Rekeningrijden

Cole Trickle

Kilometervreter
Het is weer eens onder de aandacht van de vaderlandse (Nederland) politiek: Rekeningrijden. Voor de zoveelste keer. En dat op initiatief van de autobranche.

Andere belastingen komen te vervallen (eerst zien..). 'De gebruiker betaalt', zo zegt men over rekening rijden. Helaas bleek dat in eerdere voorstellen maar ten dele waar. Ik woon zelf aan de rand van de Randstad, en kom voor mijn werk heel veel in de Randstad. Juist in die drukke gebieden wilde men, en zoiets las ik nu ook weer terug, gaan rekeningrijden. Huh, het was toch bedoeld om de gebruiker te laten betalen? Maar nee, het is 'de gebruiker in spitstijden in de Randstad' die gaat betalen.

Dus eerst sta je hopeloos in de file, en als dank mag je extra betalen. Terwijl de Friezen lekker zonder heffing over de A7 crossen?

Iedereen weet wat echt eerlijk zou zijn: alle wegenbelastingen in de brandstof stoppen. Zo betaalt de gebruiker écht. Maar dat kan natuurlijk niet. Dan wordt de brandstof hier nl zó verschrikkelijk duur dat het teveel op zou vallen in Europa dat wij van die autohaters zijn.

Het idee van rekeningrijden bestaat al zo lang als ik leef, maar ik denk niet dat het er ooit gaat komen. De praktische bezwaren zijn ook moeilijk te overkomen. Moet je overal camera's hangen en allemaal kastjes in elke auto gaan verplichten? Hoe wil je privacy waarborgen met een dergelijke controle? Al die controle kost ook geld, wie gaat dat betalen? Varianten van rekeningrijden bestaan voor vrachtverkeer, op snelwegen, in steden en in sommige stadsstaten, maar voor zover ik weet zijn er geen gehele landen waar rekeningrijden van toepassing is. Nederland is qua opbouw ook anders dan veel steden met congestietaks zoals Londen en Stockholm. Wij hebben niet een grote stad die veruit de meeste bestuurders aantrekt, maar een hele reeks aan middelgrote steden die de verkeersdruk daarmee al verdelen.

Het systeem zoals het nu is vind ik eigenlijk wel prima. Met wegenbelasting en BPM bestraf je aanschaf en bezit van een grote auto en met accijnzen op brandstof het verbruik. Met het verlagen of verhogen van die inkomstenposten kan je verkeersgedrag al prima sturen. Hogere accijnzen en lagere wegenbelasting en mensen zullen minder rijden, hogere wegenbelasting en minder accijnzen en mensen zullen kleinere auto's aanschaffen.

In Duitsland betaal je al maut via een kastje in de vrachtauto. De Franse tolwegen werken op datzelfde kastje en ook België heft tol via dat kastje. De systemen zijn er al lang. België en Duitsland betaal je per kilometer.

IK denk dat je totaal over het hoofd ziet dat er over pakweg 20 jaar nog maar weinig op benzine of diesel gereden wordt.

Dan kun je de prijs van stroom weg flink omhoog gooien om zodoende evenveel in de schatkist te krijgen, maar al de mensen die niet eens een auto hebben gaan dat niet accepteren.

Dus je wi de automobilist in zijn EV laten betalen. En dan is rekening rijden waarschijnlijk de beste optie.

In Duitsland betaal je al maut via een kastje in de vrachtauto. De Franse tolwegen werken op datzelfde kastje en ook België heft tol via dat kastje. De systemen zijn er al lang. België en Duitsland betaal je per kilometer.
Een kastje in een vrachtwagen die alleen bedrijfsmatig rijdt is toch wel andere koek dan even 9 miljoen personenauto's van een kastje voorzien.

en als dat kastje niet in je auto zit, kun je je auto naar een gecertificeerde kilometer aflezer brengen voor 250 euro, elk jaar. :ROFLMAO:

de techniek zit min of meer al in moderne autos,
De techniek is er al wel, maar je zal toch iets extra's moeten aansluiten of aanpassen om het te kunnen gebruiken om rekeningrijden in te voeren (en voor oude auto's zou je ook iets moeten vinden).
en als dat kastje niet in je auto zit, kun je je auto naar een gecertificeerde kilometer aflezer brengen voor 250 euro, elk jaar. :ROFLMAO:
Mag ik 14% extra betalen omdat mijn kilometerteller niet goed is afgesteld :cry:

Een kastje in een vrachtwagen die alleen bedrijfsmatig rijdt is toch wel andere koek dan even 9 miljoen personenauto's van een kastje voorzien.
Om te beginnen, je schrikt ervan hoeveel vrachtwagens er rond rijden. En in Duitsland betaal je overal, dat gaat per kilometer. Het controlesysteem staat er al. Ik gok dat er heel veel bewegingen zo geregistreerd worden bij heel veel voertuigen over heel Duitsland alleen al. De techniek is er allang en staat los van de andere systemen in de vrachtwagen meen ik. En als we het over privacy hebben...stop maar met Google maps.

