Remmen in de bergen (berg af) - Remkracht bijna weg!

Hallo,

Ik ben momenteel in Oostenrijk met wintersport. En 2 dagen terug ben ik naar een dropje (Samnaun) geweest wat met flink wat haarspeldbochten te bereiken is. Naar boven uiteraard geen probleem, maar naar beneden ging het niet helemaal lekker.

Ik hield 'm in de 2e versnelling, maar dat hield het niet op snelheid. Ik probeer te remmen op de motor, maar in z'n 2 duwt ie m gewoon naar de hoogste toeren. Ik moest regelmatig bijremmen. Op zich prima. Maar het begon behoorlijk te ruiken na een bocht of 6, 7 (vrienden reden achter ons, die zeiden het ons).
Los daarvan, merkte ik dat ik ineens veel harder moest trappen op het rempedaal om ook daadwerkelijk te remmen. Normaal begin ik te remmen als ik het pedaal zo'n 5 % intrap, nu moest ik tot wel 80% gaan om echt af te remmen?
Nadat ik het dal bereikt had en ik niet meer veel hoefde te remmen, keerde de normale rem-kracht weer terug, nu geen probleem meer.

Wat is dat? Ik moet vandaag dezelfde route afleggen.

Bedankt!

Pipo 4553327

Net ingestapt
Hallo,

Ik ben momenteel in Oostenrijk met wintersport. En 2 dagen terug ben ik naar een dropje (Samnaun) geweest wat met flink wat haarspeldbochten te bereiken is. Naar boven uiteraard geen probleem, maar naar beneden ging het niet helemaal lekker.

Ik hield 'm in de 2e versnelling, maar dat hield het niet op snelheid. Ik probeer te remmen op de motor, maar in z'n 2 duwt ie m gewoon naar de hoogste toeren. Ik moest regelmatig bijremmen. Op zich prima. Maar het begon behoorlijk te ruiken na een bocht of 6, 7 (vrienden reden achter ons, die zeiden het ons).
Los daarvan, merkte ik dat ik ineens veel harder moest trappen op het rempedaal om ook daadwerkelijk te remmen. Normaal begin ik te remmen als ik het pedaal zo'n 5 % intrap, nu moest ik tot wel 80% gaan om echt af te remmen?
Nadat ik het dal bereikt had en ik niet meer veel hoefde te remmen, keerde de normale rem-kracht weer terug, nu geen probleem meer.

Wat is dat? Ik moet vandaag dezelfde route afleggen.

Bedankt!

Je hebt oude remolie met teveel vocht erin. Ondanks gesloten systeem trekt remolie met de tijd vocht aan (is hygroscopisch) Aangeraden wordt om iedere 2 jaar te vervangen.
Door veelvuldig te remmen bij bergafdaling worden de remmen erg heet. Met verse remvloeistof geen groot probleem. In oudere remolie zit dus teveel vocht. Water gaat al koken bij 100° en maakt dan ook nog eens luchtblaasjes. Als je remt dan laten die luchtblaasjes zich indrukken (comprimeerbaar) waardoor er minder remkracht op de blokken komt.
Ik had 7 jaar oude remvloeistof. In Nederland niets te merken qua remproblemen, maar de remmen raken in ons vlakke land met normaal rijgedrag niet snel oververhit, maar op vakantie in bergachtig gebied ga je dan dus merken dat binnen no time de remkracht achteruitgaat. Ondanks dat ik met lage snelheid reed en veel op de motor heb afgeremd, had ik binnen kortste keren problemen met remmen. Dom.

Tot op zekere hoogte. Doorduwen tot de toerenbegrenzer bijv. lijkt me niet echt de bedoeling. Kan dat überhaupt, vraag ik me nu af...
Je geeft geen gas, dus geen verbranding en dus geen extra hitte. Geen probleem om bij afremmen op de motor met gas los in het rood te komen.

Zelf nooit echt problemen gehad met berg rijden en remmen. Zo veel mogelijk op de motor en als je remt kort en krachtig en niet constant een beetje. Als het echt te warm wordt en je niet goed meer kan remmen, veilig plekje zoeken en de remmen af laten koelen. Werkt het best op een vlakstuk met motor uit en remmen (ook handrem) er af.

