Renault Clio 1.0 TCE 100 laten chiptunen?

Adam2014

Wegverkenner
Ik overweeg om mijn Renault Clio V 1.0 TCE met 100 pk uit 2020 te laten chippen. Het vermogen zou dan toenemen van 100 pk naar 125 pk en van 160 NM naar 200 NM koppel.

Het kost ongeveer € 400. Voor dat bedrag vind ik dat een goede deal.

Ik ben echter bang voor extra belasting / slijtage van de motor en diverse andere onderdelen van de auto.

Is dit terecht? Moet ik rekening houden met meer onderhoud? Wie kan hier iets meer over vertellen?

Ik ben niet bekend met dit type motorblok en de reserves die het blok heeft. Dat gezegd te hebben zou ik het gewoon doen. Ik heb mijn 1.4 T-jet ook laten chippen, maar ik wist op voorhand dat dit een blok is met veel reserves welke standaard ook geleverd is met hogere vermogens. Hoe zit dit bij jouw blok?

Als je je auto laat chippen zal het sneller slijten natuurlijk. Iedereen die dit ontkent weet niet waar die het over heeft. Je turbo moet harder werken, je motor wordt warmer, er komt meer kracht op je aandrijflijn etc. Als je de auto opwarmt voordat je gaat trappen en niet het uiterste uit je motorblok laat chippen komt dat allemaal wel goed. Zorg ervoor dat je je olie en filters tijdig ververst (15.000 km ipv 30.000km?) kijk even hoe lang je bougies er al inzitten etc. Controlleer of je 95 kunt blijven tanken of dat 98 vereist is.

200Nm per liter is niet niks, maar niet direct problematisch.

Kunnen de koppeling en versnellingsbak/aandrijfassen dit ook allemaal aan? Als je nu die 200 Nm vaak gaat aanspreken is het buiten de extra thermische belasting voor het motorblok ook een aandachtpunt voor de aandrijflijn.

Ik weet dat hetzelfde motorblok volgens mij ook geleverd is met 115 pk. Ik heb echter de uitvoering met 100 pk.

Momenteel levert mijn motor 160 NM koppel en dat zou dan met 25% toenemen naar 200 NM. Zou die 25% extra er echt voor kunnen zorgen dat - bijvoorbeeld - de versnellingsbak stukloopt?

Komt de chiptuner zelf met garantie? Kijkend naar de specs is het een goede deal, en als het motorblok ook met 115pk is geleverd kun je ook wel vertrouwen dat de techniek bij 125 stand houdt.

Gewoon zoals bij elke motor. Netjes warmrijden, turbootje nu ook echt ff afkoelperiode geven. Dus niet vol gas de straat in blazen en dan direct afzetten. Laatste 5 minuten lekker mak tokkelen.
En ieder jaar of elke 15.000 km olie verversen (welke eerder komt)

Momenteel levert mijn motor 160 NM koppel en dat zou dan met 25% toenemen naar 200 NM. Zou die 25% extra er echt voor kunnen zorgen dat - bijvoorbeeld - de versnellingsbak stukloopt?
Naast je blok heeft ook je versnellingsbak heeft een bepaalde marge. Als die marge standaard veel hoger ligt dan de 160Nm koppel zit je veilg. Als die 160Nm deze limiet al nadert en je er 25% koppel bij krijgt, zou dat in theorie op termijn problemen kunnen geven. Het is natuurlijk niet zo dat bij de 1e keer vol gas na de ingreep je bak uit elkaar klapt, maar na tientallen duizende kilomters zou het problemen kunnen geven.

25% en 40Nm is natuurlijk ook niet veel, dus ik denk dat je wel goed zit. Wil je het zeker weten zoek de specificaties even zelf op.

Je zult dan de vijfversnellingsbak hebben. Ga er maar vanuit dat dit in alle Renault-modellen dezelfde versnellingsbak betreft. In de Clio IV, voorganger van jouw Clio, werd een dci dieselmotor geleverd met een vijfbak die 220 nm te vewerken kreeg. Als dit inderdaad dezelfde vijfbak is, zou het geen probleem moeten zijn.

Als meerdere tuners dit aanbieden zal het vast wel kunnen.
Ik had een 1.0TSI met standaard 115pk. Die heb ik laten chippen naar 140 wat zonder problemen ging.
Ik trok er ook een caravan mee door Frankrijk.

Lekker doen. Heb mijn laatste 3 auto's laten chippen en allemaal reden ze er fijner door

Moet makkelijk kunnen. Belangrijker is je rijstijl en hoe ga je met je auto om. Beetje extra vermogen en koppel is fijn wat je niet continue hoeft te gebruiken.

Terug
Bovenaan