Renault Austral / Espace | facelift 2025

Renault Austral E-Tech 200 vs. Hyundai Tucson Hybrid (230 pk)

renault-austral-vs-hyundai-tucson-01.jpg

renault-austral-vs-hyundai-tucson-04.jpg

renault-austral-vs-hyundai-tucson-02.jpg

renault-austral-vs-hyundai-tucson-11.jpg

renault-austral-vs-hyundai-tucson-28.jpg

Notre choix : Hyundai Tucson
L’Austral l’emporte côté cœur avec son comportement routier alerte, sa présentation intérieure haut de gamme, son appétit mesuré et son système d’info-divertissement dernier cri (merci Google !). Mais, côté raison, c’est bien le Tucson qui s’impose. À peine plus onéreux, il offre davantage de douceur, de confort, d’équipements, de volume pour les bagages, ainsi qu’une mécanique plus performante. Pour ne rien gâcher, il est joliment emballé et garanti cinq ans.

Our Pick: Hyundai Tucson
The Austral wins on the heart side with its alert road behavior, its high-end interior presentation, its measured appetite and its state-of-the-art infotainment system (thank you Google!). But, on the right side, it is the Tucson which is essential. Slightly more expensive, it offers more softness, comfort, equipment, volume for luggage, as well as more efficient mechanics. To top it off, it's beautifully packaged and guaranteed for five years.

Complete vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-le-renault-austral-e-tech-defie-le-hyundai-tucson-hybride-30022801.html

Test van Autoweek met de Austral versus de Tucson:

https://www.youtube.com/watch?v=Ph7C_KcswKA

Een van de weinige Renault-modellen van het moment waar ik niet goed aan kan wennen. Vooral aan de neus........

Zou ik een model met een hoge zit moeten kiezen van Renault, dan designtechnisch liever een Captur.

Qua looks, interieur, rijeigenschappen zou ik voor de Renault gaan. De Tucson is imo nogal een gedrocht qua lijnvoering.
Maar motorisch heb ik mijn twijfels over de Austral. Die full hybrid weegt 1600kg. Heeft die motor toch een flinke kluif aan. Had ik toch liever de capaciteit van de Tucson motor.

Persoonlijk zou ik de Sportage boven de Hyundai kiezen de schermen vind ik daar mooier.
De Renault vind ik vooral van binnen niet mooi, de 2 schermen zien er wel heel goedkoop uit.

Autovisie test Austral met Corolla Cross Hybrid, Toyota wint met wagenlengte, veel zuiniger ook.

Moet 'ie in een apart topic of niet?

De nieuwe Espace is zeg maar de "Grand Austral" en is 21 cm langer dan de Austral (4,72 meter). De auto is er alleen met de krachtigste aandrijflijn uit de Austral: de 200 pk E-Tech hybride (combinatie van twee elektromotoren en 130 pk 1.2T benzinemotor).

Met de generaties Espace van weleer heeft de auto op zijn zeven zitplaatsen na verder niets te maken: de auto lijkt dan eerder de Koleos en Grand Scénic op te volgen. De belangrijkste concurrenten zijn de andere relatief compacte zevenzits SUV's: Peugeot 5008, Volkswagen Tiguan Allspace/Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, nieuwe Mitsubishi Outlander en de iets grotere Kia Sorento en Hyundai Santa Fe.

c3ky579bxhai_800.jpg

ioqyd9ubkzi9.jpg

xnmy2j1b3hf2.jpg

7vlyd9jbct3l.jpg

u2xy1nbbd84i.jpg

ef0y47pb06kv.jpg

9slym1dbpyn2.jpg

qbyy6npb6hjw.jpg

fgryj56b1wal.jpg

x0cy79jbz51n.jpg

419yuoub74n7.jpg

advyyhjbg4oi.jpg

bdvyde9bh6q0.jpg

0fqy6wqbpu4o.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-renault-espace-grand-austral-met-plek-voor-zeven/

Mooie auto, maar jammer dat ze hier de naam “Espace” voor gebruiken.

