Radarauto’s. Je hoort er niks meer van?

KP96

Startmotor
Hallo allen,

Ik 2020 werd er gesproken over deze zogenaamde radarauto’s in verschillende nieuwsberichten. Auto’s van de politie die zogenaamd zelfs alleen al rijdend tegemoetkomend en voorbijgaand verkeer konden scannen op kenteken en meten op snelheid. En dat alles automatisch. Destijds een ding wat apps zoals Flitsmeister tegen moest gaan. Er werd gesproken dat er tegen 2022 veel meer van deze auto’s zouden moet gaan rondrijden.

We zitten nu in 2024 en ik heb er persoonlijk letterlijk verder nog niks over gehoord. Geen mensen die er ooit door zijn gepakt, maar ook geen nieuwsberichten over dit onderwerp van na 2022. Of het verder terecht is of dit wordt gebruikt en dat je je gewoon aan de snelheid moet houden dat is daar gelaten.. Is dit een hoax die door de politie zelf naar buiten is gebracht om mensen bang te maken? Of is het plan uiteindelijk nooit doorgegaan?
Of rijden die dingen wel degelijk rond en leef ik onder een steen?

Het gaat overigens hierom: https://topgear.nl/autonieuws/radarauto-is-het-antwoord-op-flitsmeister/

Ik verwacht dat de foutmarge hier iets te groot bij is gebleken. Ofwel zijn ze nog steeds aan het testen.
Tegemoetkomend verkeer meten zal sowieso erg secuur moeten gebeuren en je moet lang genoeg kunnen meten wil je dat accuraat krijgen...

Zou ook een beetje gek zijn als de politie van te voren gaat aankondigen wanneer ze de weg opgaan. En de tijd dat ze alleen maar in donkerblauwe Golfjes of Astra’s rijden is wel voorbij. Om minder op te vallen beschikken ze nu over auto’s van veel andere merken. Een paar jaar terug zag ik ze bv. in een donkerblauwe Peugeot.

Ja joh, straling. Zichtbaar licht is ook straling. Alleen dan op een golflengte die voor ons onschadelijk is. Op een andere golflengte zit de radiofrequentie, ook onschadelijk. Op weer een andere de 4G en 5G, daarvan willen we niet eens weten of het schadelijk is want we kunnen niet zonder mobieltje...

Ja joh, straling. Zichtbaar licht is ook straling. Alleen dan op een golflengte die voor ons onschadelijk is. Op een andere golflengte zit de radiofrequentie, ook onschadelijk. Op weer een andere de 4G en 5G, daarvan willen we niet eens weten of het schadelijk is want we kunnen niet zonder mobieltje...
Je neemt me serieus?

Ik heb wel eens ergens gelezen dat de juiste pakkans aangehouden moet worden. Als je namelijk extreem goed controleert dan gaan mensen bijna niet in de (flinke) overtreding. Bij trajectcontroles willen ze echt voor gevaar en geluidsoverlast 100% controleren en zelfs dan breken ze het ook weer af: https://www.omroepwest.nl/nieuws/4812325/trajectcontrole-op-gedeelte-van-a12-verdwijnt

Voor de radarwagens zal wel de heerlijke mix van IT en overheid zijn werk aan het doen zijn. Met die camera's op statief is er al een boekwerk van regels en eisen. Dat zal voor die radarwagens ook wel erg ingewikkeld gemaakt zijn.

Technisch lijkt het me extreem éénvoudig, een beetje dashcam heeft al zijn eigen GPS snelheid en kan visueel de afstand tot de voorligger bepalen (je hebt ook dashcams met botswaarschuwing). Nog even een stuk software dat een fotootje opslaat en je bent al een heel eind. Er zijn er vast (pro)consumer camera's die 8 uur video kunnen opslaan en bij wifi dekking direct naar de cloud sturen, dan hoeft de camera zelf eigenlijk helemaal niets te doen en kan software 'in the cloud' bij terugkeer op de basis de boel gaan analyseren. Politiewagens hebben natuurlijk al wat camera's aan boord en ik durf zelfs te stellen dat de benodigde meting ook met een personenwagen met standaard ACC gedaan kan worden als je op de juiste plek een kabeltje in het systeem kan prikken. (Een ACC computer negeert namelijk stilstaande objecten en tegenliggers omdat die relatieve snelheid niet klopt voor een voorligger, maar ze worden wel 'gezien').

In tegen stelling tot nauwkeurig calibreren van een radar op statief is een videobeeld van een minuutje al voldoende voor een goeie meting. Je doet bijvoorbeeld 20 meter per seconde (72km/u). Als je dan na een minuut via software 30 meter (!!) teveel of te weinig meet is je afwijking plus of min 0,5 m/s. In km/u reed de auto dan 70,2 of 73,8.

