Reclame op multimediascherm in de auto

Alfista

Kilometervreter
Is dit wat ons binnenkort allemaal te wachten staat?

Eigenaars van Volkswagen-modellen krijgen sinds enkele dagen commerciële boodschappen te zien op het informatiescherm van hun wagen.​

Eigenaars van een Volkswagen die recent een systeemupdate hebben uitgevoerd, hebben daarmee ook toestemming gegeven voor gepersonaliseerde reclame op het infoscherm van hun wagen. Zo krijgen sommige bestuurders een aanbieding van fastfoodketen KFC te zien, waarbij een emmertje chicken wings wordt aangeboden voor 4,95 euro. Via de knop ‘Navigeer’ zoekt de gps meteen de weg naar het dichtstbijzijnde KFC-filiaal. Ook McDonald’s en Q-Park doken al op in de reclameberichten.

"Het systeem is ontworpen om relevante aanbiedingen te tonen op basis van waar u rijdt en uw persoonlijke profiel”, zegt PR-manager Joke Boon van Volkswagen-invoerder d’Ieteren. “Het infotainmentsysteem deelt via de ingebouwde eSIM live gps-coördinaten. Zodra de chauffeur in de buurt van een reclamepartner – bijvoorbeeld KFC – rijdt, activeert het systeem de aanbieding. Er verschijnt dan een voucher op het navigatie- of startscherm. De actieve kortingsbonnen kan je bekijken in de In-Car Shop. Wie een korting activeert, genereert een QR-code die kan worden ingewisseld aan de kassa van de partner.”

De aanbiedingen zijn gekoppeld aan de persoonlijke Volkswagen ID. Lees: het persoonlijke profiel van de bestuurder. Dat betekent dat het algoritme kijkt naar de ritgeschiedenis en ingevoerde voorkeuren om te bepalen of een advertentie bij de chauffeur past.

Analisten uit de autosector denken dat dit het begin van een grotere trend kan zijn. Nu auto’s steeds meer evolueren tot computers op wielen, zoeken fabrikanten naar extra inkomsten. Sommige merken experimenteren al met extra abonnementen voor bijvoorbeeld zetelverwarming of andere opties. De vrees bestaat dat autofabrikanten op termijn mogelijk een abonnement invoeren voor een volledig advertentievrij dashboard. Vergelijkbaar met Youtube, waar gebruikers kunnen betalen om geen reclame te krijgen voor, tijdens en tussen de video’s.

collage-2-equal-20260606%201.jpg

Bron:

Bizar. Geeft afleiding waarin dan de camera op aanslaat en je maant om de controle te houden / de ogen op de weg te houden. Tijd voor een Ad-blocker dan.

Lollig wel, als de microfoon ook met het algoritme is doorverbonden mogelijk dus reclames van andere automerken in je VW!

Schijnbaar is dat de innovatie bij Volkswagen... Weer een goede reden om er geen te kopen. Binnenkort ook nog even lobbyen voor 100 miljoen aan subsidie net als Volvo in Gent kreeg (maar oh oh oh wat zijn die Chinezen slecht - ook al hebben die niet dit soort reclame nonsens en krijgen die dezelfde subsidies...)

Dit noemen ze nu een strategische blunder

Dit kan toch bijna niet waar zijn. Ik ben de overdaad aan reclame nu al zo spuugzat. Straks moet je ook nog akkoord gaan met cookies van de fabrikant anders wordt je auto niet vrijgegeven. Met permanente verbondenheid hebben we het paard van Troje binnen gehaald en verliezen we langzamerhand de volledige zeggenschap en controle over onze eigen auto. Wie weet wat ze nog meer gaan verzinnen.
Nog meer reden om ondanks dat ik makkelijk een nieuwe auto zou kunnen kopen lekker mijn analoge auto te blijven doorrijden, bij perfect onderhoud kan ik die nog vele jaren mee.
Dit soort grappen en bemoeizuchtige halfbakken werkende adas systemen en langzamerhand invoering van abonnementen om functies van een auto te mogen gebruiken zijn niet bevorderlijk voor de vergroening van het wagenpark. Een grote groep autobezitters zal hierdoor besluiten voorlopig in hun oudere analoge auto te blijven doorrijden.

Als ik een zoektochtje houd online, is het fenomeen advertenties in Volkswagens al een tijdje operationeel. In ieder geval in het buitenland (UK, USA). Ik zie dan ook tips om deze uit te zetten (ik heb ze niet gecheckt want geen Volkswagen, dus als iemand ervaring heeft - verbeter me):
  • Ga naar Settings > Miscellaneous > Privacy > Ad Display
  • Manage displays: uncheck Manage Displays of opt out bij data for targeted ads
  • Settings (eventueel specifiek voor de navigatie) > Local advices / Local recommendations in je navigatie uitschakelen
  • Sommige zelf toegevoegde apps kunnen reclame laten zien, je kunt die uit de app library verwijderen.

DIt moet toch een grap zijn? Wat krijgen we straks, zodra je bij de auto komt een pop-up op je scherm of je even je Cookies wilt accepteren of persoonlijke voorkeuren wilt aanpassen? Nu vragen auto-fabrikanten al jaren werkelijk achterlijke prijzen voor de meest waardeloze infotainmentsystemen (gemiddelde iPhone of Android telefoon kan voor 500 meer dan een systeem van 5000 bij een grote Duitse autobouwer) en nu komen ze ook nog met reclame?

Lijkt erop dat de auto industrie zichzelf helemaal aan het kapot maken is. Krijgen we bij de introductie van de volgende EU-auto vast weer zo'n verhaaltje over dat we moeten oppassen voor Chinese auto's "wat zullen ze allemaal doen met je gegevens" terwijl VW al doodleuk een heel logboek bij gaat houden of je koopgedrag in hun auto's. Wat een grap.

Als ik een zoektochtje houd online, is het fenomeen advertenties in Volkswagens al een tijdje operationeel. In ieder geval in het buitenland (UK, USA). Ik zie dan ook tips om deze uit te zetten (ik heb ze niet gecheckt want geen Volkswagen, dus als iemand ervaring heeft - verbeter me):
  • Ga naar Settings > Miscellaneous > Privacy > Ad Display
  • Manage displays: uncheck Manage Displays of opt out bij data for targeted ads
  • Settings (eventueel specifiek voor de navigatie) > Local advices / Local recommendations in je navigatie uitschakelen
  • Sommige zelf toegevoegde apps kunnen reclame laten zien, je kunt die uit de app library verwijderen.
Ja en dan krijg je om de dag een 'update' van je systeem waarna je opnieuw kunt beginnen.

Ja en dan krijg je om de dag een 'update' van je systeem waarna je opnieuw kunt beginnen.
Hmm. Als de reclame getriggerd wordt door de navigatie met Android Auto of Carplay TomTom Go starten en de navigatie van de auto niet gebruiken. Zou dat helpen?

Hmm. Als de reclame getriggerd wordt door de navigatie met Android Auto of Carplay TomTom Go starten en de navigatie van de auto niet gebruiken. Zou dat helpen?
Dat vroeg ik me ook af. Het verbaast me trouwens dat google nog niet met reclame is gekomen in Android Auto.

Echter: heb je bij elektrische auto’s er geen baat bij de app van de auto te gebruiken om zo een route en de ideale laadstops te plannen tijdens een trip? (Zelf geen ervaring mee)

Ik denk(/hoop!) dat ze een truuk toepassen waarmee de volgende grens wordt opgezocht:
De onoplettende naieve 'goedzak' drukt ergens op akkoord (of heeft dat vorig jaar al een keer gedaan) en voilá reclames. Ik mag hopen dat je dit redelijk eenvoudig kan voorkomen of negeren. Het lijkt me juridisch nogal twijfelachtig dat een tv, printer, radio of auto die je gewoon koopt reclames 'verplicht'. Door bepaalde hoepels te springen kan je het hopelijk uitzetten en komt de fabrikant weg met de 'truuk'.

Op mijn TV kreeg ik vandaag ook weer zo'n update waarbij vanalles in vage termen voorbij kwam als 'mediapartner','persoonlijk toegesneden' en 'verbetering van contentaanbod'. En dan een soort puzzeltje met vier 'checkboxen' waarbij je er drie niet hoeft aan te klikken, maar de 'Next' knop blijft toch wat wazig. "Accept all" springt er felgroen tussenuit.

TLDR; als je niet oplet krijg je gewoon reclame voor je kiezen.

DIt moet toch een grap zijn? Wat krijgen we straks, zodra je bij de auto komt een pop-up op je scherm of je even je Cookies wilt accepteren of persoonlijke voorkeuren wilt aanpassen? Nu vragen auto-fabrikanten al jaren werkelijk achterlijke prijzen voor de meest waardeloze infotainmentsystemen (gemiddelde iPhone of Android telefoon kan voor 500 meer dan een systeem van 5000 bij een grote Duitse autobouwer) en nu komen ze ook nog met reclame?

Lijkt erop dat de auto industrie zichzelf helemaal aan het kapot maken is. Krijgen we bij de introductie van de volgende EU-auto vast weer zo'n verhaaltje over dat we moeten oppassen voor Chinese auto's "wat zullen ze allemaal doen met je gegevens" terwijl VW al doodleuk een heel logboek bij gaat houden of je koopgedrag in hun auto's. Wat een grap.
Reken er maar op dat die dat al lang doen! Google maps is er niet om jou de weg te wijzen maar om te kijken waar je bent.

Los daarvan is dit een ontwikkeling waar ik al lange tijd bang voor ben. afschuwelijk. En ook dat het met opt out werkt is echt superslecht.. opt in zou nog kunnen, dan geeft je actief toestemming dat men gegevens van en over je mag verzamelen.

Dit soort berichten laten mij koken van woede omdat ik allergisch ben voor reclame :mad: in elk geval staat VAG nu op de lijst van bedrijven die ik nooit geld zal gunnen. :sick:
Ik zie een Toyota-logo in je avatar. Toyota doet dit al jaren in de VS. Het enige verschil is, ze tonen geen reclame van andere aanbieders, maar van hun eigen add-on functionaliteit.
Zie bv:
https://www.toyotanation.com/thread...-drive-connect-advertisement-forever.1739812/

Enkele Chinese merken hebben dit ook wel eens geprobeerd, jaren geleden. De ophef was zo groot, dat ze altijd reageerden met "sorry, iemand heeft een foutje gemaakt, dit was niet de bedoeling". Ik ben bang dat VW, die dit natuurlijk weet, ervan uitgaat dat de Europese consument iets minder mondig is.
Voorbeeld:
https://carnewschina.com/2025/05/28...ngans-deepal-angers-car-owners-with-push-ads/

In wezen bestaat dit al langer bijvoorbeeld bij de standaard navigatie in mijn Skoda. Als ik naar restaurants of tankstations zoek laat hij alleen degene van een bepaald merk zien of van een bepaalde keten (mcDonalds). Is weliswaar geen ongevraagde reclame, maar je wordt wel gestuurd.

Ik zie een Toyota-logo in je avatar. Toyota doet dit al jaren in de VS. Het enige verschil is, ze tonen geen reclame van andere aanbieders, maar van hun eigen add-on functionaliteit.
Zie bv:
https://www.toyotanation.com/thread...-drive-connect-advertisement-forever.1739812/

Enkele Chinese merken hebben dit ook wel eens geprobeerd, jaren geleden. De ophef was zo groot, dat ze altijd reageerden met "sorry, iemand heeft een foutje gemaakt, dit was niet de bedoeling". Ik ben bang dat VW, die dit natuurlijk weet, ervan uitgaat dat de Europese consument iets minder mondig is.
Voorbeeld:
https://carnewschina.com/2025/05/28...ngans-deepal-angers-car-owners-with-push-ads/
Dan is het dus maar goed dat ik nu ben overgestapt naar Renault, hopelijk gaat Renault in de toekomst niet de beeldschermen in mijn auto misbruiken, om reclame adds op af te spelen want dan komt er nooit meer een tweede auto van dat merk. :mad:

Pfoe.... Ik heb in het verleden wel eens gezegd dat ik nimmer een auto met bouwjaar later dan ongeveer 2015 zal kopen vanwege de schermen en bemoeizuchtige systemen. Dit soort berichten sterken die insteek alleen maar aan.

Terug
Bovenaan