Rammelbak met ruime achterbank?

Ivo W

Startmotor
Na jaren van roepen "zoiets moeten we ook een keer doen" staan we nu ingeschreven voor een Rammelbakkenreis.

"We" zijn drie volwassen mannen. En moeten nu op zoek naar een Rammelbak met bouwjaar 2006 of ouder. Natuurlijk kunnen we voor een geijkte Volvo V70 gaan. Maar dat valt wat ons betreft in de categorie "ruime reisdagen" en niet in de categorie "rammelbak".
We willen aankomen met iets waarvan de rest denkt "hoe verzin je het om hierin een week met 3 man te gaan rondreizen".

Voorkeur ligt eigenlijk wel bij "compact, niet te zwaar en met een enigszins pittig motortje". Alleen compact, maar dan wel met redelijke zitpositie op de achterbank. We zoeken tips voor modellen die volgens het brede publiek deze ruimte bieden. Het mogen absoluut ook exoten zijn!
Bagageruimte is niet zo'n issue. Met wat spul in de kofferbak, een grote koelbox op de 'vrije' helft van de achterbank en een dakkoffer komt dat wel goed.

Een vroege MINI is een leuke wagen. Maar wat krap op de achterbank.
Verder komen we op Marktplaats veel Twingo's en Clio's tegen, maar ook een R5 of Peugeot 205. Maar hebben we nog niet bekeken wat betreft de binnen ruimte.
Het stikt van de goedkope Polo''s, maar die vinden we wat saai.

In de Japanse hoek zien we bijvoorbeeld de Suzuki Ignis.

Elke tip over beenruimte is welkom. Het mag ook absoluut een jaren 90 of of zelfs ouder ontwerp zijn.

Nissan Note of Opel Meriva iets? Of een B-klasse? Maar er is nog wel meer leuks. Ik heb wel op ruimte geselecteerd maar als je daar de compacte modellen uitvist heb je nog steeds een aardige selectie. Kilometerstanden gaan richting astronomisch.

Ja, ons probleem is ook dat er zoveel keuze is. En we moeilijk overal kunnen gaan kijken.

We zoeken vooral A of B segment. Bagageruimte lossen we op met imperiaal/dakdragers.

En natuurlijk kom je hoge kilometerstanden tegen. Dat hoeft geen probleem te zijn.

In de Japanse hoek zien we bijvoorbeeld de Suzuki Ignis.

Die is echt te klein voor volwassenen achterin. Kleuters zitten er goed, maar dan houdt het een beetje op.
Ik hoor het hier constant : er is altijd discussie van wie achterin moet zitten bij mijn partner haar kinderen. En dat zijn niet eens groot uitgevallen tieners. Mijn zoon is 1,82 en die past er geeneens in.
Ik zou een oude Civic of Corolla nemen - saai, maar doet het wel altijd.

Leuk dat jullie dit gaan doen. Aangezien je bij zo'n rit niet voor iets saais moet gaan zoals een Volvo of een Aziaat zou ik voor zoiets gaan:

Niet heel erg compact (waarom is dat een eis?), maar zeker geen reus.

Als compacter nodig is:

Daihatsu YRV Lekker vlot met de 1.3 motor en heeft een verschuifbare achterbank waardoor je meer beenruimte kunt maken.
87pk met een leeggewicht van 862kg is inderdaad vlot genoeg. De verschuifbare achterbank is waarom ook de Twingo al op ons lijstje staat. Dit zijn de tips die we zoeken.

@Fps Doug compact is geen harde eis maar een wens. We vinden een grote comfortabele station uit 2006 gewoon niet voldoende uitdaging hebben en zoeken iets buiten die "comfort zone". De Alfa 147 is wel een leuk ding. De

Ruime achterbank, misschien niet, maar een Peugeot 406 coupé is wel een leuk (uniek) modelletje

Klein, uniek en toch wat ruimte, kan ook een Peugeot 1007 zijn met een schuifdeur!

Saaier zijn de oudere Skoda’s, bijvoorbeeld Fabia of Roomster, wel ruimte

Nog wat suggesties:

Kom in het aanbod verder nog behoorlijk veel Citroen (Xsara) Picasso's tegen.

Zou zelf denk ik voor een Alfa of Lancia ofzo gaan.
En dan bewijzen hoe (on)betrouwbaar dat deze zijn op leeftijd.

Laatst bewerkt:
( wat opties)
De Nissan Almere Tino, Mitsubishi SpaceRunner, Mitsubishi Spacewagon,
Citroën Xsara Picasso, Renault Scenic, Lancia Musa, Fiat Idea, Chevrolet Tacuma.
(De Fiat en Lancia zijn wat kleiner.)
Ik zie nu dat er ook al wat opties zijn genoemd.

We hebben ooit met de rammelbakkenreis meegedaan met een afgetrapte Berlingo. In een zekere zin best saai, afgezien van een knipperlicht dat eruit viel gebeurde er niets met dat ding.

De grootste uitdaging was zolang op een versleten bestuurdersstoel zitten.