Volgend jaar (midden) ook in Nederland; de vrachtwagenheffing. (vanaf begin volgend jaar maakt de RDW pas bekend welke en waar je de hardware mag gaan kopen om de heffing af te dragen.. dat zal een druk half jaartje worden voor de partijen die dit mogelijk moeten maken, denk ik.

Maar goed, dit zal een mooie testcase kunnen zijn voor betalen naar gebruik bij de personenwagens?

Het is weer eens onder de aandacht van de vaderlandse (Nederland) politiek: Rekeningrijden. Voor de zoveelste keer. En dat op initiatief van de autobranche.

Ah, jij doelt waarschijnlijk op onderstaand nieuwsbericht?

Om te beginnen, je schrikt ervan hoeveel vrachtwagens er rond rijden. En in Duitsland betaal je overal, dat gaat per kilometer. Het controlesysteem staat er al. Ik gok dat er heel veel bewegingen zo geregistreerd worden bij heel veel voertuigen over heel Duitsland alleen al. De techniek is er allang en staat los van de andere systemen in de vrachtwagen meen ik. En als we het over privacy hebben...stop maar met Google maps.
Het aantal personenauto's is een veelvoud van het aantal vrachtwagens in Nederland, 151.000 vs. 9,2 miljoen volgens het CBS. Ze worden ook zo goed als allemaal bedrijfsmatig ingezet, kosten al veel per kilometer en maken ook veel kilometers. Dan zijn de kosten voor controle te overzien en is het ook logisch om ze via rekeningrijden te belasten. Als je straks ook van alle stadsautotjes installatie van OBU's en controle daarvan verlangt krijg je veel meer werk en kosten om alleen een paar tientjes aan belastinginkomsten te vangen. Het is technisch mogelijk, maar handig is anders.

welke en waar je de hardware mag gaan kopen om de heffing af te dragen
Je zou denken dat Nederland aansluit bij bestaande systemen? Oh nee, not invented here...

over pakweg 20 jaar nog maar weinig op benzine of diesel gereden wordt
Er zit nu al een energieheffing van pakweg 0,12/kWh op (huishoudelijke) elektriciteit. En te zijndertijd zal er best een soort van mobiliteitsheffing op stroom kunnen worden verzonnen, eventueel met een extra meter (als die al niet op een wallbox zit).

Andere belastingen komen te vervallen (eerst zien..). 'De gebruiker betaalt', zo zegt men over rekening rijden. Helaas bleek dat in eerdere voorstellen maar ten dele waar. Ik woon zelf aan de rand van de Randstad, en kom voor mijn werk heel veel in de Randstad. Juist in die drukke gebieden wilde men, en zoiets las ik nu ook weer terug, gaan rekeningrijden. Huh, het was toch bedoeld om de gebruiker te laten betalen? Maar nee, het is 'de gebruiker in spitstijden in de Randstad' die gaat betalen.

In Friesland op de A7 is er geen mobiliteitsprobleem - in de Randstad wel, volgens je eigen tekst. Daarmee is het volstrekt logisch dat je in de Randstad gaat betalen voor het gebruik van schaarse infrastructuur; wellicht denken mensen dan na over alternatieven.

Overigens is het idee helemaal niet om rekeningrijden te beperken tot de Randstad, op de A7 ga je net zo goed betalen.

Het bizarre van de voorstellen is dat we de verplichte NAP-registratie hiervoor gaan gebruiken. Waarmee je dus ook per kilometer gaat betalen voor kilometers in het buitenland. Best raar, zeker als je in de grensstreek woont.

