Rekenhulp brandstof voor je (volgende) auto

Roadracer

Administrator

Forumleiding
De keuze van een brandstof voor een auto is belangrijk. Er hangen namelijk veel kosten vanaf. Net als andere eigenschappen van de auto zelf. Benzine, diesel, elektrisch of lpg (ook wel autogas genoemd), welke brandstof moet je kiezen voor je auto als je naar kosten kijkt?
Het is praktisch onmogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende auto de beste is omdat er natuurlijk meerdere factoren een rol kunnen spelen. We geven in dit artikel een aantal overwegingen die je kunt gebruiken om een vergelijking te maken voor jouw nieuwe auto, ongeacht of je die nieuw bestelt of gebruikt koopt.
Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto die 1.300 kg weegt. Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:
  • Benzine: 1:15
  • Benzine hybride (zonder stekker): 1:17
  • Diesel: 1:21
  • Lpg: 1:12,5 (dat laatste kan overigens in de praktijk gunstiger uitpakken)
  • Elektriciteit: 15 kWh/100 km (6,67 km/kWh)
De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op Nederlandse adviesprijzen in november 2024 (maar je kunt voordeliger uit zijn):
  • Benzine: € 2,13/l
  • Diesel: € 1,87/l
  • Lpg: € 1,10/l
  • Elektriciteit: €0,50/kWh (gemiddeld voor een openbare laadpaal, als je thuis kunt laden is het afhankelijk van je contract nog goedkoper - of duurder)
De wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies en is dus een indicatie:
  • Benzine: € 700/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 350)
  • Diesel: € 1.420/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg-g3: € 1.020/jr.
  • Elektrisch: € 0,00/jr
Met deze getallen berekenen we de kosten als ([aantal liters] = [km/jaar] / [verbruik]) * [brandstofprijs] + [motorrijtuigenbelasting].

Brandstof | km/jaar ->
10.000
12.500
20.000
25.000
40.000
Benzine € 2.120,00 € 2.475,00 € 3.540,00 € 4.250,00 € 6.380,00
Benzine hybride € 1.952,94 € 2.266,18 € 3.205,88 € 3.832,35 € 5.711,76
Diesel € 2.309,52 € 2.531,90 € 3.199,05 € 3.643,81 € 4.978,10
LPG € 1.899,20 € 2.119,00 € 2.778,40 € 3.218,00 € 4.536,80
Elektriciteit € 749,63 € 937,03 € 1.499,25 € 1.874,06 € 2.998,50

Nogmaals: het is een ruwe indicatie om een beeld te krijgen van de kosten van verschillende brandstoffen (en niet meer dan dat, ga dus niet reageren over details die niet kloppen maar opbouwend kunnen we de berekening best verbeteren); voel je vrij om in jouw geval (specifiek gewicht auto of provincie voor de motorrijtuigenbelasting, ander verbruik) zelf een vergelijking te maken die (beter) past voor jouw situatie. De tabel zal ik van tijd tot tijd updaten.

Best realistisch zo. Al vraag ik me af of een benzineauto met 1:15 niet net wat te onzuinig is om naast een EV met 15kWh/100km te zetten wat juist weer aan de zuinige kant is.
Je ziet vaker dat zo'n vergelijk wordt gemaakt en vaak wordt er gerommeld met de getallen. Zo zou ik voor benzine rekenen met €1,90 omdat ik daar nu zo'n beetje voor tank. Maar als je graag een EV wil stimuleren zeg je natuurlijk graag dat je geen 50ct/kWh betaalt maar maar 30ct.
En over een week of zes volgt er al een grote update voor het HSB stuk natuurlijk, waarbij je voor een auto van 1300kg een EV van 2000kg ernaast moet zetten.

Een ID-3 weegt 1.715 kg, een Golf 1.235 kg.... zijn die vergelijkbaar? M'n Teslaatje weegt iets van 1.800 kg dus is 2.000 kg weer wat veel....

Best realistisch zo. Al vraag ik me af of een benzineauto met 1:15 niet net wat te onzuinig is om naast een EV met 15kWh/100km te zetten wat juist weer aan de zuinige kant is.
Je ziet vaker dat zo'n vergelijk wordt gemaakt en vaak wordt er gerommeld met de getallen. Zo zou ik voor benzine rekenen met €1,90 omdat ik daar nu zo'n beetje voor tank. Maar als je graag een EV wil stimuleren zeg je natuurlijk graag dat je geen 50ct/kWh betaalt maar maar 30ct.
En over een week of zes volgt er al een grote update voor het HSB stuk natuurlijk, waarbij je voor een auto van 1300kg een EV van 2000kg ernaast moet zetten.
Bedankt @Barri , nuttige aanvullingen die ik voor de update ga toepassen. Ik heb de brandstofprijzen gebaseerd op de Gemiddelde Adviesprijzen Brandstof. Die vallen inderdaad vaak hoger uit vergeleken met lokale tankstations. De 50 ct/kWh is een 'uit de losse pols' middeling tussen thuisladen (dat ook kan variëren maar nogal eens rond de 27 ct kan vallen), Tesla Superchargers (rond 35 ct/kWh op dit moment) en de snelladers die boven de 70 ct/kWh zitten. Inderdaad, de invoering van de mrb voor elektrische auto's gaat een verschil maken die uiteraard in een update ook zijn intrede gaat maken.