Een Daihatsu Sirion2 vind ik wel echt een optie die hier bij past.
Oerdegelijk, met de 1.3 best een pittig motortje, een 4-cilinder met 85pk op een laag gewicht.
Op de achterbank kun je als volwassen man prima zitten, zeker als je er alleen zit.
Kofferbak voor de hoognodige spullen, de rest lekker op het dak!

Sirion2

Proberen wat af te dingen en dan rijdt je er net ff anders bij dat met een standaard rammelbak!!

Leuk die rammelbakkentocht. Kende die niet. Een optie die nog niet voorbij is gekomen is de Suzuki Liana. Is die mooi? Nee. Is die ruim genoeg voor drie mannen? Zeker, ruimer dan veel auto's die hier genoemd worden. Betrouwbaar? Alles staat en valt met goed onderhoud. Maar mijn eigen ervaring (Suzuki Splash, in bezit vanaf 2019, toen 38.000 km op de klok, nu 189.000) is dat er weinig betrouwbaarder is dan een Soes.

Jaaaaaaaaaren geleden een facelift Signum gehad. Briljant ding voor ook +/- 1.000€.
Ongeveer 2 jaar in gereden waarna de brandstofpomp van de 2.2 defect was en economisch total loss.
Wel erg prettig op lange ritten (oa. Slovenië en Italië) en zeeën van ruimte zelfs achter mijn 1.96m.

Jaaaaaaaaaren geleden een facelift Signum gehad. Briljant ding voor ook +/- 1.000€.
Ongeveer 2 jaar in gereden waarna de brandstofpomp van de 2.2 defect was en economisch total loss.
Wel erg prettig op lange ritten (oa. Slovenië en Italië) en zeeën van ruimte zelfs achter mijn 1.96m.
Daarom zou ik de 2.2 dgi laten staan, bekende kwaal. Al zijn die kosten via via ook nog wel te overzien. De normale 2.2 is indirect en heeft niet die gevoelige pomp , de 1.8 ook niet.

Ik zie wel een heleboel saaie voertuigen voorbij komen met de classificatie "betrouwbaar".

Zo'n rit maak je toch om een avontuur te beleven?

Ik zou voor een Italiaan gaan. Of een Amerikaan. Iets niet-standaards voor zo'n rit.

(iedereen moet het verder zelf weten hoor)

Ik zie wel een heleboel saaie voertuigen voorbij komen met de classificatie "betrouwbaar".

Zo'n rit maak je toch om een avontuur te beleven?

Ik zou voor een Italiaan gaan. Of een Amerikaan. Iets niet-standaards voor zo'n rit.

(iedereen moet het verder zelf weten hoor)

Zoals ik al aangaf zoeken we inderdaad niet de doorsnee Volvo of Duitse station.

Voor twee van de drie teamleden is "een degelijke wagen van 20 jaar oud" al gewoon het dagelijks vervoer. Dus naar auto's in die categorie hoeven we niet te zoeken, die hebben we al.

We zoeken iets wat juist niet voor de hand liggen is voor een team van 3 personen. Daarom de wens voor compact, want dat wil je rationeel gezien juist niet.
En Frans of Italiaans met reputatie van mindere betrouwbaarheid staat inderdaad mooi op het lijstje.

De hierboven genoemde Hyundai Matrix en Daihatsu Terios en Sirion zijn wel modellen die in aanmerking kunnen komen. En de Fiat Idea... Soort middenweg tussen een Panda en we generatie Multipla. Oh ja, uiteraard kan een Multipla ook, al is die "te groot".
De Suzuki Baleno is zo'n saai vergeten model, compact en licht, maar niet heel klein.
Ook de kleine ruimte wondertjes die AutoEncyclopedie noemt zijn geen gekke ideeën.

En om het nog avontuurlijker te maken, mag iets uit de jaren 90 (of ouder) ook. Want door Frankrijk crossen in een rammelende Peugeot 205 of Renault 5 ofzo is toch eigenlijk gewoon hoe het hoort? Als er een 1.4 4-cilinder onder te kap ligt komen we ook volgepakt wel een berg op met zoiets.
Of een 1e generatie Twingo. Die spreekt mij erg aan.

We gaan binnenkort eens wat modellen van dichtbij bekijken. Vooral de beenruimte achterin, één van de teamleden is 1m88.

Jaren 90 en vergeten frans is renault 19, peugeot 309, en wat nieuwer is 306 xsara en magane. De 309 zal wel gaaf zijn. Ps leuke zoekopdracht

Deze Citroën ZX heeft al een echt rammelbakkenuiterlijk, met een vervangen voorscherm in een volledig afwijkende kleur, Halfords-wieldoppen en een set mooie schijnwerpers voor de donkere Sloveense plattelandswegen. Ruimte genoeg op de achterbank ook, weegt niet veel (1000 kg) en heeft met de 1.6 net wat meer pit (88 pk) dan de 1.4 die je meestal in dit model vindt. En zeg nou zelf, voor € 495 heb je sowieso een mooi verhaal als 'ie het einde haalt. Nadeel is wel dat het een van de saaiere Citroëns is uit de historie.

720x540.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan