Ratel wanneer ik mijn Mitsubishi in zijn achteruit zet. Wat kan het zijn?

Luuk 6304520

Startmotor
Goedemorgen!

Mijn Mitsubishi gaat, voornamelijk wanneer het koud is/geweest, niet lekker naar zijn achteruit. Wanneer ik dat probeer hoor je hem overslaan, dan zet ik hem even in zijn vooruit, laat hem even optrekken, daarna gaat die wel weer naar zijn achteruit. Ik heb er een video van gemaakt waarin je deze overslaande ratel hoort (geluid goed aanzetten). Wat kan dit zijn? Eenvoudig zelf te fixen? Auto rijd verders prima.

Auto specs:
Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Cleartec edition TWO 2010

Video van situatie

Dit noemen we dus tandenpoetsen.
Kan komen door een koppeling die niet goed vrijkomt/niet goed ingetrapt wordt.
Of door het te snel willen inschakelen van de achteruit. Die niet gesynchroniseerd is, zoals de andere versnellingen.
De bak (dus auto) moet echt even stil staan voor je wisselt van vooruit naar achteruit en andersom.
In een enkel geval kan oude bakolie of een te lage oliestand in de bak, ook problemen veroorzaken.

Waarom het koud en warm anders is, komt omdat warmte ervoor zorgt dat alles misschien net wel vrij genoeg komt en goed genoeg gesmeerd om het stil te houden.

Overigens komt het bij veel autos voor dat de achteruit net even verkeerd staat en er wat moeilijker in gaat. Als je stil staat is het dan vaak een kwestie van even de rem loslaten zodat er geen spanning op de tandwielen staat en dan kun je vaak wel schakelen.

Dit noemen we dus tandenpoetsen.
Kan komen door een koppeling die niet goed vrijkomt/niet goed ingetrapt wordt.
Of door het te snel willen inschakelen van de achteruit. Die niet gesynchroniseerd is, zoals de andere versnellingen.
De bak (dus auto) moet echt even stil staan voor je wisselt van vooruit naar achteruit en andersom.
In een enkel geval kan oude bakolie of een te lage oliestand in de bak, ook problemen veroorzaken.

Waarom het koud en warm anders is, komt omdat warmte ervoor zorgt dat alles misschien net wel vrij genoeg komt en goed genoeg gesmeerd om het stil te houden.

Overigens komt het bij veel autos voor dat de achteruit net even verkeerd staat en er wat moeilijker in gaat. Als je stil staat is het dan vaak een kwestie van even de rem loslaten zodat er geen spanning op de tandwielen staat en dan kun je vaak wel schakelen.
Hmm, apart. Het gebeurt namelijk ook wanneer ik in de ochtend wegga en de auto dus nog geen meter heeft gereden....

Dank, voor de zekerheid, ik neem aan dat je gewoon de motorolie bedoelt (0W30 bijv)?
Hij bedoeld de olie in de versnellingsbak. Dat is een ander soort olie.

Als het gebeurt zonder een meter te rijden komt de koppeling waarschijnlijk niet goed los zoals ik in mn vorige bericht al aangaf.

Hij bedoeld de olie in de versnellingsbak. Dat is een ander soort olie.

Als het gebeurt zonder een meter te rijden komt de koppeling waarschijnlijk niet goed los zoals ik in mn vorige bericht al aangaf.
Bedankt. En houd dat in dat de koppeling versleten is?

Bedankt. En houd dat in dat de koppeling versleten is?
Kan, maar soms is het een kwestie van afstellen. Een koppeling verslijt altijd, maar de koppelingskabel (even er van uit gaande dat het geen hydraulisch bediende koppeling is) rekt ook uit.
Dat betekend dat naar verloop van tijd de kabel wat moet worden bijgesteld.

Maar gezien de vragen die je stelt. en om antwoord te geven op een van de vragen in je startpost:
Dat kun je alleen zelf fixen als je er verstand van hebt en weet wat je doet. Mijns inziens heb je daar niet genoeg kennis voor.
Een garage kan dat vrij snel uitsluiten of het inderdaad het stellen van de kabel is, of een ander probleem.

Je rijdt een oudere auto. Een kraakje of rammeltje hier en daar, beetje slappe vering, moeilijker in zijn achteruit of zijn 1, dat hoort daar wel een beetje bij.

Terug
Bovenaan