Zelfs met alleen APK-bezoeken kan het leuk worden als je een keer per 2 jaar de belasting op je dak krijgt... vooral voor jongere auto's gaat APK, maar ook onderhoud met die termijn. Als je dan niet tussendoor bij een bandenboer of garage de banden wisselt of iets anders hebt, wordt de NAP-kilometerstand niet vaak opgenomen.
Overigens is met de ANPR-camera's langs snelwegen en veel binnenwegen intussen ook een aardig netwerk waarmee autobewegingen zouden kunnen worden getracked. Mogen daar (nog) niet voor worden gebruikt maar met een beetje wil is dat volgens mij redelijk vlot in een wet te vangen... (zonder de intentie te hebben slapende honden wakker te maken)

Het aantal personenauto's is een veelvoud van het aantal vrachtwagens in Nederland, 151.000 vs. 9,2 miljoen volgens het CBS. Ze worden ook zo goed als allemaal bedrijfsmatig ingezet, kosten al veel per kilometer en maken ook veel kilometers. Dan zijn de kosten voor controle te overzien en is het ook logisch om ze via rekeningrijden te belasten. Als je straks ook van alle stadsautotjes installatie van OBU's en controle daarvan verlangt krijg je veel meer werk en kosten om alleen een paar tientjes aan belastinginkomsten te vangen. Het is technisch mogelijk, maar handig is anders.
Het is denk ik ook de enige manier om dit goed vast te leggen. Het kastje legt alleen vast waar en hoeveel de auto rijdt. Of dat nu bedrijfsmatig is of niet is niet van belang. De kennis en kunde is er om het mogelijk te maken. Je zal het systeem om de aantallen in moeten richten.

Het bizarre van de voorstellen is dat we de verplichte NAP-registratie hiervoor gaan gebruiken. Waarmee je dus ook per kilometer gaat betalen voor kilometers in het buitenland. Best raar, zeker als je in de grensstreek woont.
in dat kader ga ik komend jaar al van 100 euro naar 200 euro per maand HSB voor mijn camper.

5000 km per jaar waarvan zo'n 200 in eigen land...

in dat kader ga ik komend jaar al van 100 euro naar 200 euro per maand HSB voor mijn camper.

5000 km per jaar waarvan zo'n 200 in eigen land...
Heb je misschien wel mede te danken aan landgenoten die een busje met minimale middelen ombouwen om te profiteren van het kwarttarief. Die dan dat "campertje" inzetten als dagelijks vervoer.

Ik hoor er inderdaad al jaren over, tijd dat ze dit eindelijk eens invoeren zeg. Die files kosten heel erg veel geld, tijd en zijn nogal vervuilend.

Heb je misschien wel mede te danken aan landgenoten die een busje met minimale middelen ombouwen om te profiteren van het kwarttarief. Die dan dat "campertje" inzetten als dagelijks vervoer.
Dat denk ik ook. Ooit had ik een grijs keneken bus, dat grijs kenteken voor particulieren werd ook afgeschaft omdat mensen een bultje op het dak van hun personenauto maakten en hem dan voor grijs kenteken lieten omkeuren.

Gelukkig hebben ze ook gewijzigd dat je meermaals per jaar mag schorsen (moet wel minimaal 1 maand zijn).

Dus eerst sta je hopeloos in de file, en als dank mag je extra betalen. Terwijl de Friezen lekker zonder heffing over de A7 crossen?

Iedereen weet wat echt eerlijk zou zijn: alle wegenbelastingen in de brandstof stoppen. Zo betaalt de gebruiker écht. Maar dat kan natuurlijk niet. Dan wordt de brandstof hier nl zó verschrikkelijk duur dat het teveel op zou vallen in Europa dat wij van die autohaters zijn.
De hoop van een spitsheffing is natuurlijk dat er mensen de file gaan vermijden ivm de hoge prijs zodat jij niet meer in de file hoeft te staan. Of dat werkt is een tweede natuurlijk.

Ik zal wel veel commentaar krijgen, maar een kastje in de auto is toch wel het meest eerlijk. Functioneert in Duitsland voor vrachtwagens al tientallen jaren zonder problemen. Privacy is daar goed gewaarborgd, politie mag alleen met toestemming van officier van justitie de gegevens opvragen. De aantallen zijn daar ook groot, want ook alle buitenlandse vrachtwagens betalen daar en is ook nog eens afhankelijk van de milieuklasse of de weg waar je rijdt. Geen Nederlandse experimenten meer, maar gewoon dat systeem overnemen. Nadeel is wel dat iedere auto zo'n kastje moet hebben.