Terwijl ik dit schrijf, was er 20 jaar geleden niet al die functie bij blik-op-de-weg agenten dat ze op een knop drukten en dat er dan na 30 seconden een officiele meting uit kwam?

Terwijl ik dit schrijf, was er 20 jaar geleden niet al die functie bij blik-op-de-weg agenten dat ze op een knop drukten en dat er dan na 30 seconden een officiele meting uit kwam?
Die meting is gebaseerd op meten vanaf vast punt langs de weg waar de "verdachte" langsrijdt. Denk aan een hectometerpaaltje of een afslag.
De meting word handmatig 2x gestart en gestopt. 1x voor de eigen snelheid 1x voor de snelheid van het voertuig dat gemeten word.
Daarom is die meting ook relatief eenvoudig met een kleine foutmarge accuraat te krijgen.

Het beeldmateriaal was geen onderdeel van de meting. Het is vooral gebruikt als referentie/bewijsmateriaal.
Je kunt ook geen beeldmateriaal als referentie gebruiken als je meerdere camera's kan wisselen, verdraaien en ook nog kunt zoomen, waardoor het snelheids-effect veranderd.

Ze hebben er ooit een aflevering van gemaakt waar de werking van het systeem relatief uitgebreid werd uitgelegd. Helaas zit die verstopt tussen alle andere afleveringen, dus ik vind hem niet zo snel terug.

Bij Adaptive Cruise Control wordt vooral de afstand tussen de voorganger en jou auto gemeten.
Daarbij wordt er gebruik gemaakt van een radar of lidar sensor.
Als je dit systeem echt heel basaal gaat beschrijven is het een parkeersensor met een groot meetbereik... (er zijn uiteraard wel meer factoren die medebepalend zijn voor de werking van het systeem)

Een tegenligger wordt genegeerd omdat deze buiten de meetzone valt.

De reden waarom het boven bepaalde snelheden niet werkt heeft met het meetbereik van de sensor te maken en hoe snel het systeem (en remsysteem) kan reageren op afwijkingen in onderlinge afstand.

Een dashcam zal door middel van een algoritme op dezelfde manier de afstand tussen het grootste object in beeld en jouzelf bepalen. Dat is een stuk minder accuraat, waardoor je er alleen een botsdetectie van kan maken en geen acc.

Een meting van een voertuig wat op je af komt terwijl je zelf ook beweegt is een stuk ingewikkelder om accuraat te krijgen omdat je geen vast referentiepunt kunt gebruiken.
Een vergelijking kun je zoeken in de zelfrijdende auto's. Dit gaat ook nog lang niet goed.

De foutmarge is enorm als je kijkt hoe de objecten gedetecteerd worden en hoeveel beweging er in die detectie zelf zit. Dat moet ook allemaal uit de snelheidsberekening gehaald worden.
Neem daar ook nog in mee hoeveel objecten er foutief of niet gedetecteerd worden.

Ja het is technisch gezien vast mogelijk... Dit kost jaren van onderzoek. Zie de zelfrijdende auto's.
Of het uiteindelijk mogelijk is binnen de gestelde wettelijke marges? Ik betwijfel het...
En ik vermoed eerlijk gezegd dat het daarom ook nog niet is ingevoerd als beproefde methode voor snelheidsovertredingen...

Laatst bewerkt:
Ik vind dat we in elke auto een IVMS systeem moeten bouwen. Boven de maximale snelheid kan er dan meteen een signaal aan het CJIB gestuurd worden.

We houden dit wel spannend niet alles te beboeten. Met een algoritmetje kan d'r pakkans geregeld worden. Je kan dus soms geluk hebben.

Ik vind dat we in elke auto een IVMS systeem moeten bouwen. Boven de maximale snelheid kan er dan meteen een signaal aan het CJIB gestuurd worden.

We houden dit wel spannend niet alles te beboeten. Met een algoritmetje kan d'r pakkans geregeld worden. Je kan dus soms geluk hebben.
Nou zijn die kentekencamera's al heel goed en goedkoop. Dat kan qua kosten volgens mij prima aan honderden lantaarnpalen per stad/regio. Nog spannender wordt het met RFID in het kenteken. Dan kan het ook nog eens zo goed als onzichtbaar.

Volgens mij ga je nu wel loodrecht tegen hetgene wat je zei over de pakkans in je vorige bericht in he...
Pakkans te groot = minder bekeuringen = systeem niet meer rendabel = te weinig geld in de staatskas...

