RDW wachttijden en voorrang

paul 7405138

Net ingestapt
Het laatste jaar heb ik betrekkelijk veel onderzoek gedaan naar een auto importeren vanuit Duitsland. Het is leuk om dat zelf goed uit te zoeken.
Echter, ik loop nu tegen de regeltjes aan.
Ik begrijp heel goed dat er een vorm van registratie/apk moet zijn.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat de wachttijden niet gemeld worden en de onwil omdaar van tevoren enigszins inzicht in te geven door het rdw.

ik begrijp ook niet zo goed dat je al van de voren moet aangeven welke auto je gaat kopen middels het VIN nummer, zodat je niet rechtstreeks met de auto die je net gekocht hebt, na het rdw kan rijden waarbij je van tevoren een afspraak hebt gemaakt.
het zou fijn zijn, dat als je van tevoren een afspraak kan maken, en een dag ervoor de gegevens kan invoeren, zoals het VIN nummer, dat moet toch niet zo moeilijk zijn in deze digitale wereld.

Ik begrijp al helemaal waarom dealers voorrang krijgen die dat vervolgens uitbuiten door ons voor een bepaalde prijs ook toegang te geven tot een versnelde proces, wat al gauw oploopt naar honderden euro’s.
Waarom zou het RDW waren we met z ' n allen voor betalen, sommige voorrang geven?

Misschien dat ik vanuit frustratie hier wat neertyp en dat het allemaal niet zo zuur is als ik denk.
Heeft iemand ervaring of tips om deze rdw in mijn voordeel te laten werken?

Met vriendelijke goed Paulus

Zorgen dat je een ausfuhrkenzeichen mee krijgt van de verkopende Duitse partij.

Dan kun je 2 weken in Nederland rijden op dat kenteken en alles bij de rdw rond maken.

Is het niet zo dat autobedrijven de invoer gewoon zelf mogen regelen zonder een fysieke afspraak bij de rdw? In dat geval logisch dat ze daarvoor een hoger bedrag vragen, immers moeten zij ook gewoon kosten aan rdw betalen en zelf nog een boterham verdienen.

De laatste keer dat ik een auto heb geïmporteerd is al weer jaren geleden, maar destijds kwamen er ook mensen zonder afspraak. Geen idee of dat nog steeds kan, maar dat betekent wel aansluiten achterin de rij.

Als ik op de diverse importsites kijkt hoeven deze helemaal niet met de auto naar de RdW en doen ze het allemaal digitaal en kan het in een dag. Logisch dat het geld kost, je bent dan wel snel klaar en dat is ook wat waard.

^^ Als het autobedrijf de juiste RDW erkenningen heeft, dan kan men inderdaad zelf de import opstarten en regelen en is een fysieke keuring bij een RDW station niet noodzakelijk.

Het kán voorkomen dat er een (ook hier) een steekproef volgt (vaak ook BPM gerelateerd) en dat men dan naar een Douane locatie moet om de auto te tonen.
het zou fijn zijn, dat als je van tevoren een afspraak kan maken, en een dag ervoor de gegevens kan invoeren, zoals het VIN nummer, dat moet toch niet zo moeilijk zijn in deze digitale wereld.

Jij zal dit misschien netjes doen en niks vergeten.. er zijn heus genoeg medelanders in dit land die dit niet zo keurig doen en dan bij het RDW staan zónder de juiste documenten en dan verwachten het 'ter plekke' tóch nog ff te kunnen regelen (want ze hebben immers 'een afspraak'.). Dat is allemaal verloren tijd. Denk dat ze er niet meer aan beginnen.

Het zou inderdaad niet zo moeilijk moeten zijn in de digitale wereld. Mits die functionaliteit is geïmplementeerd. Maar voor hoeveel transacties per jaar ga je dat dan doen? Iedere wijzing in de ict systemen kosten een hoop geld. En als er dan maar weinig mensen gebruik van maken is het zonde van het geld.

Terug
Bovenaan