Ik zal wel veel commentaar krijgen, maar een kastje in de auto is toch wel het meest eerlijk. Functioneert in Duitsland voor vrachtwagens al tientallen jaren zonder problemen. Privacy is daar goed gewaarborgd, politie mag alleen met toestemming van officier van justitie de gegevens opvragen. De aantallen zijn daar ook groot, want ook alle buitenlandse vrachtwagens betalen daar en is ook nog eens afhankelijk van de milieuklasse of de weg waar je rijdt. Geen Nederlandse experimenten meer, maar gewoon dat systeem overnemen. Nadeel is wel dat iedere auto zo'n kastje moet hebben.
Als je dan 3 of 4 (of meer) auto's hebt staan zal het aardig in de papieren lopen met die kastjes. Dus zal nog niet heel soepel gaan. Ben het wel met je eens dt een dergelijkeoplossing het beste zal zijn in plaats van het wiel opnieuw willen uitvinden

• Leuk
Waarderingen: 944
Als je dan 3 of 4 (of meer) auto's hebt staan zal het aardig in de papieren lopen met die kastjes. Dus zal nog niet heel soepel gaan. Ben het wel met je eens dt een dergelijkeoplossing het beste zal zijn in plaats van het wiel opnieuw willen uitvinden

Dat is - zeker voor een individu - dan ook een zeer uitzonderlijke situatie.

Ff snel googlen, leert dat een Duits tolkastje nu zo'n 20 euro kost. Iemand met 3 of 4 auto's voor de deur had het naar alle waarschijnlijkheid toch al niet heel slecht, die kan dat makkelijk ophoesten voor zijn hele wagenpark.

Het is maar hopen dat als er een systeem komt, men serieus bij de buren kijkt wat zij hebben en of we daar bij aan kunnen haken. Omdat privacy in Duitsland echt nog een groot goed is, waar door een groot deel vd samenleving serieus over wordt nagedacht, heb ik in de basis al meer vertrouwen in een systeem wat in Duitsland al draait dan in een nieuw systeem.

Dat bedoel ik. Dan kunnen we er wel van uitgaan dat die 20 euro hier 120 euro wordt. Plus 25 euro per apk erbij omdat het kastje uitgelezen wordt.

Klinkt ik nu als een pessimist of als een realist?

Dat bedoel ik. Dan kunnen we er wel van uitgaan dat die 20 euro hier 120 euro wordt. Plus 25 euro per apk erbij omdat het kastje uitgelezen wordt.

Kastje hoeft niet uitgelezen te worden. Gaat automatisch.

Ik ben er bang voor, kijk naar de chauffeurspas. In het buitenland kost het ding een fractie van wat het hier kost. Gaat nergens over.

Ik denk dat camera's met kentekenherkenning het meest effectieve, eerlijkst en efficienste wordt.

1. Werken met een hogere brandstofprijs is oneerlijk tegenover mensen die (ver) buiten de spits, bijvoorbeeld met nachtdienst of familiebezoek niemand tot last zijn. Ook krijg je bij de grens dan absurde prijsverschillen waardoor tankstations daadwerkelijk onmogelijk worden. Vervolgens kan je niets met stekkerauto's doen. Extra belasting op de elektriciteit wordt natuurlijk te gek voor woorden voor dit doel.
  2. Kastjes zijn best kostbaar en nog steeds te manipuleren. Het kastje vergeten of door middel van een handig (automatisch) klepje afschermen van GPS signaal zijn methodes die je moeilijk kan controleren als je in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk geen tolpoortjes met slagbomen gebruikt.
    Kastjes zonder tolpoorten vereisen ook behoorlijke IT om alle data te verzamelen. Je zou bijvoorbeeld ineens miljoenen extra gebruikers op de mobiele netwerken krijgen. Aanbieders zullen daar zeker wel een €5-10 per maand voor willen ontvangen om alleen die data al draadloos te verzamelen..
  3. Kentekenherkenning wordt steeds beter en is relatief eenvoudig. Het wordt al vollop gebruikt voor parkeergarages, bedrijfsterreinen en bijvoorbeeld e-tol op de A29. De privacy blijft beperkt tot segmenten waar daadwerkelijk gemeten wordt (doorgaande wegen) en de meetpunten blijven redelijk 'grof'. Verder is sjoemelen veel lastiger omdat het rijden zonder kenteken of het wisselen van kenteken een publiek zichtbare handeling is. In tegenstelling tot de onzichtbare kastjes. Volgens mij kunnen surveilance wagens nu al signaleren of een kentekenplaat als gestolen of vermist staat gemeld. De IT achter kentekenherkenning is behoorlijk robuust. Je kan bij wijze van spreken een portaal 'off-grid' houden en één keer per maand een usb-stick met alle kentekens en tijden kunnen verzamelen. Registratie is al gedaan.

