswagen, 4x ?)
38. Mazda 5 (1x Volkswagen, 2x ?)
39. Rover 200 (1x Rover 25, 1x Rover 400)
40. Lancia Ypsilon

Een paar toelichtingen op sommige auto's

3. Audi: een Coupe heeft een afwijkend spatbord, dus is fout. Het "uitgeklopte" is misschien niet zo heel goed te zien op de uitsnede, maar de Coupe heeft een ronde rand die de quattro niet heeft.

8. Cadillac: bij de BLS loopt o.a. de grille minder diep door t.o.v. de koplampen.

12. Dacia: bij de Duster buigt de rand onder de ramen eerder omhoog. De Renault Boreal wijkt juist aan de zijkant af van de Bigster (buiten het feit dat die auto niet in Nederland geleverd wordt; dat probeer ik te vermijden in mijn quiz).

15. Honda: het is me nog niet helemaal duidelijk of de auto nu "CRX" of "Civic CRX" heet, verschillende bronnen geven verschillende antwoorden (zelfs twee Honda-brochures). Ik heb Civic optioneel gelaten en wilde dus alleen CRX zien. Alleen Civic heb ik foutgerekend, dat is echt een ander model.

23. Mercedes-Benz: ik wist niet dat de auto voor 1993 niet "E-klasse" heette. Dat maakte het lastig toen ik zei "geen modelcode", want dan zou je specifiek 500E hebben moeten weten. Ik heb daar alles goedgerekend wat op het juiste model duidde. De 190 wijkt af en is dus fout (o.a. de vouw over de zijkant).

25. Peugeot: verrassend veel foute antwoorden hier, maar de 206, 307, 407 en 407 Coupe zijn allemaal (net) anders.

29. Seat: het blijkt dat de Toledo nooit in geel is geleverd, dus dan zou dit alleen een Leon kunnen zijn. Dat soort detailniveau gaat me echter veel te ver voor deze quiz. De vorm van de auto in de uitsnede matcht met zowel een Leon als een Toledo, dus heb ik Toledo ook goedgerekend.

32. Skoda: de Scala heeft het reflectorlampje op een andere plek zitten, de Fabia achterlichten zijn anders.

34. Lotus: voor zover ik kon herkennen, hebben de Elise en Exige dezelfde neus; ik heb beide antwoorden dus goedgerekend.

36. Porsche: de 968 heeft juist een ander front gekregen met ronde koplampen.

39. Rover: de 25 heeft andere rondere koplampen, en ook de koplampen van de 400 wijken af (niet de punt naast het knipperlicht).

Laatst bewerkt:
Uitslag:

Niemand is compleet foutloos gebleven. Wel vijf mensen die er heel dichtbij zaten. Jay DoubleYou en Timo beide 79 punten, 929V6 en Quadrifoglio Verde beide 78 punten, en SVF 77 punten. Geweldig gedaan! Maar ik wil alle deelnemers hartelijk danken voor jullie deelname. Hopelijk hebben jullie je er mee vermaakt (maar zo klonk het wel in de reacties).

AZDlNqX.jpeg

Ach natuurlijk (keer veel). Leuk om weer even te doen, deze donkere avonden. Bedankt lybra!

Terug
Bovenaan