Is zo'n post niet meer wat voor de homepage? Er stond altijd dat het forum geen comminucatietool was om met Autoweek in contact te komen, maar met dit soort topics lijkt het daar wel op.

Is zo'n post niet meer wat voor de homepage? Er stond altijd dat het forum geen comminucatietool was om met Autoweek in contact te komen, maar met dit soort topics lijkt het daar wel op.
Begint me ook steeds meer op te vallen.
In een ander topic kwam daar ook al een opmerking over naar voren (die inmiddels naar een gesloten topic is verplaatst, zodat er niet meer op gereageerd kan worden...) https://www.autoweek.nl/forum/threads/nieuw-autoweek-forum-feedback-topic.10362/post-719456

@Joost Boers Ga eens aan de slag met die kritiek ipv dit beleid door te drukken.

Je komt toch ook niet in contact met Autoweek? Er is veel vraag hier na, kijk maar bij een hoop ik zoek een andere auto maar weet niet welke brandstof.

In een ander topic kwam daar ook al een opmerking over naar voren (die inmiddels naar een gesloten topic is verplaatst, zodat er niet meer op gereageerd kan worden...) https://www.autoweek.nl/forum/threads/nieuw-autoweek-forum-feedback-topic.10362/post-719456

@Joost Boers Ga eens aan de slag met die kritiek ipv dit beleid door te drukken.
Gewoon maar wat onzin posten is geen kritiek. Als er kritiek komt prima, maar geen loze kreten.

Ze willen een betere link leggen naar nieuwsartikelen en het forum. Helaas geen link naar mijn kei-cartopic in een kei-car-artikel. Gemiste kans ;)

Verbruik hangt ook samen met het gebruik van je rechtervoet en waar je gaat tanken m.b.t. de verbruiksonkosten.
Dit geldt zowel voor benzine, diesel als electra.

Hierbij zijn de overige onkosten per uitvoering ook nog van toepassing om tot een compleet geheel te kunnen komen.

Is zo'n post niet meer wat voor de homepage?
Nee, op de homepage worden de (brandstof)prijzen en andere gegevens niet (meer) geactualiseerd. Hier gaat dat beter en het leek bruikbare informatie voor mensen die zoeken naar een andere auto.

Edit: verduidelijking/specificatie.

Laatst bewerkt:
Gewoon maar wat onzin posten is geen kritiek. Als er kritiek komt prima, maar geen loze kreten.
Ik ga er verder niet op in, misschien is er een apart topic voor nodig. Maar er is een reden waarom er weinig tot niet op dit soort berichten wordt gereageerd en dat de manier waarop het forum wordt aangesproken niet/nauwelijks werkt.
Maar dat terzijde...

Wat betreft de berekening:
Voor gemiddelden is dit wel een aardig overzicht.
Dit is bijvoorbeeld ook hoe bijvoorbeeld de ANWB een kostenberekening van je opgevraagde route maakt.

Vergeet echter niet dat zowel verzekering als (voor sommige mensen) afschrijving als onderhoudskosten, ook mee tellen in de keuze voor de brandstof. Dat mis ik in dit verhaal.

Verbruik hangt ook samen met het gebruik van je rechtervoet en waar je gaat tanken m.b.t. de verbruiksonkosten.
Dit geldt zowel voor benzine, diesel als electra.

Hierbij zijn de overige onkosten per uitvoering ook nog van toepassing om tot een compleet geheel te kunnen komen.
Daarom heb ik ook aangegeven dat het een ruwe vergelijking is als indicatie maar dat je het voor jouw specifieke situatie beter zou kunnen bekijken. De 'rekenformule' staat erbij.

Ja, het lijkt er op dat er een meeting met 'hoe zorgen we voor voor zo veel mogelijk clicks op een goedkope manier' is geweest met deze topics als uitkomst...

Je komt toch ook niet in contact met Autoweek? Er is veel vraag hier na, kijk maar bij een hoop ik zoek een andere auto maar weet niet welke brandstof.

Na wat? Wat kwam er voor dan?

Ja, het lijkt er op dat er een meeting met 'hoe zorgen we voor voor zo veel mogelijk clicks op een goedkope manier' is geweest met deze topics als uitkomst...