Ik heb begrepen dat je de kilometerheffing voor iedere kilometer die je rijdt moet betalen. Werken met tolpoortjes of camera's is dan niet mogelijk, dan zou je ook op de kleinste weggetjes binnendoor tolpoortjes of camera's moeten hebben.

Ik heb begrepen dat je de kilometerheffing voor iedere kilometer die je rijdt moet betalen. Werken met tolpoortjes of camera's is dan niet mogelijk, dan zou je ook op de kleinste weggetjes binnendoor tolpoortjes of camera's moeten hebben.
Men zal ongetwijfeld wel iets verzinnen om het van A naar B rijden via kleine weggetjes onmogelijk te maken tijdens de spits, voor zover dat al niet gedaan is. Die camera's hoeven dus alleen maar te registreren wanneer je een N- of A-weg oprijdt en die verlaat, waarbij de afstand tussen de camera's die het kenteken hebben gescand het te betalen bedrag bepaalt. Daarbij hoeven in principe geen locaties te worden doorgegeven, als de camera's alleen de afstand ten opzichte van elkaar weten zou dat voldoende moeten zijn.

Ik denk dat camera's met kentekenherkenning het meest effectieve, eerlijkst en efficienste wordt.

1. Werken met een hogere brandstofprijs is oneerlijk tegenover mensen die (ver) buiten de spits, bijvoorbeeld met nachtdienst of familiebezoek niemand tot last zijn. Ook krijg je bij de grens dan absurde prijsverschillen waardoor tankstations daadwerkelijk onmogelijk worden. Vervolgens kan je niets met stekkerauto's doen. Extra belasting op de elektriciteit wordt natuurlijk te gek voor woorden voor dit doel.
Ik vind 'niemand tot last zijn' echt een heel slecht criterium en ook zeer oneerlijk. Men wil al decennia het rekeningrijden invoeren omdat dan 'de gebruiker betaalt', dat was/is het uitgangspunt. Iemand die alleen zondag 4 km naar zijn moeder rijdt, betaalt nu net zoveel wegenbelasting en BPM als iemand die wekelijks 300 km rijdt. Dát vindt men oneerlijk, en dat is het ook.

Waarom zou je niet moeten meebetalen voor aanleg en onderhoud van de wegen omdat je buiten de spits rijdt? Dan maak je toch ook gebruik van de weg? En je kunt er nog meer van genieten ook.

Waarom zou je niet moeten meebetalen voor aanleg en onderhoud van de wegen omdat je buiten de spits rijdt? Dan maak je toch ook gebruik van de weg? En je kunt er nog meer van genieten ook.
Denk even andersom: het méér moeten betalen voor het rijden in de spits zou een stimulans moeten zijn om voor die tijden opties voor alternatief vervoer te overwegen, te carpoolen, om op bepaalde dag(del)en thuis te werken of om te schuiven met werktijden. Dat alles dus om de filedruk te verminderen, wat dan ook de hele bedoeling is van het rekeningrijden.

Ik vind 'niemand tot last zijn' echt een heel slecht criterium en ook zeer oneerlijk. Men wil al decennia het rekeningrijden invoeren omdat dan 'de gebruiker betaalt', dat was/is het uitgangspunt. Iemand die alleen zondag 4 km naar zijn moeder rijdt, betaalt nu net zoveel wegenbelasting en BPM als iemand die wekelijks 300 km rijdt. Dát vindt men oneerlijk, en dat is het ook.

Een vast tarief is inderdaad oneerlijk. Je zegt het zelf. Elke sportclub of all-you-can-eat zal stoppen met het vaste tarief als er veel mensen zijn die uren lang onder de douche gaan staan of tassen vol eten mee naar buiten nemen.

Buiten de spits rijden (niemand tot last zijn) heeft als voordeel dat er tijdens de spits minder wegcapaciteit nodig is. Alle peperdure trajecten met 2x3 of zelfs 2x4 rijstroken zijn dan eigenlijk niet nodig. Ook uitbreidingen zoals de A16, verlenging van de A4 of de A29 tunnel hadden dan achterwege kunnen blijven.