Maar de Scenic schijnt ook meer een SUV te worden, dus Renault denkt dat de MPV nu echt ten einde is. Ik denk dat ze daar nog wel op terug gaan komen. Daar ben ik subjectief in, dat weet ik, want ik behoor tot de MPV-doelgroep, en vind het jammer dat dit segment verdwijnt. Praktisch is zo’n grote 7-zits SUV geen goede vervanging van een MPV.

Eens, althans met je kritiek op het gebruik van de naam Espace, want ik vind het eigenlijk geen mooie auto. Maar de vraag is: zijn de huidige Scénic en Espace goede MPV's? Want die auto's zijn beduidend minder praktisch dan hun voorgangers.

Het grote probleem van de MPV is volgens mij het imago. Ik vind persoonlijk dat de huidige Scénic en Espace veel beter ogen dan de gemiddelde SUV, maar in de beeldvorming wordt een auto met monovolumevorm, korte neus en behoorlijk groot glasoppervlak, ofwel de MPV, geassocieerd met een brave gezinsauto, spruitjeslucht, bejaardenauto, ANWB-echtpaar etc. Kennelijk is dat beeld opgestegen gedurende de hoogtijdagen van de MPV.

In die hokjes viel misschien een groot deel van de klanten, maar daar wilde men niet meer mee geassocieerd worden. Een SUV, met een stoere en onverzettelijke uitstraling, des te meer.

De negatieve associaties die een MPV oproept zijn toch niet inherent aan de vorm van de MPV, want hoezo is een monovolumeauto een bejaardenauto? Die associaties hebben mensen zelf gecreëerd door de combinatie van vormgeving van de auto en doelgroep.

Zou een MPV ooit weer 'cool' kunnen worden? Wellicht helpt een auto als de Volkswagen ID. Buzz een handje, een auto die een veel kortere neus en groter glasoppervlak heeft dan de gemiddelde MPV, maar met zijn vriendelijke retrovormgeving in positieve zin in het straatbeeld opvalt.

Tot zover mijn stukje psychologie van de koude grond :)

Wat een treurige boel is dit, dit is gewoon een Renault Kodiaq.
De namen Espace en Scenic doen mij aan heel andere auto's denken.
Deze foto zegt alles:
e45yvxibix8o_800.jpg

Hier in de buurt rijden een paar mediabedrijven met vrij recente Ford Galaxy's. Ik vind dat zo gaaf, die grote MPV's! Helaas is dat echt uitgestorven.
De vorige Espace heb ik op St Barth eens helemaal achterin mogen zitten, dat was geen pretje. Die was de term MPV al niet meer waard.
Zeker met elektrische aandrijving zie ik wel een toekomst voor de echte MPV. OK, de bodem moet iets hoger maar dat kan ook zonder 'm direct SUV looks te geven. En dan gewoon een lege vloer met allemaal losse stoelen.

...... in de beeldvorming wordt een auto met monovolumevorm, korte neus en behoorlijk groot glasoppervlak, ofwel de MPV, geassocieerd met een brave gezinsauto, spruitjeslucht, bejaardenauto, ANWB-echtpaar etc. Kennelijk is dat beeld opgestegen gedurende de hoogtijdagen van de MPV......
Je beschrijft de buitenkant.
MPV betekent Multi Purpose Vehicle, en eerlijk gezegd betekent dat voor mij vooral de binnenkant.

De "originele" MPV's als de Scenic, Espace en Touran hadden verstelbare en zelfs uitneembare stoelen, drie losse stoelen op de tweede zitrij, goede mogelijkheid tot het bereiken van de derde zitrij, en daarbij vele handige vakjes etc.

Daar is de laatste jaren al aardig de klad in gekomen.
De laatste Touran had geen uitneembare stoelen meer, de Scenic en Espace hadden een 2/3-1/3 gedeelde bank, en je kunt de rijen alleen nog maar platgooien, niet uitnemen, draaien of verplaatsen.

