RDW foutje

louisz

Kilometervreter
Volgens de RDW heeft de Z-747-RR (een Alfa Romeo Spider 3.0 V6 cabriolet) de grootste cilinderinhoud van alle personenauto's op Nederlands kenteken, t.w. 29591 cc (dus bijna 30 liter)!

Dat bij de registratie een duizendteken wordt gebruikt in plaats van een decimaalteken, of dat dat helemaal wordt weggelaten (althans ik neem aan dat dat het geval is) gebeurt regelmatig, dus ik vermoed dat dit record niet lang zal standhouden. Wellicht dat nu een relatief kleine (3-liter) motor als recordhouder te boek staat omdat meestal minder dan 3 cijfers achter het decimaalteken in de registratie opgenomen worden?

Laatst bewerkt:
Dat kenteken drukt dan wel een mooie kruising uit van een Alfa met een Boeing 747 met een Rolls-Royce vliegtuigmotor van 30 liter inhoud :geek:

Nog een opvallend geval: een Subaru Outback die volgens de RDW uit 2007 is. Dat moet dus een exemplaar van de 3e generatie (zie Wikipedia) zijn. De foto's tonen echter een 4e generatie examplaar, dat (wereldwijd) debuteerde in 2009. De auto heeft een 3,6-liter motor, die ook debuteerde in de Outback in 2009 (die motor werd wel vanaf medio 2007 geleverd in de Tribeca). Van omkatten lijkt geen sprake (nog los van de vraag waarom iemand dat zou willen doen).

Het moet dus haast wel een fout in de datum eerste tenaamstelling bij de RDW betreffen.

Hij stond al jaren op mijn 'wat is hier aan de hand'-lijstje, maar nu hij te koop staat hebben we foto's en zien we welke generatie het om gaat en wat er dus precies fout is bij de RDW).

1920x1080.webp

Laatst bewerkt:
Het gaat tegenwoordig een stuk beter dan vroeger, toen waren foutjes erg veel voorkomend. Alleen soms werken die foutjes nog steeds door.

Panhard 24 B (1965) by Rutger van der Maar, on Flickr
Dit is mijn Panhard. Een auto die in 1965 is geproduceerd en in Frankrijk in gebruik is genomen. In 1967 hield Panhard op te bestaan als autofabriek. In 1978 werd deze Panhard gered van een sloperij en als niet-functionerende auto naar Nederland geïmporteerd.
En op de een of andere manier heeft de RDW de auto toen als gloednieuwe aanmelding ingeschreven. Wereldwijde 1e registratie is dus in 1978, met een auto die voldoet aan wettelijke eisen van 1965 (niet aan die van 1978), aantoonbaar is gebouwd in 1965, en van een autofabriek die toen al 11 jaar niet meer bestond. Dat kan dus helemaal niet, maar het is wel gebeurd. Het is alsof je nu een nieuwe auto zonder enige homologatiedocumenten zo op kenteken zet.
Dat heeft dan ook tot gevolg dat deze auto wettelijk wordt behandeld als een auto uit 1978 en dus ook aan de APK-normen voor een auto uit 1978 moet voldoen. En nu is het zelfs de enige Panhard die nog een APK-plicht heeft. Het lukt tot nu toe nog altijd en we zijn er nu wel bijna vanaf, maar het vraagt vaak wel erg goed kijken naar wat de APK-regel echt schrijft.
Ondanks al deze data kan de RDW het niet aanpassen, want er is geen bewijs meer van de registratie in Frankrijk. Het is aantoonbaar onjuist en had nooit zo mogen gebeuren, maar aanpassen kan niet.

Maar goed; het is daarmee voor zover bekend wel 's werelds nieuwste Panhard

Wat een grappig verhaal Engineer. Zit er nog veel verschil in APK eisen tussen '65 en '78 dan?

Overigens kwam ik laatst ook wat aparts tegen, een Z3 met eerste toelating in 2008:

Hij viel me op vanwege de motorinhoud van 1,8 liter, wat nooit in een Z4 is geleverd.

De APK geeft vooral problemen omdat die eisen niet geschreven waren met een jaren 60 auto in gedachte en de keurmeesters daar toen (en nu al helemaal) niet op getraind werden. Je hebt zo ongeveer elke uitzondering in het boek wel nodig.
- Fusee punten zijn bv geen kogels maar gewoon een lagerbus die juist speling moet hebben. Gelukkig bestaat er zoiets als verende fuseekogels die in de APK ook speling lijken te hebben. Maar het werkplaatsboek moet wel bekeken worden door de keurmeester ter bevestiging.
- De auto moet de stationaire CO test kunnen doorstaan, terwijl de auto stamt uit een tijd voordat er emissie eisen bestonden die meer deden dan alleen zeggen "gesloten cartervenilatie moet gebruikt worden". Dit gaat gelukkig goed
- Er is geen blower voor de voorruit ventilatie, maar gelukkig staat er een heel oude bewoording in de APK regel dat dit alleen hoeft te werken als het erop zit.
- Qua verlichting ook de meeste uitzonderingen wel nodig.
- Remvertraging meten bij een auto met rondom trommels is ook een afwijkende regel of procedure voor
- De vooras heeft geen schokdempers, want dat is opgelost in de wrijving in de draagarmen/veren combi. Er is ook wel een regel voor "wanneer aanwezig" maar die regel moeten ze wel even zoeken
- Er zit geen rubberhoes op de aandrijfassen, en dat hoort zo
- Wat eruit ziet als motorsteunen zijn dat niet. De motor hangt via de versnellingsbak aan het schutbord, en de wielophanging zit aan de versnellingsbak. Wat er dan ook uit ziet als een subframe en waar een rubber zit dat lijkt op een motorsteun is puur een uitgebreide voorbumper beugel.

En dan komt er nog bij dat geen enkele schakelaar gemarkeerd is waar het voor is, en anders werkt. Richtingaanwijzer zit aan de andere kant van het stuur. Ruitenwisser zit niet bij het stuur. Ruitensproeier is een aparte schakelaar. Af fabriek zaten er geen gordels in.

Maar goed, ik heb ook een keer iets gehoord over een T-Ford met een jaren 80 kenteken. Hoe je die ooit door een keuring zou moeten halen.... die heeft in de basisversie niet eens remmen op de wielen, dat was een optie en dan alleen voor de achterwielen. Standaard alleen een versnellingsbakrem.

Daar komt nog meer bij kijken dan ik verwacht had.
Maar wat een plaatje is dat, altijd al een zwak gehad voor Panhard door de soms eigenzinnige vormgeving.

Terug
Bovenaan