Op dit moment brengt half Nederland de kinderen nog even naar school of zwaait ze uit en springt tussen 7 en 9 in de auto. Een ander kwart begint dus maar even laat als de rest, puur gemak, puur 'handig voor de chef/baas'. Stel je eens voor dat een werknemer twee uurtjes later begint dan de rest en dan langer door werkt. Of even thuiswerkt.

Je hoort nu ook weer dat zelfs doorgewinterde thuiswerkers toch weer twee dagen op kantoor moeten komen. Dat wordt dus als makke schapen allemaal op de dinsdag en donderdag tussen 7:00 en 9:00 de weg op. Er blijkt maar bij weinig mensen het inzicht te zijn dat je beter niet op die tijden in de auto kan stappen en dat tijd ook geld kost. Op diverse dagen per week een half uur extra reistijd kost je toch een halve middag van je vrije tijd, maar echt goed te verdedigen is dat om onduidelijke reden niet. Alsof de werkgever ook een soort 'flat-fee' tarief heeft op jouw reistijd. Een gezin met jongere kinderen weet wel degelijk dat elk half uurtje telt. Helaas is die cultuur niet zwaar vertegenwoordigd in de 'top' van bedrijven. Daar zitten meestal ambitieuze 50-plussers die liever een uur later thuiskomen zodat ze niet met hun pubers aan tafel hoeven. ;)

Als er in de spits nu €50-100 extra wordt verreden per maand zal de motiviatie waarschijnlijk veel sterker zijn en zal het probleem zich beter oplossen. Deze oplossing is dan ook blijvend. In tegenstelling tot wat je ziet bij de oplossingen als thuiswerk, fiets, ov of carpoolen, waar je bij filedrukvermindering meteen weer terugkerende automobilisten krijgt.

Denk even andersom: het méér moeten betalen voor het rijden in de spits zou een stimulans moeten zijn om voor die tijden opties voor alternatief vervoer te overwegen, te carpoolen, om op bepaalde dag(del)en thuis te werken of om te schuiven met werktijden. Dat alles dus om de filedruk te verminderen, wat dan ook de hele bedoeling is van het rekeningrijden.
Het zijn vooral de productiewerkers die beginnen voor er openbaar vervoer is, niet thuis kunnen werken, vaste werktijden hebben en een laag inkomen hebben die je dan op etra kosten tracteerrt. Rekening rijden is best lastig om op een faire manier in te voeren.

Het zijn vooral de productiewerkers die beginnen voor er openbaar vervoer is, niet thuis kunnen werken, vaste werktijden hebben en een laag inkomen hebben die je dan op etra kosten tracteerrt. Rekening rijden is best lastig om op een faire manier in te voeren.
Voor die gevallen zullen er dan regelingen moeten worden getroffen.

Als je begint voor er OV is dan kan je het zo inrichten dat ze of geen spitsheffing betalen óf toch wel OV hebben.

Als er in de spits nu €50-100 extra wordt verreden per maand zal de motiviatie waarschijnlijk veel sterker zijn en zal het probleem zich beter oplossen. Deze oplossing is dan ook blijvend. In tegenstelling tot wat je ziet bij de oplossingen als thuiswerk, fiets, ov of carpoolen, waar je bij filedrukvermindering meteen weer terugkerende automobilisten krijgt.
Rekeningrijden zie ik als het betalen voor aanleg en onderhoud wegen. Ipv wegenbelasting. Niet als straf voor files. File = al straf. Het geld van wegenbelasting of rekeningrijden moet juist o.a. gebruikt worden om files op te lossen. Ja, asfalt lost files op, zie de geweldige A2 tussen A'dam en Utrecht.

Betalen voor aanleg en onderhoud wegen moet je imho landelijk en niet regionaal benaderen. Anders zou je van de bijdrage van die paar automobilisten in Noord Groningen nooit een weg kunnen aanleggen.

@Cole Trickle er is helemaal geen verband tussen MRB en de kosten van het wegennet. Er komt zo'n 5-6 miljard binnen aan MRB en de kosten en aanleg van het wegennet is zo'n 1-2 miljard per jaar. Dat wordt al landelijk gedaan.

De kosten van aanleg voor de file en volume is het duurst. Je kan immers zeggen dat als er maar een duizend auto's per dag over de A4 gaan je genoeg hebt aan een enkele strook. Er vertrekt dan elke minuut één auto dus kruisingen kunnen dan gewoon met een stopbordje of verkeerslichtje in plaats van dure viaducten en klaverbladen.