Ik bedoel dat is technisch mogelijk. Ik denk niet dat ze het ooit zo gaan doen. Misschien niet direct uit winstoogmerk maar door de normale bureaucratie en politieke gevoeligheid.

Ik weet dat de parkeerpolitie gebruik maakt van automatische scanners. Bij mij in de buurt gebruiken ze daar auto's voor met een overdreven grote lichtbak op het dak. Ik zie wel dat dit alleen nog maar gebruikt wordt voor de aanslag parkeerbelasting, misschien is de benodigde rekenkracht nog steeds wat groot voor een mobiele installatie.

Daarnaast: Voor de verkeersveiligheid is snelheid slechts één van de vele factoren. Een veel grotere factor voor de veiligheid is het gedrag van de weggebruiker. Al het "onverwachte" gedrag geeft gevaar. - De twijfelaar die toch die afslag wil nemen,
- de drammer die de regeltjes negeert om twee nanosecondes tijdwinst te boeken,
- de schoolmeester die met zijn rijgedrag iemand wijst op het bestaan van verkeersregels,
- de man met rechterbaanfobie die stiekem hoopt dat "ze er niet rechts langs scheuren"...

Verkeer is samenwerken en samenwerken gaat het beste wanneer ik er op kan rekenen dat jij jezelf volgens de normen gedraagt EN wanneer jij er op mag rekenen dat ik mezelf volgens de normen gedraag.

Dus niet als een handelaar in illegale medicatie het verkeer als misvormde bowlingbaan misbruiken, aub.

Je zit er wel erg mee he?

Ik denk altijd: goh die moet zeker nodig naar de plee.
Ja.

Iedere auto sleept continue zo'n ton aan bescherming mee en ondertussen warmt CO² onze aarde in zeer hoog tempo op.

Het lijkt mij een goed idee iets minder energie te verspillen.

Bij Adaptive Cruise Control wordt vooral de afstand tussen de voorganger en jou auto gemeten.
Daarbij wordt er gebruik gemaakt van een radar of lidar sensor.
Als je dit systeem echt heel basaal gaat beschrijven is het een parkeersensor met een groot meetbereik... (er zijn uiteraard wel meer factoren die medebepalend zijn voor de werking van het systeem)

Een parkeersensor is meestal een ultrasone sensor.

Radar is wel een tikkeltje geavanceerder.

Een parkeersensor is meestal een ultrasone sensor.

Radar is wel een tikkeltje geavanceerder.
Het ging om een basale (= vereenvoudigde) vergelijking.

En dan verschillen ze helemaal niet zoveel:
Beiden zenden een puls uit waarbij de tijd tussen het versturen en ontvangen van de puls wordt gebruikt voor de afstandsbepaling.
Bij ultrasoon is dit een geluidssignaal, bij radar een elektromagnetisch signaal.

Vandaar dat ik die vergelijking op basaal niveau maak en erbij vermeld dat het een basale vergelijking is.
Uiteraard zitten er verschillen in die 2 sensoren en technologieën ;) Maar dan moet je al gaan kijken naar veel meer factoren dan alleen de basis. Ze hebben hun eigen toepassingen maar worden vaak zat ook in samenwerking met elkaar gebruikt.

Een Fiat is ook geen Mercedes, maar het zijn wel beide blikken dozen met 4 wielen en een claxon. ;)

Hoe dan ook, dan zitten we wat dat betreft op hetzelfde idee.

De techniek zal er ongetwijfeld zijn. Maar wettelijk gezien zal de foutmarge inderdaad te hoog zijn. Anders hadden we vast wel al berichten gezien van mensen die een snelheidsboete thuis hadden gehad waarop ze op deze manier “geflitst” waren.

Zoals al eerder werd genoemd zijn er al aardig wat regels en dingetjes waar men op moet letten bij gebruik van een flitser op een statief, dat zal bij deze “nieuwe” methode dan waarschijnlijk ook zo zijn.

Ik vind het leuk dat de functie van ACC ook wordt benoemd. Zal waarschijnlijk hetzelfde systeem zijn inderdaad. Zelf heb ik al in talloze auto’s gereden met deze functie en heb ik al genoeg verhalen gehoord hierover. Zelfs op de nieuwste auto’s werkt het nog niet perfect vind ik. Soms worden er dingen gezien die er niet zijn en andersom ook. Gelukkig zit er (meestal) altijd nog een oplettende bestuurder achter het stuurwiel om dit dan op te vangen.

Vooralsnog was de redene voor het openen van dit topic dat ik zelf letterlijk niks meer had gehoord van deze nieuwe flitsmethode sinds 2020. Terwijl het toen al best wel een groot item was omdat dit Flitsmeister tegen moest gaan.

Terug
Bovenaan