[Quiz] Raad het plaatje | nr. 6 2026 | Antwoorden en uitslag

Banpei

Kilometervreter
Welkom bij weer een nieuwe Raad het plaatje quiz!

Zoals altijd zijn er 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 80 punten. Er hoeven geen toevoegingen bij. Bij enkele auto's is direct duidelijk dat het om een (zeer) specifieke uitvoering gaat, maar je krijgt er geen extra punten voor door die te vermelden. Ontbrekende of foute delen van een antwoord kunnen tot puntenaftrek leiden. Dus als voorbeeld: stel dat er een plaatje van een Citroën Visa Chrono in de quiz zit, dan levert Citroën Visa de volle punten op, maar Citroën Visa 11 RE levert een half puntje aftrek omdat de (onnodige) toevoeging simpelweg fout is. Ik wil graag merk- en modelnaam zien, geen modelcodes. BMW F45, Lancia Type 835, Volkswagen B1, Toyota J40... Ik vind het wel heel veel opzoekwerk om daar de juiste modelnamen (resp. 2-serie Active Tourer, Dedra, Passat en Land Cruiser) bij te vinden, dus dat keur ik fout. Let ook goed op de juistheid (spelling, schrijfwijze e.d.) van je antwoord; soms kun je al door 1 letter verschil onbedoeld een ander model insturen.

In principe komt elk merk maar een keer voor, maar wellicht heb ik ergens een gebadge-engineer'de variant over het hoofd gezien en zou het dus zomaar kunnen dat er in jouw antwoordenlijst een merk meer dan eens voorkomt. Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn, worden die uiteraard allemaal goed gerekend. Alle auto's zijn, zover ik heb kunnen nagaan, ergens in de periode van 1960 tot heden verkocht in Nederland.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van alle antwoorden sturen (da's makkelijker om na te kijken).

Inleveren kan t/m maandag 29 juni 20:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

Veel plezier en veel succes!

AP1GczMaZMeBY-iKtyn8aOepGXO_CQpD0ZwLUHdO9PG6oepTRJa1qM3JkfeHU1pBBK9zTMaBnp7fFtshW0A3uVVvyjH1iG3ZfX-0Lfvp7mNX4KmwkcbbrovyanZ3MtM9cF_agROsCWHhJJA_aPzenjTei4fXdQ=w1600-h1277-s-no

AP1GczO0vdDy-OhZxGguQw64wH_V9os8HWZC9nANsQVBpWnrvm0Grso6hnG6fmbF35LjmHjbjRnzJnv424FdR-vhWc3CwnQ8zqwMegcq5pL2l5RHDttEkQnRGvt8HL_tlL61aIHPWpKgulLRI1YjBpfdEQV_1g=w1600-h1277-s-no

Onvangen oplossingen:
- Micramops
- 929V6
- Sejus89
- Lybra
- Mach1
- 406c
- ...

Laatst bewerkt:
Hierbij de oplossing van de quiz:
AP1GczNkVV30tGHMzv0zkBs_1mMzLtFQuAIgr4Dx-OlSJFT4v91wEzfZXIHmhvrDDIzFkgIRwFv76cx3GgcHHlvqxfhMnsSlDjXfrzEdU58TYVCbQgGXn4zfpL2sonZXSbymOAvZugGypJG7kGBUp7Shs3LtHQ=w1253-h996-s-no

AP1GczNeAyaLUJGZ5Z_Lsh8cOZSmGu6ZjbYbQczQA2gple9KERYFJX8iJs8QGwFED6lPqBGU6mW-k-ViWSPUpNiEPMUESEGOp50yk0yxoWAZcUR69Xu1Tfj1w0CsuhKfmVlfI7hd9nYxS-rOsFG7eJxk6nVVkQ=w1273-h1010-s-no

Merkmodel
1SubaruImpreza
2MitsubishiPajero Pinin
3Renault19 (cabio)
4JaguarXK / XK8 / XKR
5Audi100 Coupé S
6LanciaYpsilon
7Nissan200SX (Silvia)
8BYDDolphin (Dolphin Surf of Atta)
9ToyotaCorolla (AE86)
10VolvoS40
11KIAPicanto
12FiatStilo
13SuzukiSwift
14Land RoverRange Rover Evoque
15Peugeot306 (break)
16HondaInsight
17Ferrari400 / 412
18AutobianchiBianchina (Trasformabilia)
19Alfa RomeoGuilia
20DSN°8
21Datsun240K GT
22CitroenXM
23HyundaiCoupe (Tiburon)
24FordFiesta
25LexusLC
26VauxhallVentora
27Aston MartinV8 Zagato
28Saab9-5
29Mercedes-BenzS-klasse
30BMW02 (1502/1602/1802/2002)
31ChevroletVolt
32TriumphAcclaim
33Porsche944
34DaciaLodgy (of Dokker)
35OpelInsignia
36CadillacBLS
37VolkswagenPassat CC
38AlpineA290
39DaewooNexia
40LucidGravity