@Cole Trickle er is helemaal geen verband tussen MRB en de kosten van het wegennet. Er komt zo'n 5-6 miljard binnen aan MRB en de kosten en aanleg van het wegennet is zo'n 1-2 miljard per jaar. Dat wordt al landelijk gedaan.
Ik vermoed dat géén verband niet helemaal klopt, maar dat ze er ook andere dingen van doen klopt. We zijn tenslotte een land van autohaters. Een grote schande is het nmm.

Ik vermoed dat géén verband niet helemaal klopt, maar dat ze er ook andere dingen van doen klopt. We zijn tenslotte een land van autohaters. Een grote schande is het nmm.
Het zit iets anders: we flikkeren alles met miljarden in de zorg, bijstand, onderwijs etc.. Op zich is dat niet erg maar het lijkt allemaal te verdwijnen in management lagen en vage bureautjes die vervolgens ervoor zorgen dat een omaatje met een rollator of een kind dat niet goed kan stilzitten 2 miljoen per jaar kost.. En dat geld moet ergens vandaan komen: "Ah we pakken de auto! Want als je die kan betalen dan kan er nog wel €300 per jaar bij".

In 'de Randstad' is er een prima alternatief: het openbaar vervoer. Dat is in 'in de provincie' vaak toch wat minder.

En om dat alternatief aantrekkelijker te maken, is het verhogen voor de kosten van de auto geen gekke optie. Hoe meer mensen voor het openbaar vervoer gebruik maken, hoe minder lang jij 'hopeloos' in de file staat.

Dat komt er alsnog op neer dat autorijders in de Randstad meer betalen, want de rest van Nederland en zijn moeder gaat dan de grens over om te tanken (en boodschappen te doen). Je kunt je nu al afvragen wat het effect is van de huidige brandstofprijzen:
- hogere accijns per liter, maar minder verkochte liters in NL;
- dus ook minder btw op brandstof in NL;
- tegelijkertijd eerder lonend om boodschappen in het buitenland te doen, inclusief tabak en alcohol (accijns en btw);
- invloed op bedrijven/werkgelegenheid etc.
Daarnaast wordt hierboven terecht al opgemerkt dat iedereen en zijn moeder die niet in het buitenland gaat tanken tegenwoordig elektrisch rijdt.

Kilometerheffing (zeker spitsheffing) zou naar mijn idee niet alle overige belastingen moeten vervangen, maar een aanvulling kunnen zijn op de bestaande belasting bij aanschaf (btw/bpm), belasting voor bezit (mrb) en belasting voor verbruik/uitstoot (accijns/btw). Die andere belastingen zouden dan misschien iets omlaag kunnen, maar dat valt in de categorie kwartje van Kok.

Ik weet dat het niet kan hoor Dakloos, de heffing in de brandstof. Maar dat komt dus o.a. doordat wij ook hele andere dingen van de 'wegenbelasting' betalen. Als we dat niet zouden doen is het wellicht wél een optie.

Dat OVV in de Randstad een optie is, is bij lange na niet voor iedereen het geval. Ik heb een buitendienstbaan. Heb weleens uitgerekend hoeveel tijd ik kwijt ben als ik met het OVV zou gaan. Is echt kansloos, reistijd neemt met 200% toe. En zo zijn er buiten de Randstad natuurlijk ook mensen die makkelijk met het OVV kunnen, als je in het ziekenhuis van Groningen werkt en in Assen woont, om maar eens iets te noemen.

^^ In de zorg/ziekenhuizen is de wisseltijd gewoonlijk in de ochtend om 7 uur. Dus, dan ben je toch al gauw iets eerder op je werk, zeg 6.45 uur. Ik denk niet dat je die tijd haalt met het OV. De middag / avond dienst zou wellicht wel kunnen maar 's avonds laat zijn OV frequenties vaak wat lager.

Natuurlijk heeft een ziekenhuis ook (genoeg) functies die slechts overdag (poliklinisch) uitgevoerd worden. Maar goed, ook dan starten spreekuren vaak om 8 uur.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

In het ziekenhuis in Den Bosch loopt nu een proef op de IC met het zgn. chronorooster. Om 4 uur in de nacht beginnen schijnt een positiever effect op het bioritme te hebben dan een gehele nacht door te moeten werken..

Terug
Bovenaan