Na wat? Wat kwam er voor dan?
Naar informatie hoe je dat dus kan berekenen en dat wordt hier gedaan? toch niet zo heel moeilijk te begrijpen?

Bedankt @Barri , nuttige aanvullingen die ik voor de update ga toepassen. Ik heb de brandstofprijzen gebaseerd op de Gemiddelde Adviesprijzen Brandstof. Die vallen inderdaad vaak hoger uit vergeleken met lokale tankstations. De 50 ct/kWh is een 'uit de losse pols' middeling tussen thuisladen (dat ook kan variëren maar nogal eens rond de 27 ct kan vallen), Tesla Superchargers (rond 35 ct/kWh op dit moment) en de snelladers die boven de 70 ct/kWh zitten. Inderdaad, de invoering van de mrb voor elektrische auto's gaat een verschil maken die uiteraard in een update ook zijn intrede gaat maken.
Voor het mooie selecteer je een auto uit Carbase en pak je daarbij gelijk het opgegeven verbruik, eventueel met een correctie van bijvoorbeeld 30%.
De laadkosten van 50ct/kWh in BTW herken ik wel.

De keuze van een brandstof voor een auto is belangrijk. Er hangen namelijk veel kosten vanaf. Net als andere eigenschappen van de auto zelf. Benzine, diesel, elektrisch of lpg (ook wel autogas genoemd), welke brandstof moet je kiezen voor je auto als je naar kosten kijkt?
Het is praktisch onmogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de keuze welke brandstof voor je volgende auto de beste is omdat er natuurlijk meerdere factoren een rol kunnen spelen. We geven in dit artikel een aantal overwegingen die je kunt gebruiken om een vergelijking te maken voor jouw nieuwe auto, ongeacht of je die nieuw bestelt of gebruikt koopt.
Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto die 1.300 kg weegt. Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:
De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op Nederlandse adviesprijzen in november 2024 (maar je kunt voordeliger uit zijn):
  • Benzine: € 2,13/l
  • Diesel: € 1,87/l
  • Lpg: € 1,10/l
  • Elektriciteit: €0,50/kWh (gemiddeld voor een openbare laadpaal, als je thuis kunt laden is het afhankelijk van je contract nog goedkoper - of duurder)
De wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies en is dus een indicatie:
  • Benzine: € 700/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 350)
  • Diesel: € 1.420/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg-g3: € 1.020/jr.
  • Elektrisch: € 0,00/jr
Met deze getallen berekenen we de kosten als ([aantal liters] = [km/jaar] / [verbruik]) * [brandstofprijs] + [motorrijtuigenbelasting].

Brandstof | km/jaar ->
10.000
12.500
20.000
25.000
40.000
Benzine€ 2.120,00€ 2.475,00€ 3.540,00€ 4.250,00€ 6.380,00
Benzine hybride€ 1.952,94€ 2.266,18€ 3.205,88€ 3.832,35€ 5.711,76
Diesel€ 2.309,52€ 2.531,90€ 3.199,05€ 3.643,81€ 4.978,10
LPG€ 1.899,20€ 2.119,00€ 2.778,40€ 3.218,00€ 4.536,80
Elektriciteit€ 749,63€ 937,03€ 1.499,25€ 1.874,06€ 2.998,50

Nogmaals: het is een ruwe indicatie om een beeld te krijgen van de kosten van verschillende brandstoffen (en niet meer dan dat, ga dus niet reageren over details die niet kloppen maar opbouwend kunnen we de berekening best verbeteren); voel je vrij om in jouw geval (specifiek gewicht auto of provincie voor de motorrijtuigenbelasting, ander verbruik) zelf een vergelijking te maken die (beter) past voor jouw situatie. De tabel zal ik van tijd tot tijd updaten.
Ja in grote lijnen kwam ik ook ongeveer in die hoek uit maar met minder grote verschillen tussen de diverse typen.
Vervolgens heb ik de kosten van de alternatieven:
1) laten repareren en doorrijden of
2) aanschaf nieuwe en afschrijving van verschillende modellen
er bij ingezet.

Dan is doorrijden het meest rationeel (goedkoopst). Maar ik had er steeds meer moeite mee om 1:12 te rijden wetende dat ik zonder inlevering van comfort veel zuiniger kan rijden.

Toen volgde een afweging tussen een goede 2e hands zuinige diesel of electrisch nieuw. Ik vond de prijsverschillen alles afwegend verrassend gering. Gedoe met roettest, roetfilters en uitgascirculatie (waar ik weinig fiduci in heb) heeft uiteindelijk mij toch doen besluiten over te stappen naar EV. Ik ben nog in de wenfase maar niet meer tanken bevalt mij in elk geval prima.