Misschien iets te gedetailleerd (en nerdy), maar dit is de verdeling per decennium:
AP1GczO8VFSOzUadVii_38AvgsZ6kb-BdHOhSpqGsoAYjiGMs1gR_RMxioeIYZnmGNoMEGRPv-MXZAcHDkhapgaM6qrgGXDHUF3kq3EiAamHqWcMwkwZj3EZ3UzKco817eJCwrHNZ41EGlt8IC7LO1LFxomD3g=w1212-h746-s-no

Hierbij heb ik het eerste jaar van productie aangehouden om het decennium te bepalen.

De uitslag is als volgt:
929V6 wint met 79 punten, gefeliciteerd! (y)
Tweede plaats is voor Lybra met 62 punten en de derde plaats is voor 406c met 59 punten!

De volledige uitslag:
Merkmodel929V6Sejus89MicramopsLybraMach1406c
SubaruImpreza22221x Nissan Skyline
MitsubishiPajero Pinin222
Renault19 (cabio)22222
JaguarXK / XK8 / XKR22222
Audi100 Coupé S222
LanciaYpsilon22222
Nissan200SX (Silvia)22222
BYDDolphin (Dolphin Surf of Atta)222
ToyotaCorolla (AE86)2222
VolvoS40222222
KIAPicanto2222
FiatStilo22222
SuzukiSwift22222
Land RoverRange Rover Evoque11112
Peugeot306 (break)22221x Honda Civic
HondaInsight222222
Ferrari400 / 4122222
AutobianchiBianchina (Trasformabilia)22
Alfa RomeoGuilia211x Citroen Amy, 1x Alfa Romeo 1750/2000 Berlina
DSN°822222
Datsun240K GT2111x Datsun Sunny
CitroenXM222222
HyundaiCoupe (Tiburon)222221x Toyota Celica
FordFiesta22222
LexusLC222
VauxhallVentora21x Chevrolet
Aston MartinV8 Zagato222
Saab9-522222
Mercedes-BenzS-klasse22222
BMW02 (1502/1602/1802/2002)2222
ChevroletVolt2222
TriumphAcclaim221x Nissan Sunny, 1x Honda Ballade
Porsche94422222
DaciaLodgy (of Dokker)222
OpelInsignia21222
CadillacBLS2112221x Caldillac BTS
VolkswagenPassat CC222
AlpineA29022
DaewooNexia2223x Opel Kadett
LucidGravity2222
795819623759

Ik heb alleen erg strikt moeten zijn met de Range Rover Evoque: het merk is Land Rover en het model is Range Rover Evoque. Omdat één iemand wel zowel merk als model goed had, heb ik deze goed gekeurd en bij de anderen slechts één punt toegekend.

Ik vond het erg leuk om deze quiz te maken en het was (veel) meer werk dan ik in eerste instantie gedacht had. Gezien het grote verschil tussen de eerste en tweede plaats denk ik dat ik de quiz toch iets te moeilijk heb gemaakt. Ik had er een aantal rode-haringen in verwerkt als de Daewoo Nexia (Opel Kadett heeft andere kappen op de C-stijl) en de Triumph Acclaim. De Ferrari 400 zag ik ook als rode haring omdat de achterkant, als je niet goed kijkt, ook door kon gaan voor een 308. Ik had er ook relatief onbekende auto’s als de Datsun 240K GT (een rebadged Nissan Skyline C110) en Vauxhall Ventora in verwerkt die niemand behalve 929V6 had gevonden. Als ik weer een volgende organiseer, dan zal ik er meer rekening mee houden.

(Ook als je de oplossing niet hebt ingestuurd maar toch hebt zitten puzzelen) Hartelijk dank aan iedereen die heeft meegedaan! (y)

Laatst bewerkt:
Dank je wel voor het maken van de quiz @Banpei !

Was erg vermakelijk, ook al heb ik er echt veel te weinig tijd voor gehad. Dat gezegd, zo heel veel heb ik niet laten liggen. De Alpine had ik gewoon in moeten vullen (ik herkende de velg, maar kon de rest niet matchen met de A290 en heb zelfs nog nagedacht of er andere merken een soortgelijke velg hebben... :sleep:), de Mitsubishi is een "oh ja" (dat had ik ook al ingevuld :) ) en misschien had ik nog wel op de Alfa of de Aston Martin gekomen, maar verder zitten er weinig bij waar ik een "natuurlijk, stom!" reactie bij heb. Sowieso ben ik slecht met oude auto's en modellen als die Vauxhall of Datsun ken ik simpelweg niet (de Datsun had ik het merk per ongeluk goed gegokt en zo toch een puntje gepakt). En de BMW dacht ik eigenlijk dat dat fout zou zijn (ik meende dat de deurgrepen op de verkeerde plek zaten), maar blijkt toch juist :D

Dank voor het maken! Zie toch dat wat ingevingen voor degenen die ik niet had in ieder geval 1 puntje hadden kunnen opleveren. Les voor een volgende keer!

Bedankt voor de quiz en ik ben heel tevreden met mijn 79 punten, maar die Range Rover vind ik toch wel wat flauw. Het is weliswaar een product van de fabrikant Land Rover maar over heel de wereld wordt het model op de markt gebracht (en dan bedoel ik geadverteerd en beschreven in documentatie; er zal vast wel ergens een LR-badge op de auto geplakt zitten) als Range Rover Evoque, niet als Land Rover Range Rover Evoque. Range Rover heeft bijvoorbeeld ook zijn eigen website.

Ik ben het met je eens dat het erg verwarrend is als de auto geadverteerd wordt als "Range Rover Evoque". Zo ver ik heb begrepen, is Range Rover een modellenreeks van Land Rover, dus geen merk. En er zit inderdaad een Land Rover badge op de voor- en achterkant van de auto geplakt.

Range Rover is de luxe modellijn van het automerk Land Rover, bekend om zijn combinatie van premium comfort, geavanceerde technologie en sterke off-road capaciteiten. Onder de naam Range Rover vallen vier modellen: de Range Rover, Range Rover Sport, Range Rover Velar en Range Rover Evoque. Kortom, de Range Rover familie blijft nieuwe normen stellen op het gebied van luxe aldus Range Rover NL.
De bron hiervoor komt bij Kroymans vandaan.

Ik maak dat even een vergelijking met de Golf: we hebben ook een Golf Plus en een Golf Sportsvan gehad, die wezenlijk andere modellen zijn geweest maar wel onderdeel zijn geweest van de Golf-modellijn. Dan is het merk van de Golf Plus en Sportsvan niet opeens Golf, maar blijft dat Volkswagen. Maar hierbij is de Golf Plus natuurlijk niet geadverteerd als een Golf Plus, maar als een Volkswagen:
1d4871869850.5600b782d1439.jpg

Misschien moeten wij het behandelen als de Corvette: dit is zowel een model als een modellenreeks als een merknaam. Voor de volledigheid zou het een Chevrolet Corvette moeten zijn, maar Corvette zou genoeg moeten zijn omdat deze losstaand verkocht wordt.

Ik vind het prima om met het oog op het voorgaande de volledige punten toe te kennen voor de Range Rover Evoque, maar het is wel iets dat dan in de toekomstige opgaven verduidelijkt moet worden.

Ik denk dat het er vooral om zou moeten gaan welke volledige benaming van een model gangbaar is in woord en geschrift. Niemand heeft het ooit over een "Land Rover Range Rover Evoque". Bij de Volkswagen Golf Plus en Sportvan ligt dat anders. Anders zou je misschien ook moeten spreken van een Toyota Lexus.

Lexus is daadwerkelijk een losstaand merk, RaRo niet. Als je in de AW carbase zoekt dan zul je toch echt eerst merk Land Rover moeten sepecteren en daarna model Range Rover Evoque.

Het staat nu niet meer in OP maar vroegâh werd Mercedes ipv Mercedes-Benz ook afgekeurd.

er zal vast wel ergens een LR-badge op de auto geplakt zitten
Alle badges zijn Landrover

Laatst bewerkt:
Lexus is daadwerkelijk een losstaand merk, RaRo niet. Als je in de AW carbase zoekt dan zul je toch echt eerst merk Land Rover moeten sepecteren en daarna model Range Rover Evoque.

Het staat nu niet meer in OP maar vroegâh werd Mercedes ipv Mercedes-Benz ook afgekeurd.

Alle badges zijn Landrover
Maar kun jij mij één publicatie citeren waarin wordt gesproken van de Land Rover Range Rover Evoque? Daar gaat het mij om.

Terug
Bovenaan