Als je remmen heet worden moet je ook harder trappen voor het zelfde effect.

Hil81 zei:
Ik probeer te remmen op de motor, maar in z'n 2 duwt ie m gewoon naar de hoogste toeren

"maar in z'n 2 duwt ie m gewoon naar de hoogste toeren" ?

Dat is nu juist de bedoeling, bij hoge toeren rem je beter op de motor af...

Er kunnen twee oorzaken zijn:

1. remvloeistof te oud (elke 2 jaar vervangen); of
2. je doet iets niet goed en remt veel te veel. Is dit de eerste keer dat je in de bergen rijdt? Je hoeft echt niet steeds bovenop de rem staan als je heuvelaf gaat, alleen vlak voor haarspeldbochten even remmen en daarna de rem weer los. Bij extreem steile hellingen terug naar de eerste versnelling, maar dan heb je het meer over steile steegjes in bergdorpjes, op doorgaande wegen tussen dorpen in is er doorgaans geen reden om terug naar de eerste versnelling te gaan.

Phaeton W12 zei:
Hil81 zei:
Ik probeer te remmen op de motor, maar in z'n 2 duwt ie m gewoon naar de hoogste toeren
Tot op zekere hoogte. Doorduwen tot de toerenbegrenzer bijv. lijkt me niet echt de bedoeling. Kan dat überhaupt, vraag ik me nu af...

MWH zei:
Phaeton W12 zei:
Hil81 zei:

Toerenbegrenzer werkt niet als je op afremt, je kan hem dan juist over de toerenbegrenzer heen trekken... Als je beetje richting rood gaat, dan maar even goed afremmen en lekker relax in zijn 1.

Rem alleen voor de bocht. Dat betekent even wat harder remmen, maar continu remmen Is levensgevaarlijk.    De remmen krijgen dan geen mogelijkheid meer om te koelen. Dus in de hoogst mogelijke versnelling laten rollen en maximaal op de motor remmen en dan vlak voor een bocht flink op de rem. Op het opvolgende rechte stuk weer op de motor en voor de bocht weer flink op de rem. Etc. Fijne vakantie!

@RaceChinees: Ik zag toevallig net een ander topic omhoog komen waarin de werking van de toerenbegrenzer staat, daar heb je inderdaad niets aan. Bedankt voor je antwoord.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Dus in de hoogst laagst mogelijke versnelling laten rollen en maximaal op de motor remmen en dan vlak voor een bocht flink op de rem. Op het opvolgende rechte stuk weer op de motor en voor de bocht weer flink op de rem. Etc. Fijne vakantie!

Hard remmen, dat je iets hebt geroken hoeft niks te betekenen, maar je remblokken kunnen zo heet zijn geworden dat het toplaagje is gaan smelten. Dus is dan de remwerking verloren.

Maar goed, kort en heel krachtig remmen, om ze steeds de mogelijkheid te geven om te koelen.

Worden alle remmen warm?
Even voelen na een kleine remactie.

Bij het stilstaan om af te laten koelen NIET de rem erop zetten anders trekken je schijven krom.
Beter nog rij je heel langzaam verder zonder te remmen.

Rayban zei:
Worden alle remmen warm?

Bij het stilstaan om af te laten koelen NIET de rem erop zetten anders trekken je schijven krom.

Ik denk aan een of meer te hete remmen. De rem wordt zo heet dat de remvloeistof gaat koken (oude remvloeistof kookt bij een lager kookpunt) en je trapt met het rempedaal gasbelletjes plat in plaats van blokken tegen een schijf. De damp kan je relatief makkelijk samendrukken, dus de remklauwen drukken de remblokken niet meer voldoende hard tegen de schijven. Met andere woorden: hij remt NIET meer.
Bij sommige wegen zie je grote grindbakken in bochten. Je kan dan alleen de auto stuk rijden door hem de grindbak in te sturen - met wat geluk vertel je dat na.     
3%20simplonpass.jpg

Het kan zijn dat een of meerdere remmen "blijven hangen". De remklauw zit dan vol met vuil waardoor de remmen niet meer helemaal los komen. Een van de kenmerkende dingen is dan dat je normaal rijdend (zonder remmen) de rem heet stookt.

Het kan ook zijn dat je berg af te veel bijremt. Dan stook je de remmen te heet, het beste advies is dan om - direct als je maar denkt dat het gaat gebeuren - ergens te stoppen en te wachten tot de remmen afgekoeld zijn. Te hete remmen (je hebt het gemerkt) remmen nauwelijks en je remmen kunnen gebruiken is berg af wel zo fijn. Ook zou ik de auto in zijn een de berg af laten rollen, let wel op het maximale toerental.

En als bangmakertje: berg af rijden is het gevaarlijke deel van in de bergen rijden.....

En als toetje: Ik schrijf "te heet". Denk aan 600 ~ 800 graden, ruim voldoende voor een echte brandblaar....

Na een lange pittige bergpas is het normaal dat de remmen warm worden. In welke mate dit gebeurd is voornamelijk afhankelijk van het gebruik (lees: chauffeur). Slechte staat van de remmen kan ook een oorzaak zijn.

Afremmen in een lage versnelling is erg belangrijk; staar je daarbij niet blind op het maximum toerental, dit is minder belangrijk omdat er geen verbranding plaats vind in de motor. Hoe hoger het toerental hoe meer de auto op de motor afremt. Remmen doe je kort en krachtig om vervolgens de remmen weer de tijd te geven om af te koelen. Bij een zeer stijl stuk bergafwaarts kan het dan toch voor komen dat je zeer frequent in de rem moet trappen. Dit los je op door meer te vertragen dan de snelheid die je wil aanhouden, stel ik rij 50 dan rem ik af tot 30 en laat vervolgens de snelheid weer oplopen. Dit geeft extra tijd voor de remmen om af te koelen. Mocht je dan toch het gevoel krijgen hebben dat de remmen het moeilijk beginnen te krijgen maak dan gebruik van de vele parkeermogelijkheden en geniet van het uitzicht!:)

Rayban zei:
Bij stationair draaien handrem er maximaal op. Bij parkeren 1e versnelling + handrem er maximaal op. Verder nooit zomaar bij de auto weglopen voordat je gecontroleerd hebt dat de auto niet kan/wil gaan rollen. Een steen achter de wielen werkt ook prima, ze liggen niet voor niks daar in de berm:)

Hoe stijl zijn die hellingen wel niet dat hij hem door je 2e versnelling heen duwt? Ben je wellicht zwaar bepakt in een klein autootje?

rke zei:
Rayban zei:
Worden alle remmen warm?

Ik denk aan een of meer te hete remmen. De rem wordt zo heet dat de remvloeistof gaat koken (oude remvloeistof kookt bij een lager kookpunt) en je trapt met het rempedaal gasbelletjes plat in plaats van blokken tegen een schijf. De damp kan je relatief makkelijk samendrukken, dus de remklauwen drukken de remblokken niet meer voldoende hard tegen de schijven. Met andere woorden: hij remt NIET meer.
Bij sommige wegen zie je grote grindbakken in bochten. Je kan dan alleen de auto stuk rijden door hem de grindbak in te sturen - met wat geluk vertel je dat na.     
3%20simplonpass.jpg

Het kan zijn dat een of meerdere remmen "blijven hangen". De remklauw zit dan vol met vuil waardoor de remmen niet meer helemaal los komen. Een van de kenmerkende dingen is dan dat je normaal rijdend (zonder remmen) de rem heet stookt.

Het kan ook zijn dat je berg af te veel bijremt. Dan stook je de remmen te heet, het beste advies is dan om - direct als je maar denkt dat het gaat gebeuren - ergens te stoppen en te wachten tot de remmen afgekoeld zijn. Te hete remmen (je hebt het gemerkt) remmen nauwelijks en je remmen kunnen gebruiken is berg af wel zo fijn. Ook zou ik de auto in zijn een de berg af laten rollen, let wel op het maximale toerental.

En als bangmakertje: berg af rijden is het gevaarlijke deel van in de bergen rijden.....

En als toetje: Ik schrijf "te heet". Denk aan 600 ~ 800 graden, ruim voldoende voor een echte brandblaar....

Mijn gedachte is meer dat er 1 of meerdere remmen weinig tot nauwelijks remmen.
Wat uiteraard zorgt voor een overbelasting op de andere remmen met alle bovengenoemde punten.

Hil81 zei:

Klinkt als lucht of vocht in de remvloeistof. Remvloeistof is hygroscopisch en moet daarom iedere 2 jaar ververst worden. Wanneer is dat bij jouw auto voor het laatste gebeurt?

Ik zou er eerlijk gezegd niet meer mee rijden...

Remmen in de bergen: inderdaad zo laag mogelijke versnelling (hoge toeren maakt niets uit) en kort en zeer krachtig remmen. Tussendoor kunnen de remmen dan afkoelen. Dus niet continu blijven remmen.

Elaste zei:
Remmen in de bergen: inderdaad zo laag mogelijke versnelling (hoge toeren maakt niets uit) en kort en zeer krachtig remmen. Tussendoor kunnen de remmen dan afkoelen. Dus niet continu blijven remmen.
Een hoog toerental kan geen kwaad, een te hoog toerental wel. Er zit een rood gebied op de toerenteller, als het toerental daarboven komt gaat de motor stuk - meestal is het gevolg dat de kleppen krom geslagen worden.

Voor het parkeren:
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/f4573470-be13-4b92-a01e-5368578e06ac/handrem-gebruiken-bij-parkeren-op-helling

Mc1 - zei:
Rayban zei:
Bij stationair draaien handrem er maximaal op. Bij parkeren 1e versnelling + handrem er maximaal op. Verder nooit zomaar bij de auto weglopen voordat je gecontroleerd hebt dat de auto niet kan/wil gaan rollen. Een steen achter de wielen werkt ook prima, ze liggen niet voor niks daar in de berm:)
Wie heeft het nou over parkeren????
Mijn advies geldt alleen voor wanneer je remmen roodgloeiend zijn.
Als je hem dan op zijn rem zet loopt alle warmte door je remsysteem weg en trekken je schijven krom.

Rayban zei:
Als je hem dan op zijn rem zet loopt alle warmte door je remsysteem weg en trekken je schijven krom.

Remschijven kunnen inderdaad kromtrekken van afkoelen met gloeiende remblokken er tegenaan. Toch kan je beter met trillende remmen naar huis rijden dan proberen te vliegen in de ravijn....

Als je berg af merkt dat de remkracht minder wordt, is het een goed idee even een plekje te zoeken om de remmerij af te laten koelen. Dat zou een moment kunnen zijn dat je wil parkeren.   

Hoe heet kunnen remmen zijn - sfeerplaatje geschoten in Nederland - :
906022_629333820502909_6153647625484764124_o_zpshdalava6.jpg

rke zei:
Rayban zei:

Remschijven kunnen inderdaad kromtrekken van afkoelen met gloeiende remblokken er tegenaan. Toch kan je beter met trillende remmen naar huis rijden dan proberen te vliegen in de ravijn....

Als je berg af merkt dat de remkracht minder wordt, is het een goed idee even een plekje te zoeken om de remmerij af te laten koelen. Dat zou een moment kunnen zijn dat je wil parkeren.   

Hoe heet kunnen remmen zijn - sfeerplaatje geschoten in Nederland - :
906022_629333820502909_6153647625484764124_o_zpshdalava6.jpg

Volgens mij hebben we/jullie ongeveer over hetzelfde. Auto stil zetten/parkeren om de remmen af te koelen. Volgens mij komt dat op hetzelfde neer.

Op een veilig plekje stil zetten, motor uit, versnelling in zijn 1 tegen het rollen en remmen (ook de handrem) los zodat het gelijkmatig kan koelen. Even wachten tot ze wat gekoeld zijn en daarna weer rustig verder.

Dat weggetje ken ik, net als vele andere weggetjes daar in de Alpen.
Het is vrij normaal dat je een heel stuk harder moet remmen, en dat hangt af van een paar factoren:

- te hoge versnelling gekozen. de tweede is overigens wel een prima versnelling
- je auto is te licht gemotoriseerd. Een lichte motor betekent vaak ook lichtere remmen.
- je auto is zwaar beladen
- het bergweggetje is heel steil
- dat je te voorzichtig rijdt en dus teveel remt
- andere technische factoren zoals oude remmen of remolie.

Ik ben dus heel benieuwd wat voor auto je gebruikt en welke motor daarin ligt, en met hoeveel personen de auto beladen is.

Vastzittende remklauwen komen trouwens best vaak voor. Het is voor je remmen beter om kort en stevig te remmen, dan lang en 'flauw'. Ook onder Nederlandse omstandigheden. Af en toe even flink remmen doet je remsysteem goed dus.

Voor het stoplicht: voet van je rem houden, omdat anders de warmte niet weg kan van je remschijven.

Denk dat TS te lang bijgeremd heeft, zoals heel veel buitenlanders dat doen in de bergen. Remmen worden heet, remkracht neemt af, nog harder remmen enz. Als men niet op onmogelijke plaatsen staat te pielen met hun sneeuwkettingen dan zijn het wel de remmen waar de rookwolken vanaf komen en die soms zelfs branden. Tips over hard en kort remmen zijn al gegeven, kromme remschijven maak ik me niet zo druk over, met automaat zou je daar dan veel vaker last van moeten hebben.

@R-W:

Anders met automaat? Bedoel je dan dat je met een automaat veel meer moet remmen (auto drukt door) en bij verkeerslichten/files de voet op de rem houdt (als het voor eventjes is), want als je stilstaat in P-stand wordt de handrem toch niet aangezet? (vraagt een automaatrijder die bij berg-af de automaat op handstand zet voor het terugschakelen)

ANWB zei:
U vraagt of het schadelijk is om bij een automaat de voet op de rem te houden bij een stoplicht.

Vanwege de kruipneiging is de voet op de rem onvermijdelijk wanneer de D stand ingeschakeld is. Voor het remsysteem is dat niet schadelijk behalve in bepaalde incidentele gevallen. Met name wanneer door veelvuldig en intensief remmen de remschijven flink opgestookt zijn. U zou dan kunnen denken aan een intensieve afdaling in de bergen waarbij de remmen veelvuldig voor vertraging moesten zorgen. Wachten met hete remmen voor een stoplicht zou met de voet op de rem een kromme remschijf kunnen opleveren. Bij gemiddeld gebruik en onder normale gebruiksomstandigheden is dit echter géén probleem.

Wat je ook kunt doen na wat steviger remmen, is de auto even een stukje naar voren laten rollen en dan weer op de rem gaan staan. Dan blijft je remvoering niet op 1 plek op de schijf staan.

Elaste zei:
ANWB zei:
U vraagt of het schadelijk is om bij een automaat de voet op de rem te houden bij een stoplicht.

Vanwege de kruipneiging is de voet op de rem onvermijdelijk wanneer de D stand ingeschakeld is. Voor het remsysteem is dat niet schadelijk behalve in bepaalde incidentele gevallen. Met name wanneer door veelvuldig en intensief remmen de remschijven flink opgestookt zijn. U zou dan kunnen denken aan een intensieve afdaling in de bergen waarbij de remmen veelvuldig voor vertraging moesten zorgen. Wachten met hete remmen voor een stoplicht zou met de voet op de rem een kromme remschijf kunnen opleveren. Bij gemiddeld gebruik en onder normale gebruiksomstandigheden is dit echter géén probleem.

Wat je ook kunt doen na wat steviger remmen, is de auto even een stukje naar voren laten rollen en dan weer op de rem gaan staan. Dan blijft je remvoering niet op 1 plek op de schijf staan.

Moet ik mijn rijgedrag toch maar eens aanpassen aangezien ik meestal de auto in D laat met voet op de rem (behalve als er een brug open gaat of zo).