Ik maak ook weleens vergelijkingen voor autokosten.

Verbruiken baseer ik meestal op de verbruiksmonitoren zoals ingevuld door autoweek gebruikers.
Vergeet de verzekering niet mee te nemen in je TCO berekening, die kan nogal verschillen tussen verschillende autos. Hetzelfde geld voor onderhoudskosten.
En voor belastingen, kun je er voor een elektrische auto vast vanuit gaan dat de wegenbelastingvoordelen gaan verdwijnen.
Uiteindelijk reken ik alles terug naar kosten per km, dat zegt mij zelf meer omdat de vergoeding van mijn werkgever ook per km gaat en ik alles kosten voor mijn huidige auto ook terug reken naar eurocenten per km.

Als je alles in een excelletje zet met in iedere kolom een andere auto , kun je vrij eenvoudig in 1 oogopslag meerdere autos met elkaar vergelijken terwijl je sommige dingen per auto afzonderlijk in kunt vullen en tegelijk andere dingen op 1 centrale plek kunt regelen, zodat je bijv de wegenbelasting en het verbruik per auto in kunt vullen en je diesel of benzine prijs op 1 plek voor alle autos tegelijk aan kunt passen.

Laatst bewerkt:
Handig overzicht! Ik denk dat je dit wel gewoon als vuistregel kunt aannemen. De benzine prijs en stroom prijs lijkt mij wat hoog maar soit. Ik heb zelf in excel ook zon lijstje gecreerd van de afgelopen 2 jaar als vergelijk tussen mijn vorige en huidige daily commute.

Heerlijke informatie en voor de 'calculerende Hollander' altijd leuk om in te verdiepen. En ja, individuele afwegingen kennen ontelbaar veel meer variabelen dan enkel 'aandrijvingskosten' ('brandstofkosten' dekt de lading niet meer ;) ) per kilometer en MRB.

In mijn eigen auto-topic heb ik mijn al eens inzage gegeven in mijn berekeningen achteraf. Achteraf? Ja, want ik heb vooraf op de JBF*-methode en met toepassing van de GBV*-systematiek een globale afweging gemaakt... en daar ten tijde van beslissen een flinke scheut autoliefhebberij bij geschonken :geek:

Wanneer ik met mijn werkelijke verbruik en de cijfers uit de openingspost doorreken:
  • Ik had een diesel met MRB van circa € 2.400 per jaar, verbruik 5,9 liter diesel per 100km (op basis van 200.000km werkelijke registratie) en 35.000km per jaar = 2.065 liter diesel à € 1,87 = € 3.860 + MRB = totaal € 6.260 per jaar
  • Ik heb nu een hybride met MRB van circa € 2.000 per jaar (2025! in 2024 slechts helft daarvan), verbruik 4,9 liter benzine en 10 KwH per 100km (op basis van ruim 26.000km werkelijke registratie) en 35.000km per jaar = € 10 euro benzine + € 5 stroom per 100km = € 5.600 + MRB = totaal € 7.600 per jaar
Verzekering is zo'n € 400 per jaar duurder voor de nieuwe hybride. Daarmee totale 'meerkosten' circa € 1.800, oftewel € 150 per maand. Voor een klasse hoger en met dubbele vermogen. Exclusief afschrijving en onderhoud, wat eigenlijk de meest bepalende variabelen zijn van een reële exploitatieberekening.

Afgelopen maanden heb ik circa 25% elektrisch gereden en 75% op benzine, vanwege opdrachten op flinke afstand. Wanneer ik meer in de buurt aan de slag ga zijn, verandert die balans enorm. Mrs. rijdt met haar hybride meer dan 75% elektrisch en juist minder dan 25% benzine. Met die verhouding op mijn A8 en de korting op MRB van 2024 (die ook voor 2025 van toepassing was vóór huidige kabinet), zouden kilometer-kosten sec voor de 'aandrijving + MRB' van A6 diesel en A8 hybride ongeveer gelijk zijn.

Maar vooral, voor mij is dit geen berekening van wat het goedkoopste zou moeten zijn. Het is primair een enigszins rationele achtergrond onder een vooral emotionele beslissing :censored:

* JBF = Jan Boerefluitjes

* GBV = Gezond Boerenverstand

Maar vooral, voor mij is dit geen berekening van wat het goedkoopste zou moeten zijn. Het is primair een enigszins rationele achtergrond onder een vooral emotionele beslissing :censored:

* JBF = Jan Boerefluitjes
* GBV = Gezond Boerenverstand
"Gebruik je hoofd maar volg je hart."
Mist in je spreadsheet niet de afschrijving?