En dat snap ik nou juist niet.
Ik heb een Allspace. Prima auto met veel ruimte. Maar om de derde zitrij te bereiken is een crime. Terwijl Volkswagen een prima systeem in huis had (Sharan, laatste Touran) met een mooi wegklappende stoel, waardoor er ruimte kwam om in te stappen.
Waarom niet in de Allspace? Past dat niet? Lijkt mij van wel. Is gewoon een keuze.

Zelfs een Skoda Yeti, hoewel niet echt een MPV (van de buitenkant ;) ) had drie aparte stoelen op de tweede zitrij, en was daarmee al meer MPV dan de laatste Touran.

Ook bij de ID-Buzz hebben ze compleet de boot gemist met het gehalte "MPV": de opzet van het meubilair is zo goed als gelijk aan dat van mijn Allspace, dus een eventuele derde zitrij bereiken is dezlefde crime.:confused:

Wat ik wil zeggen: prima dat je meer naar een SUV look gaat, omdat klanten dat graag zien, dan kun je mijns inziens nog steeds wel kiezen voor meer flexibel interieur en dus meer gebruiksgemak voor de MPV-doelgroep.
Ook Renault heeft (als geen ander) de kennis van MPV's in huis. Ik had dat graag teruggezien in een SUV opvolger.
Jammer.

Wat ik wil zeggen: prima dat je meer naar een SUV look gaat, omdat klanten dat graag zien, dan kun je mijns inziens nog steeds wel kiezen voor meer flexibel interieur en dus meer gebruiksgemak voor de MPV-doelgroep.
Ook Renault heeft (als geen ander) de kennis van MPV's in huis. Ik had dat graag teruggezien in een SUV opvolger.
Jammer.

Tsja, de markt voor de MPV is nou eenmaal voorbij.
Refo-containers zijn niet meer nodig, 'gelukkig'. Men heeft liever twee losse auto's blijkbaar, en zulke grote gezinnen zijn natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Wat dat betreft past deze Espace prima bij de gedachte dat we best wat bewuster mogen leven, en geen mega grote auto's nodig hebben:)

Daarnaast natuurlijk eeuwig zonde dat dit Espace genoemd wordt. Grand Austral was prima geweest. Dan maar de naam laten 'vergaan'. Dit is geen monospace, zoals een Espace hoort te zijn. met de vorige Espace is voor de verkeerde doelgroep gekozen, dat wordt nu blijkbaar 'rechtgezet', door voor de commercie/makkelijke weg te gaan, maar of dit nou de oplossing is...

Tsja, de markt voor de MPV is nou eenmaal voorbij.
Refo-containers zijn niet meer nodig, 'gelukkig'. Men heeft liever twee losse auto's blijkbaar, en zulke grote gezinnen zijn natuurlijk ook niet meer van deze tijd. Wat dat betreft past deze Espace prima bij de gedachte dat we best wat bewuster mogen leven, en geen mega grote auto's nodig hebben:)
Dan hadden ze ook de moeite kunnen besparen er een zevenzitter van te maken...
Ik denk dat de eerste generaties Espace ook als vijfzitter wel populair waren, dan had je echt een mega bagageruimte terwijl de auto niet overdreven lang was.

Wat dat betreft past deze Espace prima bij de gedachte dat we best wat bewuster mogen leven, en geen mega grote auto's nodig hebben

Zelfs in 1995 was een Laguna Break langer dan de Renault Espace. En juist nu zijn er veel grote SUV's, vooral bij de luxemerken.

Die expansiedrift bij mensen snap ik sowieso niet. Nou ja, mijn ouders hadden twee kinderen en wilde het daarbij laten. Toch werd mijn moeder zwanger bij gebruik van een spiraaltje en dan kwamen er ook nog eens 2 tegelijk bij :LOL: Nissan Prairie II en Chrysler Voyager II waren toch wel erg handig in die tijd.

