Weer terug uit Zwitserland, gelukkig is het goed gegaan met mijn schoonmoeder. Het is een heel mooi land, maar ik vond het best druk en heel erg toeristisch. Mooie wandelingen gemaakt, steden bekeken, lekker rondgereden, dat soort dingen. Een autogerelateerd verslagje met wat foto's:
Mooie plek, maar ik weet niet meer waar het precies is.
Met mijn hypermoderne Samsung AI telefoon (voor het eerst alle foto's met de telefoon gemaakt) de schade even weggepoetst
We hebben ook nog een dag een bergpassenroute gereden. En wat een fijne auto is het daarvoor. Met 200pk, 330Nm en 1400kg merk je niet eens dat je bergop rijdt en de auto geeft heel veel vertrouwen op die bochtige wegen, je rijdt al snel erg hard. Vorig jaar in Sardinie waren de wegen een stuk rustiger en was het nog mooier rijden. Let even op de regenboog:
De laatste paar nachten zaten we aan de noordkant van het Lago Maggiore. We zijn dus ook nog een paar keer in Italie geweest, waaronder een dagje Milaan. Het Fulli kastje wat we al gekocht hadden voor de tolwegen in Frankrijk, kwam ook in Italie mooi van pas. Gewoon door de linker Telepass poortjes rijden zonder dat je hoeft stil te staan. De auto was inmiddels al wat vuil geworden, dus met een vieze, beschadigde Alfa reed ik er dan weer wel passend bij in Italie... Ook nog even een Politie Giulia voor de lens gekregen. Die agenten waren vast blij dat ze geen Tonale als dienstauto hebben
Ik vind het altijd wel leuk om wat lokale automusea te bezoeken. We zijn in het verkeersmuseum in Luzern geweest. Was eigenlijk meer een familiepark dan een echt museum en hoge entreeprijs, zoals eigenlijk het meeste in Zwitserland duur is. Er was een wand met auto's waaruit telkens een auto naar voren getransporteerd werd en daar werd wat over verteld. Het waren met name auto's waar een Zwitserse historie aan vast zat.
Heel leuk was het Volandia vliegtuigmuseum een stukje ten zuiden van Varese. Nu ging het me niet om de vliegtuigen, maar om de Bertone collectie. Deze stond in een aantal hallen wat achteraf een beetje als "bijvangst" van de vliegtuigen, er liep ook verder niemand. Wel heel bijzonder om al die unieke auto's daar te zien. De Bertone Opel Slalom, Lancia Kayak en Bertone Racer heb ik altijd erg mooi gevonden in de jaren 90 en ik had toen niet kunnen bedenken dat ik deze auto's ooit nog in het echt zou zien. Maar ook bijzondere conceptcars uit de jaren 70 waren te zien en als één van de meest moderne de Alfa GT Cabrio en een zeer fraaie Jaguar uit 2011. Hoewel er wel een bijzonder sfeertje was, verdient de collectie naar mijn idee een mooiere plek.
De laatste ochtend zijn we in het Pantheon museum in Bazel geweest. Erg leuk gebouwd en leuke auto's, de moeite waard om even te stoppen als je in de buurt bent. We zijn later nog even de stad in geweest en rond half 4 zijn we richting huis gereden. We reden op zaterdag, dus er was weinig vrachtverkeer. Tot Oberhausen was er nog wel aardig wat verkeer en snelheidsbeperkingen, het laatste stuk op de 31 kun je nog wel even lekker 130 km lang doorrijden tot de afrit Emmen. Rond half 12 waren we weer thuis in Assen. Uiteindelijk ruim 4300 km gereden met een verbruik van bijna 1:12 en een gemiddelde snelheid van 64km/u.