Dierenliefde wordt door sommigen als vanzelfsprekend hoger ingeschaald dan mensen die van dingen (lees auto's) houden.
Ik vraag mij af of dat terecht is.

Ja een auto heeft geen gevoel maar een gemiddelde mopshond is al bij zijn geboorte levensmoe en een gemiddelde kat dood gedurende zijn leven meer levens voor de lol dan zijn eigen leven.

Minder vervuilend zijn dieren sowieso niet.
Enig idee wat het klimaateffect is van de methaanuitstoot door een gemiddelde paard met stal is?

Niet dat dat ik het laatste echt een probleem is maar waar ik dan weer wel moeite mee heb is als er dan een paardentrailer komt aanrijden met een 1,0 liter phev. Dat vind ik gewoon automishandeling.

Ik vind dat de minimale kubering voor zo'n taak 2,4 liter is.

Ik bereken dit soort dingen ook altijd wanneer ik me oriënteer. Ik neem dan wel verbruik van bijv. Spritmonitor om realistische waarden te gebruiken in plaats van WLTP dromerij. Daarnaast de prijzen van een brandstofapp in plaats van de 'adviesprijzen'. "Wat zou ik betalen voor een liter benzine, LPG, of een kWh?" Dit om een meer realistische uitkomst te hebben, voor jezelf.

Wat me wel opvalt is dat, bij nieuwere wagens, afschrijving een enorme kostenpost is. Het onderscheid tussen verschillende wagens is daar soms zo groot dat afschrijving vrijwel alle verschillen in bijv. onderhoud en brandstofkosten op kan slokken. Vooral wanneer je niet enkel kiest tussen auto's van vergelijkbare ervaring, maar de beslissing maakt tussen doorrijden/vervangen. Om 1000 euro/jaar te besparen op brandstof/onderhoud 2000 euro/jaar meer uitgeven voor afschrijving is, enkel kijkend naar kosten, niet logisch. Daarom is een inschatting van afschrijving voor mij persoonlijk ook altijd een deel van de rekensom.

Uiteindelijk komt er dan een lijstje uit met verschillende kosten, en dan kan je op basis van dat soort objectieve inschattingen een subjectieve beslissing maken. "Zijn die extra kosten voor auto X het mij waard?" Een subjectieve beslissing gevoed door data is altijd beter dan op basis van enkel een gevoel.

Onder aan de streep kom ik persoonlijk altijd tot de conclusie dat doorrijden met mijn LPG wagen de beste optie is. Maar goed, dat is niet het punt hier :)

Oh slechts 2000 euro meer? Dat haal ik er niet uit de afschrijving.
Het gemis van de afschrijving is wel een manco in de berekening, net zoals het heen en weer beleid van onze regering.

Ik rij in verband met de afschrijving graag tweedehands en ik rij het liefst lang door met een auto (dan ken ik de auto door en door en ik mis de winst van de handel).
Maar dan heb ik te maken met de tweedehands waarde die met subsidieregelingen en extra belastingen stevig en frequent gemanipuleerd wordt en ik kan niet "even naar de handelaar stappen" met de vraag "doe mij maar een zuinige botsdoos waarmee ik voor minder dan 15 ct/km 30.000 per jaar kan rijden".
Dat zal vandaag in de buurt komen maar morgen is dat een ander exemplaar.

Een excel sheetje (eigenlijk een boekhouding) van de autokosten werkt nauwkeuriger. Maar dat werkt achteraf, dat is aan een exemplaar gebonden en dat zal alleen binnen een bepaald (verleden-)tijd frame gelden.
De leasemaatschappijen werken met dit soort overzichten maar ook zij hebben veel last van het zwabberende beleid.

--- Heb je net een berekening gemaakt voor 100 lease-boesjes, verandert met een nieuwe regering alles. De afschrijving, de brandstofkosten, de inzetbaarheid en zelfs de techniek.
Resultaten behaald in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst. ---

Toch, als ik zo de voitures bekijk die Joop Doorzon particulier aanschaft, geloof ik niet dat er veel cententellers zijn die de kosten van hun heilige koe kennen.
Zelfs inschatten of de kosten binnen het huishoudbudget passen, wordt erg weinig gedaan.

Ik wil die rooie, want rooie benne sneller.

afschrijving is wel een manco in de berekening
De berekening gaat vooral over verschillen in kosten voor verschillende krachtbronnen voor de aandrijving (en de wegenbelasting die daaraan is gekoppeld) - en het is een rekenmodel. Afschrijvingen, subsidies, zonnepanelen zijn hierin bewust niet meegenomen.

Wat me wel opvalt is dat, bij nieuwere wagens, afschrijving een enorme kostenpost is. Het onderscheid tussen verschillende wagens is daar soms zo groot dat afschrijving vrijwel alle verschillen in bijv. onderhoud en brandstofkosten op kan slokken. Vooral wanneer je niet enkel kiest tussen auto's van vergelijkbare ervaring, maar de beslissing maakt tussen doorrijden/vervangen. Om 1000 euro/jaar te besparen op brandstof/onderhoud 2000 euro/jaar meer uitgeven voor afschrijving is, enkel kijkend naar kosten, niet logisch. Daarom is een inschatting van afschrijving voor mij persoonlijk ook altijd een deel van de rekensom.

Goed punt hoor. Ik zit met de Z4 ook wat te rekenen, in dit geval qua brandstofverbruik. Maar met de afschrijving meegenomen is het verschil zo klein, dat ik lekker door blijf rijden en brandstof verstoken. ;)

Ah, net brief van de Belastingdienst gehad. Blijkbaar hebben hybride-auto's onder 50 gram CO2-uitstoot in 2025 nog wel 25% korting op de mrb. Scheelt toch weer € 500 voor mij op de A8 dan :) En voor de mrs. op haar A3 ook een beetje.

In het nieuwe jaar is er het een en ander aangepast in de kosten, waarbij de introductie van een mrb (wel met korting) voor elektrische auto's het meest in het zicht springt. Daarom heb ik wat nieuwe, acutele getallen in de berekening gestopt.
We geven een aantal overwegingen die je kunt gebruiken om een vergelijking te maken voor jouw nieuwe auto, ongeacht of je die nieuw bestelt of gebruikt koopt.
Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto die 1.300 kg weegt (middenklasser). Bij een elektrische auto reken ik met 1.800 kg, het gewicht van een Tesla 3 AWD, een populair model dat qua gewicht tussen de kleinere auto's als de Stellantis B-segmenters en de grotere SUV's in zit. Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:
De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op Nederlandse adviesprijzen in januari 2025 (maar je kunt voordeliger uit zijn):
  • Benzine: € 2,15/l
  • Diesel: € 1,92/l
  • Lpg: € 1,12/l
  • Benzine: € 800/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 600)
  • Diesel: € 1.640/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg: € 1.000/jr.
  • Elektrisch: € 332/jr
10.00012.50020.00025.00040.000
Benzine€ 2.234,67€ 2.593,33€ 3.669,33€ 4.386,67€ 6.538,67
Benzine hybride€ 2.065,88€ 2.382,35€ 3.331,76€ 3.964,71€ 5.863,53
Diesel€ 2.552,38€ 2.780,48€ 3.464,76€ 3.920,95€ 5.289,52
LPG€ 1.896,80€ 2.121,00€ 2.793,60€ 3.242,00€ 4.587,20
Elektriciteit€ 1.081,63€ 1.269,03€ 1.831,25€ 2.206,06€ 3.330,50

Let er dus op: het is een rekenmodel om een vergelijking te kunnen maken tussen verschillende brandstoffen voor een auto. Je kunt voor jouw situatie het beste de specifieke gegevens invoeren van de auto die je op het oog hebt.

Laatst bewerkt:
Veel hangt af van je rechtervoet, buiten temperatuur, gebruik technische hulpmiddelen tijdens het rijden, soort banden, bandenspanning, rijgedrag, staat van de auto, belading van de auto, hoeveelheid mensen en belasting, soort gebruik/kwaliteit brandstof.

15kWh is voor 1 van de meest verkochte EVs zelfs aan de hoge kant.

Ik denk dat je heel snel klaar bent met welk lijstje dan ook als je als particulier een auto zoekt die minimaal 2700kg mag trekken zonder geblindeerde of dichte ramen en zonder de hoofdprijs kwijt te zijn.

In het nieuwe jaar is er het een en ander aangepast in de kosten, waarbij de verlaagde korting op de mrb voor elektrische auto's het meest in het zicht springt. Daarom heb ik wat nieuwe, acutele getallen in de berekening gestopt.
We geven een aantal overwegingen die je kunt gebruiken om een vergelijking te maken voor jouw nieuwe auto, ongeacht of je die nieuw bestelt of gebruikt koopt.
Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto die 1.300 kg weegt (middenklasser). Bij een elektrische auto reken ik met 1.800 kg, het gewicht van een Tesla 3 AWD, een populair model dat qua gewicht tussen de kleinere auto's als de Stellantis B-segmenters en de grotere SUV's in zit. Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:
De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op Nederlandse adviesprijzen in januari 2026 (maar je kunt voordeliger uit zijn):
  • Benzine: € 2,25/l
  • Diesel: € 2,03/l
  • Lpg: € 1,07/l
De jaarlijkse wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies en is dus een indicatie:
  • Benzine: € 825/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 740 bij 1.500 kg - maar deze nemen we niet mee vanwege de grote spreiding van het verbruik in het dagelijks gebruik)
  • Diesel: € 1.700/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg: € 1.200/jr.
  • Elektrisch: € 960/jr