Marc Klaver van AutoWeek haalt terecht het fenomeen samengestelde gezinnen aan, een fenomeen dat nog onbekend is in Jeans zolderkamer.

Zoals al vaker gezegd: dit had geen Espace mogen heten, zonde van de naam. Austral was toch prima?
De Austral nu een paar keer gezien, vind hem gedateerd ogen, niet als een nieuwe Renault. Beetje hetzelfde als de Arkana heeft.

Marc Klaver van AutoWeek haalt terecht het fenomeen samengestelde gezinnen aan, een fenomeen dat nog onbekend is in Jeans zolderkamer.

Degene met bekrompen denkwijze zit aan jouw kant van het scherm, niet aan de andere kant;)

Juist bij samengestelde gezinnen is er vaak meer dan 1 auto beschikbaar. Daarnaast komt het daar zelden voor dat 'de hele familie' in 1x samen op reis gaat.
Een 7-zitter is handig voor de incidentele rijdiensten met hockey en/of voetbal, dan is het prima als het geen volwaardige zitplaatsen zijn. Hoef je die andere 9/10x niet de onnodige lengte mee te sjouwen;)

Juist bij samengestelde gezinnen is er vaak meer dan 1 auto beschikbaar.

Ja heel handig; geen van de partners kan drinken of elkaar afwisselen als je met twee auto's op pad gaat. Sowieso 2x zoveel uitstoot en andere onkosten.

Daarnaast komt het daar zelden voor dat 'de hele familie' in 1x samen op reis gaat.

Bron...? Als je kinderen onder de 16 hebt komt het juist vaak voor. Sowieso op vakantie maar ook naar familie/vrienden elders in het land. Wij zaten bijna om het weekend wel in de auto met z'n 6en. Niet iedereen heeft de familie in hetzelfde dorp wonen.

Ja heel handig; geen van de partners kan drinken of elkaar afwisselen als je met twee auto's op pad gaat. Sowieso 2x zoveel uitstoot en andere onkosten.
Alsof samengestelde gezinnen vaak met èn meer dan 3 kinderen én met zijn allen op pad gaan. Zo veel kinderen is echt niet meer van deze tijd;)

Bron...? Als je kinderen onder de 16 hebt komt het juist vaak voor. Sowieso op vakantie maar ook naar familie/vrienden elders in het land. Wij zaten bijna om het weekend wel in de auto met z'n 6en. Niet iedereen heeft de familie in hetzelfde dorp wonen.

Een Espace zal 'hockeyvader' taken vervullen, dan met refo-gezinnen als dagelijks vervoer gebruikt worden. We leven niet meer in 1980 ;)

Als ouder neem je juist je kinderen vaak mee, zeker als ze nog jong zijn. "Nou kinderen, Pietje blijft dit keer thuis nu weer weer even naar oma gaan. Toedeloe!"

Een Espace zal 'hockeyvader' taken vervullen

Onzin. Niemand koopt een auto voor andermans kinderen.

Laatst bewerkt:
Mooie auto, maar jammer dat ze hier de naam “Espace” voor gebruiken.
Wat een treurige boel is dit, dit is gewoon een Renault Kodiaq.
De namen Espace en Scenic doen mij aan heel andere auto's denken.
Naam onwaardig. Verder nette auto, maar niet meer dan dat. Jammer van die oplopende zijruiten.
Zoals al vaker gezegd: dit had geen Espace mogen heten, zonde van de naam. Austral was toch prima?
De Austral nu een paar keer gezien, vind hem gedateerd ogen, niet als een nieuwe Renault. Beetje hetzelfde als de Arkana heeft.

Voor alle Espace puristen: kijk even naar de verkoopcijfers van de Espace gedurende al diens levensjaren en je ziet dat de naam allang niet meer de allure van weleer had. MPVs zijn, ondanks hun praktische voordelen ten opzichte van SUVs, volledig uit de gratie geraakt. Logisch dat dan ook de pionier van het segment de stekker eruit trekt.
Ik vind het zelfs een mooie lange neus van Renault naar al die andere SUVs dat ze juist deze verlengde Austral "Espace" noemen. Ik zie het als een stil protest, de ultieme belediging.

Als je wil huilen over verpeste modelnamen, klop dan eens aan bij de merken die de herinnering aan de Mustang, Puma en Bronco (Sport), de Blazer en Trailblazer, de GTO, en de Gladiator verpest hebben met (voornamelijk) crossovers die niets met het origineel te maken hebben.

Als ouder neem je juist je kinderen vaak mee, zeker als ze nog jong zijn. "Nou kinderen, Pietje blijft dit keer thuis nu weer weer even naar oma gaan. Toedeloe!"
Wat is precies je probleem? Het is nog steeds een zevenzitter, minder flexibel dan een paar decennia terug alleen... Die kinderen kunnen dus nog steeds mee. Lange afstanden en autovakanties met een groot gezin zijn gewoon niet meer iets van deze tijd.

Onzin. Niemand koopt een auto voor andermans kinderen.

Dan woon je vast buiten de Randstad, met die gedachte;)

Wat is precies je probleem? Het is nog steeds een zevenzitter, minder flexibel dan een paar decennia terug alleen... Die kinderen kunnen dus nog steeds mee. Lange afstanden en autovakanties met een groot gezin zijn gewoon niet meer iets van deze tijd.

lol gaan we weer. JIJ zegt iets, vervolgens reageer ik daar op. Vervolgens gooi jij de discussie helemaal om zodat je in jouw ogen gelijk krijgt terwijl je niet eens reageert op waar ik op heb gereageerd. Word je nooit moe van jezelf?

Ik snap het wel, ik heb jouw onzinnige opmerking al onderuit gehaald (MPV's waren juist niet zo groot, gezinnen van 6/7 laten niet een deel van hun kinderen thuis als ze ergens heen gaan). Je bent net geband en je loopt direct weer te stoken en generaliseren zonder fatsoenlijke argumentatie.

Tja, als die blauwe hierboven een standaard Iconic is (Velgen, interieur) dan zou ik er voor tekenen.
Is goedkoper dan mijn Allspace met 1.5-liter turbo-blokje.

techno
c6TrOsk.png

esprit Alpine
c3X4jce.png

iconic
8BrVJID.png

techno
1JexaWf.png

esprit Alpine
0xqKLyo.png

iconic
qzzWx4z.png

techno
d6wbmXw.png

esprit Alpine
jgCOEhC.png

iconic
e33TkxA.png

Rode lak en stel goeie wielen krijg je dus al standaard.

Wij zaten bijna om het weekend wel in de auto met z'n 6en. Niet iedereen heeft de familie in hetzelfde dorp wonen.

Andere tijden, in een andere eeuw. ;)

Nu kan er veel meer contact per digitaal medium onderhouden worden.. dus is vrij frequent, periodiek, op bezoek gaan minder noodzakelijk.

Er zál een niche kunnen zijn voor samengestelde gezinnen.. maar die moeten dan één kapitaalkrachtig zijn (zijn geen goedkope auto's om te kopen/rijden tenzij het een zakelijke deal is welke bij de arbeidsvoorwaarden hoort, al blijft er de bijtelling natuurlijk). Het samengestelde gezin zal dan ook enigszins in lijn moeten zijn qua leeftijden.. en dat dan ook een fiks aantal jaren in stand houden, om het kosteneffectief te maken. Denk dat zo'n doelgroep met een lampje te zoeken is.

Ik zag vandaag een moeder van een groot gezin wegrijden met een EQV. Die snapt het!

Ik moest het even opzoeken, al die afkortingen tegenwoordig bij Mercedes-Benz. :confused:

Is een elektrische Vito, grof gezegd. Dik aan de prijs, naar mijn mening. Alhoewel van een Espace volgens mij alleen van de polyester versie een bedrijfsuitvoering geweest is.. valt zo'n Vito busje wel een beetje onder de MPV's als je dat dan vergelijkt met een Voyager of een Sharan/Galaxy van de eerste generatie / Evasion/806/Ulysse/Phedra versies.