Er wordt ook aanbevolen een automaat zo min mogelijk in de N te zetten, maar in de D te laten staan. Alleen als je langer stilstaat, kan hij naar de N. Schijnt met slijtage aan de bak te maken te hebben.

In de N zal je vaker je voet op de rem moeten houden. Dus beter naar de P? Heb begrepen dat de auto dan in de aandrijflijn wordt geremd en niet op je schijven.

Meeuw zei:
Moet ik mijn rijgedrag toch maar eens aanpassen aangezien ik meestal de auto in D laat met voet op de rem (behalve als er een brug open gaat of zo).

In het stukje van de ANWB staat 'incidentele gevallen'. Dus als jij onderaan een Alpenpas een verkeerslicht tegenkomt. Of een plotselinge file op de Oberhausen Straigt. Bij het Nederlandse rondje om de kerk worden je remmen echt niet flink warm gestookt.

Ik ga idd ook uit van wintersport/bergaf. Maar mijn A4 cabrio was wat gevoelig voor oververhitting van de remmen. Op de Autobahn naar wintersport is het waarschuwingslampje al diverse keren gaan branden. Niet door bergen maar doordat je bij snelheden van 180-200 regelmatig moest afremmen voor andere verkeer (en dat doe je dan rustig, ruim vooraf, dus te lang met de voet op de rem). Ondanks mijn redelijk rustige rijstijl zag ik eens bij een stop dat mijn voorschijven wat rood waren :rolleyes:

Meeuw zei:
In de N zal je vaker je voet op de rem moeten houden. Dus beter naar de P? Heb begrepen dat de auto dan in de aandrijflijn wordt geremd en niet op je schijven.

P is echt parkeren. Zoi ik niet gebruiken om mee af te remmen ;).

N en D zitten ook naast elkaar. Advies is: in principe in D houden met de voet op de rem. Als het langer duurt, dan kan hij naar N.

Remmen met P (en N) kan helemaal niet tijdens het rijden, pook blokkeert. Denk dat je anders de bak meteen sloopt.

Remmen dmv P? Dat wordt een eenmalige actie dan, als je het al voor elkaar krijgt. :eek:

@meeuw, gewoon poot op de rem in D voor stoplicht, bij afdalen op motor en af en toe bijremmen en/of in handmatige stand/bergversnelling zetten en af en toe bijremmen, nooit constant. Kennelijk had jouw vorige Audi wat onderbemeten remmetjes want op zich zou je geen last moeten hebben op snelwegen, ook niet bij afremmen van hoge snelheden. Misschien remde je wel wat té rustig, dan krijg je hetzelfde als bij afdalen ;)

rke zei:
Elaste zei:
Een hoog toerental kan geen kwaad, een te hoog toerental wel. Er zit een rood gebied op de toerenteller, als het toerental daarboven komt gaat de motor stuk - meestal is het gevolg dat de kleppen krom geslagen worden.

Voor het parkeren:
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/f4573470-be13-4b92-a01e-5368578e06ac/handrem-gebruiken-bij-parkeren-op-helling
Boven het rode toerental zal de motor wel kaduuk gaan.
Het zal per auto verschillend zijn maar in het rode toerental gebied zal de motor niet zo snel kapot gaan.
Het enige wat kan gebeuren is dat de kleppen gaan zeven en daarvoor zal je echt flink wat toeren moeten draaien.
Het rode gebied is aangegeven omdat je niet in dat gebied gas moet geven omdat de kleppen anders kunnen verbranden (met alle schade van dien).
Tijdens een afdaling geef je geen gas waardoor de motor niet oververhit kan raken.
Het koelsysteem draait volop en er vindt geen verbranding plaats.

Bij vrachtwagens zie je veelal dat het blauwe gebied (motorrem) het rode overlapt.
Dit omdat de motor dan de meest mogelijke remmende kracht heeft.

Ik had nog geen terugkoppeling gegeven.

Bedankt voor de tips allemaal. De tweede keer dezelfde route ging helemaal prima. Geen stinkende remmen en geen verlies van remkracht.

Terug
Bovenaan