Brandstof | Km/jaar ->10000125002000025000 40.000
Benzine € 2.325,00 € 2.700,00 € 3.825,00 € 4.575,00 € 6.825,00
Benzine hybride € 2.148,53 € 2.479,41 € 3.472,06 € 4.133,82 € 6.119,12
Diesel € 2.666,67 € 2.908,33 € 3.633,33 € 4.116,67 € 5.566,67
LPG € 2.056,00 € 2.270,00 € 2.912,00 € 3.340,00 € 4.624,00
Elektriciteit € 1.709,63 € 1.897,03 € 2.459,25 € 2.834,06 € 3.958,50

Let er dus op: het is een rekenmodel om een vergelijking te kunnen maken tussen verschillende brandstoffen voor een auto. Je kunt voor jouw situatie het beste de specifieke gegevens invoeren van de auto die je op het oog hebt.

Vooral de kosten van elektrisch rijden zijn (verklaarbaar) sterk gestegen door de mindere korting op de motorrijtuigenbelasting. Zonder eventueel duurdere verzekering mee te tellen blijft het financieel een aantrekkelijke keuze ten opzichte van de andere brandstoffen. Ook lpg is een op basis van kostprijs onderschatte vorm van brandstof.

Dus even heel kort door de bocht: om een ROI van een jaar te hebben bij 20k per jaar, mag een EV dus 16.000 euro duurder zijn qua aanschaf (even los van rente en zo).

Het is heel erg afhankelijk van de situatie. Als het alternatief voor je EV een D- of E-segmenter is, verandert de vergelijking. En ook waar je tankt, of kunt laden.
Die gelinkte site iselektrischrijdengoedkoper.nl lijkt daarin wat meer ruimte te geven om zelf met variabelen te spelen die passen bij je situatie.

Plus afschrijving blijft ook een serieuze component.

Je koopt een auto, rijdt er een tijdje in en ruilt de auto weer in. Op dat moment kan je pas de afschrijving bepalen, die je dan ook weer kan definieren obv historische aanschafprijs, of als de auto nog leverbaar is, de huidige prijs. Voorbeeld mijn Tesla (maar geldt voor bijna alle EV's). Ooit € 60k, nu nieuw € 50k. Wat je moet bijbetalen voor een nieuwe bepaalt je afschrijving, toch? Stel € 15k restwaarde, dus € 35k bijbetalen = afschrijving? De afschrijving is mede afhankelijk van de restwaarde (deze wordt oa door het aanbod bepaald, 25k Tesla's uit de lease bouwjaar 2019), de nieuwprijs en een hele hoop regelingen van de overheid (en die kunnen per pennestreek weer veranderen). De glazen bol om je restwaarde vooraf te kunnen bepalen is nou niet erg helder.

Je koopt een auto, rijdt er een tijdje in en ruilt de auto weer in. Op dat moment kan je pas de afschrijving bepalen, die je dan ook weer kan definieren obv historische aanschafprijs, of als de auto nog leverbaar is, de huidige prijs. Voorbeeld mijn Tesla (maar geldt voor bijna alle EV's). Ooit € 60k, nu nieuw € 50k. Wat je moet bijbetalen voor een nieuwe bepaalt je afschrijving, toch? Stel € 15k restwaarde, dus € 35k bijbetalen = afschrijving? De afschrijving is mede afhankelijk van de restwaarde (deze wordt oa door het aanbod bepaald, 25k Tesla's uit de lease bouwjaar 2019), de nieuwprijs en een hele hoop regelingen van de overheid (en die kunnen per pennestreek weer veranderen). De glazen bol om je restwaarde vooraf te kunnen bepalen is nou niet erg helder.
Klopt, maar je moet er wel zo goed mogelijk rekening mee houden. En dan geldt wel dat auto's waarvan de techniek nog razendsnel ontwikkelt, meer risico opleveren dan auto's met bewezen techniek.

Het beste koop je gewoon een auto van 5-10k, dan valt het afschrijvingsrisico het meeste mee.

Goedemorgen allen. Net vers en nieuw in dit topic....
Bedankt voor het uitzoeken en het overzicht. Is het ook mogelijk er een linkje als aanvulling bij te doen:
Actuele brandstofprijzen in binnen- en buitneland (Europa).
Zelf vind ik een schema lekker overzichtelijk, is misschien ook een idee?
Met vriendelijke groet, Steven

Naar aanleiding van de gestegen brandstofprijzen heb ik de berekening nog eens gemaakt.

Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto (middenklasser) die 1.300 kg weegt. Bij een elektrische auto houden we 1.800 kg aan (gebaseerd op populaire elektrische auto's). Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:

De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op de Nederlandse adviesprijzen in maart 2026 (maar je kunt voordeliger uit zijn):

• Benzine: € 2,37/l
  • Diesel: € 2,38/l
  • Lpg: € 1,12/l
De wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies:

• Benzine: € 825/jr (plug-in hybride tussen 1 en 50 g CO2 uitstoot: € 740 bij 1.500 kg - maar deze nemen we niet mee vanwege de grote spreiding van het verbruik in het dagelijks gebruik)
  • Diesel: € 1.700/jr (uitgaande van een redelijk nieuwe auto, dus geen vervuilingstoeslag)
  • Lpg-g3: € 1.200/jr.
  • Elektrisch: €960/jr

Kosten per brandstofsoort​

We zetten de resultaten voor de kosten per brandstofsoort bij elkaar opgeteld voor meerdere aantallen kilometers per jaar. Gemiddeld rijden mensen in Nederland 12.500 km/jaar. Je vindt een overzicht voor verschillende jaarkilometrages om het makkelijker te maken.

Brandstof10.000 km/jr12.500 km/jr20.000 km/jr25.000 km/jr40.000 km/jaar
Benzine2.403,002.797,503.981,004.770,007.137,00
Benzine hybride2.217,352.565,443.609,714.305,886.394,41
Diesel2.830,953.113,693.961,904.527,386.223,81
Lpg2.093,002.317,002.987,203.434.004.774,40
Elektriciteit1.709,631.897,032.459,252.834,063.958,50

Je ziet dat vooral de (veel) hogere dieselprijs er nu flink inhakt (zie bijvoorbeeld de eerdere tabellen in dit topic, zeker die van januari 2026 - de meest recente). Het wordt pas bij écht veel rijden (40.000 km/jaar) voordeliger dan benzine of hybride (ik heb het even niet over plug-in hybride). Aan de andere kant: lpg wordt sneller (veel) aantrekkelijker als autobrandstof. En een elektrischt auto is op gebied van brandstofkosten (vooral bij thuisladen, de basis van 0,50 euro/kWh in deze berekening komt redelijk overeen met veel openbare laadpalen en dan is het nog altijd verrassend voordelig vergeleken met de andere brandstoffen) relatief ook laag.
Maar bedenk dat dit een 'laboratorium-situatie' berekening/situatie is. Maak gerust de berekening voor je eigen situatie.

Met de huidige brandstofprijzen, die zeker voor diesel skyhigh zijn, heb ik een update gemaakt van de berekening.

Je vindt hier een rekenvoorbeeld waarbij we uitgaan van een gemiddelde auto (middenklasser) die 1.300 kg weegt. Bij een elektrische auto houden we 1.800 kg aan (gebaseerd op populaire elektrische auto's). Het gemiddeld verbruik van auto’s is als volgt:
De prijzen voor de brandstoffen zijn gebaseerd op de Nederlandse adviesprijzen in maart 2026 (maar je kunt voordeliger uit zijn):
  • Benzine: € 2,55/l
  • Diesel: € 2,64/l
  • Lpg: € 1,32/l
De wegenbelasting (of: motorrijtuigenbelasting) van een auto van een dergelijk gewicht is gebaseerd op een gemiddelde van de provincies:
  • Lpg-g3: € 1.200/jr.
  • Elektrisch: €960/jr

Kosten per brandstofsoort​

We zetten de resultaten voor de kosten per brandstofsoort bij elkaar opgeteld voor meerdere aantallen kilometers per jaar. Gemiddeld rijden mensen in Nederland 12.500 km/jaar. Je vindt een overzicht voor verschillende jaarkilometrages om het makkelijker te maken.

Brandstof10.000 km/jr12.500 km/jr20.000 km/jr25.000 km/jr40.000 km/jaar
Benzine2.527,672.953,334.230,335.081,677.635,67
Benzine hybride2.327,352.702,943.829,714.580,886.834,41
Diesel2.958,573.273,214.217,144.846,436.734,29
Lpg2.258,402.523,003.316,803.846,005.433,60
Elektriciteit1.709,631.897,032.459,252.834,063.958,50

Dat betekent dat je voor alle brandstofsoorten bij een verschillende afstanden per jaar zo'n 200 tot 500 euro méér kwijt bent dan begin maart 2026, zelfs voor lpg (dat na elektrische aandrijving nog steeds het goedkoopste blijft). Hoewel de dieselprijs de aandacht krijgt is de prijs van lpg relatief ook aanzienlijk gestegen, van net iets boven de euro naar 1,32 euro.
Wil je het specifieker voor je auto of jouw situatie berekenen? Dan is op de website van AutoWeek de tool Autokostenberekening beschikbaar.

Terug
Bovenaan