Je vrienden/familie zien is dan ook niet noodzakelijk maar dat doe je omdat je dat wil. Appen is niet hetzelfde als bij elkaar zijn en dingen ondernemen. Of leren jullie je kinderen dat je veel minder op bezoek hoeft te gaan omdat je kunt appen?

^^ Nee. Het is meer dát er juist meer contact momenten kunnen zijn. Levens zijn wel veranderd, denk ik, er 'moet' tegenwoordig veel meer waardoor de gezamenlijkheid deels uiteen valt.

Ik moest het even opzoeken, al die afkortingen tegenwoordig bij Mercedes-Benz. :confused:

Is een elektrische Vito, grof gezegd. Dik aan de prijs, naar mijn mening. Alhoewel van een Espace volgens mij alleen van de polyester versie een bedrijfsuitvoering geweest is.. valt zo'n Vito busje wel een beetje onder de MPV's als je dat dan vergelijkt met een Voyager of een Sharan/Galaxy van de eerste generatie / Evasion/806/Ulysse/Phedra versies.
De EQV is de elektrische versie van de V-klasse, die is wel echt een stuk luxer dan de Vito, en zeker geen bedrijfsuitvoering. De EQV en V-klasse staan qua luxe en afwerking wel op een iets hoger niveau dan de normale MPVs. Prima gezinswagen, ik zou er wel voor kiezen als ik 3+ kinderen had, en het geld ervoor had. Want ja, ze zijn wel aan de prijs. Maar je krijgt er wel wat voor terug.

Vind het dan persoonlijk weer jammer dat alleen de Techno die chromen raamlijst heeft, maar ach……
In het rijtje concurrenten (5008, Allspace, Kodiaq, etc) staat deze bij mij wel bovenaan.
Mooie auto.

Zag er gisteren een staan.

Vind het geen mooie auto, je kunt duidelijk zien dat het een verlengde auto is. De auto doet me in dat opzicht denken aan de Nissan Qashqai+2.

Vanmorgen reed er 1 voor mij, rode kleur.

moet zeggen; ik was niet onder de indruk. Leek mij meer een zoveelste SUV uit het straatbeeld. Had verwacht dat hij door de grootte misschien wel wat indruk maakt (KIA sorento formaat), maar nee, het is echt een austal die iets verlengt is. ik had de naam espace voor wat anders ingezet

Deze facelift maakt hem minder belegen. Goed dat ook de achter kant is aangepakt zodat voor- en achterzijde bij elkaar passen. Hadden ze bij de Captur ook moeten doen!

Nette facelift.
En blijkbaar ook hogere level de chromen raamlijst.
Maar.......dan wel de zwarte dakrail.o_O

Ik vind het er raar uit zien, een afgeplat stuurwiel vanaf de boven - en de onderkant, peugeot heeft dit ook, lijkt mij niet fijn evenals het design om tussen de stuurspijlen door naar je dashboard gegevens te kijken.....

Maar ik heb daar ook geen ervaringen mee.......
De motor van de austral ligt ook in mijn nissan, als ook de mercedes a klasse en hyundai....

Vanochtend zag ik op de parkeerplaats van de Lidl in West-Brabant deze Austral met een Spaans kenteken en extra sensoren (denk ik) op de hoeken, eentje op het dak rechtsachter (GPS vermoed ik) en een gigantische hoeveelheid aan elektronica in de kofferbak (helaas geen foto). In de kofferbak in ieder geval 1 extra accu die de bestuurder met twee schakelaars leek uit te zetten met 10 seconden interval. Achter de grill aan de voorzijde zit nog een gele kabel die daar ook niet standaard zal zitten vermoed ik.

Iemand een idee waar deze testopstelling voor zou kunnen zijn?

[url=https://postimg.cc/Z0TmQ3DR][/URL]

[url=https://postimg.cc/grNpbJfK][/URL]

Terug
Bovenaan